Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ander voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Devilisius
nieuw lid

ander voer

Ongelezen bericht door Devilisius »

Hai hai

ik heb een mechelse herder teefje van bijna 2,5 jaar.
ik geef haar al een tijdje bonzo brokken, heb al heel veel andere brokken voor die tijd geprobeerd maar telkens sloeg ze de brokken weer af en na lang proberen heb ik haar toen bonzo gegeven en dat at te zo weg.
momenteel geef ik haar dus nog bonzo maar ik zou haar heel graag van die brokken af willen hebben.
de reden dat ik wil veranderen van brok is omdat bonzo een erg zoute brok is wat kan zorgen voor een nierbeschadiging/nierproblemen op latere leeftijd. ze drinkt ook erg veel (iets te veel na mijn mening) en de ontlasting is erg vaak gelig van kleur

heeft iemand van jullie een tip mbt een goed soort voer dat ik haar zou kunnen geven. ik hoor het graag van jullie
Liefs Ellen en een pootje van Codey!!!
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Kvv :wink: Kant en klaar vers (vries)voer, dat zou ik je iig aanraden,is ook gezonder. Je kunt dat kopen bij bijv. de c1000, en 9 van de 10 honden eten hun bak dan héél graag leeg :wink: . Je moet wel zorgen dat je de complete versie neemt,als je over wil stappen.Succes :ok:
Afbeelding
naomi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door naomi »

Ik ben sinds 10 maanden overgestapt op Rodi en ze vind het heerlijk ,ze is alleen vrij lang met ontgifting bezig geweest.
Maar nu zouden wij niet anders meer willen ,ze drinkt veel minder en ze poept maar 1 keer per dag een mooie stevige keutel die je zo oppakt.
groetjes Naomi1 en een poot van Doeska
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

indien je je hond toch liever brok wil geven zijn er wel een paar goede brokken en kan je eventueel half sneetje duck of ander kvv bijvoegen, meestal eten de honden die droge brokken niet graag eten het op deze manier wel, doe ik trouwens ook, anders moeten ze het niet, droge brok.

geef ook alleen kvv

voor zover ik weet zijn goede brok, nutro, royal canin, hills, prins, canex
arja
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door arja »

Goede brokken bestaan niet :neenee: , royal canin, hills, eukanuba, prins en canex bevatten zeer zeker bha, bht en eq, zeer giftige antioxidanten :devil: , evenals bonzo trouwens, de enige brokken die dit niet hebben zijn farmfood :ok: , biofood :ok: en cavom, misschien nog een enkele maar niet veel.
Het beste is inderdaad vers vlees en kvv :ok: (kompleet vers vlees) diepvries.
Ga eens lezen op www.voernatuurlijk.nl en www.barfplaats.nl daar staan ook verschillende merken kvv genoemd. :wink:
Veel succes. :wink:
lachus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lachus »

Canex hoort zeker niet in dit rijtje te staan.

Groet, Lachus.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cavom, Barca, Prins geperst, Farmfood... dat zijn de betere brokkenmerken. Ik voer zelf Barca en ben er uitermate tevreden over.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik geef prins en duck
ben uitermate tevreden
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Devilisius
nieuw lid

allemaal hartelijk dank voor jullie snelle reactie

ik ben erg blij met al deze suggestie's
mijn hond krijgt al wel eens diepvriesvoer; in het weekend meestal als een soort extraatje zeg maar. maar ik weet wel dat ze het heerlijk vind, binnen no time is de bak leeg
dat is van het merk smuldier en als ik het goed begrijp zou het een hele goede zet zijn om haar dit elke dag te geven???
per slot van rekening wil ik alleen het beste voor haar
Amber
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amber »

arja schreef:Goede brokken bestaan niet :neenee: , royal canin, hills, eukanuba, prins en canex bevatten zeer zeker bha, bht en eq, zeer giftige antioxidanten :devil: , evenals bonzo trouwens, de enige brokken die dit niet hebben zijn farmfood :ok: , biofood :ok: en cavom, misschien nog een enkele maar niet veel.
Het beste is inderdaad vers vlees en kvv :ok: (kompleet vers vlees) diepvries.
Ga eens lezen op www.voernatuurlijk.nl en www.barfplaats.nl daar staan ook verschillende merken kvv genoemd. :wink:
Veel succes. :wink:
Canex bevat geen bha en bht
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
Devilisius
nieuw lid

