Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rami schreef:Ik doe braaf elke dag mijn oefeningetjes met Silka. Zie dat het vruchten afwerpt. Dat ze bijna overal waar het veilig is los kan lopen. Ja, wel onder behoorlijk appel (ik moet blijven opletten). Maar het kan wel.
Het kan zeker, maar het lukt niet met elke baas/hond combinatie. Als het lukt weet je in ieder geval dat je een uitstekende band met je hond hebt
Afhankelijk van waar we zijn moeten wij ook goed opletten en blijven communiceren met felix, zodat hij weet dat er op hem gelet wordt
Ik doe dat stukken liever dan de schoktherapie, vooral omdat ik (en niemand brengt mij daar vanaf) bang ben voor vervelende bijwerkingen van de schoktherapie, daarvoor ligt rastypisch zoeken en hetzen mij iets te dicht bij elkaar.
Ja, ik snap wat je bedoelt: Felix is immers een jachthond. Tenminste, jullie doen 'jacht-achtige' dingen samen.
Silka is maar 'gewoon' huishond, waar ik graag lange wandelingen mee maak door de natuur. Nou ja, gewoon... ze is natuurlijk een wereldhond (vind ik, maar ben niet geheel onbevooroordeeld ); ze doet echt heel graag wat de bedoeling is. Als ze maar weet/snapt wat de bedoeling is.
En ze is ook eindelijk gek op haar beloninkjes. Toen ze pas bij ons was, snapte ze volgens mij het hele principe van belonen niet!
Rami schreef:Ja, ik snap wat je bedoelt: Felix is immers een jachthond.
En ik zou er niet graag de oorzaak van willen zijn dat een jachthond de rest van z'n leven nooit meer een initiatief in die richting zou durven te ontplooien
Fijn dat je er mee overweg kunt op die manier, de clou is inderdaad dat de hond! (óók) begrijpt wat wel en niet de bedoeling is, en dat je daarna zelf op tijd bent met waarschuwen als dat nodig is. Met een hond waar je een goede band mee hebt werkt dat prima als je er een beetje gevoel voor hebt
Vaak zie je dat de báás wel weet wat hij niet wil, maar dat de hond daar niet van in kennis is gesteld, die moet dan maar kunnen ruiken wat de bedoeling is schijnbaar. Dat komt omdat het voor ons zo logisch is terwijl het omgekeerde (najagen) voor de hond zo logisch is
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen. Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ik heb dus ook een jachthond en ze is gek op stropen. Dan leeft ze echt in haar eigen wereldje en geniet ze met volle teugen.
Ze luistert verder perfect komt altijd als ik haar roep en blijft normaal gesproken netjes in de buurt en houd me goed in de gaten..
maar als ik eenmaal op de heide of duinen ben moet ik gewoon iets beter opletten
want als ze de benen neemt en achter een heuvel verdwijnt hoort ze me gewoon niet en das echt zo
Ik maak me er verder niet druk om en laat haar lekker gaan en als ze de struiken in rent zoek ik een hoger plekje op zodat ik haar kan zien als ze eruit komt..
fluit een keertje en dan lopen we samen de andere kant op
Als we aan het wandelen zijn heb ik alle tijd en heb ik die niet dan hou ik haar wat dichter bij me.... is ook geen probleem
Geen haar aan me hoofd die eraan denkt om een TT te gebruiken.
Als je voor een bepaald ras gaat weet je wat je ervan kan verwachten of je traint serieus of je leert er maar mee leven
Jaap* schreef:Dat is nu net het stukje van Paul Vos waar ik mij persoonlijk het minst goed in kan vinden. Niet zozeer omdat ik nou zo'n afkeer van een tt heb, maar omdat ik er niet van hou om te trainen (sporten!) met zo'n duidelijke intentie tot corrigeren en omdat ik erg ambivalent ben over het ophemelen van welk correctiemiddel dan ook. Ik hoor nu al best vaak mensen zeggen dat ze een tt gaan aanschaffen of lenen omdat het ze zo gemakkelijk lijkt. "Dan is het zomaar klaar". Problematisch hetzen is trouwens de enige situatie waarin ik eventueel nut zie voor een tt, maar dan gaat het al over probleemgedrag, niet over trainen voor een sport.
