Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moeilijke beslissing over sterilisatie...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Moeilijke beslissing over sterilisatie...

Ongelezen bericht door Gipsy »

Bij hoog en bij laag heb ik altijd mijn afkeuring gemeld over het steriliseren van teefjes voor hun eerste loopsheid, ttz rond 5-6 maand...
Vond ik barbaars...met mijn argument dat je een kind toch ook niet laat steriliseren als kind voor ze volgroeid is...

Maar nu zit ik met een dilemma met de 3 rescuepups...
Tommy is op 13 maanden gecastreerd, met alleen maar voordelen voor hem !
Cheyenne was voor het eerst loops met 14 maanden (in december) en die wil ik nu dus laten steriliseren.
Maar haar zusje Gipsy is nu met 17 maanden nog steeds niet loops geweest en niets wijst erop dat dat eerstdaags zou gebeuren...(hoewel de DA al een jaar zegt... t is voor de lente;..)

Liefst van al had ik ze beiden tegelijk laten steriliseren want het is makkelijker om de 2 tegelijk rustig te houden in huis.
Bovendien bij sterilisatie van Cheyenne en niet van Gipsy verliest Cheyenne zowiezo macht in de roedel en kan Gipsy nog stijgen wat ik echt niet wil want Gipsy is een "echte" teef... :smile:

Dus eigenlijk denk ik ...t beste is ze dadelijk allebei te steriliseren maar dan stuit ik toch tegen mijn regel van "niet voor de eerste loopsheid"...

K ben er nog niet uit :denken: maar je gedachten zijn meer dan welkom :N:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Je hebt zulke logische argumenten.

Je kunt gewoon niet altijd aan je principes vasthouden.

Ik zou haar wel tegelijk laten steriliseren.

Succes met het nemen van de beslissing
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Soms gaat de eerste loppsheid bijna ongemerkt voorbij, het kan dus zijn dat ze stiekum al loops is geweest zonder daar teveel van te laten merken. Maar ook als dat nog niet het geval geweest is is ze met 17 maanden toch echt wel ongeveer volwassen. Langer wachten lijkt me dan ook niet noodzakelijk. Als het nu goed uitkomt om beide teven tegelijk te steriliseren zou ik dat gewoon doen, niet te erg over inzitten.

Kees
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik denk dat het heel gezond is om af en toe je principes bij te stellen. En je te realiseren dat er bij iedere theorie een uitzondering kan zijn. Ze is geen doorsnee hond met een loopsheid het eerste jaar, dus dan ook geen doorsnee oplossing. Ik zou me dus wat flexibeler opstellen, niet alleen kijken naar mijn eigen principes maar ook naar wat het beste voor de hond is. Waarmee ik niet wil zeggen dat je klakkeloos voor sterelisatie moet kiezen, maar dat je die keuze weloverwogen maakt met het belang van de hond voorop.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb ook altijd geroepen dat ik ze wilde laten castreren voor de eerste loopsheid... alleen ik heb misgeteld met Bowie dr leeftijd en toen durfde ik het dus niet meer... ivm eventuele zwellingen enzo.... dus heb ik toch maar gewacht tot ze loops zou worden en dat is ze nu en heb een afspraak gemaakt voor 10 juni ivm de 100 dagen ...

Jacqueline
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

miekmiek schreef:Ik denk dat het heel gezond is om af en toe je principes bij te stellen. En je te realiseren dat er bij iedere theorie een uitzondering kan zijn. Ze is geen doorsnee hond met een loopsheid het eerste jaar, dus dan ook geen doorsnee oplossing. Ik zou me dus wat flexibeler opstellen, niet alleen kijken naar mijn eigen principes maar ook naar wat het beste voor de hond is. Waarmee ik niet wil zeggen dat je klakkeloos voor sterelisatie moet kiezen, maar dat je die keuze weloverwogen maakt met het belang van de hond voorop.
Mee eens :ok:
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik ben het ook met miekmiek eens.
nog wel een kantbemerking : de gecastreerde teef wint eerder
aan macht dan er te verliezen
Ik heb dat hier ook ervaren, maar hoe zit het dan uiteindelijk met twee (of meer) gecastreerde teven?
Suuz
Zeer actief

Suuz schreef:Ik ben het ook met miekmiek eens.
Ik heb dat hier ook ervaren, maar hoe zit het dan uiteindelijk met twee (of meer) gecastreerde teven?

Edit: theoretisch gezien natuurlijk, ik snap dat iedere situatie weer anders is :mrgreen:
Suuz
Zeer actief

Ah ok ik snap het, dank je :wink:
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Inge O schreef:
miekmiek schreef:Ik denk dat het heel gezond is om af en toe je principes bij te stellen. En je te realiseren dat er bij iedere theorie een uitzondering kan zijn. Ze is geen doorsnee hond met een loopsheid het eerste jaar, dus dan ook geen doorsnee oplossing. Ik zou me dus wat flexibeler opstellen, niet alleen kijken naar mijn eigen principes maar ook naar wat het beste voor de hond is. Waarmee ik niet wil zeggen dat je klakkeloos voor sterelisatie moet kiezen, maar dat je die keuze weloverwogen maakt met het belang van de hond voorop.
ben ik het ook mee eens :ok: .

nog wel een kantbemerking : de gecastreerde teef wint eerder aan macht dan er te verliezen (bij reutjes is het andersom :wink: ).
Heb bij MG de instructeursopleingen gevolgd en hou rekeningen met zijn opmerkingen dienaangaande...het gaat hier ook om 2 zussen, wat zo wie zo al.....is

Er is één gevecht geweest in januari...en ik wil er geen tweede...

