Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Hondenluik'

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

'Hondenluik'

Ongelezen bericht door Crista »

Is er iemand hier die gebruik maakt van een 'hondenluik'??

Ik wil volgend jaar op mezelf gaan wonen en natuurlijk gaat Mitch mee, ik blijf sowieso in Appeltern dus dan wordt het een kleine eengezinswoning met leuke tuin daarachter. edit: we hebben hier geen flats :wink:

Ik werk full time en wil dat ook blijven doen. Mitch kan heel goed alleen thuis zijn, toen ik nog samenwoonde deed hij dat ook. Hij houdt zijn plas keurig op maar als ik een keer wat later thuis zou komen vind ik het zielig dat hij zo lang z'n plas moet ophouden... Mijn ouders en zusje willen hem wel een keer laten plassen s'middags maar ik kan dat niet altijd van hun verwachten. Een uitlaatservice is een mogelijkheid, maar dan moet ik ze wel heel erg goed vertrouwen...

Nou was mijn idee een 'hondenluik' zodat Mitch zelf naar binnen of naar buiten kan. Voor een jack russel heb ik het wel eens gezien, maar nooit voor een ridgeback :denken: zou dat kunnen of denken jullie dat het niet werkt??
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

dan is je halve deur weg :mrgreen:
Afbeelding
Crista
Zeer actief

twinkeltje schreef:dan is je halve deur weg :mrgreen:
:smile: :smile: ja daar zit wel wat in... heb ook echt geen idee of het kan :denken:
twinkeltje
moderator

dan kunnen er ook zo mensen naar binnen maar in jullie dorp heb je geen inbrekers of zomers de toeristen
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

mijn ouders hebben er 1 gemaakt voor hun hond. Een leonberger :mrgreen: het kan dus wel. maar je kunt ze niet kopen volgens mij.

bij hen zit 'ie in de garagedeur en inderdaad, de halve deur is weg :wink: Maar het werkt wel. Dus als ze een keertje weg zijn (gebeurd maar zelden zonder hond) dan gaat de hond naar buiten en kan hij warm/droog gaan liggen in de garage.

Ze hebben het onderste schot van de deur er uit gehaald en daar met schrnieren een plexiglas ruit ingezet. Cheylan kan hier dus gewoon doorheen. Werkt hetzelfde als een kattenluik. Ziet er alleen een beetje apart uit :wink:
Crista
Zeer actief

flamme schreef:mijn ouders hebben er 1 gemaakt voor hun hond. Een leonberger :mrgreen: het kan dus wel. maar je kunt ze niet kopen volgens mij.

bij hen zit 'ie in de garagedeur en inderdaad, de halve deur is weg :wink: Maar het werkt wel. Dus als ze een keertje weg zijn (gebeurd maar zelden zonder hond) dan gaat de hond naar buiten en kan hij warm/droog gaan liggen in de garage.

Ze hebben het onderste schot van de deur er uit gehaald en daar met schrnieren een plexiglas ruit ingezet. Cheylan kan hier dus gewoon doorheen. Werkt hetzelfde als een kattenluik. Ziet er alleen een beetje apart uit :wink:
Kan je hier eens een foto van maken? Mijn paps is nogal handig dus die kan zoiets misschien ook wel maken :wink:
Crista
Zeer actief

Ik heb trouwens ff zitten googlen en er zijn wel degelijk 'grote' hondenluiken op de markt:

Afbeelding

Geschikt voor honden zoals: rottweilers, doberman pincher, herdershonden, chow chows, retrievers, boxers, etc.

Beschrijving
* Te monteren in alle deuren en muren
* Weersbestendig kunststof
* Doorzichtig luik, zelfsluitend door magneetwerking
* Zeer eenvoudig te installeren
* Geschikt voor grote honden
* 3 jaar garantie

Afmetingen
Grootte hondenluik: 561 x 456 mm.
Grootte gat inbouw: 429 x 291 mm.
Maximum schouderbreedte: 27 cm.

Afbeelding

Geschikt voor honden zoals: Bouviers, Berner sennen, Sint Bernhard, New Founlanders, Bull Mastiffs, Duitse dog, etc.

