Caro. schreef:
Ik vond het juist weel heel 'fijn' (vreemd woord gezien de omstandigheden, maar je snapt wel wat ik bedoel) om Moritz weer mee terug te nemen.
Bij Nouschka had ik dit niet gedaan en haar achterlaten vond ik vreselijk moeilijk.
Moritz ging mee, in zijn eigen dekentje, weer mee naar huis.
Bij het crematorium, waar we hem zelf gebracht hebben, moesten we hem uiteraard wel achterlaten en dat punt vind ik dus echt afschuwelijk
Dit gedeelte zou ik, als het even kan, nooit meer anders doen: zelf mijn hond weer meenemen en wegbrengen.
Voor mij is het een belangrijk stuk verwerking, maar uiteraard is alles hier omheen ontzettend persoonlijk en moet iedereen het doen zoals het het beste voelt.
Wat me nog heel erg bijstaat van het inslapen van Moos en de periode daaromheen, is hoe je bepaalde dingen opeens heel anders kan ervaren, of willen, dan je vantevoren gedacht had, en andersom.....
Moos was natuurlijk jong (net als Moritz....) en ik had nooit heel serieus nagedacht over 'wat als hij ingeslapen moet worden', maar ik was er altijd vanuit gegaan dat ik dat dan thuis zou willen laten gebeuren. Totdat het moment dus daar was....ik kon het niet hier thuis....
Dat zelf wegbrengen wilde ik heel erg niet omdat ik Moos niet koud (en stijf) wilde zien of voelen. Nu ben ik met Moos natuurlijk heel veel bij mijn dierenarts geweest, en vertrouw haar en de assistentes, en dat vertrouwen was er ook in dat ze goed zouden regelen dat Moos gecremeerd werd. Doordat ik er zo vaak geweest was en zo vaak gebeld had de afgelopen 1.5 jaar voelde de dierenarts en assistentes ook, tja, als vertrouwde bekenden, en daarom kon ik dat gevoelsmatig aan hen overlaten.
Ik heb Moos ietsjes kouder voelen worden en ben vlak daarna weggegaan. Zal ook wat met het verleden te maken hebben. Toen ik een jaar of 5-6 was is onze kat uit zichzelf thuis overleden. Die kat was mijn alles, maar het enige beeld wat ik nog heb van hem is een stijve koude dode kat die we op zolder vonden, ik heb toen maandenlang elke avond de foto van die kat weltrusten geaaid (hing naast mijn bed), maar ik kon hem steeds alleen maar zo stijf voor me zien (en nog steeds zie ik hem daar liggen)....
Dat beeld wilde ik niet hebben van Moos, ik wilde zijn warme lijfje aaien, daar afscheid van nemen. En dat heb ik dus gedaan....
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je juist wel graag zelf de hond weg wilt brengen.
Heel persoonlijk allemaal inderdaad...