Als ikzelf problematisch hetzen zou willen oplossen met een tt zou ik dat overigens juist niet met veel beleid doen denk ik, het is voor hond immers ook geen weloverwogen besluit om te hetzen. Het is een impuls.
Ik zou er, denk ik, één keer een dikke knetter stroom door jagen op het goede moment. Maar het "goede moment" is nu juist de crux, als je een hond hebt die als een flits achter elke fietser aangaat is het vrij duidelijk, maar als je een hond hebt die wat subtieler te werk gaat, bijvoorbeeld zoeken wat uiteindelijk uitmondt in hetzen, is het moment waarop hij de fout ingaat eigenlijk niet te isoleren.
Ik lees het kennelijk anders dan jij Jaap.
Ik krijg totaal niet de indruk dat Paul de Vos zo dol is op die TT?
Paul de Vos schreef:Jachthonden zijn bijzonder intelligent en hebben als het contact tussen u en de hond goed genoeg is een stemverheffing voldoende. Mochten er echter zeer vervelende situaties ontstaan zoals het achterna rennen van wild (het zogenaamde hetzen) onder het geweer dan is het vaak noodzakelijk de correctiehalsband incidenteel toe te passen.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ik zelf vind dat het de keus is van degene van wie de hond is.
Een vriend van mij heeft een dogtra 200NCP, die zijn zeer licht kwa schok vertelde hij mij. Ik heb eens gevraagd of dat ik hem zelf mocht voelen, zodat ik er over kon oordelen. Je kan iets wel afkraken, maar als je niet weet hoe het voelt, dan is dat ook lastig.
Als hij op 0 staat voel je niks, bij 20 voel je een hele lichte tinteling, bij 45 voel je een tinteling en rond de 75 voel je een klein licht schokje. Dus niet zwaar. Het is dus niet dat je de hele nek onder de stroom zet.
Op deze dogtra zit een vibratie, dat is net zoiets als een mobiel die trilt in je broek. Je geeft dus eerst het commando bijv. voorkomen als hij bijv. aan het hetzen is, luisterd hij niet, dan de vibratie en luisterd hij dan nog niet dan geef je een nickje.
Er zit ook een contant-knop die voelt als een dubbele tinteling, laat je de knop gelijk los, stopt het, houdt je de knop ingedrukt dan duurt het 12 seconde, maar die heeft hij nog nooit hoeven te gebruiken vertelde hij mij.
Vandaar mijn mening dat ik het overlaat aan degene van wie de hond is, je kan pas oordelen over iets als je het zelf gevoelt hebt, een hond kan niet praten helaas.
Een ding wil ik wel vermelden je moet er verstandig mee omgaan.
Tevens zijn er veel slechte electronische banden, dus moet je eigelijk zelf voelen om er goed over te kunnen oordelen of de band wel of niet goed is. Gewoon beginnen bij stand 0 en dan verder.
Opletten dat de ontvanger, dus de band waterdicht is, is ook belangrijk vertelde hij mij.
Het voordeel van de dogtra is dat hij gaat van 0 tot 175.
De andere banden gaan van 1 tot 15, dus die gaan niet geleidelijk. Dus niet echt instelbaar per hond.
De kennis vertelde mij dat vroeger over de 10 jaar geleden de stroombanden een sterkte hadden en toen was het gelijk wel een goede schok, nu kan je het instellen waardoor dit niet meer het geval is.
De kennis is trouwens een voorjager, die ook werkt in het veld en al jaren ervaring heeft.
Als de tt alleen op de hele lage standen of gewoon als communicatiemiddel wordt gebruikt zie ik er geen meerwaarde in ten opzichte van mijn stem of fluit
Dan zie ik er alleen maar gemakzucht in (foei, slechte ik )
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen. Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje schreef:Ik lees het kennelijk anders dan jij Jaap.
Nah, ik lees wel wat er staat, maar het gaat mij een beetje om de toonzetting. Ik weet het ook niet hoor, maar ik werd er wat kriebelig van toen ik het las. Dat ligt ongetwijfeld voor 90% aan mij
Jaap* schreef:Als de tt alleen op de hele lage standen of gewoon als communicatiemiddel wordt gebruikt zie ik er geen meerwaarde in ten opzichte van mijn stem of fluit
Dat vind ik ook (ehm... ik ben het vast niet altijd met je eens hoor Jaap, maar wat dit ondewerp betreft wel! ).