Dank voor jullie steun !
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Casey schreef:Soms gaat de eerste loppsheid bijna ongemerkt voorbij, het kan dus zijn dat ze stiekum al loops is geweest zonder daar teveel van te laten merken. Maar ook als dat nog niet het geval geweest is is ze met 17 maanden toch echt wel ongeveer volwassen. Langer wachten lijkt me dan ook niet noodzakelijk. Als het nu goed uitkomt om beide teven tegelijk te steriliseren zou ik dat gewoon doen, niet te erg over inzitten.

Kees
dat zou ook heel goed kunnen.
Andra werd ook pas met 16 maanden voor het eerst loops (dacht ik) maar na haar loopsheid veranderde haar lichaam precies hetzelfde als 6 maanden ervoor, wat hangbuikje, haren bij de tepels gingen uitstaan.
Toch heeft ze een half jaar eerder absoluut niet gevloeid en geen opgezwollen "muts" gehad, en amper extra belangstelling van mijn toen nog intacte reu, die doorgaans 'n week van slag was met een loopse teef in de buurt.

dus zou ik ze ook nu tegelijk laten helpen, 17 maanden is een goede leeftijd, honden zijn nu toch wel uitgegroeid en aardig "volwassen"
sterkte straks met de 2 patienten
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Gipsy
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Suuz schreef:
Suuz schreef:Ik ben het ook met miekmiek eens.

Edit: theoretisch gezien natuurlijk, ik snap dat iedere situatie weer anders is :mrgreen:
als ze min of meer gelijktijdig gecastreerd zijn zou alles theoretisch eerder gelijk moeten blijven, gezien ze dan allebei dezelfde hormonale verandering (relatief overwicht van testosteron) meemaken.
Volgens MG dient men de ranglaagste te castreren waardoor hij nog verder zakt op de sociale ladder. Als men daarentegen de superieure hond zou castreren dan zou de afstand versmallen tussen de 2 honden waardoor het probleem toeneemt.

In mijn geval heeft de superieure hond al loops geweest en komt sterilisatie in aanmerking...maar dankzij jullie steun :ok: is mijn inzicht bevestigd geworden...

De meiden worden op 18/3 gesteriliseerd... heb wel even aan mijn DA de theorie van ranghogere en ranglagere ivm sterilisatie moeten uitleggen want die begreep niet waarom ik Gipsy al zou laten steriliseren...

Ach t is hem vergeven :mrgreen:

En ik blijf bij beide OP's (zoals gewoonlijk).
Misschien ditmaal mijn normaal digitaal toestel meenemen zodat ik jullie fotootjes kan plaatsen bij gebreke aan het vinden van de kabel om gsm aan PC aan te sluiten( ivm vorige foto s van maagkering van Vita cfr.)

Bovendien genieten de meiden van het rescuetarief...een pak lager dan normaal (mag ik niet vergeten die mail van hem van 2006 mee te nemen :smile: ) doch nog steeds een lekker hap uit het budget.... :N:
Gipsy
Zeer actief
Contacteer:

Hij spreekt van "hij"...wat kan zijn de reu of hij de hond

Nou word ik helemaal gek...

Bon moet dit terug effe opzoeken en nalezen...alles wordt terug instabiel.... :jank:
gotcha
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door gotcha »

Ken er een paar voor de loopsheid gesteriliseerd.En geen enkel nadelig symptoom tot op heden vastgesteld.Het kan ook goed gaan hoor :ok:
En zo vroeg is het toch niet bij u hond.(leeftijd)

Ivm het vergelijk met de ontwikkeling van een mens(hormonen),wees de da erop dat dit niet te vergelijken valt met een hond qua ontwikkeling. :denken:
Gipsy
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
evaellenjoan schreef:Volgens MG dient men de ranglaagste te castreren waardoor hij nog verder zakt op de sociale ladder. Als men daarentegen de superieure hond zou castreren dan zou de afstand versmallen tussen de 2 honden waardoor het probleem toeneemt.
ofwel is MG een stuk vergeten, ofwel jij :wink: . wat jij schrijft klopt immers wel, maar alleen voor reutjes : door castratie zakt bij reutjes het testosteron, en vaak gelijklopend daarmee hun ambitie om naar een hogere plaats te streven.

bij teefjes is het echter net andersom : je neemt hun oestrogeen weg, daardoor stijgt hun testosteron relatief gezien, waardoor een gecastreerde teef pinniger kan zijn dan een 'volle'.
Je hebt volledig gelijk Inge...ik heb me vergist...(door de medewerker van MG vriendelijk bevestigd
de teef wordt na castratie * dominanter door overheersen van testerongehalte in bloed".

En anderzijds....is er op 24 u tijd een boel veranderd...gipsy s vulva is plots gaan zwellen...ja madammeke wordt dan toch loops.

heb de DA afgebeld, hoewel...die wou toch nog steriliseren...toch effe nee gezegd hoor dan wachten we wel enkele maanden voor Gipsy. :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”