Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rassen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

een heel end eens met jidde. de engelse bull moet per direct een stop op en misschien héél gecontrolleerd opnieuw mee beginnen.

de lab is echt iets in de koppies mis tegenwoordig ja (ik generaliseer dat weet ik maar even wat ik tegenkom) de labjes tot 2 jaar word ik helemaal maf van en ja ook als er wél veel mee gedaan wordt. daar mag ook weleens héél goed naar gekeken worden.

maar ik denk dat er zo nog een boel rassen zijn
Afbeelding
sundancekid

Ongelezen bericht door sundancekid »

Er zijn wel rassen die slachtoffer zijn geworden van de modegrillen van bepaalde mensen. Korte neuzen(ademhalingsproblemen)te veel rimpels(vachtproblemen) enz..mensen houden van extremen en de honden worden daar het slachtoffer van. De functionaliteit en/of de gezondheid van een ras zou altijd op de eerste plaats moeten komen.

Dat de pitbullachtigen weer ter sprake zouden komen is als vanzelfsprekend en wederom onterrecht :pffff:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

massam schreef:een heel end eens met jidde. de engelse bull moet per direct een stop op en misschien héél gecontrolleerd opnieuw mee beginnen.

de lab is echt iets in de koppies mis tegenwoordig ja (ik generaliseer dat weet ik maar even wat ik tegenkom) de labjes tot 2 jaar word ik helemaal maf van en ja ook als er wél veel mee gedaan wordt. daar mag ook weleens héél goed naar gekeken worden.

maar ik denk dat er zo nog een boel rassen zijn
ik vind een engelse bulll qua karakter erg leuke honden, ik vraag me alleen af als ze een betere bouw hebben, hun karakter zal veranderen. ze zijn erg rustig, maar dat komt natuurlijk door hun bouw.
Trouwens ik ken 1 hele drukke engelse bulldog :mrgreen: Eigenaresse koos voor een engelse bull omdat ze zo rustig zouden zijn. Heeft zij pech gehad :N: :mrgreen:

Labradors zijn tot 2 jaar gewoon honden waar weinig mee te beginnen valt. Duiken op ALLE Honden af, al staan ze te grommen, ze duiken altijd in de nekken :N: ik ken er echt een stuk of 60, waarvan ik er maar 2 echt leuk vind :N: 1 ervan woont bij mij in de straat, luistert goed, is alleen wel dominant naar andere reuen en rijd wel eens op teven. Maar hij is niet zo lomp, ik ken niet zo goed tegen lompe honden meer, omdat mijn knieeen dat wat minder leuk vinden.
Na een jaar of 3 worden ze rustiger, maar tjeee reuen kunnen heeel dominant zijn :N: Ik ken 2 reuen die grommen blij plassen, beide labradorreuen :mrgreen:
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Engelse bulldoggen.
Want zoals een bull nu volgens de regels moet zijn, daar sta ik totaal niet achter. Van mij mag het hele ras op de schop. Ga maar mengen met andere rassen.
Ik ben zwaar verliefd op het ras, heb er zelf 4, en heb ook twee nestjes gefokt.
Fokken doe ik niet meer, als eerste omdat ik zo ontzettend moet janken als er een pup weg gaat, en ten tweede omdat ik helemaal niet achter de rasstandaard sta.
Als de fokker maar genoeg U op show krijgt dan maakt de rest niet meer uit.
M@scha
Zeer actief

ik ken een heleboel labjes en er is er maar 1 die ik ook thuis zou kunnen hebben zonder gillend gek te worden en dat is macho (zit hier ook op het forum) dat is zo'n leuk en relaxed beest en toch heel vrolijk. en dat was ie al toen ie 8 maanden was (zal nu 1.5 zijn? samantha?)

voor de rest zijn ze zooooo druk. wel leuk maar ik kan daar dus echt niet tegen.

dat zegt wat als ik dat zeg met 2 terriers in huis.

aan de andere kant wel "komisch" mijn honden worden als moeilijk gezien en labjes als makkelijk maar ik geef iedereen op een briefje dat mijn moordenaars 10x makkelijker en 100x baasgerichter zijn dan bijna alle labjes die ik ken. (en dan vooral die tot 2 jaar)
Afbeelding
Bullenmama

