Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
meer dan 2 honden, nog controle erop tijdens loslopen?
Moderator: moderatorteam
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
meer dan 2 honden, nog controle erop tijdens loslopen?
Aan de eigenaars met meer dan 2 honden, staan jullie honden allemaal onder controle bij het uitlaten, kunnen ze los en komen ze terug bij prikkels, allemaal? of is dat eigenlijk bijna onmogelijk met meer als 2 honden?
sonja
sonja
-
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
ze gaan hier per 4 meestal omdat er 1 niet al te best met een ander gaat ... die ene gaat later nog een keer met een van mn honden samen..
Gaat prima... hetzelfde als ik alleen met een hond loop...
bovenstaande is allemaal los natuurlijk... als ze aangelijnd uitmoeten gaan ze per 2 en 3
Gaat prima... hetzelfde als ik alleen met een hond loop...
bovenstaande is allemaal los natuurlijk... als ze aangelijnd uitmoeten gaan ze per 2 en 3

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ik heb 1jaar 3 honden gehad(heb er helaas 1 in laten slapen 1maand terug) en mijn meiden beheerste het hier commando uitstekend voordat shadow kwam,shadow luisterde ook wel maar er was nog geen sprake van een band of dat hij mij nou heel speciaal vond om naar toe te komen als ie wat anders in zijn hoofd had.ik ben met hem wel heel veel op het hier komen aan het trainen geweest maar eigenlijk niet meer als roepen,belonen en weer vrij laten.de meiden kwamen dan vanzelf ook mee(vanwege het koekje dan wel
)en eigenlijk had ie het zo in de gaten dat ik heel leuk was als ik riep.nu heb ik helemaal geen probleem met het hier komen,maar ik moet ook zeggen dat ruby en shadow ook niet erg veel aandacht hebben voor andere honden en mensen.

jemble 5 maanden
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Van onze 3 honden kunnen er maar 2 samen los. En dat zijn Josh en Frencey.
Frencey samen met Caoimhe kan niet omdat ze dan samen weg lopen. En Josh en Caoimhe is samen een beetje knokken, onze kleine dame Caoimhe wil hogerop in de rangorde en als Josh dan een stok of wat dan ook heeft gevonden gaat ze hem behoorlijk lopen treiteren totdat hij haar zat is corrigeert. Maar ja, dat pikt zij weer niet en dan begint het feest... Het loopt verder niet uit de hand, maar dat risico neem ik liever niet. Komt wel weer als ze wat ouder is.
En daarbij heb ik voor mijn gevoel meer controle over 2 loslopende honden dan over 3.
Frencey samen met Caoimhe kan niet omdat ze dan samen weg lopen. En Josh en Caoimhe is samen een beetje knokken, onze kleine dame Caoimhe wil hogerop in de rangorde en als Josh dan een stok of wat dan ook heeft gevonden gaat ze hem behoorlijk lopen treiteren totdat hij haar zat is corrigeert. Maar ja, dat pikt zij weer niet en dan begint het feest... Het loopt verder niet uit de hand, maar dat risico neem ik liever niet. Komt wel weer als ze wat ouder is.
En daarbij heb ik voor mijn gevoel meer controle over 2 loslopende honden dan over 3.
Groetjes,
Wendy
Wendy
- *kelly*
- Zeer actief
Mickey kan ik makkelijk los laten, die luistert goed en loopt niet weg. Lizzy kan ook redelijk los maar is gevoelig voor prikkels en moet ik goed in de gaten houden. Sanne mag/kan alleen los als ik het volledige overzicht heb (dus bijvoorbeeld: hier in de buurt op een heel rustig, lang recht fietspad met aan weerszijde eerst sloot en dat weiland).
Heb er dus meestal maar 2 los en Sanne aan de riem, maar als ze alle 3 los lopen gaat het wel erg goed, maar dat is dus alleen op erg rustige plek...
Heb er dus meestal maar 2 los en Sanne aan de riem, maar als ze alle 3 los lopen gaat het wel erg goed, maar dat is dus alleen op erg rustige plek...
"Mensen kunnen fouten maken, honden kunnen vergeven."
"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."

