Inge schreef:
Bij groepswandelingen waarschuw ik medewandelaars vantevoren, want Marouck doet het dan ook, die rent op iemand af en springt vlak voor die persoon omhoog. Ze bijt nooit, maar ik krijg het ook niet helemaal afgeleerd. Als ik vreemde mensen tegenkom roep ik haar dus bij me en lijn ik haar aan.
Nou, hier dus ook eentje. Barca is nu 10 maanden en springt tegen iedereen op, wat ik maar niet afgeleerd krijg. Hij denkt nog steeds dat de buitenwereld een grote speeltuin is, speciaal voor hem...en voor hem alleen. We trainen al een paar maanden met hem, corriceren hem totdat we er hondsmoe van worden maar Bassie..die blijft lekker springen. Dus van een afstand waarschuw ik iedereen, trap met mijn voet op de riem zodat de lengte beperkt wordt tot staan en dan is het zo over. Maar het is en blijft nog even een problempje.
Bij Barca ligt het duidelijk aan zijn leeftijd. De ene dag is hij nog pup en de andere dag kan ik hem wel killen, doe het niet hoor!

De pupdagen nemen alras af en meneertje is dus heerlijk puberaal. Het valt mij op dat zelfs wildvreemde mensen het gewoon niet erg vinden. Van de keren dat het opspringen hem wel lukte was er een persoon die negatief reageerde. Het komische was dat dit nou net gebeurde in een klein losloopgebied en meneer zelf had geen hond bij zich. Ja, wat verwacht je dan? Loslopende puppen die niet springen op een veld waar honden vrij mogen bewegen? De meeste mensen denken bij het woordje pup, dat het beestje niet hoger is dan kuithoogte. Bij een Briard ligt dat toch even anders. Als ik nu zeg dat hij 'pas' 10 maandjes is staan ze mij met open mond aan te staren om vervolgens te vragen of ie nog groter wordt.
Als pup heeft hij twee pogingen ondernomen om toch te bijten.

Beide pogingen waren op mij gericht en dat was niet zo slim van hem. Met een fikse beweging draaide ik hem op zijn rug, ging boven hem staan, hield zijn nek vast en met een donderende stem heb ik hem zeer duidelijk gemaakt dat dit beslist niet mag.

Nu heb ik het tegenovergestelde probleem. Hij bijt niemand meer: maar likt. Steek je hand uit en die is in no-time volledig schoongelikt. Zo snel kan ik niet zijn of hij lebbert mening handje schoon.