Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar op letten?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Waar op letten?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Osa heeft al een tijdje wat bultjes, de laatste tijd lijken het er meer te zijn geworden. Het zijn er inmiddels 5, verspreid over haar lichaam ( 2 onder de oksel, een grote en een kleine, 2 kleine harde bultjes boven haar ribben en eentje op de borst )
We hebben het daarover gehad met een DA, en biopten nemen of bultjes weghalen is geen optie, omdat ze zo verspreid zitten, en de kans dat het dan toch weer terugkomt groot is.

Nou vraag ik me af, wat zijn nou symptomen van kwaadaardige tumoren? Of kan je dat niet zeggen van de buitenkant?

Vind het zo naar dat we er eigenlijk niks aan kunnen doen :jank: hoop dan ook dat het goedaardige gezwelletjes zijn, en dat ze niet extreem gaan groeien. :(

gr Aimée
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Biopten nemen kan altijd.
Dat de bultjes verspreid zitten maakt daarvoor totaal niet uit.

Dat de DA aarzelt om ze allemaal weg te halen vanwege het verspreid zitten zou een argument kunnen zijn.
Al heb ik daar mijn ideeën over :roll:

Kunnen talgbultjes zijn of wat anders.
Niets van te zeggen zo.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
MC65
Zeer actief

Ongelezen bericht door MC65 »

Sam had er ook 2 , volgens de da waren het vetknobbeltjes , iets wat bij oudere honden schijnbaar wel vaker voorkomt . Hij had er ook geen last van , ook niet met borstelen of zo . Heb jij dan het idee dat Osa er last van heeft ?
Brindlecardi
Zeer actief

ranetje schreef:Biopten nemen kan altijd.
Dat de bultjes verspreid zitten maakt daarvoor totaal niet uit.

Dat de DA aarzelt om ze allemaal weg te halen vanwege het verspreid zitten zou een argument kunnen zijn.
Al heb ik daar mijn ideeën over :roll:

Kunnen talgbultjes zijn of wat anders.
Niets van te zeggen zo.
Een DA aarzelt daarover omdat de twee bulten onder de oksel niet verwijderd kunnen worden, omdat die op zo'n ongunstige plek zitten, dat de kans dat de wond ervan goed geneest klein is, plus dat ze daardoor haar poot misschien ook niet goed kan gebruiken, en dat betekend dat ze echt niet kan lopen. Het gaat daar namelijk om een bult van ongeveer een diameter van 2,5 cm en een hele platte bult ( denk dat dat een vetbult is, maar die is wel groter geworden ) met een diameter van ongeveer 5 cm. De andere drie zijn kleiner.

En voor de andere bultjes zouden ze opzich een biopt kunnen nemen, maar als je die 2 onder de oksel niet kan weghalen, is het een soort van dweilen met de kraan open, de kans dat ze dan terugkomen is groot. Plus dat het ook geen kwestie is van even een prikje, ze zouden het dan ook moeten opensnijden.

gr Aimée
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als je het echt wilt weten zou je toch een biopt moeten laten nemen van de bult die op de minst kwetsbare plek zit.
Weet niet of ze door een bloedonderzoek kunnen zien of er " iets" zit wat niet goed is...
anders is het gewoon afwachten helaas.

Jacqueline
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

MC65 schreef:Sam had er ook 2 , volgens de da waren het vetknobbeltjes , iets wat bij oudere honden schijnbaar wel vaker voorkomt . Hij had er ook geen last van , ook niet met borstelen of zo . Heb jij dan het idee dat Osa er last van heeft ?
Nee daar zijn ze allemaal nog te klein voor. Maar de laatste dagen is ze wel meer aan het drinken, en haar uithoudingsvermogen word steeds kleiner, met een combinatie van nu ook manken rechtsvoor.( schouder ) :( :(.... Eten en vrolijk zijn kan ze (gelukkig) nog als de beste, maargoed dat zegt natuurlijk ook niet alles.
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Aimee schreef:
MC65 schreef:Sam had er ook 2 , volgens de da waren het vetknobbeltjes , iets wat bij oudere honden schijnbaar wel vaker voorkomt . Hij had er ook geen last van , ook niet met borstelen of zo . Heb jij dan het idee dat Osa er last van heeft ?
Nee daar zijn ze allemaal nog te klein voor. Maar de laatste dagen is ze wel meer aan het drinken, en haar uithoudingsvermogen word steeds kleiner, met een combinatie van nu ook manken rechtsvoor.( schouder ) :( :(.... Eten en vrolijk zijn kan ze (gelukkig) nog als de beste, maargoed dat zegt natuurlijk ook niet alles.
Ik kan je niet veel verder helpen,maar ik hoop dat je snel meer weet! Sterkte er mee,want dit is echt vreselijk :jank:
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Kan je d.a. die bultjes niet aanprikken en wat vocht opzuigen? Ze kan a la minute zien of het om een vetbultje gaat. Is het geen vetbultje, tja .... dan zal het toch uitgebreider onderzocht moeten worden wil je zekerheid hebben.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”