"De enige fout van een hond is dat hij geen honderd jaar kan worden."
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): GBGV en laekense herder
- Aantal honden: 2
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Mijn eigen hond loopt sinds een paar weken los.
Ik heb soms moeite om hem bij me te krijgen, omdat hij dan iets ziet, wat intressanter is dan mij.
Zodra hij dan naar mij kijkt, roep ik hem en dan laat ik zijn beloning zien, of ik doe net of ik wat leuks heb gvonden, in het gras.
Als dat niet helpt, loop ik de andere kant op, en dan is hij er zo.En dan krijgt hij zijn beloning.
Ik lijn hem ook niet direct aan, als hij bij me komt, maar pas na een paar keer, zodat hij niet weet op welk moment ik hem aan lijn.
Ik heb 1 keer gehad, dat al het boven genoemde niet hielp, en dat ik hem toch heb opgehaalt, omdat het anders niet veilig genoeg zou zijn ( auto's en oversteken van de weg).
Daar heb ik hem nu aangelijnd, en hij mag verder op pas los.
Ik heb ook een logeer hondje en die loopt van pup af aan al los, eigenlijk is hij nooit aangelijnd.
Deze luistert heel goed.
Ik heb soms moeite om hem bij me te krijgen, omdat hij dan iets ziet, wat intressanter is dan mij.
Zodra hij dan naar mij kijkt, roep ik hem en dan laat ik zijn beloning zien, of ik doe net of ik wat leuks heb gvonden, in het gras.
Als dat niet helpt, loop ik de andere kant op, en dan is hij er zo.En dan krijgt hij zijn beloning.
Ik lijn hem ook niet direct aan, als hij bij me komt, maar pas na een paar keer, zodat hij niet weet op welk moment ik hem aan lijn.
Ik heb 1 keer gehad, dat al het boven genoemde niet hielp, en dat ik hem toch heb opgehaalt, omdat het anders niet veilig genoeg zou zijn ( auto's en oversteken van de weg).
Daar heb ik hem nu aangelijnd, en hij mag verder op pas los.
Ik heb ook een logeer hondje en die loopt van pup af aan al los, eigenlijk is hij nooit aangelijnd.
Deze luistert heel goed.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik loop meestal met 4 of 5 tegelijk los, ze luisteren opzich allemaal wel, maar ik moet wel heel goed opletten, er zijn er een paar die wel vlot reageren op div prikkels en als ze dan allemaal gaan is er geen roepen meer aan, dus op hele onoverzichtelijke stukken gaan er of een paar aan de riem of allemaal, tja ze zijn wel eens met zijn alle achter een haas aan gegaan maar komen ook behoorlijk vlot weer terug, dat vind ik ook niet zo erg, alleen andere honden, wandelaars, paarden enz. dat mag natuurlijk niet, dus aan mij de taak om ogen voor en achter te hebben 

- Silmariën
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees windhondmixje
Hier gaat het prima. Paljas luistert altijd meteen als ze terug moet komen. Meestal wacht ze zelfs op een commando dat ze mag gaan, als ze in de verte een andere hond ziet die ze kent. Enkel als ze het voorzien heeft op eenden, is ze soms helemaal blind voor de rest van de omgeving. Maar zodra ze er een in het vizier heeft, grijpen we meteen in, en dan is het goed. Dat is dus wel even opletten, maar gezien mijn vriend en ik meestal samen zijn, lukt dat wel. Met z'n tweeën kunnen we ook perfect in de gaten houden wat ze aan het doen zijn.
YoYo wijkt bijna niet van de zijde van Paljas, dus met hem hebben we geen problemen. Enkel wanneer Paljas te ver weg is van ons, wacht YoYo ergens in het midden tot wij er ook zijn.
En het is inderdaad wat Fresan zegt: Als je een terugroept, komt de ander ook vrijwel altijd.
YoYo wijkt bijna niet van de zijde van Paljas, dus met hem hebben we geen problemen. Enkel wanneer Paljas te ver weg is van ons, wacht YoYo ergens in het midden tot wij er ook zijn.
En het is inderdaad wat Fresan zegt: Als je een terugroept, komt de ander ook vrijwel altijd.
- Silmariën
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees windhondmixje
Dat komt hier ook erg vaak voor, maar het is wel wat vervelend als je op een gegeven moment ieder weer een eigen kant op moet. Ieder roept dan zijn hond terug, maar ze gaan beide of de ene kant op, of de andere kant. 