Beschrijving
* Materiaal frame is van hoogwaadig aluminium
* Met extra veiligheidspaneel van metaal
* Voor alle deuren en muren tot 50 mm.
* Duurzaam aluminium frame met flexibele doorzichtige flap
* Zeer eenvoudig te installeren
* Geschikt voor extra grote honden
* 3 jaar garantie

Afmetingen
Grootte hondenluik: 692 x 417 mm.
Grootte gat inbouw: 642 x 366 mm.
Maximum schouderbreedte: 35 cm.
Maximum gewicht: 100 kg.

Maar ik heb dus geen idee of het iets is.... iemand ervaring???
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

zal effe kijken :wink: als het lukt stuur ik je wel effe een PBtje!
Crista
Zeer actief

Mickie schreef: Een luik in je achterdeur, zou in jouw geval ook groot genoeg zijn voor inbrekers. Alsof je achterdeur gewoon open staat. Je hebt wel een hond die kan waken, maar die kan ook vergiftigd worden o.i.d. Sommige mensen zijn ertoe in staat bij zo'n buitenkansje :?
Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet zo over nagedacht maar je hebt wel gelijk ja... een fijn idee is het niet!

en als ze eenmaal weten dat mitch toch niks doet... :roll:

shit zeg... en ik vond het zo'n goed idee, een hondenluik!!
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Ja ik had er zo één in belgie voor mijn Do en BC...heel tevreden
En hier heb ik het ook voor de 5 kadeeën...

Zoals op jouw foto...

Heel tevreden !

Denk er wel aan... Hoog genoeg plaatsen ...hij moet net boven rughoogte en buik staan...Ik maak wel eens een fotootje van de gekochte en de zelf gemaakte...

Succes,

PS bij mij geeft het steeds uit op de binnenkoer, zodat vreemden de honden i.p. nooit zien van dichtbij
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

oh kijk, ik wist dus niet dat ze ook te koop waren. Mijn ouders hebben er 2 bij nader inzien. Ze hebben ook een "mobiel" hondenluik in de serre gemaakt. Over de hele lengte van de schuifdeur en dan zo dat ze 'm er uit kunnen halen als ze weg gaan. Maar ja, juist dan wil jij 'm er in hebben. moeilijk hoor......
Anthraciet
Actief

Ongelezen bericht door Anthraciet »

Wij hebben voor onze Malamutes een tijdje zo'n luik gehad als op de eerste foto, tot we een keer visite kregen en een van onze honden vol enthousiasme naar buiten rende..... en het luik aan de andere kant van de tuin lag :eek:

Hij had hem gewoon kompleet met luik en al naar buiten geramd en stond ernaar te kijken alsof hij wilde vragen waar dat ding nou vandaan kwam? :mrgreen:

Toen hebben we maar een komplete deur zelf gemaakt, met onderin een groot luik met een scharnier. We kunnen het luik binnen ook met schuiven vast zetten als ze een keer niet binnen of buiten mogen. Dit werkt geweldig!

Nu moet ik er wel bij zeggen dat bij ons niemand langs het huis komt en het ook niet direct zichtbaar is (en er een 2 meter hoog hek om de tuin staat), en onze honden nogal indruk maken met hun grootte en gewicht.
Maar zo landelijk als wij wonen ben ik er toch niet echt bang voor, maar als je in het zicht woont en veel potentiële inbrekers in de buurt ziet, lijkt het me een eng idee, zo'n groot luik :denken:
Afbeelding
Crista
Zeer actief

Nouja... het luik zou dan in de achterdeur komen en die komt uit op de tuin. Dit wordt sowieso een omheinde tuin, met een schutting (en sloten) dus je komt er niet zomaar in.

Het hondenluik op de bovenste foto ziet er indrukwekkend uit maar ik ben bang (als ik t verhaal van Anthraciet lees), dat dit niks is voor mitch en zijn lompe gedrag.

...en het luik op de onderste foto is wel heel makkelijk voor o.a. inbrekers.

Ik zou 't super vinden als jullie wat foto's hebben van de 'zelf maak luiken', ik denk dat dat ons ook wel moet lukken met wat inspiratie :wink:
Anthraciet
Actief

Ik zal proberen er dit weekend aan te denken om foto's te maken en zal ze dan zsm hier plaatsen, maar het zal wel dinsdag ofzo worden ivm foutje van de telecom bij ons waardoor we nu thuis geen inet hebben :roll: :mrgreen:
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

dit is dus het luik in de serre, die in de garagedeur hebben ze niet meer aangezien Cheylan nooit iets kapot maakt. Was wel hetzelfde principe. Dus een gewone deur met het onderste gedeelte van plexiglas. Daar een paar stevige scharnieren aan en lopen maar :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Crista
Zeer actief

@ flamme: Dat ziet er netjes uit zeg!! Alleen is het natuurlijk ook wel 'inbraak gevoelig' en komt t bij mij in de achterdeur :wink:

Ik weet trouwens niet eens of het wel mag van de woningstichting :denken: naja als ik er een andere deur in zet kunnen ze er niks van zeggen!
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

tja, inbraakgevoelig is het wel. maar het middelste gedeelte (dus dat waar het luik inzit) kan er helemaal tussenuit. Zit eigenlijk tussen de schuifdeur ingeklemt. Dus als m'n ouders voor lange tijd niet thuis zijn halen ze gewoon het hele stuk er uit. En ze hebben een tuin met een poort die op slot zit. Tja, als ze willen komen ze toch wel binnen.
moet eerlijk zeggen dat we hier niet erg fanatiek zijn op klaarlichte dag met alles hermetisch afsluiten. Maar bij mij lopen er natuurlijk 3 honden los in de tuin :wink:

En bij mijn ouders ligt cheylan vaak midden in het luik. dan komen inbrekers ook niet binnen :mrgreen: dat past niet meer met zo'n bijzettafel in de deuropening :wink:
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Voor mij lijkt dat luik op de foto zowiezo te groot.

Waar het op aankomt is dat je je hond meet: en dan met name zijn borstkas...hoogte rug, laagte buik en breedte...

Daarna tel je daar 5 centimeter bij in de breedte en 7 in de hoogte en klaar is kees. Vervolgens teken je het gat af op de deur (hoog genoeg !)

Op volgende foto's heb ik gewoon een gat gemaakt in deur rekening houdende met de afmetingen van mijn Dobermann (komt toch in de buurt van jouw Ridgeback)...zie je hoe klein dat gat is ?....

Afbeelding
Afbeelding

En daar gaan alle honden zonder probleem door en komt geen inbreker binnen...
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Anthraciet
Actief

Maar jij zal er niet zo'n last van hebben dat de zuidwesterwind dan zo naar binnen kan waaien en je je helemaal het leplazerus moet stoken om het warm te krijgen :wink:
Of valt dat nog tegen waar jij woont?

Wij hebben ook op het moment een doek voor het gat hangen ipv het deurtje omdat de jongste zijn staart er tussen gekregen had en er niet meer door wilde :roll:
Maar het is knap koud zo in de winter hoor :N:
Afbeelding
Crista
Zeer actief

Dat gat lijkt heel klein inderdaad, maar hij gaat er makkelijk doorheen!!

Er komt sowieso een plastic lap voor te hangen (voor de kou), maar dit is wel een idee zeg!

Ik denk niet dat ze snel binnenkomen hoor, woon in een klein dorpje waar de buurt alles wel in de gaten houdt maar wil toch overal rekening mee houden.
twinkeltje
moderator

evaellenjoan schreef:Voor mij lijkt dat luik op de foto zowiezo te groot.

Waar het op aankomt is dat je je hond meet: en dan met name zijn borstkas...hoogte rug, laagte buik en breedte...

Daarna tel je daar 5 centimeter bij in de breedte en 7 in de hoogte en klaar is kees. Vervolgens teken je het gat af op de deur (hoog genoeg !)