Ik kan me nog beter voorstellen dat je je hond één keer een onzettend goed getimede flinke schok geeft en 'm daarna nooit meer hoeft te gebruiken. Maar goed, dat is heel moelijk en voor honden waarme je 'beheerst' wilt jagen best risicovol.
Volgens mij voelen een slibketting, halve slip en jachtslip ook als correctie of zie ik het verkeerd, dan gebruik je ook je stem eerst en daarna volgt de correctie, alleen heb je hier niks aan als het op afstand is en los is. Een halti en gentle zijn ook correctiemiddelen ookal doen ze geen pijn, een hond stopt niks voor niks met trekken.
Stem is altijd als eerste een communicatiemiddel, maar als je hond aan het hetzen is en en niet gelijk terugkomt en luisterd met een lage correctie die voelt als een tinteling, dan vind ik het niet erg, moet je dan een hond een zware correctie geven en onder zwaar kan je allerlei soorten correcties vallen, vul zelf maar in. Heb genoeg verhalen gehoord en gezien en gehoord via vrijwillegerswerk met dieren en gewoon gelezen op het net.
Volgens mij kan een zware stemverheffing ook pijn doen bij een hond, ik heb ooit een hond gezien en die zat helemaal te trillen als iemand zijn toon verhefde en dat was ook bij het werk als vrijwilleger met dieren. Je ziet heel veel dingen en die blijven je dan bij.
De correcties die ik niet fijn vind en nooit zal gebruiken zijn: trappen, schoppen, slaan etc. Zit niet in mijn aard en tegen deze correcties ben ik vel tegen, vandaar dat ik aan die kennis die een goede tt had heb gevraagd of ik het mocht voelen zodat ik erover kon oordelen betreffende de tt en ik merkte dat het helemaal niet pijn doet.
En met een volle schok op de hoogste stand, doe je volgens mij sommige honden wel pijn.
Jaap* schreef:Als de tt alleen op de hele lage standen of gewoon als communicatiemiddel wordt gebruikt zie ik er geen meerwaarde in ten opzichte van mijn stem of fluit
jij hebt geen dove hond, Jaap
Ik zal meteen een standaard disclaimer opstellen die ik vervolgens onder elke berichtje ga plaatsen
Julia en Bentie schreef:Volgens mij voelen een slibketting, halve slip en jachtslip ook als correctie of zie ik het verkeerd, Nee dat zie je, mits juist gebruikt, goed dan gebruik je ook je stem eerst en daarna volgt de correctie, alleen heb je hier niks aan als het op afstand is en los is. Dan heb je je hond los lopen terwijl hij dat op die plek (nog) niet kan Een halti en gentle zijn ook correctiemiddelen ookal doen ze geen pijn, een hond stopt niks voor niks met trekken. Een halti e.d. zijn hulp-middelen, het zijn beslist géén correctie middelen.
Stem is altijd als eerste een communicatiemiddel, maar als je hond aan het hetzen is en en niet gelijk terugkomt en luisterd met een lage correctie die voelt als een tinteling, dan vind ik het niet erg, moet je dan een hond een zware correctie geven en onder zwaar kan je allerlei soorten correcties vallen, vul zelf maar in. Als je die weg kiest vind ik dat je dat wel moet doen (meteen zwaar corrigeren, ik ga er dan van uit dat het echt probleemgedrag betreft. Niet een hond die "wel eens ergens achteraan gaat". Dat kun je namelijk prima wegtrainen op een positieve manier.) Heb genoeg verhalen gehoord en gezien en gehoord via vrijwillegerswerk met dieren en gewoon gelezen op het net.
Volgens mij kan een zware stemverheffing ook pijn doen bij een hond, ik heb ooit een hond gezien en die zat helemaal te trillen als iemand zijn toon verhefde en dat was ook bij het werk als vrijwilleger met dieren. Je ziet heel veel dingen en die blijven je dan bij. Dat gebeurt met name als je slecht getimed en "half" gaat corrigeren, zo'n hond weet niet meer wat hij kan verwachten. Daarom opteer ik voor 1x een doodsklapper (als je met correctie wilt werken).