Laatst gewijzigd door Silmariën op 08 mar 2008 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Hier gaat het goed 3 of 4 los zonder problemen. Loop ik samen met iemand dan vaak 5 á 6 los en dan nog geen problemen. De sinten lopen sowieso gewoon op hun gemak mee. Heb ze geleerd niet de weg over te steken en dus hou ik alles aan één kant. Is het niet overzichtelijk? Dan gaat Sam vast omdat die gewoon niet luisterd naar wat dan ook en Bo en Boris kunnen los blijven. Sinten zijn niet zo gevoelig voor prikkels. Boxers wel, maar hij luisterd ook weer veel beter dus dat wordt zo opgevangen.
Op het moment dat ik zelf het idee heb de controle niet goed te hebben (bij harde wind, geen overzicht, gekke buien enz.) dan gaat er vaak maar 1 of 2 los en dan wordt er afgewisseld
Op het moment dat ik zelf het idee heb de controle niet goed te hebben (bij harde wind, geen overzicht, gekke buien enz.) dan gaat er vaak maar 1 of 2 los en dan wordt er afgewisseld

Die van mij loopt dan meestal met mij mee.Silmariën schreef:Dat komt hier ook erg vaak voor, maar het is wel wat vervelend als je op een gegeven moment ieder weer een eigen kant op moet. Ieder roept dan zijn hond terug, maar ze gaan beide of de ene kant op, of de andere kant.
1 Keer, rende hij mee met een andere hond, en toen ben ik de andere kant op gelopen.
Zodra ik zag dat hij naar mij keek, riep ik hem, en toen kwam hij er aan ge-rent.
- *Linda*
- Zeer actief
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Wij hebben er negen, maar als we naar het bos gaan is dat met een groepje van maximaal vier. Toen we nog met acht tegelijk liepen gebeurde het toch wel eens incidenteel dat we geen controle meer hadden en dat is dan niet prettig voor de medeboslopers. Tevens vond men zo'n grote groep wat beangstigend en dat leverde soms wat problemen op omdat mensen (en hun honden ook) toch schrokken van acht honden die even gezellig komen snuffelen. Daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen,dus ok dat was reden om met een kleiner groepje te lopen. Met vier zijn ze goed te controleren. Neemt natuurlijk niet weg dat ze op dat gebied wel allemaal een beetje opgevoed zijn. Controle over je je groepje honden is niet alleen afhankelijk van de grote van het groepje.
-
- Zeer actief
Ze lopen hier alle drie tegelijk los, maar ik loop wel altijd heel goed op te letten of ik andere honden o.i.d. zie zodat ik daar op tijd op in kan springen, hetzij aanlijnen of gewoon bij me roepen. Ogen voor, achter en opzij dus.
Megan is altijd (99%) terug te roepen, en Bantam let zelf heel erg goed op mij, dat vind ik wel heel prettig.
Wel loopt Misty soms aangelijnd omdat ze tijdens sommige buien van haar anders gewoon echt te lang ergens (boom, graspol weet ik wat) blijft hangen en als ik haar roep dan staat ze echt te kijken van
en dat kan heel lang duren 
Het is voor mij afhankelijk van de honden met hoeveel ik er los zou lopen. Met de huidige samenstelling van karakters is het goed te doen. Aangelijnd loopt minder ontspannen.
Megan is altijd (99%) terug te roepen, en Bantam let zelf heel erg goed op mij, dat vind ik wel heel prettig.
Wel loopt Misty soms aangelijnd omdat ze tijdens sommige buien van haar anders gewoon echt te lang ergens (boom, graspol weet ik wat) blijft hangen en als ik haar roep dan staat ze echt te kijken van