Jidde, die van mij spelen en rennen en stoeien en pas als ze echt moe zijn dan gaan ze bij de kachel liggen en dan zijn ze ook meteen een snurkorkest.
Bullen staan bekend als luie honden maar gelukkig is dat niet zo.
M@scha
Zeer actief

Bullenmama schreef:Jidde, die van mij spelen en rennen en stoeien en pas als ze echt moe zijn dan gaan ze bij de kachel liggen en dan zijn ze ook meteen een snurkorkest.
Bullen staan bekend als luie honden maar gelukkig is dat niet zo.
dat geldt voor die van jou misschien maar juist jij als raskenner (denk ik?) moet toch toegeven dat de engelse bull over het algemeen echt een belabberde gezondheid heeft.
Afbeelding
Bullenmama

Met Massam ben ik het helemaal eens. Per direct een stop op de engelse bullenfok.
Want het wordt erger en erger. hoe krommer de poten hoe mooier het is. Nog meer U'tjes op show.
En zo hoeft een engelse bull echt niet te zijn !!
Bullenmama

we zaten tegelijk te tiepen
M@scha
Zeer actief

Bullenmama schreef:Met Massam ben ik het helemaal eens. Per direct een stop op de engelse bullenfok.
Want het wordt erger en erger. hoe krommer de poten hoe mooier het is. Nog meer U'tjes op show.
En zo hoeft een engelse bull echt niet te zijn !!
da bedoelde ik ja :mrgreen:

de pest is dat het vaak vriendjespolitiek is maar als het geregeld zou kunnen worden dat er echt objectief gefokt zou worden kun je daarna net als bij het markiesje bijvoorbeeld heel gecontrolleerd het ras proberen terug te fokken.
Afbeelding
Bullenmama

Het ras engelse bull terugfokken,
waarnaar moet je terugfokken ?
Kan dat nog wel ?
Het mooist zou zijn als de honden die op show amechtig hijgen met hun tong op hun kromme poten geen Uitmuntend meer krijgen maar uitgesloten worden voor fok. Weg met de rasstandaard !!!
Ik ben 1 keer op een show geweest en er waren echt bullen die bijna bezweken onder hun brede borstkas en de hitte.

Engelse bulldoggen zijn fantastische honden om hun karakter.
Ze zijn zo onwijs leuk.
Ik hoef er geen kromme poten en snurken bij.
Het zou mooi zijn als de engelse bulldog terug gefokt kon worden naar een gezonde hond maar wél met dat gouden karakter.
M@scha
Zeer actief

geen idee of dat nog kan. zijn er nog fokkers die gezonde bullen hebben die normaal kunnen bevallen? mét dat karakter?
Afbeelding
Bullenmama

Normaal bevallen kan wel, maar het risico dat het bekken van de moeder beschadigd is te groot. Daarom kiezen fokkers voor een keizersnee.
M@scha
Zeer actief

Bullenmama schreef:Normaal bevallen kan wel, maar het risico dat het bekken van de moeder beschadigd is te groot. Daarom kiezen fokkers voor een keizersnee.
maar dat is dan toch al fase 1 waar het mis zit? ik bedoel dat daar al aan gedacht moet worden? ik heb bij lotje niet eens aan haar bekken gedacht bij wijze van spreke toen ze ging bevallen

zijn er eigenlijk meer rassen waarbij dat zo gaat?
Afbeelding
Ursula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ursula »

Moest eigenlijk meteen aan de Chihuahua en de Engelse Bulldog denken :denken:
Life is great with a Molosser by your side!!!

Afbeelding
Bullenmama

Voor zover ik weet ( maar ik ben geen raskenner) zijn er geen andere rassen waarbij standaard voor een keizersnede gekozen wordt.
Bij engelse bullen is dat altijd zo voor zover ik weet.
Toen wij een nestje wilden zeiden ook alle reu-eigenaren dat de bevalling via een keizersnee zou gaan.
Dat is nou eenmaal zo :19:
Ik vond dat toen normaal, nam het gewoon aan.
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

ja, en dat zal wel met meer mensen zo gaan. in het begin nam ik ook dingen gewoon aan. later ga je dan over dingen nadenken.

