Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
grootte van de hond en fietsen
Moderator: moderatorteam
- minimax
- Actief
- Contacteer:
grootte van de hond en fietsen
als Max ouder is, zou ik hem graag leren naast de fiets te lopen. Dit lijkt me zelf erg leuk en denk dat max het ook wel hippiedepippie gaat vinden. Daarbij geeft het me wat meer vrijheid om elders met hem op stap te gaan, of bv naar mn moeder of een vriendin ofzo. ben nu namelijk aan lopen/bus gebonden.
maare. maxje is vrij kort bij de grond, maakt dat iets uit? (behalve natuurlijk dat je tempo lager ligt maar dat overleef ik wel haha)
en vanaf welke leeftijd kan ik hiermee beginnen te oefenen?
maare. maxje is vrij kort bij de grond, maakt dat iets uit? (behalve natuurlijk dat je tempo lager ligt maar dat overleef ik wel haha)
en vanaf welke leeftijd kan ik hiermee beginnen te oefenen?
Hart en verstand zijn buren, maar vrienden worden ze nooit.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
echt fietsen pas vanaf een maand of 10/12
maar je kunt natuurlijk al snel beginnen met wennen.
wandel de straat eens op en neer met jou links van de fiets en max rechts van de fiets. stap een keer op en meteen weer af. zodat als je straks echt kan gaan fietsen dat al niet meer spannend is.
daarbij kun je als je zo wandeld ook goed leren waar zijn plaats naast de fiets is
wandel de straat eens op en neer met jou links van de fiets en max rechts van de fiets. stap een keer op en meteen weer af. zodat als je straks echt kan gaan fietsen dat al niet meer spannend is.
daarbij kun je als je zo wandeld ook goed leren waar zijn plaats naast de fiets is

- minimax
- Actief
- Contacteer:
is het handig hier een commando aan te verbinden? naast lopen (links) gebruik ik voet. dit is echter nog in opstartende fasemassam schreef:echt fietsen pas vanaf een maand of 10/12

misschien dan naast gebruiken voor rechts naast de fiets?
Hart en verstand zijn buren, maar vrienden worden ze nooit.
-
- Zeer actief
Ik heb ook met Flip naast de fiets gelopen voor we daadwerkelijk gingen fietsen.
Ik zeg dan "naast" en dan blijft Flip rustig naast me meedribbelen.
Als ik langzamer ga zeg ik "rustig" en stop is gewoon stoppen.
Langzaam gaan heb ik geoefend op een rustige plek, Flip liep los en ik ging rennen.
Flip rende dan met me mee en als ik langzamer ging rennen deed hij dat ook. (eventueel met wat lekkers in je hand zodat je alle aandacht hebt.)
Met dat we langzamer gingen rennen zei ik "rustig" en prees Flip als hij mijn tempo bijhield en rustiger ging lopen.
Flip is ook een klein hondje maar fietsen gaat prima, hij vind het erg leuk.
Ik zeg dan "naast" en dan blijft Flip rustig naast me meedribbelen.
Als ik langzamer ga zeg ik "rustig" en stop is gewoon stoppen.
Langzaam gaan heb ik geoefend op een rustige plek, Flip liep los en ik ging rennen.
Flip rende dan met me mee en als ik langzamer ging rennen deed hij dat ook. (eventueel met wat lekkers in je hand zodat je alle aandacht hebt.)
Met dat we langzamer gingen rennen zei ik "rustig" en prees Flip als hij mijn tempo bijhield en rustiger ging lopen.
Flip is ook een klein hondje maar fietsen gaat prima, hij vind het erg leuk.
Groetjes Marjolijn en Flip

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Dat de hond klein is maakt niet uit, hier fietsen we zelfs al hele kleine stukjes met ons 22 cm hoge en 3 kg wegende teckeltje. Maar alleen maar om haar even de laten wennen aan het naast de fiets lopen. Xena loopt hier wel een paar keer per week naast de fiets, ze kan nu zo rond 15 minuten achter elkaar fietsen, zij is 27 cm hoog en 5,5 kg dus ook maar een kleintje.
Met oefenen (dus écht oefenen, maar 200 m fietsen of zo) zou je al kunnen beginnen vanaf een maand of 8, hangt van de grote van je hond af. Bij Scence was dat dus 8 maanden, en bij Xena had dat al wel gekund op 6 maanden. Maar let wel op, dan is het dus echt beginnen met aan de fiets te wennen en even opstappen, stukje fietsen en weer afstappen, dus nog geen 5 minuten!
Met oefenen (dus écht oefenen, maar 200 m fietsen of zo) zou je al kunnen beginnen vanaf een maand of 8, hangt van de grote van je hond af. Bij Scence was dat dus 8 maanden, en bij Xena had dat al wel gekund op 6 maanden. Maar let wel op, dan is het dus echt beginnen met aan de fiets te wennen en even opstappen, stukje fietsen en weer afstappen, dus nog geen 5 minuten!