Het is voor mij afhankelijk van de honden met hoeveel ik er los zou lopen. Met de huidige samenstelling van karakters is het goed te doen. Aangelijnd loopt minder ontspannen.
Ik loop heel vroeg met alle 8, prima onder controlle, later op de dag met max vier, ook prima onder controlle maar mensen die met een hondje lopen willen nog wel eens schrikken, vandaar dat ik dan maar met max vier loop.
Geen van mijn honden zal achter een andere hond aanschieten en als ze lastig gevallen worden door een hond is het commando door ook voldoende om ze door te laten lopen
Geen van mijn honden zal achter een andere hond aanschieten en als ze lastig gevallen worden door een hond is het commando door ook voldoende om ze door te laten lopen

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Daisy luistert eigenlijk best goed. Daar hoef ik me ook niet zo druk om te maken. Dus ik heb bijna alle aandacht voor Spike.
Die heeft soms wat meer stemkracht nodig om te komen
Maar meestal loop ik op plekken waar ik ver overzicht heb en ze ruim op tijd bij me kan roepen.
Loop ik waar het drukker is met honden dat zit Spike wél aan de riem.
Die heeft soms wat meer stemkracht nodig om te komen

Maar meestal loop ik op plekken waar ik ver overzicht heb en ze ruim op tijd bij me kan roepen.
Loop ik waar het drukker is met honden dat zit Spike wél aan de riem.
- m-aan
- Actief
- Contacteer:
- -Mieke-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes
-
- Zeer actief
- eefje_ates
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.
Ik denk dat het bij de meeste mensen wel goed gaat,maar van de week zag ik dus dat het bij iemand helemaal niet goed ging.
Ik stond met Ates op een uitlaatveld(met een omheining er om heen),en daar liep iemand met een zwarte DH en zoon soort hond die S@ndr@ heeft(kom ff niet op de naam), ook kwam er iemand aangelopen met een sharpei-pup. Maar die grote (soort hond die S@ndra ook heeft), schoot opeens los,en rende naar die sharpei-pup, en beet die sharpei in zijn nek.En van los laten was geen spraken,tot dat zijn baasje hem tegen zijn kop aan bleef schoppen. De sharpei kwam los,en rende zo )een drukke weg op
Gelukkig kreeg het baasje hem te pakken, en had de hond tot zo ver hij dan kon zien,alleen wat schrammen en bloedde een beetje.
Ik schrok me kapot en vond het zo zielig voor die pup, ik dacht echt dit overleeft hij niet! Maar toen ik dat zag, had ik echt zo iets van; Als je zo een hond neem,moet je hem toch onder controle kunnen houden? en waarom neem je dan 2 (grote) honden tegelijk mee uit?
Maar dat is een vraag die zich vast wel meerderren zullen stellen....
Ik stond met Ates op een uitlaatveld(met een omheining er om heen),en daar liep iemand met een zwarte DH en zoon soort hond die S@ndr@ heeft(kom ff niet op de naam), ook kwam er iemand aangelopen met een sharpei-pup. Maar die grote (soort hond die S@ndra ook heeft), schoot opeens los,en rende naar die sharpei-pup, en beet die sharpei in zijn nek.En van los laten was geen spraken,tot dat zijn baasje hem tegen zijn kop aan bleef schoppen. De sharpei kwam los,en rende zo )een drukke weg op

Gelukkig kreeg het baasje hem te pakken, en had de hond tot zo ver hij dan kon zien,alleen wat schrammen en bloedde een beetje.
Ik schrok me kapot en vond het zo zielig voor die pup, ik dacht echt dit overleeft hij niet! Maar toen ik dat zag, had ik echt zo iets van; Als je zo een hond neem,moet je hem toch onder controle kunnen houden? en waarom neem je dan 2 (grote) honden tegelijk mee uit?
Maar dat is een vraag die zich vast wel meerderren zullen stellen....

