Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rangorde vraagje...
Moderator: moderatorteam
- Abby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
- Aantal honden: 2
Rangorde vraagje...
Even een vraagje dat al een tijdje door mn hoofd spookt: Stel je neemt een hond bij de hond die je al hebt. De nieuwkomer blijkt na een paar dagen de dominantste te zijn.
Moet je je daar als baas in het dagelijkse leven dan ook naar houden? Bijvoorbeeld met eten geven enzo? Dat de dominantste eerst te eten krijgt? Of maakt het niet uit of je willekeurig twee voerbakken neergooit?
Ik zou waarschijnlijk één voor één de twee voerbakkenneerzetten. Ik ga er van uit dat de hond die t hoogst in rang staat, zelf wel zn voer komt opeisen tegenover die andere toch? Of zie ik dat verkeerd?
Moet je je daar als baas in het dagelijkse leven dan ook naar houden? Bijvoorbeeld met eten geven enzo? Dat de dominantste eerst te eten krijgt? Of maakt het niet uit of je willekeurig twee voerbakken neergooit?
Ik zou waarschijnlijk één voor één de twee voerbakkenneerzetten. Ik ga er van uit dat de hond die t hoogst in rang staat, zelf wel zn voer komt opeisen tegenover die andere toch? Of zie ik dat verkeerd?
Ik zou ze de eerste tijd apart voeren totdat je duidelijk de rangorde weet. En dan nog is er veel kans dat ze niet samen naast elkaar kunnen eten. Ligt eraan hoe dominant de honden beiden zijn, hoe duidelijk de verhoudingen zijn en hoe ze beide reageren qua voernijd/baknijd.
Is de nieuwe de dominanste? Dan idd je eigen eraan houden en deze hond als eerste behandelen. Anders ga je onduidelijkheden kweken en irritaties
In een extreem geval kan je ook hebben dat de ranglaagste hond niet wil/durft te eten als de andere hond erbij is. In dat geval is het sowieso niet raadzaam samen eten te geven.
Is de nieuwe de dominanste? Dan idd je eigen eraan houden en deze hond als eerste behandelen. Anders ga je onduidelijkheden kweken en irritaties
In een extreem geval kan je ook hebben dat de ranglaagste hond niet wil/durft te eten als de andere hond erbij is. In dat geval is het sowieso niet raadzaam samen eten te geven.
- Daanie
- Zeer actief
Dat heb ik dus nu.
De hond die ik erbij heb genomen (Levi) die is in heel zijn doen en laten echt wel dominanter dan die ik al had (Charlie).
MAAR nu binnenshuis zie ik dat Charlie wel zoiets heeft van ja hallo, dit is mijn huis nog en IK ben hier de baas.
Als Levi wil spelen wordt ie eerst genegeerd door Charlie en als ie dan is afgedropen gaat Charlie uitdagen.
Ik bevestig Charlie eigenlijk altijd in zijn ranghogere positie, maar als ik ga merken dat de rollen gaan omdraaien, ga ik ook meedraaien.
Je moet gewoon heel goed kijken naar hun gedrag, maar ik kan me niet voorstellen dat de nieuwste binnen een paar dagen al ranghogere is dan de vaste bewoner.
De hond die ik erbij heb genomen (Levi) die is in heel zijn doen en laten echt wel dominanter dan die ik al had (Charlie).
MAAR nu binnenshuis zie ik dat Charlie wel zoiets heeft van ja hallo, dit is mijn huis nog en IK ben hier de baas.
Als Levi wil spelen wordt ie eerst genegeerd door Charlie en als ie dan is afgedropen gaat Charlie uitdagen.
Ik bevestig Charlie eigenlijk altijd in zijn ranghogere positie, maar als ik ga merken dat de rollen gaan omdraaien, ga ik ook meedraaien.
Je moet gewoon heel goed kijken naar hun gedrag, maar ik kan me niet voorstellen dat de nieuwste binnen een paar dagen al ranghogere is dan de vaste bewoner.