De correcties die ik niet fijn vind en nooit zal gebruiken zijn: trappen, schoppen, slaan etc. Zit niet in mijn aard en tegen deze correcties ben ik vel tegen, vandaar dat ik aan die kennis die een goede tt had heb gevraagd of ik het mocht voelen zodat ik erover kon oordelen betreffende de tt en ik merkte dat het helemaal niet pijn doet. Als het geen pijn doet kun je er niet mee corrigeren, dan is het gewoon een communicatiemiddel.
En met een volle schok op de hoogste stand, doe je volgens mij sommige honden wel pijn. En dát is de uiteinelijke bedoeling van een tt als je hem gaat gebruiken om probleemgedrag aan te pakken op die manier. Je jaagt stroom door de hond en dat is uitermate onplezierig, net zoals schoppen.
Maar om geen verkeerde indruk te wekken, het is mijn manier beslist niet hoor
Ik bezit ook geen specifieke middelen om te corrigeren.
ranetje schreef:Ik lees het kennelijk anders dan jij Jaap.
Nah, ik lees wel wat er staat, maar het gaat mij een beetje om de toonzetting. Ik weet het ook niet hoor, maar ik werd er wat kriebelig van toen ik het las. Dat ligt ongetwijfeld voor 90% aan mij
Zodra de TT ter sprake komt ga ik recht op zitten (jij noemt dat kriebelig)
Ik kreeg door de manier van schrijven toch het idee dat Paul de Vos er nou niet bepaald mee loopt te adverteren.
Misschien is dat ingegeven door mijn wens dat hij echt meer op positief stimulerende wijze les wil geven.
Jaap* schreef:
Ennath schreef:
Ik zal meteen een standaard disclaimer opstellen die ik vervolgens onder elke berichtje ga plaatsen
De discussie gaat inderdaad hier wel over horende honden
Voor dove honden kan een TT als communicatiemiddel (hele lage stand en aangeleerd zoals je het commando "hier" aanleert of "let op") een uitkomst zijn.
@Julia
Een slipketting kan als correctie dienen.
En als je dat goed doet kan dat in sommige gevallen heel nuttig zijn. Helaas doen de meeste mensen die ik zie het niet goed.
Een halve slip is flauwekul als correctie. Die band is alleen gemakkelijk om en af te doen vergeleken met een gewone halsband.
Een jachtlijntje als correctie proberen te gebruiken lijkt meer op een poging tot wurgen.
Die dingen "werken" niet.
Een halti en een gentle leader zijn beslist niet bedoeld als correctiemiddel.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje schreef:Een jachtlijntje als correctie proberen te gebruiken lijkt meer op een poging tot wurgen.
Er zijn wel jachtlijntjes waar je prima mee kunt corrigeren, die zijn wat dunner. Je moet dan wel even goed kijken hoe je de "strop" aanbrengt (de ring aan de onderkant) en de stop er op zodat hij wat strakker zit. En wat hoger om de nek.
Klopt de halti en gentle zijn geen correctiemiddelen, maar niet fijn voor hond. Ze voelen zich opgesloten vandaar dat ze niet meer trekken, er zit iets op hun snoet wat er niet hoort. Maar voor sommige mensen en hun honden een uitkomst, dus heb ik er niks op tegen.
En over mijn mening als je een tt niet gevoeld hebt, weet je ook niet dat het niet pijn doet, als je het op de juiste manier gebruikt. De kennis hoeft misschien 1 keer van de 20 trainingen nog te corrigeren, voor de rest doet hij het met stem.
Ik vind de tt als die werkt op de wijze van Dogtra goed werken, dat heb ik bij de kennis gezien, je past hem aan de hond aan. Hij heeft hem in mijn bij zijn niet hoeven te gebruiken, maar ik heb nu wel gevoeld en het doet echt geen pijn.
Ik zelf zeg, als je iemand ziet met een tt, vraag hem dan of je hem mag voelen op jezelf en dan weet je, wat ik bedoel met een tinteling, deze is zeker niet pijnlijk.