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Ikzelf heb 2 honden en die lopen beiden los. Komt er een hond logeren, dan ligt het helemaal aan de hond die erbij is of ze los of vast gaan. Kira van mij voelt zich heel stoer in een groep bekende honden, die zal altijd proberen de boel op te jutten, dus die loopt dan wat vaker aan de lijn. Maar met meer dan 2 honden loop ik niet prettig, zeker als er een hond bijloopt die niet van mij is, ik ben altijd bang dat er iets gebeurd.
-
- Erelid
-
- Zeer actief
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Hier 3 en die luisteren prima als er weinig prikkels zijn.
Ik ga echter niet in drukke losloopgebieden lopen met alle 3 tegelijk, met groepswandelingen gaan er dus maar 1 of 2 mee, dan loop ik nog ietwat ontspannen.
Nou loop ik in een stuk bos waar ik zelden of nooit iemand tegenkom dus dan is het goed te doen. De enkele fietser zie ik op tijd en dan roep ik mijn honden bij me en lijn ze eventueel even aan, bij de enkele auto die er weleens rijdt doe ik hetzelfde. Honden kom ik er eigenlijk nooit tegen. Maar zie ik toevallig wel een keer een andere hond dan lijn ik die van mij aan omdat zowel Nika als Biène niet altijd even vriendelijk zijn tegen andere honden en ik door het aanlijnen ook een duidelijk signaal afgeef om de andere hond weg te houden van die van mij. Als men ziet dat ik 3 honden aanlijn is het nog nooit gebeurd dat de toevallige andere wandelaar zijn hond(en) dan toch op me af laat komen.