als ik dat diepvriesvoer zou gaan voeren, is het dan alleen de complete versie van dat diepvriesvoer en niks erdoor heen of geven jullie er nog wat bij/door?
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Devilisius schreef:als ik dat diepvriesvoer zou gaan voeren, is het dan alleen de complete versie van dat diepvriesvoer en niks erdoor heen of geven jullie er nog wat bij/door?
Daar hoeft niets doorheen. Het is namelijk al helemaal compleet. :ok:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

arja schreef:Goede brokken bestaan niet :neenee: , royal canin, hills, eukanuba, prins (...) zeer giftige antioxidanten
Prins is prima hoor, mijn vorige hond is 14 geworden op Prins, nooit enig probleem.

En zeer giftige antioxidanten: dat lijkt me sterk :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

De geperste versie van Prins bevat geen BHA en BHT !! In de geexpandeerde versie van Prins zit ook geen BHA en BHT maar omdat de fabrikanten van de grondstoffen van die variant het mogelijk wel gebruiken kan er een hele kleine hoeveelheid in het voer aanwezig zijn. Daarom staat het bij de geexpandeerde versie wel op de zak, maar Prins gebruikt die toevoegingen zelf niet !!! ( Dat werd mij door Prins toegemaild toen ik er een tijd geleden naar informeerde...)
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Oh, en Carocroc mag mijn inziens ook best in dit rijtje met goede brokken. Ook alleen natuurlijke ingredienten en ook geen BHA en BHT. Ze gebruiken alleen natuurlijke conserveringsmiddelen zoals oa vit. E
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

je kunt ook kivo proberen..... :wink:

maar als je van de verse voeding gewoon compleet geeft is het genoeg...
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Devilisius schreef:als ik dat diepvriesvoer zou gaan voeren, is het dan alleen de complete versie van dat diepvriesvoer en niks erdoor heen of geven jullie er nog wat bij/door?
Als je de smuldier compleet geeft is dat voldoende. Krijgen de honden hier alle 3 en ze doen het er zeer goed op :ok:

krijg tenminste altijd complimentjes dat ze zo glanzen :ok:
Succes met je keuze :wink:
Mauyak

Re: ander voer

Ongelezen bericht door Mauyak »

Devilisius schreef:Hai hai

ik heb een mechelse herder teefje van bijna 2,5 jaar.
ik geef haar al een tijdje bonzo brokken, heb al heel veel andere brokken voor die tijd geprobeerd maar telkens sloeg ze de brokken weer af en na lang proberen heb ik haar toen bonzo gegeven en dat at te zo weg.
momenteel geef ik haar dus nog bonzo maar ik zou haar heel graag van die brokken af willen hebben.
de reden dat ik wil veranderen van brok is omdat bonzo een erg zoute brok is wat kan zorgen voor een nierbeschadiging/nierproblemen op latere leeftijd. ze drinkt ook erg veel (iets te veel na mijn mening) en de ontlasting is erg vaak gelig van kleur

heeft iemand van jullie een tip mbt een goed soort voer dat ik haar zou kunnen geven. ik hoor het graag van jullie
Waarom heb je eigenlijk voor bonzo gekozen als je weet dat het zout is?Als mijn honden niks willen eten geef ik ze ook geen roomijs omdat dat het enigste is wat ze willen. :denken: er is toch genoeg keuze er zijn dacht ik 200 merken in NL te krijgen er zal best nog wat tussen zitten wat ze wel lust. :19:
Mauyak

tekkel schreef:
arja schreef:Goede brokken bestaan niet :neenee: , royal canin, hills, eukanuba, prins (...) zeer giftige antioxidanten
Prins is prima hoor, mijn vorige hond is 14 geworden op Prins, nooit enig probleem.

lijkt mij ook sterk :wink: .zeer giftige stoffen en toch honden die er met gemak 14 jaar oud mee worden :denken: Overdrijven is ook een kunst. :roll:
Mauyak

