En toch is dat wat jij ervaren hebt best vrij zeldzaam. Ik lees, hoor en zie heel veel op het gebeid van zelf samenstellen (of je het nu barf of nrv wilt noemen) en kvv voeren.schelsey schreef:Door al die verhalen over barf en kvv dat beter zou zijn, honden langer leven enz, als men geen brok meer geeft, was ik ook begonnen met meer en meer kvv te geven en barfspullen, veel geld kwijt, altijd uitgehongerde honden, die het niet anders zagen zitten dan maar dode dieren op te eten als ze die tegenkwamen, vuilbakken leegmaakten en heel de dag zagen achter eten, gewoon vervelend deden, honden werden dikker, was op 2 maanden tijd 2 en 3 kilo bijgekomen, ook al hadden ze honger en dan maar besloten om terug op brok te gaan en af en toe een kvv dag en barfdag erin te lassen, dit doe ik nu terug paar weken en er worden geen dode dieren meer gegeten, bijna geen vuilbakken meer geleegt en de honden zijn verzadigd, schelsey is beetje slanker aan worden en ik vind gewoon dat ze het beter doen nu ik terug brok geef, wat ik niet had verwacht, wel krijgen ze hills , voor zo ver ik weet toch een van de betere brok en misschien komt het daardoor dat het beter lijkt te gaan, dacht altijd dat schelsey actiever werd van kvv, maar nu ze op hillsbrok staat is ze nog altijd erg actief en lijkt minder te manken momenteel
Denk zelf dat dus een goede brok eigenlijk beter is dan barf omdat daar alles in zit dat ze nodig hebben en barf maar altijd beetje raden blijft of het wel juist is, kkv verteert zo vlug en hebben ze zo veel honger van dat men er al veel van moet geven, voor sommige honden is dat niets, maar vele anderen worden vlug te dik, doet men dit niet dat lijken de honden iets te missen, dat is mijn bevinding, beste denk ik nog altijd van elks wat, beetje barf, om tanden te kuisen, 2 kvv dagen ertussen en hoofdmaaltijden brok, hier werkt dit het beste en zo te lezen bij meer mensen die het geprobeert hebben
Denk dat barf vooral een nieuwe rage is tegenwoordig, niet omdat men altijd denk dat het beter is maar om gewoon te kunnen zeggen, ik barf altijd.en ja, de honden vinden dit prachtig maar of het echt zo veel gezonder is twijfel ik de laatste tijd toch wat.
Heeft wel niets te maken met wat de vraagsteller vroeg maar wilde ik toch even kwijt.
En mijn eigen ervaring is ook tegengesteld aan die van jou. Mijn honden krijgen volledig zelf samengestelde maaltijden, zijn - eindelijk - prima op gewicht, altijd verzadigd (stelen geen eten, schooieren nauwelijk) en hebben geen last meer van kwaaltjes als vieze oren, stinkende vacht, jeuk etc..
Ik zal niet zeggen dat een hond langer leeft of nooit ziek zal worden wanneer je verse voeding geeft, maar ik ben wel overtuigd van het feit dat juist door de afwisseling (door het geven van verschillende diersoorten, verschillende 'soorten' bot, verschillende organen) een hond een goede basis heeft om zo gezond mogelijk te blijven.
En dat 'barf een nieuwe rage is', daar ben ik het niet mee eens. Lees bijv. maar eens de boeken van professor Donath van jaren terug, daarin wordt niet exact het barfen van nu beschreven maar wel van alles over het voeren van vlees, bot en orgaan. Er dus van uitgaande van het feit dat een hond een carnivoor is (gelet op zijn spijsvertering, fysiek, behoefte etc.).