Nou loop ik in een stuk bos waar ik zelden of nooit iemand tegenkom dus dan is het goed te doen. De enkele fietser zie ik op tijd en dan roep ik mijn honden bij me en lijn ze eventueel even aan, bij de enkele auto die er weleens rijdt doe ik hetzelfde. Honden kom ik er eigenlijk nooit tegen. Maar zie ik toevallig wel een keer een andere hond dan lijn ik die van mij aan omdat zowel Nika als Biène niet altijd even vriendelijk zijn tegen andere honden en ik door het aanlijnen ook een duidelijk signaal afgeef om de andere hond weg te houden van die van mij. Als men ziet dat ik 3 honden aanlijn is het nog nooit gebeurd dat de toevallige andere wandelaar zijn hond(en) dan toch op me af laat komen.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb er twee en vind het soms helemaal niet fijn lopen.
Zeker niet hier in onze eigen buurt, waar we regelmatig honden tegenkomen.
Kaya kan soms fel zijn tegen andere honden, dus die wordt direct aangelijnd bij het zien van een hond, zeker bij onbekende honden.
Met Puchu gaat het bijna altijd goed, maar ja.... wat als het niet goed gaat? Dan heb ik dus wél Kaya bij me aan de lijn.
Met niet goed gaan, kan dit alle kanten op: Puchu kan wat domineren, maar andersom kan hij natuurlijk aangevallen worden.
Dan moet ik nog Puchu terug zien te krijgen, hij is nog een jonge hond en luistert dus (nog? hopelijk
) niet feilloos.
Overigens zijn dit scenario's die hoofdzakelijk in mijn hoofd afspelen, maar waardoor ik dus niet altijd even ontspannen loop en zo ongeveer ogen in mijn achterhoofd heb.
Dan zou ik dus Kaya vast moeten leggen om Puchu te halen of iets dergelijks. Nog niet voorgekomen, want al luistert hij niet feilloos, gelukkig toch wel heel behoorlijk
Een serieuze aanval tegen Puchu is wel voorgekomen, maar dan ben ik dus ook weer zo dat ik Kaya losgooi (wetende dat ze dus niet voor de kill gaat).
Twee honden aan de lijn in zo'n situatie is ook een ramp met mijn zeer pijnlijke nek: Kaya staat dan goed onder commando, maar Puchu wil nog wel regelmatig dan toch zijn eigen zin doen en is verrot sterk met zijn 29 kg voor mijn nekkie.
Soms neem ik ze dus ook apart mee en even zo vaak ga ik naar het bos, waar het heerlijk rustig is (behalve in het weekend) en daar wandel ik dus een stuk meer ontspannen.
Ik moet er dus niet aan denken om drie honden tegelijkertijd uit te laten en dat is één van de redenen dat er ook zeker geen derde hond komt.
Dus nee, ik vind het soms echt geen succes. Maar dat komt dus vooral door de vrij drukke uitlaatzône hier bij huis en doordat Kaya niet altijd even sociaal is met soortgenoten en omdat Puchu nog een vrij jonge hond is.
Van een rustige wandeling in het bos, geniet ik overigens wel hoor
Maar de rustige plekken in Nederland, zijn soms moeilijk te vinden, zeker als het straks weer mooi weer wordt.
Zeker niet hier in onze eigen buurt, waar we regelmatig honden tegenkomen.
Kaya kan soms fel zijn tegen andere honden, dus die wordt direct aangelijnd bij het zien van een hond, zeker bij onbekende honden.
Met Puchu gaat het bijna altijd goed, maar ja.... wat als het niet goed gaat? Dan heb ik dus wél Kaya bij me aan de lijn.
Met niet goed gaan, kan dit alle kanten op: Puchu kan wat domineren, maar andersom kan hij natuurlijk aangevallen worden.
Dan moet ik nog Puchu terug zien te krijgen, hij is nog een jonge hond en luistert dus (nog? hopelijk

Overigens zijn dit scenario's die hoofdzakelijk in mijn hoofd afspelen, maar waardoor ik dus niet altijd even ontspannen loop en zo ongeveer ogen in mijn achterhoofd heb.
Dan zou ik dus Kaya vast moeten leggen om Puchu te halen of iets dergelijks. Nog niet voorgekomen, want al luistert hij niet feilloos, gelukkig toch wel heel behoorlijk

Een serieuze aanval tegen Puchu is wel voorgekomen, maar dan ben ik dus ook weer zo dat ik Kaya losgooi (wetende dat ze dus niet voor de kill gaat).
Twee honden aan de lijn in zo'n situatie is ook een ramp met mijn zeer pijnlijke nek: Kaya staat dan goed onder commando, maar Puchu wil nog wel regelmatig dan toch zijn eigen zin doen en is verrot sterk met zijn 29 kg voor mijn nekkie.
Soms neem ik ze dus ook apart mee en even zo vaak ga ik naar het bos, waar het heerlijk rustig is (behalve in het weekend) en daar wandel ik dus een stuk meer ontspannen.
Ik moet er dus niet aan denken om drie honden tegelijkertijd uit te laten en dat is één van de redenen dat er ook zeker geen derde hond komt.
Dus nee, ik vind het soms echt geen succes. Maar dat komt dus vooral door de vrij drukke uitlaatzône hier bij huis en doordat Kaya niet altijd even sociaal is met soortgenoten en omdat Puchu nog een vrij jonge hond is.
Van een rustige wandeling in het bos, geniet ik overigens wel hoor

Maar de rustige plekken in Nederland, zijn soms moeilijk te vinden, zeker als het straks weer mooi weer wordt.