Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nou het boekje is binnen. :cheer: :wink:
Ik ben zelf wat grieperig dus niet helemaaal geconcentreerd aan het lezen, maar ik kwam net wel een stukje tegen over het apporteren van 'van alles'.
Kort samengevat, als de pup een stukgeknaagde schoen bij je komt brengen moet je dat niet straffen maar (met stem) belonen.
Eenmaal volwassen weet de hond wat wel en wat niet te apporteren en dan kan je hem/haar af gaan leren allerhande troepjes te komen brengen.

Edit: en als de pup bij je komt met een geapporteerde dummy, eerst de pup uitvoering belonen met de dummy nog in de bek. Niet met snoepjes, want dan loop je het risico dat ze de dummy steeds eerder uit de bek laten vallen voor dat lekkers. Wel met stem, zodat de pup weet dat hij hem nog even vast mag houden en de baas hem niet meteen afpakt.
Nadat je heb lopen jubelen terwijl de pup de dummy nog vast heeft en bij je staat, de dummy met een 'los' uit het bekje nemen. Niet trekken.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Wat ik wel jammer vind, maar dat verschil ook per persoon en mening natuurlijk, is dat het boekje redelijk dominantie gericht is (de dominantie regels worden ook nog even opgesomd). Veel wordt wel gefocussed op positief zijn en belonen, maar als de pup de eerste keer niet meteen komt op een "kom" moet je ernaartoe lopen en hem met een, wat zij nekbeet noemt, op de rug gooien. Daarna dan super vrolijk bij je roepen.
Het te hard bijten afleren doe je door als de pup te hard bijt je nagels in zijn oor te drukken net zolang totdat hij piept en je hand los laat.

Nou ja, het zal vast werken, maar mijn ding is dat toch weer niet.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

ranetje schreef:
Moon schreef:Ik ben nu toch even de draad kwijt. Nettie, zou jij nog even in het kort willen schetsen hoe jij het precies deed met puppy-Rana? Want een blz. terug had je het ook over 'uit het bekje halen'?

Bij Dante heb ik (maar dat is natuurlijk ook geen echte retriever, zit het minder ingebakken, zeg maar) het apporteren zowat afgeleerd door consequent (want ja, dát ben ik wel :wink: ) nee te zeggen als hij wat pakte en te ruilen met speeltje of snoepje (alleen als hij het niet direct deed haalde ik het eruit). Hij apporteerde op een gegeven moment helemaal niet meer. Ik heb het later echt weer aan moeten leren.
Ik denk zelf dat het komt doordat ik er 'nee' bij gezegd heb? Overigens reageerde ik niet boos of zo, maar ws was die 'nee' echt een ontmoediging?

Ik ben zeer benieuwd hoe Tineke het in haar boek aanraadt bij pups!
Ik had het over iets uit de bek halen? :denken:
Als dat noodzakelijk is (levensgevaar voor de hond en het lukt niet op een andere manier) zou ik dat wel doen ja.
Maar verwar je me nu niet met Inge die iets uit de bek van Flurk wringt?
Ik kan een dergelijke uitspraak van mij niet vinden n.l. :wink:

Met puppy Rana deed ik als volgt.
Ik had hele kleine stukjes worst of kaas mee op de wandeling.
Bij het aangelijnd wandelen pakte ze zoals elke pup geregeld iets van de grond (kroonkurken, kauwgom, stokjes, veren, een kraai :mrgreen: enz.).
Elke keer dat ze wat pakte liep ik vrolijk lokkend achteruit na een snelle greep in mijn jaszak voor iets lekkers.
Dan huppelde ze naar me toe en hield ik het lekkers voor haar neus.
Op het moment dat ze los liet wat ze gepakt had zei ik de eerste tijd gewoon "braaf"en na een tijdje toen ik de timing voor mezelf goed had "los".
Ze is dan dus aangelijnd.
Maar de meeste rotzooi ligt ook in de woonwijk en daar is een aanlijngebod.