SuzieC1970 schreef:De geperste versie van Prins bevat geen BHA en BHT !! In de geexpandeerde versie van Prins zit ook geen BHA en BHT maar omdat de fabrikanten van de grondstoffen van die variant het mogelijk wel gebruiken kan er een hele kleine hoeveelheid in het voer aanwezig zijn. Daarom staat het bij de geexpandeerde versie wel op de zak, maar Prins gebruikt die toevoegingen zelf niet !!! ( Dat werd mij door Prins toegemaild toen ik er een tijd geleden naar informeerde...)
dit verhaal geld ook voor Cavom is mij al eens eerder verteld.het klopt dat er in de grondstoffen die ze binnen krijgen wèl stoffen kunnen zitten zoals bha oid maar dat de fabrikant ze er niet zelf aan toevoegt en dan hoeven ze het niet opd e zak te zetten.En dan kun je je eigen dus "natuurlijke"brok noemen terwijl het er wel in zit.Geef mij dan maar een merk waar het gewoon duidelijk op de zak staat wat er in zit dan kan ik zelf bepalen of ik het wil of niet.
Devilisius
nieuw lid

even een reactie op het bericht van mauyak; ik begrijp dat het een beetje tegenstrijdig is maar ben er later over aan het denken gekomen. ik heb toen voor bonzo gekozen omdat ik al zoveel geprobeerd had qua brokken en ze iedere keer weigerde te eten. aangezien ze toen toch wel moest eten heb ik voor bonzo gekozen en haar dat gegeven en later (enigszins stom) tot besef gekomen dat het eigenlijk een te zoute brok is. scheelt dat ze het nog niet zo lang krijgt en van fouten leert men, ook een hondeneigenaar.
vandaar dat ik nu alle mogelijke informatie op zoek en uit zoek om te veranderen.

nogmaals dank voor alle tips ook namens mijn hond!!!
:ok:
nu nog even goed nadenken over wat ik haar daadwerkelijk ga voeren.
arja
Vaste gebruiker
Contacteer:

Mauyak schreef:
tekkel schreef:

lijkt mij ook sterk :wink: .zeer giftige stoffen en toch honden die er met gemak 14 jaar oud mee worden :denken: Overdrijven is ook een kunst. :roll:
Mijn hond ging vorig jaar bijna dood door hepatitis(leverontsteking) veroorzaakt door gifstoffen opgeslagen in de lever. Hij heeft bijna zijn 4e verjaardag niet gehaald, een half jaar prednison, echo's, infuus en constant bang dat hij het niet zou halen, en nee het is geen zwak doorgefokt hondje van marktplaats, een verantwoord gekozen pup bij een verantwoorde fokker met goede ouders, hd en ed en cataract vrij, al besteld voordat de moeder zelfs gedekt was. Hij heeft vanaf pup eukanuba gehad en iedere keer als hij dit weer kreeg ging het mis.
Ik ken ook mensen die 100 geworden zijn en hun hele leven gerookt hebben en niet alle honden worden er zo ziek van maar ze voelen zich misschien toch niet zo lekker :denken:
De toegestane hoeveelheid van die stoffen is voor baby's 0,5 mg per 100 gram, bij honden mag er 150 mg per 100 gram in zitten.
Dus overdrijven is ook een kunst :denken: :denken: :denken: :denken: :denken: :denken: :denken:
Zoek eens op ....de waarheid over brokken en als je dan nog steeds vindt dat ik overdrijf :wink: :denken: geef het je honden gerust, ik heb nog 17 kilo royal canin maxi mature over dat ik niet meer durf te geven, waarde 70 euro, mag je voor 30 euro komen halen.

Stoppen ze trouwens al 14 jaar diezelfde rotzooi in de brokken :denken:
arja
Vaste gebruiker
Contacteer:

lonneke schreef:je kunt ook kivo proberen..... :wink:

maar als je van de verse voeding gewoon compleet geeft is het genoeg...
Kivo is prima, helemaal mee eens :ok: :ok:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

arja schreef:De toegestane hoeveelheid van die stoffen is voor baby's 0,5 mg per 100 gram, bij honden mag er 150 mg per 100 gram in zitten.
Dus overdrijven is ook een kunst :denken: :denken: :denken: :denken: :denken: :denken: :denken:
Zoek eens op ....de waarheid over brokken en als je dan nog steeds vindt dat ik overdrijf :wink: :denken: geef het je honden gerust, ik heb nog 17 kilo royal canin maxi mature over dat ik niet meer durf te geven, waarde 70 euro, mag je voor 30 euro komen halen.

