Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Knoflook veilig voor hond en kat
Moderator: moderatorteam
-
angelseye2000
- Actief
Knoflook veilig voor hond en kat
Onlangs werd in een artikel beweert, welke in zowel Hondenleven als Telegraaf geplaatst is, dat o.a knoflook niet gezond is voor hond en kat. Dit soort beweringen gaan met name op internet een eigen leven leiden. Knoflook is echter veilig voor je hond en kat als je het met mate gebruikt (zie dosering) en kan helpen bij tal van dingen zoals winderigheid, vlo preventie en het heeft natuurlijke antibiotische eigenschappen.
Er zijn 2 soorten voer: goed voer en slecht voer.
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
- Daanie
- Zeer actief
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Volgens mij is het wel bewezen hoor, als wij dat hier tegen de DA zeggen zegt hij gewoon oké en geeft ons geen wormentabletjes mee. Dat terwijl de da's hier meer voor reguliere medicatie zijn, ook bij kleine probleempjes. (gelukkig nu eindelijk eentje niet niet anti-vers isDaanie schreef:Een beetje knoflook kan wel, maar volgens mij is de werking van knoflook tegen ongedierte nog nooit echt bewezen of zit ik nu verkeerd?

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ik heb ook (van een dierenarts op een ander forum) begrepen dat de werking tegen ongedierte niet bewezen is.Daanie schreef:Een beetje knoflook kan wel, maar volgens mij is de werking van knoflook tegen ongedierte nog nooit echt bewezen of zit ik nu verkeerd?
Daarnaast kan teveel knoflook ernstige anemie veroorzaken.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