Op volgende foto's heb ik gewoon een gat gemaakt in deur rekening houdende met de afmetingen van mijn Dobermann (komt toch in de buurt van jouw Ridgeback)...zie je hoe klein dat gat is ?....

Afbeelding
Afbeelding

En daar gaan alle honden zonder probleem door en komt geen inbreker binnen...
daar kan best nog een inbreker door die kopen hier in de flat zelfs door een klein klapraamje heen
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Want anders als je er toch een tuintje bij hebt, om een leuk tuinhuisje er neer te zetten met flapdeur waar hij dan in kan liggen?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Want anders als je er toch een tuintje bij hebt, om een leuk tuinhuisje er neer te zetten met flapdeur waar hij dan in kan liggen?
Crista
Zeer actief

Neeltje schreef:Want anders als je er toch een tuintje bij hebt, om een leuk tuinhuisje er neer te zetten met flapdeur waar hij dan in kan liggen?
hmm... mitch is nogal verwent he :wink:

Hij mag op de bank enzo en hij staat al te bibberen en te piepen als ie 1 regendruppel voelt, dus denk niet dat dat echt iets is.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

flamme schreef:mijn ouders hebben er 1 gemaakt voor hun hond. Een leonberger :mrgreen: het kan dus wel. maar je kunt ze niet kopen volgens mij.

Ja hoor je kan ze kopen.
Wij hebben er één groot genoeg voor Duitse Doggen van Staywell :mrgreen:
Nadeel is wel dat een mens er ook door kan, dat is bij ons niet erg (Luik zit binnen het pand tussen voor en achter huis). Maar in een buitendeur lijkt het me niets.
Mischien is dit model WEL iets voor jullie http://www.dierenvilla.nl/nl/honden-14/ ... -2176.html
dit is wat kleiner en het kan op slot.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Crissi schreef:
Neeltje schreef:Want anders als je er toch een tuintje bij hebt, om een leuk tuinhuisje er neer te zetten met flapdeur waar hij dan in kan liggen?

Hij mag op de bank enzo en hij staat al te bibberen en te piepen als ie 1 regendruppel voelt, dus denk niet dat dat echt iets is.
dan een leuk tuinhuisje met lekkere warme zachte bank.... :mrgreen:
Crista
Zeer actief

crutz schreef:
Crissi schreef:

dan een leuk tuinhuisje met lekkere warme zachte bank.... :mrgreen:
...en verwarming en een lekker kleedje en een radio en een raam dat ie naar buiten kan kijken en een bedje en een lekkere vloer waar je kan liggen als 't te warm is en (ehm...) :mrgreen: :mrgreen:

Hoezo verwent :denken:

nee ik moet toch ook bewaking in m'n huis hebben :wink:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou het denk ik ook geen prettig idee vinden, als je deur eigenlijk een soort van openstaat, en ook nog eens geen echte 'waker' hebt. Bij een boerboel of rottweiler zou ik er nog over nadenken :mrgreen:
Crista
Zeer actief

Aimee schreef:Ik zou het denk ik ook geen prettig idee vinden, als je deur eigenlijk een soort van openstaat, en ook nog eens geen echte 'waker' hebt. Bij een boerboel of rottweiler zou ik er nog over nadenken :mrgreen:
Ok, dat is dan gelijk een goede smoes om er een hond bij te nemen he :mrgreen: daar zat ik toch al lang aan te denken, is gezelliger voor Mitch en voor de bewaking :wink:

Naja... Mitch blaft en bromt/gromt wel als er iemand onbekends aankomt, maar als ik zeg dat t goed is dan houdt hij ook op. Heb geen idee wat ie doet als ik er niet ben hoor.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

wij hebben een omheinde tuin met garage, als wij langer dan 3 uur weggaan gaan de honden in de tuin en zet ik de garage deur vast met een lange haak, hij staat dan zover open dat de broeders door de deur kunnen naar binnen en naar buiten. Is dat geen optie, dit kan je ook doen met b.v. een tuinhuisje, of een speelhuisje voor kinderen en dan omgebouwd tot lekker hondenhok met een pak stro
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”