Ik ben heel benieuwd naar dat nieuwe boekje van Tineke :ok:
Dus Marloes wel vertellen hoor!!
:oeps: Ik zei toch al dat ik de draad kwijt raakte :N: :mrgreen:
Enne; een kráái :eek: :mrgreen:
Klinkt goed om het op zo'n manier te doen :ok: Ga ik goed onthouden. Ik denk dat het bij mijn toch wel gevoelig typje fout is gegaan met mijn 'nee'.
Nog een wonder dat hij nu toch wel aardig is gaan apporteren! Hoewel niet zoals Rana (bijv. dat verhaal met die knuffel die ze gevonden had en bij je kwam brengen :ok: ). Tja, ik zeg wel eens meer; Dante is mijn 'broddellapje'; arme Dante :jank: :wink:

Edit; dat boekje van Tineke is niet nieuw hoor; ik weet niet uit welk jaar..
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Moos schreef:Nou het boekje is binnen. :cheer: :wink:
Ik ben zelf wat grieperig dus niet helemaaal geconcentreerd aan het lezen, maar ik kwam net wel een stukje tegen over het apporteren van 'van alles'.
Kort samengevat, als de pup een stukgeknaagde schoen bij je komt brengen moet je dat niet straffen maar (met stem) belonen.
Eenmaal volwassen weet de hond wat wel en wat niet te apporteren en dan kan je hem/haar af gaan leren allerhande troepjes te komen brengen.

Edit: en als de pup bij je komt met een geapporteerde dummy, eerst de pup uitvoering belonen met de dummy nog in de bek. Niet met snoepjes, want dan loop je het risico dat ze de dummy steeds eerder uit de bek laten vallen voor dat lekkers. Wel met stem, zodat de pup weet dat hij hem nog even vast mag houden en de baas hem niet meteen afpakt.
Nadat je heb lopen jubelen terwijl de pup de dummy nog vast heeft en bij je staat, de dummy met een 'los' uit het bekje nemen. Niet trekken.
Klinkt logisch, maar ik vraag me toch af of je dat laatste moment (met die dummy dan niet kan ruilen met een snoepje :19:
En dat met die stukgeknaagde schoen vergt wel wat zelfbeheersing van de baas :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Moos schreef:Wat ik wel jammer vind, maar dat verschil ook per persoon en mening natuurlijk, is dat het boekje redelijk dominantie gericht is (de dominantie regels worden ook nog even opgesomd). Veel wordt wel gefocussed op positief zijn en belonen, maar als de pup de eerste keer niet meteen komt op een "kom" moet je ernaartoe lopen en hem met een, wat zij nekbeet noemt, op de rug gooien. Daarna dan super vrolijk bij je roepen.
Het te hard bijten afleren doe je door als de pup te hard bijt je nagels in zijn oor te drukken net zolang totdat hij piept en je hand los laat.

Nou, dat is wel weer minder zeg :eek: . Snel overheen lezen zou ik zeggen :wink: . Uit welk jaar is het boekje :19:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Moon schreef:
Moos schreef:Nou het boekje is binnen. :cheer: :wink:

Klinkt logisch, maar ik vraag me toch af of je dat laatste moment (met die dummy dan niet kan ruilen met een snoepje :19:
En dat met die stukgeknaagde schoen vergt wel wat zelfbeheersing van de baas :mrgreen:
Nou, ik zou me zo voor kunnen stellen dat een heel vreetgrage pup dan toch dat loslaten van die dummy aan dat snoepje gaat verbinden en dan steeds slordiger terug gaat brengen, eerder los gaat laten, om de bek vrij te hebben voor dat snoepje :mrgreen: :wink:
Nogmaals Moos was geen jachthond :mrgreen: , maar ik heb hem wel op mijn, slordige, manier leren apporteren.
Moos ruilde inderdaad zijn bal voor een koekje, zo had ik het hem geleerd, en Moos begon steeds vaker de bal 30 cm tot 1 meter voor mijn voeten al neer te mikken zo van "ja kom maar op met dat koekie baas".
Nu maakt mij dat niet zoveel uit, en Moos was er ook niet echt het hondje naar om de boel te gaan perfectioneren, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat ze, zelfs als je op het laatste moment ruilt voor een snoepje, die dummy toch makkelijker en sneller los gaan laten. Denk ik :mrgreen:

Aan de andere kant, kan ik me ook voorstellen dat ze toch wel iets hebben van "baas pakt mijn dummy af" als je hem alleen maar uit de bek haalt. Alhoewel dat jubelen, en wellicht ook direct daarna weer weggooien??, dat misschien zou kunnen ondervangen? :denken:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Moon schreef:
Moos schreef:Wat ik wel jammer vind, maar dat verschil ook per persoon en mening natuurlijk, is dat het boekje redelijk dominantie gericht is (de dominantie regels worden ook nog even opgesomd). Veel wordt wel gefocussed op positief zijn en belonen, maar als de pup de eerste keer niet meteen komt op een "kom" moet je ernaartoe lopen en hem met een, wat zij nekbeet noemt, op de rug gooien. Daarna dan super vrolijk bij je roepen.