- Abby
- Zeer actief
Deze vraag gaat ook niet over mij persoonlijk hoor. Maar nadat ik een aantal dagen een pleeg-logeetje in huis had, ben ik me dit toch gaan afvragen. Want als één hond de baas denkt te zijn, en je trekt als baas juist de andere voor, dan lijkt het me dat er problemen kunnen ontstaan in de rangorde...
Vandaar dus mijn vraag...en ach, misschien dat ik in de toekomst de heleboel nog eens in de praktijk breng. Voorlopig blijft Abby lekker alleen. Bevalt wel goed zo. Al knaagt het soms wel, een tweede erbij... :N:
Vandaar dus mijn vraag...en ach, misschien dat ik in de toekomst de heleboel nog eens in de praktijk breng. Voorlopig blijft Abby lekker alleen. Bevalt wel goed zo. Al knaagt het soms wel, een tweede erbij... :N:
- Daanie
- Zeer actief
Als 1 hond hoger IS in rang en je gaat de ander voortrekken kan dat inderdaad problemen geven. Vandaar dat ik ook zei je moet goed het gedrag bekijken en daar op inspelen.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de pleegloge direct ranghogere is in het huis van Abby. als het zo lijkt, lijkt het me eerder dikke bluf van de loge
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de pleegloge direct ranghogere is in het huis van Abby. als het zo lijkt, lijkt het me eerder dikke bluf van de loge

- Abby
- Zeer actief
Nee, pleegje was niet meteen de baas hoor, maar omdat er eerst sprake van was dat de pleegfrummel misschien zou blijven... Toen ging ik daar ineens over nadenken. Nu zal er in combinatie met Abby denk ik sowieso geen rangorde probleem ontstaan. Ze is heel duidelijk óf boven een hond, óf duidelijk onder. Twijfelgeval is bijna nooit sprake van. Maar toch. Stel ik krijg uiteindelijk een grote hond bij Abby. Abby mag op de bank. Dan zal ik de grote hond (als die boven Abby staat) ook op de bank moeten laten, of geen van beide. Lijkt mij. Of begrijp ik t verkeerd?
Ik denk dat als ik in dat geval Abby voortrek, er juist problemen ontstaan, omdat beide honden onzeker zijn van hun positie. Heb ik t zo goed?

Ik denk dat als ik in dat geval Abby voortrek, er juist problemen ontstaan, omdat beide honden onzeker zijn van hun positie. Heb ik t zo goed?

Hier kwam er een herplaatser bij die bij zijn vorige eigenaar de baas over de andere hond was (en ook over de eigenaren maar das een ander verhaal ) Toen hij hier kwam dacht hij dat hij ook de baas kon zijn over de hond die hier al was. De hond die hier al was dacht daar echter heel anders over en de eerste week hebben ze toch best vaak geknokt. Ondertussen is wel duidelijk dat de hond die hier het eerst was de baas is en om heel eerlijk te zijn doe ik niets met rangorde regels in de zin van de ranghogere eerst eten ed.
Hier krijgen ze tegelijk eten en er zit krap aan 2 meter tussen, de 2e hond kwam hier met volgens de eigenaar ontzettende baknijd tegenover de andere hond maar ik merk daar dus echt niets van.
De rangorde met het eten regelen de heren prima zelf, als de ranghogere geen zin meer aan zijn vlees heeft en weg loopt probeert de ranglagere het wel te pakken maar zo gauw de ranghogere een stap richting de ranglagere doet laat deze laatste het los en doet een stap achteruit zodat de ranghogere verder kan knabbelen.
Op de bank mogen ze allebei mits er geen gedonder is.
Hier krijgen ze tegelijk eten en er zit krap aan 2 meter tussen, de 2e hond kwam hier met volgens de eigenaar ontzettende baknijd tegenover de andere hond maar ik merk daar dus echt niets van.
De rangorde met het eten regelen de heren prima zelf, als de ranghogere geen zin meer aan zijn vlees heeft en weg loopt probeert de ranglagere het wel te pakken maar zo gauw de ranghogere een stap richting de ranglagere doet laat deze laatste het los en doet een stap achteruit zodat de ranghogere verder kan knabbelen.
Op de bank mogen ze allebei mits er geen gedonder is.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Honden doen niet aan, ik was het eerst, dus ik ben de baas. Dat doen de bazen. Ik heb 3 jaar geleden ook een herplaatser gekregen, madam was binnen 2 weken de baas over mijn toen andere 2 honden. Vanaf dat ik dat door had ben ik haar ook zo gaan behandelen. Doe je dat niet, dan heb je dikke kans dat ze blijven strijden, want als ik mijn eerste honden had blijven voortrekken, dan had ze blijven strijden om haar positie. En daar word niemand vrolijk van. De baas niet, en de honden niet. Ik ben de absolute baas in huis maar de honden hebben zelf ook nog hun eigen rangorde, daar moet je goed naar kijken en niet naar welke hond het eerst was.Pak-de-bal schreef:ik zou de eerste hond, die je hebt, als eerste blijven voeren, hij was tenslotte eerder in huis.
volgens mij komt het zelden voor dat dan de logé , zich daar dominant gaat voelen.
of het ligt aan de hond zèlf. (maar dat merk je gelijk al, buiten)
-
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik ben het met de vorige schrijfter eens. Opvang- en heropvoedhonden komen en gaan hier en dan krijg je een aardig beeld van hoe het werkt.
In verreweg de meeste gevallen bleef mijn Stabijtje de baas. Een enkele opvanger echter nam de leiding over. Dat heb ik gewoon laten gaan en bevestigd. Het geeft de minste problemen, ook al krijg je zelf als mens er een soort 'onrechtvaardigheidsgevoel' van.
Hans
In verreweg de meeste gevallen bleef mijn Stabijtje de baas. Een enkele opvanger echter nam de leiding over. Dat heb ik gewoon laten gaan en bevestigd. Het geeft de minste problemen, ook al krijg je zelf als mens er een soort 'onrechtvaardigheidsgevoel' van.
Hans

- ridgebackfan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Ik zou inderdaad als de nieuwkomer duidelijk de baas is deze zeker steunen.
Heel grappig is dat Yuma 4 jaar lang onder Saba heeft gestaan die was dus duidelijk de baas hier in huis en Yuma heeft daar ook nooit probleem van gemaakt , is een heel zacht stabiel hondje wat ook als honden grommen gewoon weg loopt en der neus in de lucht steekt.
Toen ging Saba in september dood en hebben we in januari herplaats teefje erbij die dus bij de vorige eigenaar duidelijk de baas was over de reu in huis ( die ook alles pikte)
Buddy is best fanatiek soms en zal zeker buiten niet meteen weg lopen als andere naar haar grommen.
Wat een verbazing hier dat dus Yuma van het begin af de baas is, echt zo mooi om te zien Yuma hoeft haar maar een blik toe te werpen op bepaalde momenten en Buddy kijkt weg, terwijl ik ook zeker weet dat als Buddy laat zien dat ze de baas is Yuma meteen weer haar onder geschikte rol oppakt die heeft daar geen moeite mee, maar tot nu toe is ze dus al drie maanden echt de baas wist niet eens dat ze dat in zich had ze blijven je verbazen die gekke honden
Heel grappig is dat Yuma 4 jaar lang onder Saba heeft gestaan die was dus duidelijk de baas hier in huis en Yuma heeft daar ook nooit probleem van gemaakt , is een heel zacht stabiel hondje wat ook als honden grommen gewoon weg loopt en der neus in de lucht steekt.
Toen ging Saba in september dood en hebben we in januari herplaats teefje erbij die dus bij de vorige eigenaar duidelijk de baas was over de reu in huis ( die ook alles pikte)
Buddy is best fanatiek soms en zal zeker buiten niet meteen weg lopen als andere naar haar grommen.
Wat een verbazing hier dat dus Yuma van het begin af de baas is, echt zo mooi om te zien Yuma hoeft haar maar een blik toe te werpen op bepaalde momenten en Buddy kijkt weg, terwijl ik ook zeker weet dat als Buddy laat zien dat ze de baas is Yuma meteen weer haar onder geschikte rol oppakt die heeft daar geen moeite mee, maar tot nu toe is ze dus al drie maanden echt de baas wist niet eens dat ze dat in zich had ze blijven je verbazen die gekke honden
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info