Ik zelf vind ook dat de engelse bulldog, maar ook bepaalde lijnen van de franse bulldog echt ongezond zijn. Vind het dierenmishandeling om met die dieren te gaan fokken. Chihuahua's heb ik ook een bepaald beeld van , maar dat ras ken ik niet zo goed. weet wel dat als het daar zo is dat er bijna standaard open fontanelletjes en oogproblemen voorkomen door hun bouw dit ras voor mij ook "geschrapt" mag worden (dit heb ik nl. van een aantal bezitters gehoord, maar nogmaals, zelf ben ik niet echt bekend). jammer dat de rasstandaarden aangepast worden aan de honden die op dat moment in de mode zijn.
Bullenmama

Ik ken geen enkele goede fokker van engelse bullen meer die nog fokt.
De goede fokkers die ik kende zijn ermee gestopt. Omdat ze ook niet achter de rasstandaard staan.
Ze houden te veel van hun honden om het ras verder te verkloten.
Om de fokkerij rendabel te houden moeten ze gaan fokken met reutjes en teefjes die Uitmuntend hebben.
En juist die Uitmuntend-dieren zijn ongezond. Op show telt alleen het uiterlijk.
Dus fokken ze niet meer.
Uit liefde voor het ras,

wat er nog van over is.
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Bullenmama schreef: Het zou mooi zijn als de engelse bulldog terug gefokt kon worden naar een gezonde hond maar wél met dat gouden karakter.
Dat zou ik bij meerdere rassen wel willen zien inderdaad :wink:
Want die labradors bijv. helemaal kapot gefokt. Nu heeft mijn zus er 2, en die zijn gezond en hebben een goed karakter. Ze zijn veel te popi geworden...............en idd de RR...........ik hoop toch echt dat deze niet zo popi gaat worden, want dat is toch weer een heel ander ras.
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Voor mij mag men opnieuw beginnen met de Duitse Herder, ik krijg het idee dat er amper nog een gezonde DH rond loopt.

Als ze niet waggelen door heupafwijkingen, dan hebben ze wel darm of huidproblemen en voedselallergien, naar mijn idee is het ras volledig in verval geraakt.

Ik heb het altijd een prachtig ras gevonden, maar voor mij helaas geen DH meer.
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

jidde schreef:Qua karakter mogen ze wel stoppen met labradors fokken :N: Ze zijn zooooo hyperdepieper, zien nergens gevaar in, reuen kunnen vreselijk dominant zijn. nee, geef mij maar liever een pitje dan een labrador :N:
Ben benieuwd of daar uberhaupt nog een fokker is die niet van die onnadenkende, drukke ongeleide projectielen fokt :roll:
Waar zijn de labradors van een paar jaar geleden, de werkhonden met korte staarten en enthousiaste (maar niet doorgedraaide) houding en nog weleens onder de indruk van een andere hond?

Zo heb ik van het weekend er 1 te logeren gehad, en zo horen ze. Gebalanceerde werkhond met een gouden karakter zonder te overheersen!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanna schreef:Als we dan tóch gaan schrappen :wink: . Dan mag van mij de Shar Pei verboden gaan worden.
Het ras lijkt me zeer ongezond; met een scala aan rasspecifieke afwijkingen die niet gering zijn. En daarbij vind ik ze over het algemeen nog erg onvriendelijk ook. Maar goed, als IK met zo'n sneu lijf door het leven moest zou ik dat ook zijn.
Ga ik met je mee, door hun lichaam worden ze niet begrepen. Gehoorgang is ook bijna dicht, vaak tussen de plooien ontstekingen, Dat is mijn ervaring met sharpei.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

schelsey schreef:Het spijt me dat ik mensen tegen het hoofd zal stoten maar de pitbul/ staffords achtigen.

niet dat dit slechte honden zijn maar heb al zo veel erhalen gelezen en gehoord dat ik ze niet vertrouw, hoe lief ze ook kunnen zijn, het blijven in mijn ogen tijdbommen

en nu afkomen met dat dit komt door de eigenaars is flauwekul, zit gewoon in hun genen

leen jij je sprookjesboek uit? wil hem graag eens lezen.
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

little-wolf schreef:
schelsey schreef:Het spijt me dat ik mensen tegen het hoofd zal stoten maar de pitbul/ staffords achtigen.