In Prins zitten die stoffen niet :neenee:

En ik had m'n citaat misschien niet zo moeten samentrekken, want ik bedoelde dat antioxydanten juist worden gebruikt tégen gifstoffen (vrije radicalen): het zijn zelf juist geen gifstoffen. Daarom kan 'zeer giftige antioxydanten' niet :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
arja
Vaste gebruiker
Contacteer:

tekkel schreef:
arja schreef:De toegestane hoeveelheid van die stoffen is voor baby's 0,5 mg per 100 gram, bij honden mag er 150 mg per 100 gram in zitten.

En ik had m'n citaat misschien niet zo moeten samentrekken, want ik bedoelde dat antioxydanten juist worden gebruikt tégen gifstoffen (vrije radicalen): het zijn zelf juist geen gifstoffen. Daarom kan 'zeer giftige antioxydanten' niet :wink:
Chemische anti oxidanten worden gebruikt om voer langer houdbaar te maken en zijn wel giftig.
Mauyak

arja schreef:
tekkel schreef:

Chemische anti oxidanten worden gebruikt om voer langer houdbaar te maken en zijn wel giftig.
In de meeste brokken zitten houdbaarheidsstoffen die ook massaal in voeding voor mensen voorkomt(bv bha zit in veel dingen vetten bevat alleen dan heet het geen bha maar E320) dus niet echt iets om je zorgen over te maken.Ik vidn het erg voor je hond wat er mee gebuerd is maar denk toch dat dit een uitzondering is ik heb het nl nog nooit eerder gehoord.PS:als je het echt zulke rommel vind dan moet je niet proberen het te verkopen maar gewoon weggooien bij het chemischafval ofzo :wink: :mrgreen:
arja
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ja met grote zwart gele waarschuwingen er op :mrgreen: , maar even serieus, als je goed leest en de waarheid over brokken leest,(zoek maar op google) zie je dat er in brokken honderden malen meer toegestaan is als voor mensen 0,5 mg tegen 150 mg bij hondenvoer en dan de rest van het afval dat ze erin stoppen :denken: :jank:
Jij hebt het nog niet eerder gehoord maar als je op de versforums gaat lezen staat daar wel degelijk dat er veel relatief jonge honden al leverproblemen, nierproblemen en kanker hebben.
Ik geef het dus echt niet meer, lees ook eens op voernatuurlijk.nl, ik wil niemand iets opdringen maar door anders te voeren (kvv of vers)en die brokkenfabrikanten te laten lullen heb je een veel gezonder hondje dat jaren langer leeft.
En je zit minder bij de dierenarts want ze hebben minder problemen met diarree, vacht enz.enz dus je bent ook nog goedkoper uit. Ik was met eukanuba en royal canin voor 2 labradors 110 euro per maand kwijt aan eten, nu ze kvv krijgen ben ik nog geen 50 euro per maand kwijt en dan nog het gigantische verschil met de dierenarts :smile:
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Dat verschil met de dierenarts is hier ook erg groot :mrgreen:
Op brokken bijna iedere maand, nu nooit meer :mrgreen:
arja
Vaste gebruiker
Contacteer:

Mauyak schreef:
arja schreef:
tekkel schreef:

In de meeste brokken zitten houdbaarheidsstoffen die ook massaal in voeding voor mensen voorkomt(bv bha zit in veel dingen vetten bevat alleen dan heet het geen bha maar E320) dus niet echt iets om je zorgen over te maken.Ik vidn het erg voor je hond wat er mee gebuerd is maar denk toch dat dit een uitzondering is ik heb het nl nog nooit eerder gehoord.PS:als je het echt zulke rommel vind dan moet je niet proberen het te verkopen maar gewoon weggooien bij het chemischafval ofzo :wink: :mrgreen:
Hier een stukjevan een dierenarts waar wel degelijk in voorkomt dat het komt door gifstoffen en anti oxidanten in voeding, Chester was helemaal geel en heeft het alleen gehaald omdat hij nog zo jong was en door de prednison.
http://www.causus.be/doorverwijzing.cfm?Id=16

Dus ik overdrijf hè?
Ik wil alleen maar waarschuwen.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Van de site van een brokkenmaker......................