Ik geloof niet dat klein/groot wat uit maakt. Klein is weer sneller en wendbaarder en groot is weer sterker en lomper.
Hier heb ik veel gefietst met jacks, boxers, amerikaanse bulldog en af en toe ook een sint. Paco (grote van sint) vond het ook geweldig naast de fiets. Hij woog zo'n 60 kg, de boxers rond 40 kg en de jack 4 kg ofzo. Alles op zijn tempo en allen veel plezier erin.
Gewoon rustig opbouwen zodra de hond volwassen is en have fun. Vind de hond er niets aan? Dan merk je dat snel genoeg.
Commando's kunnen heel handig zijn, maar ik leer ze vanaf het begin dat draven de normale gang is naast de fiets (behalve voor de am. bulldog, die kon het maar niet tenzij hij moe was). Verder wel geleerd: een grote grove hond? Dan geen tuig aan doen. Paco ging in tuig overdwars staan en dan ga je mooi richting sloot (met het geluk dat je er niet in gaat). Daar heb je dan echt geen controle over naast de fiets.
Verder ook geen moderne anti trekmiddelen aan doen (halti, gentle leader, anti trektuig e.d.) maar dit zal je vast wel snappen
Hier heb ik veel gefietst met jacks, boxers, amerikaanse bulldog en af en toe ook een sint. Paco (grote van sint) vond het ook geweldig naast de fiets. Hij woog zo'n 60 kg, de boxers rond 40 kg en de jack 4 kg ofzo. Alles op zijn tempo en allen veel plezier erin.
Gewoon rustig opbouwen zodra de hond volwassen is en have fun. Vind de hond er niets aan? Dan merk je dat snel genoeg.
Commando's kunnen heel handig zijn, maar ik leer ze vanaf het begin dat draven de normale gang is naast de fiets (behalve voor de am. bulldog, die kon het maar niet tenzij hij moe was). Verder wel geleerd: een grote grove hond? Dan geen tuig aan doen. Paco ging in tuig overdwars staan en dan ga je mooi richting sloot (met het geluk dat je er niet in gaat). Daar heb je dan echt geen controle over naast de fiets.
Verder ook geen moderne anti trekmiddelen aan doen (halti, gentle leader, anti trektuig e.d.) maar dit zal je vast wel snappen

- minimax
- Actief
- Contacteer:
anti trektuig = easy walker
http://www.simti.nl/images/Gentle%20walker.gif
Die banden onderdoor de oksels trekken strak zodra de hond trekt. Zit de bescherming voor de oksels niet goed? Dan heb je dus kans dat het draad door de huid heen gaat en je veel schade krijgt.
http://www.simti.nl/images/Gentle%20walker.gif
Die banden onderdoor de oksels trekken strak zodra de hond trekt. Zit de bescherming voor de oksels niet goed? Dan heb je dus kans dat het draad door de huid heen gaat en je veel schade krijgt.
- Full Monty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (Harige) Naakthonden
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
- pammetje
- Zeer actief
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
Poeh, nu is dit niet mijn eerste hond (tweede
) die ik heb geleerd naast de fiets te lopen, maar wat ik doe is het volgende.
Ik leer ze eerst aan om rechts te volgen. Zodat ze dus op hun gemak voelen bij het lopen van de andere kant. Dan loop ik een stuk met de fiets tussen mij en de hond in. Meestal is dat 1 straatje ofzo ligt aan de hond. Dan stap ik op en ga ik fietsen.
Normaal gesproken houd ik de lijn slap en laat ik Gaia dus echt niet trekken of rennen. Dan houd ik haar gewoon in door de lijn strak te houden tot ze weer gaat draven en volgens te belonen. Als ik een bocht om ga stuur ik haar ook met de riem. Ik hou haar in en dan stuur ik.
Heb nog niet meegemaakt dat dit niet werkte.
Oh overigens heb ik altijd gewoon een halsband of slip gebruikt. Nooit een easywalker. De slip ook maar twee keer om iets af te leren, etc. etc.

Ik leer ze eerst aan om rechts te volgen. Zodat ze dus op hun gemak voelen bij het lopen van de andere kant. Dan loop ik een stuk met de fiets tussen mij en de hond in. Meestal is dat 1 straatje ofzo ligt aan de hond. Dan stap ik op en ga ik fietsen.
Normaal gesproken houd ik de lijn slap en laat ik Gaia dus echt niet trekken of rennen. Dan houd ik haar gewoon in door de lijn strak te houden tot ze weer gaat draven en volgens te belonen. Als ik een bocht om ga stuur ik haar ook met de riem. Ik hou haar in en dan stuur ik.
Heb nog niet meegemaakt dat dit niet werkte.
Oh overigens heb ik altijd gewoon een halsband of slip gebruikt. Nooit een easywalker. De slip ook maar twee keer om iets af te leren, etc. etc.