Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

krijgt mijn pup voldoende eten ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

peggy
geregistreerd lid

krijgt mijn pup voldoende eten ?

Ongelezen bericht door peggy »

onze pup (16 weken) was al aan de magere kant toen we hem haalden
ze adviseerden ons om te voeren met royal canin
dat doen we dus , we hielden ongeveer de richtlijn aan wat op het pak stond 75 gram per dag .
jeetje wat weinig , hij barstte van de honger , dus ik gaf hem wat meer
bij de dierenarts werd ik ook niet veel wijzer , ook hij zei dat ik de richtlijnen van het pak moest aanhouden maar dat sommige pups
wat meer nodig hadden :denken:
nu zit hij sinds een paar dagen al op 180 gram royal canin
dus 3 x 60 gram per dag .
als ik iemand onderweg tegenkom zeggen ze , oei hij moet wat meer eten , hij is zo mager .
in hoever mag een pup veel eten ?
ik weet het niet meer hoor :19:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Over het algemeen is de hoeveelheid op de verpakking aan de hoge kant. Probeer te voeren met je ogen. Als je over de ribben gaat, moet je deze wel kunnen voelen, maar ook niet té goed. Als je nu met je handen over de ribben gaat en je voelt te veel rib, dan zou ik circa 10-20% meer gaan voeren. Na ongeveer een week weer eens voelen. In een paar dagen zie je echt geen resultaat! Misschien is een week zelfs wel te snel en moet je twee weken aanhouden.
Kijk ook naar het lichaamsgewicht van jouw hond. Deze stijgt en de hoeveelheid voer zal mee moeten stijgen, naast de eventuele extra hoeveelheid voer.

Lumi is mijn pup van 5 maanden. De hoeveelheid voer (kvv) die ze krijgt pas ik regelmatig aan. Soms denk ik, ze kan nu wel iets meer, na ongeveer een week zie ik dan of dat wel of niet kan. Helaas voor haar moet het dan soms ook weer naar beneden.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

wat voor een soort pup heb je? Sommige honden zijn wat aan de magere kant als ze jong zijn (podenco's bijvoorbeeld)
Heb je parasieten (wormen) en eventuele medische oorzaken bij de Dierenarts uitgesloten?
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Bianca_Storm schreef:wat voor een soort pup heb je? Sommige honden zijn wat aan de magere kant als ze jong zijn (podenco's bijvoorbeeld)
Klopt, mijn podenco opvangmanneke is ook nog broodmager en ik weet zeker dat hij hier in ieder geval voldoende eet :mrgreen:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij voeren de pup volledig op het oog. Als ze een periode alleen carnibest eet wordt ze dunner. Daarvan eet ze nu een kilo op een dag. Voer ik smuldier, wat veel vetter is merk ik, dan eet ze 800 gram op een dag en wordt toch wat dikker.

Een maand of twee geleden at ze deze hoeveelheid ook al terwijl ze nu 2 keer zo groot is geworden. Toch zit er een laagje vet op de ribben al oogt ze niet zo met haar spillebenen. :wink:

Met brokken zou ik gewoon zoveel voeren als je denkt dat de hond nodig heeft. Niet te dun laten zijn :wink: Maar te vet is ook niet goed.
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Uit het voorstelbericht:
sinds 3 weken zijn we weer trotse eigenaars van "baldo"
zijn vader is een dobberman en zijn moeder is gekruist met een border collie en een mechelse herder .
dus voor ons een verrassing wat daar uit komt
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
crazyjanita
Actief

Ongelezen bericht door crazyjanita »

wij hebben het altijd op het oog gedaan heb de bak gewoon gevuld met brokjes mijn ervaring dat wat op het pak staat voor heel veel pups te weinig is ..
Afbeelding
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Knoeppie schreef:Uit het voorstelbericht:
sinds 3 weken zijn we weer trotse eigenaars van "baldo"
zijn vader is een dobberman en zijn moeder is gekruist met een border collie en een mechelse herder .
dus voor ons een verrassing wat daar uit komt

dank voor het zoeken maar het is als TS als je een vraag stelt wel handig dit er even bij te zetten lijkt me. Hoeven we niet en het antwoord te geven en de info te zoeken.

NU zijn dat wel allemaal snelle verbranders binnen die kruizing. (als ik even mag generaliseren)

en Marc, ik herken wat je schrijft. Ik geef Storm zelf samengesteld voer maar krijgt hij veel lam en/of eend komt er gelijk een laagje op zijn ribbenkast. Geef je magere soorten als kip komen de achterste ribjes weer keurig te voorschijn. Ik let dan ook op dat hij genoeg afwisseling in een maand krijgt. Dan compenseert het weer en blijft hij op gewicht.

En misschien is het ook iets voor in het algemeen om na te denken wat je mager en niet mager vindt? Zijn de ribben volledig zichtbaar (dit vind ik mager) of alleen de achterste 3 (dit vind ik schraal). Mijn voorkeur ligt bij schraal
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik voer altijd op het oog
en ik merk dat zeker mijn pup anders te weinig krijgt
als ik de verpakking aan moet houden
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat ontzettend weinig voer mag je toch maar geven van brokken. 180 gram voor een kruising doberman/colly/herder van 4 maanden :N:
Heeft zo'n hondje ook niet altijd honger dan?

Misschien moet je kvv gaan voeren. Onze pup kon met 4 maanden al 800 gram vlees eten op een dag. Dan kunnen ze echt lekker uitbuiken en ook flink eten :wink:

Ze is nu 5 maandjes en van kleiner type dan jouw hond en toch kan ik rond 11 uur bijna een halve kilo vlees geven en rond 19:00 uur nog een keer zo'n bak vol. :ok:
Afbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Op het oog voeren, absoluut. Laat die info op een zak maar zitten.
Vergelijk het maar met mensen, de een wordt baggervet als hij elke middag 8 boterhammen eet en een ander heeft er veel te weinig aan.
peggy
geregistreerd lid

bedankt voor jullie reacties
hier is even een foto , maar ik weet niet hoe ik aan die 4 maanden kom , hij is pas 3 maanden :roll:
en zijn ribbetjes zijn zichtbaar , jammer genoeg

ik heb vanaf vandaag het gewicht van de brokjes verhoogd naar 80 gram per keer , ik ga het met beetjes proberen op te bouwen

@marc-s dat is best wel veel wat je geeft
:eek:

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Re: krijgt mijn pup voldoende eten ?

Ongelezen bericht door Inge »

peggy schreef:onze pup (16 weken) was al aan de magere kant toen we hem haalden
ze adviseerden ons om te voeren met royal canin
dat doen we dus , we hielden ongeveer de richtlijn aan wat op het pak stond 75 gram per dag .
jeetje wat weinig , hij barstte van de honger , dus ik gaf hem wat meer
bij de dierenarts werd ik ook niet veel wijzer , ook hij zei dat ik de richtlijnen van het pak moest aanhouden maar dat sommige pups
wat meer nodig hadden :denken:
nu zit hij sinds een paar dagen al op 180 gram royal canin
dus 3 x 60 gram per dag .
als ik iemand onderweg tegenkom zeggen ze , oei hij moet wat meer eten , hij is zo mager .
in hoever mag een pup veel eten ?
ik weet het niet meer hoor :19:
Volgens mij lees je de verpaking niet goed. :wink:
Ik ben even gaan snuffelen bij Royal Canin op de site bij de pupvoedingen.
Bv. bij deze, junior 32
Als je kijkt naar de leeftijd van je pup en het vermoedelijke volwassen gewicht dat daarbij hoort (gezien de kruising denk ik dat 25 kilo het minimum zal zijn) zou je nu 325 gram per dag ongeveer mogen geven.
Welke versie van RC geef je precies?

Overigens ben ik geen voorstander van puppyvoer, ik geef zelf liever een combinatie van vers en brok (in het geval van Biène, de jongste hier was dat een combinatie van KIVO en Cavom).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
peggy
geregistreerd lid

ocharme zeg , heb ik dat prulleke gewoon te weinig gevoerd doordat ik verkeerd heb gelezen :boos:
ik schaam me rot :oops:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

peggy schreef:ocharme zeg , heb ik dat prulleke gewoon te weinig gevoerd doordat ik verkeerd heb gelezen :boos:
ik schaam me rot :oops:
Geeft niets hoor.
Welke geef je precies dan kijk ik wel wat je ongeveer moet voeren. Verder niet teveel afwegen, gewoon op het oog voeren.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
peggy
geregistreerd lid

medium junior 32
Inge
Zeer actief
Contacteer:

peggy schreef:medium junior 32
OK, dat is degene die ik net bekeken had. Ga dus nu uit van zo'n 325 gram per dag :wink: , je zou de eerste tijd gewoon wat meer kunnen voeren omdat hij een achterstand heeft.
Daarnaast zou ik hem enkele dagen per week op vers zetten, bv smuldier zoals al gezegd is.
Groetjes Inge
Afbeelding

JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Smakelijk eten Baldo!
peggy
geregistreerd lid

dank je wel !
ik voel me daar nu echt niet lekker bij :jank:
hij krijgt dadelijk lekker een pannetje brokjes extra
zonde dat beesje
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

peggy schreef:dank je wel !
zonde dat beesje
Je stelt je vragen,net als ik,om van anderren te leren :wink: Hartstikke goed dus :wink: Je kunt het dan maar beter zo te weten komen dan helemaal niet :mrgreen: En je hondje maar lekker vetmesten nu :mann:
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

eefje_ates schreef:
peggy schreef:dank je wel !
zonde dat beesje
Je stelt je vragen,net als ik,om van anderren te leren :wink: Hartstikke goed dus :wink: Je kunt het dan maar beter zo te weten komen dan helemaal niet :mrgreen: En je hondje maar lekker vetmesten nu :mann:
Mee eens :wink:. Hij is inderdaad mager nu, maar in ieder geval heb je de vraag gesteld en weet je wat er aan schort. Dan kun je hem nu lekker gaan bijvoeren :).
peggy
geregistreerd lid

ik heb sinds gisteren meer brokjes gegeven
vanochtend en vanmiddag een portie .
nu is zijn poep aan de dunnere kant , wil dit zeggen dat het toch net iets te veel van het goede is ?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

peggy schreef:ik heb sinds gisteren meer brokjes gegeven
vanochtend en vanmiddag een portie .
nu is zijn poep aan de dunnere kant , wil dit zeggen dat het toch net iets te veel van het goede is ?
Mijn eerste ingeving is inderdaad, dat het wel eens van de grotere hoeveelheid kan komen.
Geef je hem nu wat hij mag hebben? Mogelijk kun je het even opbouwen, evt. met één of twee extra maaltijden per dag en de maaltijd maar iets groter maken.
Antoinet
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Antoinet »

Ik denk dat je hem het beste even op 4x80 gram per dag kan zetten. Dan zit je ook aan de hoeveelheid per dag, maar hoeft zijn maag niet ineens per voeding een veel grotere hoeveelheid te verwerken. Hij krijgt nu bijna het dubbele van wat hij eerst kreeg en daar moet zijn maag een beetje aan wennen :wink:
Groetjes Antoinet en een knuffel van Cindy en Jody!!
Afbeelding
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

.....en het allerbeste is toch om naast al die brokjes ook 1 maaltijd door vers te vervangen, zoals hierboven ook al aangegeven. Ik begrijp dat je dat nog niet doet, maar op het forum is veel te vinden over waarom kvv zo goed is voor je hond. Smuldier compleet is niet duur en overal te koop.
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Lindsey schreef:.....en het allerbeste is toch om naast al die brokjes ook 1 maaltijd door vers te vervangen, zoals hierboven ook al aangegeven. Ik begrijp dat je dat nog niet doet, maar op het forum is veel te vinden over waarom kvv zo goed is voor je hond. Smuldier compleet is niet duur en overal te koop.
Het is toch niet goed en vers af te wissellen met brokken? Omdat er beiden anders verteerd worden,of heb ik dat mis?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Volgens mij heb je dat niet mis. :wink:
Ik heb ook begrepen dat er minimaal 8 uur moeten zitten tussen een brok- en een versvleesmaaltijd. Als je 3 of 4 voedingen per dag geeft ga je dat niet redden.
Eventueel kun je wel 1 of 2 dagen achter elkaar alle brokmaaltijden vervangen door vers.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

eefje_ates schreef:
Lindsey schreef:.....en het allerbeste is toch om naast al die brokjes ook 1 maaltijd door vers te vervangen, zoals hierboven ook al aangegeven. Ik begrijp dat je dat nog niet doet, maar op het forum is veel te vinden over waarom kvv zo goed is voor je hond. Smuldier compleet is niet duur en overal te koop.
Het is toch niet goed en vers af te wissellen met brokken? Omdat er beiden anders verteerd worden,of heb ik dat mis?
Iedereen zegt dat wel, maar er worden legio honden groot gebracht met pens door de brokken heen en die verdragen dat prima. Ollie van mij heeft ook liever brok dan vers en die krijgt de helft brok en vers en hij heeft ook nooit problemen.

Dit lijkt echt weer zo'n verhaaltje van de brokkenfabrikant om het vers voeren te ontmoedigen. Zelf maken ze veel reklame om blikvoer door de brokken te doen. Dat is wel goed, maar zit er dan geen vlees in blikvoer?
En zit er geen vlees in de brokken? Want dat wordt gesuggereerd als je zegt dat het anders verteert.....
Afbeelding
peggy
geregistreerd lid

ik hou het voorlopig op 4 keer per dag 80 gram
( royal canin )
en dat gaat prima zo , hij doet het goed en word al een stukje zwaarder :ok:
en de poep ziet er ook goed uit .
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Fijn dat het nu goed gaat al vind ik het wel een beetje vreemd dat je niet meteen reageerde toen je zag dat je pup af aan het vallen was. Ik moet zeggen dat je pup op de foto wel erg mager toont. Toch sneu als die zn energie nodig heeft om te groeien.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”