Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alles doen om vechten te voorkomen, maar soms........

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Alles doen om vechten te voorkomen, maar soms........

Ongelezen bericht door Budkes »

Zoals ik laatst al aangaf in één of ander topic, zal ik er alles, maar dan ook alles aan doen om een gevecht van mijn honden met andere honden te voorkomen, maar soms :devil: ..

Zaterdag fietste ik met mijn 2 herders en moest een stukje over een weg (buiten de stad) waar het altijd redelijk druk is met wandelaars.
Ik had beiden netjes aangelijnd en de heren liepen keurig mee. Voor mij liep een schapendoes in de berm en de baas liep ongeveer 50 meter voor zijn hond uit, niet op of omkijkend. Dus ik ging er vanuit (ik weet het, stom) dat dat beest niet zou reageren op andere honden, anders houdt je hem vast :denken: .
Nou idd fout gedacht. Die schapendoes komt al grommend, grauwend en blaffend op ons af en rent als een debiel, al uitvallend naar mijn honden, met ons mee. Ik heb het ongeveer 30 meter volgehouden om mijn 2 jongens omhoogtillend bij die schapendoes uit de buurt te houden, voordat ik met mijn fiets en al over de kop sloeg.
Ik languit op de grond, nog steeds de honden vasthoudend, mijn poot vast tussen het frame, dikke knie, blauwe heup en gekneusde vinger.
Maar kost wat kost de honden vast blijven houden. Uiteindelijk lukte het me om weer op te staan. Stuur recht, zadel recht en weer op de fiets, staat die vent met die hond, ondertussen aangelijnd, 10 meter verderop te kijken.
Dus terwijl ik er langs fiets (die does hysterisch blaffend aan de lijn) vraag ik die man, echt oprecht heel keurig netjes: "Mijnheer zoudt u nu alstublieft uw hond de volgende keer aan willen lijnen ?"
Wat denk je dat die @#$% zegt........"Nou dat had volgens mij niets uitgemaakt."
:wat:
:devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Nou ik kan je vertellen dat het me dan wel heel veel zelfbeheersing kost om niet alsnog mijn honden op zo'n lul af te sturen. :devil: :devil: :devil: :devil:
Gr. Aniek

Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

jeetje joh! Wat moet jij je beurs voelen nu!
Ik ben gelukkig nog nooit gevallen, heb ook maar 1 herder naast de fiets te houden :wink: maar ook heb ik al ervaren dat niet alle loslopende honden niet reageren, tegenwoordig laat ik weten dat ik aankom fietsen, of herken ik bepaalde honden, oa 3 duitse herders die als een gek in de riemen hangen.. op de fiets of lopend maakt niets uit.. vorige keer ben ik maar netjes blijven wachten op het fietspad tot de honden mijn hond zagen (baasjes hadden me niet door..) duurde niet snel tot 1 tje mijn hond spotte en het drietal begon luid blaffend in de riemen te hangen, onderwijl teruggetrokken wordend door de twee baasjes... gelukkig weet ik het.. maar je zult als onschuldige voorbij fietsen....
Succes met je kneuzingen!
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ja, mooi balen.
Daarom stap ik altijd af als er een andere hond losloopt. Dat doe ik zelfs als ie aan de riem zit en baas heeft niet door dat mijn hond en ik er aankomen. Ik vertrouw wat dat betreft geen baas en/of hond.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Jeetje zeg wat zal jij een pijn hebben. En wat zal je geschrokken zijn!
Ik snap zulke dingen ook niet, maar ik weet wel dat ik helemaal uit me plaat zal gaan. :devil:
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ondanks dat het buiten de bebouwde kom was kun je volgens mij hem wel aansprakelijk stellen voor de schade. In zo'n geval zou ik wel graag de gegevens van die man gehad willen hebben. Jij had ze immers aangelijnd en hij niet.

Mijn zus heeft ook iets dergelijks gehad, met 1 hond aan de riem op de fiets.
Ze heeft er levenslang een kapotte elleboog (kan niet helemaal meer strekken) aan overgehouden. De verzekering van de ander heeft het allemaal keurig geregeld. Zelfs haar 'invaliditeit' werd vergoed.

Simon
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik weet niet wat het is maar honden pakken gewoon honden die naast de fiets lopen. Mijn vorige hond haatte honden aan de fiets en ook Cleo is een keer gepakt naast de fiets door een andere hond. En dat is verder nog nooit gebeurd bij haar.

Misschien omdat ze voorbij rennen en je als andere hond dan wel achter ze aan moet rennen. :19: Je hond kan ook niet stoppen.
Ik stop dus zelf meteen als ik met de honden fiets en er komt een hond aan. Ga ik ook niet op mijn plaat :wink:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Nou, ik heb verder geen schade, dus dat viel gelukkig mee :ok:
Wel gebutst en blauw.
Was vooral zo ontzettend pissed op die vent, bedoel hij had op z'n minst dank je kunnen zeggen voor het redden van z'n Schapendoes, die zelf de boel op stang joeg, maar dat antwoord; Nou, volgens mij had dat niets uitgemaakt :pffff: .De l*l.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Martijn schreef:Ik ben een vrij bedreven hondenfietser maar loslopende honden passeren doe ik niet. Laat staan met twee honden tegelijk.
Ik wel, al twintig jaar, en dat zal het dan ook wel zijn, ik wordt een jaartje ouder :idea: , en mijn nieuwste aanwinst een tikkie feller :19: . :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Fietsen met twee honden is verboden, dus ik denk niet dat je wat kan claimen als er iets gebeurd :wink: Ik wist dat ook niet en wij doen dat ook altijd. Je kan in theorie zelfs je rijbewijs kwijtraken als je een drama veroorzaakt door met twee honden te fietsen :N:
Toen ik dat hoorde heb ik het nagevraagd en dat klopt dus echt :wink:
Afbeelding
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

MARC_S schreef:Fietsen met twee honden is verboden, dus ik denk niet dat je wat kan claimen als er iets gebeurd :wink: Ik wist dat ook niet en wij doen dat ook altijd. Je kan in theorie zelfs je rijbewijs kwijtraken als je een drama veroorzaakt door met twee honden te fietsen :N:
Gelukkig heeft mijn zus maar een hond :wink:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

MARC_S schreef:Fietsen met twee honden is verboden, dus ik denk niet dat je wat kan claimen als er iets gebeurd :wink: Ik wist dat ook niet en wij doen dat ook altijd. Je kan in theorie zelfs je rijbewijs kwijtraken als je een drama veroorzaakt door met twee honden te fietsen :N:
Echt waar joh?
Dat wist ik ook niet.
Nou heb ik maar 1 hond waar soms mee gefietst wordt, maar ik ken iemand die altijd met 2 (en soms met 3 niet al te sterke ) honden fietst.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Daan schreef:
Echt waar joh?
Dat wist ik ook niet.
Nou heb ik maar 1 hond waar soms mee gefietst wordt, maar ik ken iemand die altijd met 2 (en soms met 3 niet al te sterke ) honden fietst.
Ik heb in het verleden heel regelmatig met 5 tot 7 honden gefietst, en daarbij kwam ik toch regelmatig oom agent tegen.
Nooit commentaar gehoord.
Weet je zeker dat het geen APV is? Want dan kan het verbod heel goed "niet hier" maar "wel elders" gelden.
Budkes
Zeer actief

Klopt, je mag maar 1 dier geleiden aan de fiets, (stamt nog uit de tijd van de boer die geregeld langs 's Heren wegen fietste met koe of paard :wink: maar je rijbewijs raak je er niet op kwijt.
Gr. Aniek

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Budkes schreef:
Klopt, je mag maar 1 dier geleiden aan de fiets, (stamt nog uit de tijd van de boer die geregeld langs 's Heren wegen fietste met koe of paard :wink: maar je rijbewijs raak je er niet op kwijt.
Ook niet als je een ernstig ongeval veroorzaakt? Stel je 2 honden trekken je de weg op, auto wijkt uit en rijdt iemand dood. Ernstige situatie veroorzaakt door fietsen met 2 honden. Wordt je dan de rijbevoegdheid niet ontzegt? :denken:

Een rijinstructeur zei ons dat dat zo was. Felix hier op dit forum zei dat als commentaar op onze foto's waarop we ook met 2 honden fietsen. Dat moesten we even checken dus. Maargoed. over een jaar lekker met 3 honden :pffff: Dat maakt dan ook niet meer uit. :19: :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ennath schreef:
Daan schreef:
Echt waar joh?
Dat wist ik ook niet.
Ik heb in het verleden heel regelmatig met 5 tot 7 honden gefietst, en daarbij kwam ik toch regelmatig oom agent tegen.
Nooit commentaar gehoord.
Weet je zeker dat het geen APV is? Want dan kan het verbod heel goed "niet hier" maar "wel elders" gelden.
Nee, het is gewoon echt verboden. :wink: Aan de lijn dan, in een losloopgebied mag het wel gewoon :mrgreen:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

MARC_S schreef:
Budkes schreef:
Ook niet als je een ernstig ongeval veroorzaakt? Stel je 2 honden trekken je de weg op, auto wijkt uit en rijdt iemand dood. Ernstige situatie veroorzaakt door fietsen met 2 honden. Wordt je dan de rijbevoegdheid niet ontzegt? :denken:

Een rijinstructeur zei ons dat dat zo was. Felix hier op dit forum zei dat als commentaar op onze foto's waarop we ook met 2 honden fietsen. Dat moesten we even checken dus. Maargoed. over een jaar lekker met 3 honden :pffff: Dat maakt dan ook niet meer uit. :19: :mrgreen:
Nee, ook dan niet.
Dan wordt je artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 ten laste gelegd: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt (...) of hinder wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt.
Bij dood of zwaar lichamelijk letsel artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994.
Als je je schuldig maakt aan één van die artikelen én je rijdt op dat moment in bv. een auto, dan kan je rijbewijs worden ingenomen. Maar niet als je bv fietst, of als je hond zich losrukt. Artikel 5 kan men je zelfs ten laste leggen als je bv. met je hond wandelt en die steekt plotsklaps de weg over, of je kind......
Maar je rijbewijs raak je er dan echt niet op kwijt, zou van de zotte zijn toch. Heel gechargeerd; Mijn kind steekt de weg over en ik raak m'n rijbewijs kwijt, En jouw kind (bijvoorbeeld :wink: )steekt de weg over , maar jij hebt geen rijbewijs en ontspringt dus die dans.
Gr. Aniek

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Budkes schreef:
MARC_S schreef:
Budkes schreef:

Nee, ook dan niet.
Dan wordt je artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 ten laste gelegd: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt (...) of hinder wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt.
Bij dood of zwaar lichamelijk letsel artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994.
Als je je schuldig maakt aan één van die artikelen én je rijdt op dat moment in bv. een auto, dan kan je rijbewijs worden ingenomen. Maar niet als je bv fietst, of als je hond zich losrukt. Artikel 5 kan men je zelfs ten laste leggen als je bv. met je hond wandelt en die steekt plotsklaps de weg over, of je kind......
Maar je rijbewijs raak je er dan echt niet op kwijt, zou van de zotte zijn toch. Heel gechargeerd; Mijn kind steekt de weg over en ik raak m'n rijbewijs kwijt, En jouw kind (bijvoorbeeld :wink: )steekt de weg over , maar jij hebt geen rijbewijs en ontspringt dus die dans.
Nou dat scheelt alweer :mrgreen: En jij weet dat duidelijk zeker dus ik neem het direct van je aan :wink:
Afbeelding
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Zodra ik een loslopende hond zie, schat ik in wat de hond gaat doen. Meestal zijn het van die najagers en dan ga ik al langzamer rijden en bij de hond stop ik. Als ze dan nog uitdagend op een afstandje gaan lopen blaffen, rij ik tegen de hond in en dan weten ze niet hoe snel ze moeten wegwezen, want dat was de bedoeling niet.

Als er een baas bij loopt, krijg ik nogal eens naar mn kop geslingerd dat ik door moet rijden en dat er dan niks aan de hand is. Nou echt wel dan krijg je zo n hielenbijter achter je aan en is Ollie weer de lul. :evil:

Ik moet zeggen dat ik steeds minder honden achter me aan krijg. Ik moet eerst door de wijkparkies voor ik in het bos kom en daar heb ik er geen last van. De honden die ik vaker tegenkom laten het nu wel uit hun bolle kop om aan te vallen. Door te stoppen geef ik ze geheel gratis en opvoedingslesje en dan nog krijg je commentaar van al die betweterige bazen :evil:

Ik geef ze gewoon geen kans om aan te vallen!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”