Ethoxyquine (Code E 324), is de ergste van allemaal. Het is een rubberstabilisator, landbouwbestrijdings middel dat gebruikt wordt voor de bestrijding van ongedierte en onkruid (dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant), dat bij de productie van vee-, honden- en kattenvoer gebruikt kan worden. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren.

Ethoxyquine is voor menselijk gebruik dan ook absoluut verboden en u zult E324 inde menselijke E-lijsten ook niet aantreffen.

Er wordt ook aangegeven, dat de darmbacteriën door Ethoxyquine ernstig beschadigd en sterk verminderd worden. Hierdoor wordt de balans in de darmflora verstoord, wat als gevolg kan hebben, dat de vacht droog en broos wordt, en er daardoor dus droog uitziet, zijn glans verliest en/of uitvalt. De huid wordt schilferig en ziet eruit als bij schurft. Het haar blijft weg en de huid kan zich ontwikkelen als een zgn. olifantshuid.

De dieren hebben veel jeuk en krabben zich, waardoor de mogelijkheid van ernstige infecties ontstaat.

Aan al deze problemen moet iets gedaan worden, om ernstige veranderingen van de huid en de vacht te voorkomen.

Medisch is daar weinig tegen te doen. Wisselen naar een voer dat vrij is van Ethoxyquine is het enige alternatief.

Het kan 3 – 4 maanden duren voor de giftige stoffen uit het lichaam verdwenen zijn.

Er zijn berichten over leverkanker, schildklierkanker en nierfunctiestoringen in samenhang met Ethoxyquine.

Tevens schijnt het dat de meeste voersoorten de chemische antioxydanten BHA en BHT bevatten:

BHA = Butyl Hydroxyl Anisol, (Code E320), verlaat voor het grootste deel het lichaam via de urine. Maar een eventuele BHA-concentratie in de lever kan zorgen voor een verstoort enzymenbeeld van het zeer belangrijke vitamine D. BHA kan het vetgehalte en het cholesterol in het bloed verhogen. Bovendien kunnen honden, die overgevoelig zijn, oedeem ontwikkelen = een beeld alsof ze vocht vasthouden.

Voor kinderen, die jonger zijn dan één jaar is het gebruik van BHA verboden. Daarom is het onverstandig en zinloos dieren, en zéker jonge honden tijdens hun ontwikkeling, te voeren met voedsel, dat BHA bevat. Verschillende voersoorten bevatten geringe hoeveelheden BHA als "verbinding" met "natuurlijke" antioxidanten.

BHT = Butyl Hydroxyl Tolueen, (Code E 321), is giftiger als BHA en werd oorspronkelijk ontwikkeld, om de houdbaarheid van KLEURENFILM te verlengen. Het is ook een antioxidant voor oliën en vetten. De WHO-maximumnorm voor menselijk gebruik ligt bij 0,5 mg per kg lichaamsgewicht. En 150 mg per kg diervoeder. Het heeft invloed op de vetstofwisseling van de lever. Het kan vergroting van de lever veroorzaken en is in samenhang gebracht met voortplantingsproblemen, gedragsverandering en verandering van het aantal bloedcellen.
Een Australische onderzoeker stelde, dat BHA en BHT minder goed werken tegen ranzigheid als Ethoxyquine. En dat een combinatie van vitaminen C en E beter werken als deze chemische middelen.

Maar…….. dat is veel duurder.

Mrs. Elaine Campbell uit Engeland vertelt over de symptonen die haar dieren vertoonden door deze conserverings-stoffen in hondenvoer,:

Haar honden hadden vacht-, huid-, drachtigheids - en conditieproblemen – de vacht werd broos en droog, de huid werd schilferig, het pigment van de neus werd minder haar teven begonnen hun loopsheid over te slaan en een gedekte teef bleef leeg. Het resultaat van een ander teefje: twee puppen, deze waren veel te klein en te zwak, zij stierven dan ook na 10 dagen ondanks het bijvoeren en de extra verzorging. Bij een latere worp gebeurde dit: De teef kreeg 6 pups. Twee van deze pupjes werden zwaar geboren, echter ZONDER POTEN, ZONDER STAART EN ZONDER GESLACHTSORGANEN !

O...oh....wat overdrijven we toch.......als een brokkenmaker dit al op zijn site zet......
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”