niet dat dit slechte honden zijn maar heb al zo veel erhalen gelezen en gehoord dat ik ze niet vertrouw, hoe lief ze ook kunnen zijn, het blijven in mijn ogen tijdbommen

en nu afkomen met dat dit komt door de eigenaars is flauwekul, zit gewoon in hun genen

leen jij je sprookjesboek uit? wil hem graag eens lezen.
Ik denk dat het hem in de opvoeding ligt :wink: Net als bij elke hond :wink: Veel mensen hebben een 'verkeerd' beeld van de pittbul/stafs, en dat komt(naar mijn mening) dat elke 'patser' met zo een hond loopt als pik-verlenging. Maar vaak word er vergeten, dat er ook eigenaren zijn, die zo een hond niet als pik-verlenging hebben.Maar ze hebben de honden,om wie de honden zijn.Het zijn immers sociale knuffelkonten(als je het 'goed' doet.) :mrgreen:
Afbeelding
Kay's Mom
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kay's Mom »

flamme schreef:ja, en dat zal wel met meer mensen zo gaan. in het begin nam ik ook dingen gewoon aan. later ga je dan over dingen nadenken.

Ik zelf vind ook dat de engelse bulldog, maar ook bepaalde lijnen van de franse bulldog echt ongezond zijn. Vind het dierenmishandeling om met die dieren te gaan fokken. Chihuahua's heb ik ook een bepaald beeld van , maar dat ras ken ik niet zo goed. weet wel dat als het daar zo is dat er bijna standaard open fontanelletjes en oogproblemen voorkomen door hun bouw dit ras voor mij ook "geschrapt" mag worden (dit heb ik nl. van een aantal bezitters gehoord, maar nogmaals, zelf ben ik niet echt bekend). jammer dat de rasstandaarden aangepast worden aan de honden die op dat moment in de mode zijn.
De chihuahua bestaat al super lang! en als ze zorgvuldig gefokt worden..heb je een stevig hondje, goede niet uitpuilende ogen, geen knie problemen en geen open schedeltje...ik heb het geluk dat bij kay alles in orde is.

Zet je zomaar 2 chi's op elkaar (broodfok) jup dan krijg je openschedels te klein voor de ogen. kromme ruggen en benen en heel de mik mak...
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

ja, maar dat een ras al superlang bestaat wil natuurlijk niet zeggen dat het gezond is.

Als het is zoals je zegt en dat bij een goede fokkeuze er geen gezondheidsbeperkingen zijn als open fontanelletjes, uitpuilende ogen enzenz. dan is dat natuurlijk prima en heb je gewoon een leuk, gezond hondje. maar ik heb van diverde mensen gehoord dat dit helaas tegenwoordig bijna niet meer zo is. Dan zijn er dus of nog maar weinig goede fokkers of ik ben (met nog een aantal mensen) slecht ingelicht. Overigens heb ik dus niks tegen de chihuahua als die verder net zo gezond zijn als jouw Kay :ok:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

massam schreef:ik ken een heleboel labjes en er is er maar 1 die ik ook thuis zou kunnen hebben zonder gillend gek te worden en dat is macho (zit hier ook op het forum) dat is zo'n leuk en relaxed beest en toch heel vrolijk. en dat was ie al toen ie 8 maanden was (zal nu 1.5 zijn? samantha?)

voor de rest zijn ze zooooo druk. wel leuk maar ik kan daar dus echt niet tegen.

dat zegt wat als ik dat zeg met 2 terriers in huis.

aan de andere kant wel "komisch" mijn honden worden als moeilijk gezien en labjes als makkelijk maar ik geef iedereen op een briefje dat mijn moordenaars 10x makkelijker en 100x baasgerichter zijn dan bijna alle labjes die ik ken. (en dan vooral die tot 2 jaar)
Wat leuk!!! je mag hem wel lenen hoor :mrgreen:

Macho is nu trouwens inderdaad bijna 1,5.
En wat betreft karakter is hij nog hetzelfde.
Totaal niet vergelijkbaar met de gemiddelde lab.
Ik ben echt vreselijk blij met hem, hij is lief en rustig maar toch werkt hij supergraag voor me :smile1:

Ik vind Macho geweldig maar ik denk dat ik hierna niet meer voor een labrador ga, ondanks dat ik Macho dus geweldig vind.
En dan omdat ik gewoon heel bang ben nooit meer een exemplaar zoals Macho te treffen :19: vooral in gedrag, maar zeker ook in uiterlijk!
En als ik op de HSV kijk en de labjes zie, dan denk ik nee echt niet! zowel het uiterlijk als gedrag niet!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Bullenmama schreef:Het ras engelse bull terugfokken,
waarnaar moet je terugfokken ?
Kan dat nog wel ?
Het mooist zou zijn als de honden die op show amechtig hijgen met hun tong op hun kromme poten geen Uitmuntend meer krijgen maar uitgesloten worden voor fok. Weg met de rasstandaard !!!
Ik ben 1 keer op een show geweest en er waren echt bullen die bijna bezweken onder hun brede borstkas en de hitte.

Engelse bulldoggen zijn fantastische honden om hun karakter.
Ze zijn zo onwijs leuk.
Ik hoef er geen kromme poten en snurken bij.
Het zou mooi zijn als de engelse bulldog terug gefokt kon worden naar een gezonde hond maar wél met dat gouden karakter.
hetzelfde wat bij de Franse Bulldog moet gebeuren. De betere 'modellen' eruit pikken en daarmee verder gaan. De bulldog van tegenwoordig is in totaal niet meer die wij vroeger hadden. Als ik 8 jaar geleden allemaal had geweten wat ik nu weet, wat er geen Franse Bulldog gekomen. Die waar ik mee opgegroeid ben, had nergens last van. Is twee weken naar een bloedheet Scheveningen mee op vakantie geweest, zonder al de moderne 'hulpmiddelen' van tegenwoordig koelmat etce etc. Gewoon zo mee naar het strand, dagen mee naar de dierentuin etc. nergens geen last van.
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Ik vind heel veel rassen gewoon verkloot, zowel qua uiterlijk als qua karakter.
Zo ken ik eng. bullen die zomers de GG trainingen moeten afzeggen omdat de hond anders oververhit raakt en niet meer kan ademen, loopt hij toch mee dan moet er om de 2 min. gekeken worden of zijn tong niet blauw word :denken: :N: :roll:

Verder ben ik tegen staffs en pit(achtige) houden, waarom omdat ik er zelf een aantal heb gehad waar ik genoeg mee heb meegemaakt helaas en dat lag niet aan de opvoeding of sosialisatie.

Ook vindt ik van veel honden die ik echt super vindt zoals de Boerboel b.v dat deze honden verpest worden omdat er verwacht word dat ze maar even mee draaien midden in grote steden zonder de baas te beschermen of het erf wat er niet is maar ze wel voor gefokt zijn.

Waar het helaas ook heel veel fout gaat is dat mensen een hond aanschaffen als decoratie en er niets mee doen en dan vooral de werkhonden zoals een labradoor die hier laatst was die noooooit het water in mag omdat hij niet vies mag worden, zit dus altijd aan de lijn en de mensen snappen niet dat hij (15 maanden) hyper is en met iedereen wil spelen.
Kay's Mom
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kay's Mom »

flamme schreef:ja, maar dat een ras al superlang bestaat wil natuurlijk niet zeggen dat het gezond is.

Als het is zoals je zegt en dat bij een goede fokkeuze er geen gezondheidsbeperkingen zijn als open fontanelletjes, uitpuilende ogen enzenz. dan is dat natuurlijk prima en heb je gewoon een leuk, gezond hondje. maar ik heb van diverde mensen gehoord dat dit helaas tegenwoordig bijna niet meer zo is. Dan zijn er dus of nog maar weinig goede fokkers of ik ben (met nog een aantal mensen) slecht ingelicht. Overigens heb ik dus niks tegen de chihuahua als die verder net zo gezond zijn als jouw Kay :ok:
;).....maar is dat niet zo bij elk ras? dat hij zorgvuldig gefokt moet worden...de chihuahua's met stamboom hebben weinig tot geen gezondheids problemen en halen meestal de leeftijd van 15 jr.

Als je een chihuahua op marktplaats koopt op bij een zogenaamde particulier die een keer 1 nestje heeft (wat ik noot gelooof meestal zijn dat ook broodfokkers) dan kan je op je vingers natellen dat het een ziekhondje word... :19:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”