Ik heb die tintelingen ook gevoeld bij de fysio, tijdens een behandeling en ik had het een kwartier om en ik voelde ook geen pijn met het apparaat van de fysio. En het gebeurt bij mij meerdere malen, voor een goede doorbloeding, ivm lichte reuma.
Voor de rest ben ik van mening dat 80% van de mensen die trainen, trainen met correctiemiddelen en beloning. Alle correctiemiddelen worden als minder fijn gevonden door de hond, anders is het geen correctie en niet elke hond werkt alleen met beloning en clicker, zoals hele dominanten honden.
Ook gaat een groot deel van de mensen die een pup krijgen niet naar de hondenschool en die vinden het niet erg, dat hun hond iets minder goed luisterd.
Maar iedereen zijn mening.
Wat voor mij het belangrijkste is, is dat mijn hond blij is en elke ochtend als zij mij ziet kwispelend naar mij toe komt en heerlijk vind om samen met mij te trainen en leuke dingen te doen. Mijn hond mag door het hele huis lopen en slapen waar ze wilt.
Wij mogen op de jachttraining geen tuigje gebruiken, omdat ze dan vast kunnen komen te zitten achter takken, zelfde geld voor vaste halsband. De meeste gebruiken een slipketting, voor het makkelijk af doen of jachtslibketting.
Ik heb wel een tuigje, maar dat is voor het fietsen met mijn hond. Is er eentje die niet snijdt, opgevuld met watjes etc, dus doet ook niet pijn.
Een TT op de juiste manier gebruiken doet geen pijn. Als je hem in de nekvel pakt doet dit volgens mij veel pijner. Zo'n correctie geeft ook een moederhond aan haar pupseljes.
Maar ik vind het heerlijk als ik hondjes zie, die goed luisteren, op welke manier ze dan ook opgevoed zijn. Maar ook een mening van mij, een hond is geen robot en heeft ook een eigen willetje.
Laatst gewijzigd door BT Golden op 27 mar 2008 20:44, 7 keer totaal gewijzigd.
Julia en Bentie schreef:Volgens mij voelen een slibketting, halve slip en jachtslip ook als correctie of zie ik het verkeerd, dan gebruik je ook je stem eerst en daarna volgt de correctie, alleen heb je hier niks aan als het op afstand is en los is. Een halti en gentle zijn ook correctiemiddelen ookal doen ze geen pijn, een hond stopt niks voor niks met trekken.
Stem is altijd als eerste een communicatiemiddel, maar als je hond aan het hetzen is en en niet gelijk terugkomt en luisterd met een lage correctie die voelt als een tinteling, dan vind ik het niet erg, moet je dan een hond een zware correctie geven en onder zwaar kan je allerlei soorten correcties vallen, vul zelf maar in. Heb genoeg verhalen gehoord en gezien en gehoord via vrijwillegerswerk met dieren en gewoon gelezen op het net.
Volgens mij kan een zware stemverheffing ook pijn doen bij een hond, ik heb ooit een hond gezien en die zat helemaal te trillen als iemand zijn toon verhefde en dat was ook bij het werk als vrijwilleger met dieren. Je ziet heel veel dingen en die blijven je dan bij.
De correcties die ik niet fijn vind en nooit zal gebruiken zijn: trappen, schoppen, slaan etc. Zit niet in mijn aard en tegen deze correcties ben ik vel tegen, vandaar dat ik aan die kennis die een goede tt had heb gevraagd of ik het mocht voelen zodat ik erover kon oordelen betreffende de tt en ik merkte dat het helemaal niet pijn doet.
En met een volle schok op de hoogste stand, doe je volgens mij sommige honden wel pijn.
Mja, maar ik gebruik ook geen slipketting, halve slip of jachtslip. Tijden het trainen zat mijn hond aan een tuigje en dat tuigje zat weer vast aan een lange lijn.
Oh ja en ik gebruikte Fisher Discs, die zijn misschien ook niet 'fijn' voor een hond, maar iig niet pijnlijk.
Ieder zijn ding hoor, maar zowel een tt als allerlei andere 'pijnlijke' correctiemiddelen passen niet bij mijn honden en dus ook niet bij mij.
Het was een geintje hoor....
ik weet dat je dat van die gemakzucht niet zo bedoelt....