-
tineke
Inderdaad ja de werking van knoflook voor dieren wordt vaak over of onderschat.MoniqueDM schreef:Ik heb ook (van een dierenarts op een ander forum) begrepen dat de werking tegen ongedierte niet bewezen is.Daanie schreef:Een beetje knoflook kan wel, maar volgens mij is de werking van knoflook tegen ongedierte nog nooit echt bewezen of zit ik nu verkeerd?
Daarnaast kan teveel knoflook ernstige anemie veroorzaken.
Het wodt ook heel vaak aan paarden gegeven terwijl het bij een grote hoeveelheid een toxologische werking kan hebben.
-
angelseye2000
- Actief
Garlic, the Facts
Als we nu elk middel met juiste dosering giftig gaan noemen, dan weet je zeker dat het een eigen leven gaat leiden, met name op internet. Nuance is op z'n plaats, en mensen goed en juist informeren is vele malen beter. Mensen moeten daarnaast ook hun verantwoording zelf nemen en goed lezen of informatie opvragen. Als het "gewone volk" het woord giftig leest is de kans groot dat men geen interesse heeft ondanks dat het product een goede werking heeft? Dit lijkt me niet de bedoeling.Ianthe schreef:Ja het is zeker goed in de juiste dosering, maar er kan voor het 'gewone volk' misschien maar beter vermeld worden dat het giftig is zodat ze niet denken "ach een beetje meer dan de dosering, wat maakt het ook uit"
Opmerking: Knoflook is dus veilig voor je hond als je het met mate gebruikt en kan helpen bij tal van dingen zoals winderigheid, vlo preventie en het heeft natuurlijke antibiotische eigenschappen. Bron: Dr. W Wallner.
http://www.akhila.nl/docs/postings/uien/uien.htm
Garlic, the Facts/Lisa S. Newman, ND, Ph.D. Since 1982, Dr. Newman has been a world renowned pioneer in the field of natural pet care. The author of nine books, including her latest, Three Simple Steps to Healthy Pets:
The Holistic Animal Care LifeStyle™, Dr. Newman is also the formulator of Azmira Holistic Animal Care Products and Diets: "When it comes to your pet’s health, do you want to follow facts or fears? Unfortunately, garlic has come under attack. This is primarily as a result of garlic’s close cousin onion’s reputation for triggering hemolytic or “Heinz factor” anemia (where circulating red blood cells burst) through its high concentration of thiosulphate. With onions, a single generous serving can cause this reaction. Garlic simply DOES NOT CONTAIN THE SAME CONCENTRATION of this compound! In fact, it is barely traceable and readily excreted (not stored in the body). Despite this fact, garlic is falling victim to mass hysteria spread through the internet..........This is the point; garlic has suddenly become a “suspect,” not proven the culprit. Do not let mass hysteria determine a holistic care program for your dog or cat. Follow hundreds of years of “proven use” rather than recent “suspicions” in regards to this miracle herb, as garlic is known to be. As with anything, do use garlic in reasonable doses, and do know that you can trust history over hysteria."
Bron: http://www.azmira.com/PublicationGarlicTheFacts.htm
Voor Ui is het wel oppassen geblazen. De concentratie thiosulfaat is erg hoog. Knoflook wordt vaak onterecht samen genoemd met Ui ivm anemie (bloedarmoede). Knoflook bevat simpelweg niet dezelfde concentratie en samenstelling. In feite, is het nauwelijks te traceren en gemakkelijk afscheidbaar (niet in het lichaam opgeslagen).
"Dagelijks voeren van uien kan een toenemend effect hebben, vanwege voortdurende vorming van Heinz lichaampjes, dan wanneer het dier een enkele keer ui heeft gegeten met een tussenpoos tot de volgende blootstelling en dus zo het beenmerg de kans geeft de rode bloedcellen te
regenereren." Afkomstig uit "Giftige planten en stoffen"
http://www.bordercolliekennel.nl/giftig ... toffen.htm
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
-
angelseye2000
- Actief
Uien zijn giftig !
Dat UI giftig is lijkt me duidelijk, dit staat min of meer in m'n vorig bericht reeds vermeld, zeker als de hond er veel van krijgt. De akhila- en bordercolliekennel links vermelden meer informatie over de ui waaronder:AnneMarie schreef:Ik heb ooit gelezen, artikel van dierenarts in hondensportverenigingsblad, dat ui giftig is voor honden en zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Dat zou ik dus sowieso nooit geven.
Uien zijn giftig !
Uien [voor alle planten uit het geslacht Allium (Nl. naam Look) waar de ui toe behoort.
Dus bv. ook bieslook, prei, sjalotten, sierui, enz. zijn giftig voor uw hond.
Vergiftiging door ui veroorzaakt Heinz body bloedarmoede/hemolytische anemie. Heinz lichaampjes zijn kleine bel of blaasachtige delen die uit een rode bloedcel steken en kunnen worden gezien als de cellen gekleurd lijn. Deze bel is een zwakke plek in de rode bloedcel en daarom heeft de cel een verminderde levensduur en wordt vroegtijdig afgebroken. Wel is de mate van vergiftiging afhankelijk van de dosering, dus hoe groter het dier, hoe meer ui genuttigd moet worden om giftig te zijn.
Als er veel rode bloedcellen geïnfecteerd zijn en afgebroken worden, is het resultaat bloedarmoede, een vorm van hemolytische anemie. Niet alleen uien, maar ook Acetominophen (Tylenol) en benzocaine bevatten stoffen, die Heinz body bloedarmoede kunnen veroorzaken bij de hond.
Symptomen van uien vergiftiging zijn onder andere:
-Donker rode-bruine urine (hemoglobine in de urine)
-Bleke slijmvliezen
-Snelle, zwakke pols
-Wankelen, waggelen, duizeligheid
Het giftige effect van de uien is hetzelfde wanneer de ui rauw, gekookt of gedroogd is. De afbraak van de rode bloedcellen is vaak verscheidene dagen na inname van de ui zichtbaar in het bloed (laagste hematocriet rond 5 dagen na inname). Dagelijks voeren van uien kan een toenemend effect hebben, vanwege voortdurende vorming van Heinz lichaampjes, dan wanneer het dier een enkele keer ui heeft gegeten met een tussenpoos tot de volgende blootstelling en dus zo het beenmerg de kans geeft de rode bloedcellen te regenereren.
Opmerking: Knoflook is dus veilig voor je hond als je het met mate gebruikt en kan helpen bij tal van dingen zoals winderigheid, vlo preventie en het heeft natuurlijke antibiotische eigenschappen.
Bron: Dr. W Wallner
- Lynda
- geregistreerd lid
- Contacteer:
-
angelseye2000
- Actief
Dr Wendy Wallner DVM, geboren December 8, 1952 en overleden in March 13, 2006, was also a Boxer breeder with a mobile veterinary practice in Loganville, Georgia. Ze heeft erg veel artikelen over met name boxers geschreven. Ze werd ook wel "Dr. Boxer" genoemd.Lynda schreef:Wie en wat is Dr. Wallner?
http://www.boxerunderground.com/apr_bu_99/dr.htm
http://www.shadowdaleboxers.com/health/heart.html
http://www.shadowdaleboxers.com/health/ ... lines.html
http://boxergallery.com/articles/cardiomyopathy.htm
http://www.jlhweb.net/BOSS/onions.html
http://www.boxerunderground.com/bu2000/ ... walner.htm
Laatst gewijzigd door angelseye2000 op 26 mar 2008 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Daarmee geef je nog geen antwoord op de vraag wie Dr. Wallner isangelseye2000 schreef:Wie zijn de mensen die zogenaamd zeggen dat knoflook gevaarlijk is voor honden? Knoflook wordt tezamen met Ui genoemd als giftig door deze mensen terwijl ze niet "dezelfde concentratie en samenstelling hebben. In feite, is het nauwelijks te traceren en gemakkelijk afscheidbaar (niet in het lichaam opgeslagen)." ?Lynda schreef:Wie en wat is Dr. Wallner?
-
angelseye2000
- Actief
You beat me. Ik was nog bezig met wijzigen ;o)ranetje schreef:Daarmee geef je nog geen antwoord op de vraag wie Dr. Wallner isangelseye2000 schreef:Wie zijn de mensen die zogenaamd zeggen dat knoflook gevaarlijk is voor honden? Knoflook wordt tezamen met Ui genoemd als giftig door deze mensen terwijl ze niet "dezelfde concentratie en samenstelling hebben. In feite, is het nauwelijks te traceren en gemakkelijk afscheidbaar (niet in het lichaam opgeslagen)." ?Lynda schreef:Wie en wat is Dr. Wallner?
- pammetje
- Zeer actief
ik geef hier altijd knoflook omdat ik een hond had die vaak gestoken werd door wespen
kreeg dt advies van de dierenarts
maar zijn dan wel die knoflookpilletjes
en later werd baukje ook veel gestoken door muggen en daarvoor krijgt ze ze ook
werd perfect
kreeg dt advies van de dierenarts
maar zijn dan wel die knoflookpilletjes
en later werd baukje ook veel gestoken door muggen en daarvoor krijgt ze ze ook
werd perfect

ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon