Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Toen ik vorig jaar met behendigheid begon werd mij (en Luka )de paaltjes aangeleerd middels "de schaatsmethode" (hond langs de paaltjes sturen met woorden als "weg" en "hier" en lichaamstaal). Nu het nieuwe seizoen is begonnen moest ik noodgedwongen bij een andere club gaan trainen en daar gebruiken ze een wat nieuwere methode met een soort beugels langs de paaltjes (weet effe niet hoe het heet?)
Naar aanleiding hiervan vraag ik me af wat bij jullie de ervaringen zijn en of jullie een voorkeur voor een bepaalde methode hebben? Na een les of 14 lijkt het erop dat de honden met de "beugels" geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn, maar daarin tegen denk ik dat het op langere termijn wel eens beter zou kunnen zijn, omdat de hond meer snelheid maakt en ook zelfstandig "insteekt".
Lijkt me inderdaad dat de hond eigenlijk geen flauw benul heeft wat hij straks moet doen zonder beugels. Hij volgt nou gewoon de weg die wordt aangegeven. Ben zelf al ruim 4 jaar bezig om de paaltjes goed te krijgen en dan ook nog ouderwets met de schaatmethode, maar uiteindelijk werkt het wel (met heel veel inspanning). Rocky neemt zelfs de paaltjes goed van de andere kant en simpel door hetzelfde commando te blijven gebuiken met de insteek.
Ben zelf een voorstander van de channelwire, heeft met Caja goed gewerkt.
Was uiteindelijk prima al te bouwen zonder bogen hoor.
Het is vooral goed om al van het begin snelheid te krijgen.
Caja vind het door de methode een super leuk toestel.
Ook wij werken met de channelwire.
Heb met het lesgeven ook met de schaatsmethode gewerkt.
Over het algemeen zijn honden in de channelwire uiteindelijk een stuk zelfstandiger. Het nadeel van de schaatsmethode is dat de handler er dicht bij moet blijven. Het voordeel is dat je al snel op wedstrijden kunt.
Het nadeel van de channelwire is dat deze methode langer duurt en echt goed afgebouwd moet worden. Vaak zie ik mensen die toch sneller willen en dan wordt de gehele training vooraf toch wel teniet gedaan.
Het voordeel is dat honden makkelijker zelfstandig worden zowel insteek als in de palen zelf en minder snel fouten maken.
Ik leer geen eigen hond meer de palen aan zonder de channelwire.
Heb met Harley gewerkt met kippengaas als channelwire zodat ik dit ook thuis kon trainen. Na 4 weken beheerste hij 12 palen en is hij volledig zelfstandig op de insteek.
*Anita* schreef:Heb met Harley gewerkt met kippengaas als channelwire zodat ik dit ook thuis kon trainen. Na 4 weken beheerste hij 12 palen en is hij volledig zelfstandig op de insteek.
Dat is een goeie! Tobi snapt de channelwires niet, ziet geen verschil met een hoogtesprong. Ik ga dat kippengaas eens proberen.
Ik ben met Jip nu bezig met de paaltjes een stukje uit elkaar en dan steeds dichter naar elkaar. Iets anders maar het zelfde idee deden we op de hondenschool ook en het bevalt me erg goed. Ze doen het heel zelfstandig en je kan meteen al aardig wat snelheid opbouwen.
Ik ben wel bezig zelf channel wires te maken maar eigenlijk pikte ze dit zo makkelijk op dat ik nog niet weer of ik ze ook echt ga gebruiken.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
Lysette schreef:Ik ben met Jip nu bezig met de paaltjes een stukje uit elkaar en dan steeds dichter naar elkaar. Iets anders maar het zelfde idee deden we op de hondenschool ook en het bevalt me erg goed. Ze doen het heel zelfstandig en je kan meteen al aardig wat snelheid opbouwen.
Ik ben wel bezig zelf channel wires te maken maar eigenlijk pikte ze dit zo makkelijk op dat ik nog niet weer of ik ze ook echt ga gebruiken.
Zo heb ik het ook met Harley gedaan maar dan met kippengaas zodat hij er niet uit kon.
Kon dit al heel snel eraf halen.
Loony is opgeleid met de channel wire en kom het binnen de 6 maand.
Troyca doet het met de weg hier en god wat een gekloot zeg, ben er al een jaar mee bezig en nu pas begint het te komen.
Dapper schiet gewoon rechtdoor als een gek, zal volgend jaar zeggen of het beter is.
*Anita* schreef:
Ik leer geen eigen hond meer de palen aan zonder de channelwire.
Heb met Harley gewerkt met kippengaas als channelwire zodat ik dit ook thuis kon trainen. Na 4 weken beheerste hij 12 palen en is hij volledig zelfstandig op de insteek.
Goed idee zeg!
Grappig dat er zoveel verschillende meningen zijn, ik denk dat het ook erg aan de hond ligt wat aanslaat, zoals met zoveel dingen
Bram heeft in eerste instantie de palen aangeleerd met strips. Hij deed het wel keurig, maar veel te langzaam.
Ik ben toen opnieuw begonnen met de channel wire methode (palen eerst ver uit elkaar in de breedte zodat er een 'straatje' ontstaat):
Maar ik heb er niet standaard de strips op gedaan. De palen staan nu inmiddels, na heel wat training, weer recht op 1 lijn en ik varieer waar ik op de palen strips gebruik. Op 23 maart weer een wedstrijd, ik hoop dat hij de palen dan zonder strips snel kan
Ik leer het Boomer met 'door, terug', alleen omdat ik dan dus ook met mn hand stuur, springt die gek iedere keer schuin omhoog door die paaljtes.. Maar ach, is pas 2e seizoen..
Zoek stok! schreef:Bram heeft in eerste instantie de palen aangeleerd met strips. Hij deed het wel keurig, maar veel te langzaam.
Ik ben toen opnieuw begonnen met de channel wire methode (palen eerst ver uit elkaar in de breedte zodat er een 'straatje' ontstaat):
Maar ik heb er niet standaard de strips op gedaan. De palen staan nu inmiddels, na heel wat training, weer recht op 1 lijn en ik varieer waar ik op de palen strips gebruik. Op 23 maart weer een wedstrijd, ik hoop dat hij de palen dan zonder strips snel kan
Ik heb nooit anders geweten dan dat het aangeleerd werd via de methode boven. Bogen en paaltjes uit elkaar zetten. Zelfs met Yis een jaar of 7 geleden.
Maar het probleem was dat wij enkel bogen konden zetten rond de slalom die in een straat gezet werd. En hierbij konden de paaltjes nooit volledig op één rij gezet worden. Vanaf het moment dat Yis naar de echte slalom ging, snapte ze het niet meer. Uiteindelijk heb ik het haar thuis met borstelstelen (waarrond ik ijzerdraad zetten) aangeleerd .
Sem is nu ook met de bogen bezig.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Dena heeft het geleerd met de channel wire en de palen gewoon op lijn en die is snel en vast op de palen en heeft mij niet naast haar nodig (erg makkelijk op een wedstrijd) en steekt eigenlijk altijd zelfstandig goed in. Diesel heeft het geleerd via het straatje (is ook met channel wire) en daar is het nu nog te vroeg voor om een goed antwoord te geven, maar hij begint wel vast te raken.
Schaatsmethode ben ik fel tegenstander van. De hond loopt niet zelfstandig, het gaat vaak langzaam en idd de hond loopt op het been of de hand van de handler. Schiet dus niet op en je loopt tegenwoordig op wedstrijden de kans op een fout: aanraken hond!
Als ik er weer een pup bij krijg, ga ik het leren door twee palen neer te zetten en alleen maar de insteek te oefenen en vandaar uit verder.
Jorda schreef:Als ik er weer een pup bij krijg, ga ik het leren door twee palen neer te zetten en alleen maar de insteek te oefenen en vandaar uit verder.
Zo doet Hilda het inderdaad ook met haar pups, zou ik de volgende keer ook doen
Jorda schreef:Dena heeft het geleerd met de channel wire en de palen gewoon op lijn en die is snel en vast op de palen en heeft mij niet naast haar nodig (erg makkelijk op een wedstrijd) en steekt eigenlijk altijd zelfstandig goed in. Diesel heeft het geleerd via het straatje (is ook met channel wire) en daar is het nu nog te vroeg voor om een goed antwoord te geven, maar hij begint wel vast te raken.
Schaatsmethode ben ik fel tegenstander van. De hond loopt niet zelfstandig, het gaat vaak langzaam en idd de hond loopt op het been of de hand van de handler. Schiet dus niet op en je loopt tegenwoordig op wedstrijden de kans op een fout: aanraken hond!
Als ik er weer een pup bij krijg, ga ik het leren door twee palen neer te zetten en alleen maar de insteek te oefenen en vandaar uit verder.
Groetjes van Jorda.
Kan jij mij vertellen hoe lang het ong duurt dat de hond het door heeft met deze methode? En hoe je het afbouwen heb gedaan?
Jorda schreef:Dena heeft het geleerd met de channel wire en de palen gewoon op lijn en die is snel en vast op de palen en heeft mij niet naast haar nodig (erg makkelijk op een wedstrijd) en steekt eigenlijk altijd zelfstandig goed in. Diesel heeft het geleerd via het straatje (is ook met channel wire) en daar is het nu nog te vroeg voor om een goed antwoord te geven, maar hij begint wel vast te raken.
Groetjes van Jorda.
Kan jij mij vertellen hoe lang het ong duurt dat de hond het door heeft met deze methode? En hoe je het afbouwen heb gedaan?
zo beginnen wij dus ook. In een straatje met channel wire. Zodra de hond daar zelfstandig en snel door gaat ga je het straatje steeds wat smaller maken. Zodra de hond eruit springt ga je al te snel. uiteindelijk staan de palen in 1 lijn. Zodra dat goed gaat haal je 1 wire weg. Niet de laatste en niet de eerste. Hier gaat het nl het meeste mis. Ik wissel altijd af met welke ik weg haal en haal dan 1 weg dan drie enz. Ik ben dan nog steeds bezig met 6 paaltjes. Als ik een aantal wire weg kan halen prik ik twee palen bij. Meestal moet ik de laatste er nog om laten zitten. Als dit goed gaat prik ik er nogmaals 2 bij tot 12 palen. Tot dat de hond 12 palen neemt zonder wire. Gaat het een keer mis gaat bij mij de wire er gewoon weer een keer om. Veel mensen willen te snel gaan waardoor het veel meer tijd kost. Dmv de beloning, na de palen als de hond het goed doet, hebben de meeste dit snel genoeg door.
Hoe lang dit duurt is afhankelijk of jezelf oefent en het niveau van de groep met wie je traint.
Palen is moeilijk goed te trainen in een groep is mijn ervaring.
Daarom heb ik dit thuis getraind met kippengaas maar wel met de boven geschreven methode. Ben benieuwd of Jorda dit anders traint
*Anita* schreef:
zo beginnen wij dus ook. In een straatje met channel wire. Zodra de hond daar zelfstandig en snel door gaat ga je het straatje steeds wat smaller maken. Zodra de hond eruit springt ga je al te snel. uiteindelijk staan de palen in 1 lijn. Zodra dat goed gaat haal je 1 wire weg. Niet de laatste en niet de eerste. Hier gaat het nl het meeste mis. Ik wissel altijd af met welke ik weg haal en haal dan 1 weg dan drie enz. Ik ben dan nog steeds bezig met 6 paaltjes. Als ik een aantal wire weg kan halen prik ik twee palen bij. Meestal moet ik de laatste er nog om laten zitten. Als dit goed gaat prik ik er nogmaals 2 bij tot 12 palen. Tot dat de hond 12 palen neemt zonder wire. Gaat het een keer mis gaat bij mij de wire er gewoon weer een keer om. Veel mensen willen te snel gaan waardoor het veel meer tijd kost. Dmv de beloning, na de palen als de hond het goed doet, hebben de meeste dit snel genoeg door.
Hoe lang dit duurt is afhankelijk of jezelf oefent en het niveau van de groep met wie je traint. Palen is moeilijk goed te trainen in een groep is mijn ervaring.
Daarom heb ik dit thuis getraind met kippengaas maar wel met de boven geschreven methode. Ben benieuwd of Jorda dit anders traint
Dat vind ik dus ook, ik denk dat ik toch maar palen moet aanschaffen dan om thuis te oefenen. Ik heb het idee, als ik het allemaal zo lees, dat ze op de club te snel gaan met de channelwire.
Ik ben het er helemaal mee eens dat het tijdens groepstraining veel moeilijker is aan te leren. Als je met fanatieke wedstrijdlopers traint is er veel meer rust en heeft ieder zijn eigen techniek om iets te leren. In een groep zitten ook vaak mensen die het voor de lol doen en het niet zo belangrijk vinden. Wat een goede methode is om de wires af te leren is de eerste wire op de gewone hoogte bij de insteek en van deze zelfde wire de andere zijde laag. En dit dan om en om en dan alles steeds een beetje lager tot ze aan de grond zijn. Ik merk dat veel mensen gewoon te snel dingen willen en ik geef dan wel les, maar mijn wil is geen wet. Als mensen iets anders willen probeer ik uit te leggen waarom het wel of niet verstandig is, maar uiteindelijk is het ieder zijn eigen keuze.
Het afbouwen moet je idd heel langzaam doen. Beter later er af dan veel te snel. En de volhouder wint.Het is echt een kwestie van veel trainen!
Jorda schreef:Ik ben het er helemaal mee eens dat het tijdens groepstraining veel moeilijker is aan te leren. Als je met fanatieke wedstrijdlopers traint is er veel meer rust en heeft ieder zijn eigen techniek om iets te leren. In een groep zitten ook vaak mensen die het voor de lol doen en het niet zo belangrijk vinden. Wat een goede methode is om de wires af te leren is de eerste wire op de gewone hoogte bij de insteek en van deze zelfde wire de andere zijde laag. En dit dan om en om en dan alles steeds een beetje lager tot ze aan de grond zijn. Ik merk dat veel mensen gewoon te snel dingen willen en ik geef dan wel les, maar mijn wil is geen wet. Als mensen iets anders willen probeer ik uit te leggen waarom het wel of niet verstandig is, maar uiteindelijk is het ieder zijn eigen keuze.
Het afbouwen moet je idd heel langzaam doen. Beter later er af dan veel te snel. En de volhouder wint.Het is echt een kwestie van veel trainen!
Groetjes van Jorda.
Dat met de hoogtes werken met de wire kende ik nog niet maar klinkt goed en logisch.
Is denk ik ook makkelijker toe te passen in een groep omdat niet elke hond even ver is. Het verschuiven van de wire gaat sneller als er om en af doen. Tja haast blijven sommige mensen toch houden. Het lijkt wel een wedstrijd om zo jong mogelijk een wedstrijd te kunnen lopen.
Ik ben met Bram denk ik zo'n twee maanden geleden begonnen met het straatje. Ik train ze ongeveer drie keer in de week en inmiddels staan ze op 1 rij met vier strips die ik op verschillende plekken doe (wel jammer dat hij de vorige les bij Jorda niet vooruit te branden was in de palen maar Marye is getuige dat hij het gisteren hartstikke snel deed )
Hoe snel het gaat, verschilt heel erg per hond. Caja had het binnen no time door en ik ben daar toen met Bram ook te snel in meegegaan. Maar hij verliest heel snel weer tempo in de palen.
Carma, ik zou je zeker aanraden zelf palen aan te schaffen met strips. Ik train regelmatig op een sportveldje in de buurt en dan wil ik het je ook wel een keer uitleggen en voordoen zoals ik het geleerd heb...
Inge O schreef:
daarom heb ik (bij het trainen in groepsverband) nog steeds de voorkeur voor de schaatsmethode, maar besef absoluut dat dit voor toekomstige wedstrijdspelers absoluut geen goede methode is - die moeten (het liefste thuis) rustig alleen oefenen aan deze oefening .
Ik heb nog schapenpaaltjes liggen waar ik eerst de paaltjes mee trainde. Zal ik die voor je meenemen? Kun je met de pup vroeg beginnen
Inge O schreef:bedankt, maar die heb ik hier ook . alleen heb ik die tot nu toe ook echt alleen maar voor schapen of paarden gebruikt - het individueel trainen schiet er hier de laatste tijd toch wat bij in - zou ik voor wat die paaltjes betreft toch eens moeten doen .
Straks als tien pups uitgezwaaid zijn, heb je ineens tijd over
Zowel Kai als Lotje hebben de paaltjes geleerd met kippengaas errond en geen straatje, maar direct achter elkaar.
Kai deed de paaltjes na 2 dagen oefenen zo:
Zonder gaas al. Heb de gaas maar 1 dag moeten gebruiken.
Dit is nu enkel de basis, nu hij dit door heeft komt de rest zoals snelheid, vooruit zenden en beide kanten oefenen.
Bij Lotje duurde het wel langer, bij haar heeft het toch wel zo'n 3 maanden geduurd voordat de gaas er volledig af kon.
Linsey schreef:Zowel Kai als Lotje hebben de paaltjes geleerd met kippengaas errond en geen straatje, maar direct achter elkaar.
Kai deed de paaltjes na 2 dagen oefenen zo:
Zonder gaas al. Heb de gaas maar 1 dag moeten gebruiken.
Dit is nu enkel de basis, nu hij dit door heeft komt de rest zoals snelheid, vooruit zenden en beide kanten oefenen.
Het zwartgedrukte is nou precies waar het probleem zit met hoe jij het aangeleerd hebt Bram had ook binnen no time door wat een slalom is en kwam er bijv. ook nooit voortijdig uitzetten. Maar hij bleef maar pasjes maken om de slalom te doen zoals jouw hond ook doet. Ik heb van alles geprobeerd om hem sneller te laten gaan: bakje met voer als jackpot achter de paaltjes, allerlei geluiden maken, op verschillende manieren meelopen. Maar om echt mee te komen op een wedstrijd bleef hij te langzaam.
Pas toen ik helemaal opnieuw begonnen ben, met een straatje en direct op snelheid trainen, is hij de beweging gaan maken die nodig is voor de snelheid:
Maar uiteraard zal het per hond verschillen, dus ik ben heel benieuwd of het jou wel lukt om je hond nu nog enorm te laten versnellen in de palen. Ik denk dat je met een hond die uit zichzelf niet een giga drive heeft om snel te gaan (zoals mijn hond) eigenlijk alleen met het straatje succes zult hebben om hem toch op snelheid te krijgen.
Het filmpje was een aantal weken geleden alweer. Inmiddels doet hij twaalf achter elkaar met vier strips. Maar er zitten heel wat trainingssessies in hoor pfffff