Nou, dat is wel weer minder zeg :eek: . Snel overheen lezen zou ik zeggen :wink: . Uit welk jaar is het boekje :19:
1993, maar er wordt mee geadverteerd dat het een vernieuwde herziene versie is :19:
Ik neem aan dat je als schrijver je boekjes niet nog in de verkoop houdt als je nu een geheel andere mening over dit soort zaken hebt? Toch?

Ja daar lezen we maar snel overheen. Het leren loslaten van andere dingen dan de dummy kan je ook aanleren door net zolang in het oor te knijpen met je nagels totdat ze loslaten......

Maar om te leren apporteren vind ik er wel hele leuke dingen instaan (als leek dan hahaha).

Bestaat er ook een vrij simpel boek puur gericht op leuk leren apporteren (vanaf 8 weken)?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
dat probleem heb ik hier dus met verschillende honden gehad, ik werk dus om die reden zeker niet meer met voer tijdens apporteren :wink:
Dan was Moos ook zo gek nog niet dus :mrgreen: :wink:

hier weten ze dat 'los' betekent : 'baasje gooit het speeltje onmiddellijk weer weg' en ze lossen daarom ook heel graag.
Vraag ik me opeens af, hoe doe je dat dan met de laatste keer gooien?
Want dan moet je het toch houden, dat speeltje of die dummy, op een gegeven moment toch?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:Vraag ik me opeens af, hoe doe je dat dan met de laatste keer gooien?
Want dan moet je het toch houden, dat speeltje of die dummy, op een gegeven moment toch?
staat hier al ergens in het topic : 'los' is bij mij 'ik gooi het weer weg' - 'gedaan' is klaar met het spelletje. maar dat laatste doe ik dus bij pups nog zo goed als nooit, daarom haal ik het speeltje gewoon uit hun muiltje - voor ze weten wat er gebeurt is het al weg (of ik wacht gewoon tot ze het uit zichzelf laten vallen, ze mogen het dan houden dus).
Ah oke. Ja dat klinkt logisch. Ze laten het uit zichzelf ook wel weer ergens vallen natuurlijk zodat je het op kan pakken uiteindelijk.

Als je eenmaal met 'gedaan' begint, hoe leer je dat dan aan (gewoon 'gedaan' zeggen en stoppen?) en het is niet zo dat ze bij 'gedaan' dan moeilijker gaan doen met loslaten?
(sorry voor alle vragen :mrgreen: ).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
nee hoor, staat ook al in het topic :wink: . mijn wartjes hebben totaal geen moeite met loslaten, eerder met motivatie om het vast te houden en te brengen. daar focus ik dus op - het loslaten komt daarna wel en ook het 'gedaan' gaat probleemloos :wink: .

ik heb zo'n vaag vermoeden dat dit bij een golden ook allemaal niet zo'n strijd zal worden :mrgreen: .
Da's mooi dan :mrgreen: :ok: :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Moos schreef:Nou, ik zou me zo voor kunnen stellen dat een heel vreetgrage pup dan toch dat loslaten van die dummy aan dat snoepje gaat verbinden en dan steeds slordiger terug gaat brengen, eerder los gaat laten, om de bek vrij te hebben voor dat snoepje :mrgreen: :wink:
Nogmaals Moos was geen jachthond :mrgreen: , maar ik heb hem wel op mijn, slordige, manier leren apporteren.
Moos ruilde inderdaad zijn bal voor een koekje, zo had ik het hem geleerd, en Moos begon steeds vaker de bal 30 cm tot 1 meter voor mijn voeten al neer te mikken zo van "ja kom maar op met dat koekie baas".
Nu maakt mij dat niet zoveel uit, en Moos was er ook niet echt het hondje naar om de boel te gaan perfectioneren, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat ze, zelfs als je op het laatste moment ruilt voor een snoepje, die dummy toch makkelijker en sneller los gaan laten. Denk ik :mrgreen:
dat probleem heb ik hier dus met verschillende honden gehad, ik werk dus om die reden zeker niet meer met voer tijdens apporteren :wink: .
Aan de andere kant, kan ik me ook voorstellen dat ze toch wel iets hebben van "baas pakt mijn dummy af" als je hem alleen maar uit de bek haalt. Alhoewel dat jubelen, en wellicht ook direct daarna weer weggooien??, dat misschien zou kunnen ondervangen? :denken:
hier weten ze dat 'los' betekent : 'baasje gooit het speeltje onmiddellijk weer weg' en ze lossen daarom ook heel graag.
Ik heb bij geen van mijn honden ooit een probleem gehad met te vroeg loslaten van het apport.
Ook mijn Teckels (nou niet direct apporteurs :roll: ) hadden daar geen probleem mee.
Ik beloonde n.l. niet als het apport niet aan mij werd afgegeven.
En dat hadden ze razendsnel door :mrgreen:

Bij Rana heb ik dat nog verstevigd door de dummy in de bek te geven en een stukje met haar te lopen (aangelijnd).
Daarna even zit en weer verder lopen, met een extra commando "vast"..
Daarna mocht ze het apport weer afgeven op commando "los".

Ook voor me zitten met het apport in de bek. Dan liet ik onder een bemoedigend "vast hé!" mijn handen om de kop heen cirkelen. dus ook onder de kop door.
daarna mocht ze het apport weer afgeven.

Volgens sommige trainers heet dit al dwangapport.
Eerlijk gezegd kan ik dat door de rustige opbouw niet zo zien.
Het werkte in ieder geval wel goed zonder dat zelfs Rana last kreeg van te grote spanning. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief

Wat ook een mogelijkheid is (zie je door de bomen het bos nog, Marloes? :mrgreen: ) is werken met een pennenetui of pennenzakje (een portemonnee kan ook, maar penetui lijkt meer op een dummy). Daarin snoepjes doen en dát laten apporteren. Pas als de hond het zakje afgegeven heeft komt daar (heel demonstratief :wink: ) een snoepje uit.
Ik heb daar geen ervaring in met Dante als pup, maar wel later (toen ik het allemaal weer aan moest leren :roll: ).
Ook heb ik een documentaire op dvd van een Aussie-fokker (prachtige film trouwens) waarop de geboorte en tijd in het nest van pups te zien is. Deze fokker heeft er voor gekozen om voor de 8 weken al (heel speels) met de pups te trainen dmv zo'n penetui (heel kleintje). Zo zie je pups van een week of zes al apporteren (niet dat dat van mij zou hoeven, maar als voorbeeld). Zij deed trouwens alles met zo'n zakje, zit; zakje boven het neusje omhoog, hier; met zakje rammelen, enz.
En off topic; zij corrigeerde de pups (bijv. voor te hard bijten) door zelf te grommen. Zag er (op de film dan :wink: ) wel mooi uit, pup draaide onmiddellijk het kopje weg in een onderdanig gebaar.. Als de pup erg hardnekkig was deed de fokker met haar hoofd er nog een soort 'uitvalletje' bij, dan koos pup wel eieren voor zijn geld :wink:
Maar goed, bijten is weer een andere discussie :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Moon schreef:Wat ook een mogelijkheid is (zie je door de bomen het bos nog, Marloes? :mrgreen: ) is werken met een pennenetui of pennenzakje (een portemonnee kan ook, maar penetui lijkt meer op een dummy). Daarin snoepjes doen en dát laten apporteren. Pas als de hond het zakje afgegeven heeft komt daar (heel demonstratief :wink: ) een snoepje uit.
Ik heb daar geen ervaring in met Dante als pup, maar wel later (toen ik het allemaal weer aan moest leren :roll: ).
Ook heb ik een documentaire op dvd van een Aussie-fokker (prachtige film trouwens) waarop de geboorte en tijd in het nest van pups te zien is. Deze fokker heeft er voor gekozen om voor de 8 weken al (heel speels) met de pups te trainen dmv zo'n penetui (heel kleintje). Zo zie je pups van een week of zes al apporteren (niet dat dat van mij zou hoeven, maar als voorbeeld). Zij deed trouwens alles met zo'n zakje, zit; zakje boven het neusje omhoog, hier; met zakje rammelen, enz.
En off topic; zij corrigeerde de pups (bijv. voor te hard bijten) door zelf te grommen. Zag er (op de film dan :wink: ) wel mooi uit, pup draaide onmiddellijk het kopje weg in een onderdanig gebaar.. Als de pup erg hardnekkig was deed de fokker met haar hoofd er nog een soort 'uitvalletje' bij, dan koos pup wel eieren voor zijn geld :wink:
Van die pennenetui had ik inderdaad ergens gelezen van jou meen :mrgreen: :wink:
Ik denk alleen dat het wellicht handiger is om te beginnen om te kijken in hoeverre pup de dummy of een speeltje wil apporteren. Is ze daar niet zo happig op dat dan wellicht de etui met koekjes de hoek om komt kijken eventueel? Of niet?
Het hoeft allemaal natuurlijk ook niet zo 'strak' bij mij zeg maar. Ik zou het gewoon heel leuk vinden om op het veld hier en in de duinen zelf op een leuke manier apporteren e.d te trainen met haar :wink:
En dan wel wat serieuser dan bij Moos die de bal maar ergens liet vallen om zijn snoepie te krijgen :mrgreen:

Puppybijten afleren is me bij Moos en Saar gelukt dus dat zou nu ook wel moeten lukken hoop ik :mrgreen:
Ik ben meer van het demonstratief weglopen als pup maar door en door blijft gaan en volledig negeren. :wink: En van de hoge AUWWW roep :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:Wat ook een mogelijkheid is (zie je door de bomen het bos nog, Marloes? :mrgreen: ) is werken met een pennenetui of pennenzakje (een portemonnee kan ook, maar penetui lijkt meer op een dummy). Daarin snoepjes doen en dát laten apporteren. Pas als de hond het zakje afgegeven heeft komt daar (heel demonstratief :wink: ) een snoepje uit.
dat pennenetui gebruik ik hier al lang, maar dat is dan voor het echte 'aanleerwerk', niet voor de tussendoor-motivatie met speeltjes of andere gevonden/gestolen :mrgreen: voorwerpjes :wink: .
Ja stom :oohja: is ook eigenlijk een ander onderwerp..
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Moos schreef:
Van die pennenetui had ik inderdaad ergens gelezen van jou meen :mrgreen: :wink:
Ik denk alleen dat het wellicht handiger is om te beginnen om te kijken in hoeverre pup de dummy of een speeltje wil apporteren. Is ze daar niet zo happig op dat dan wellicht de etui met koekjes de hoek om komt kijken eventueel? Of niet?
Het hoeft allemaal natuurlijk ook niet zo 'strak' bij mij zeg maar. Ik zou het gewoon heel leuk vinden om op het veld hier en in de duinen zelf op een leuke manier apporteren e.d te trainen met haar :wink:
En dan wel wat serieuser dan bij Moos die de bal maar ergens liet vallen om zijn snoepie te krijgen :mrgreen:

Puppybijten afleren is me bij Moos en Saar gelukt dus dat zou nu ook wel moeten lukken hoop ik :mrgreen:
Ik ben meer van het demonstratief weglopen als pup maar door en door blijft gaan en volledig negeren. :wink: En van de hoge AUWWW roep :mrgreen: :wink:
Van dat bijten vertelde ik ook alleen maar omdat ik het over die film had, en het wel curieus vond. Ik kán niet eens goed grommen, de rolllende rrrr komt wat rot mijn strot uit, dus dat zou niet wat worden denk ik :mrgreen:

Bij Dante begon het voor mij dat ik 'jaagspelletjes 'wilde doen (álles om hem maar beter bij me te kunnen houden). Van het een kwam het ander, ik ben er over gaan lezen en vond het steeds leuker worden om er wat serieuzer mee bezig te zijn. Dus wie weet hoe het jou vergaat :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Moon schreef: Van dat bijten vertelde ik ook alleen maar omdat ik het over die film had, en het wel curieus vond. Ik kán niet eens goed grommen, de rolllende rrrr komt wat rot mijn strot uit, dus dat zou niet wat worden denk ik :mrgreen:
Ja weet ik, het is ook wel curieus :mrgreen: :wink:
Ik kan wel de rollende rrrrrrr, maar zie mezelf nog niet overtuigend grommen naar een pup :smile2:
Bij Dante begon het voor mij dat ik 'jaagspelletjes 'wilde doen (álles om hem maar beter bij me te kunnen houden). Van het een kwam het ander, ik ben er over gaan lezen en vond het steeds leuker worden om er wat serieuzer mee bezig te zijn. Dus wie weet hoe het jou vergaat :mrgreen:
Haha, ja wie weet :mrgreen: :wink:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Guus heeft vandaag zijn eerste les gehad. Volgens mijn pa stelde het nog niet veel voor, 'volg' en 'zit' verder werd er nog niet gegaan. Op zich wel goed vind ik, Guus kent die commando's wel maar op een wei vol honden is het toch wat moeilijker focussen op het baasje hè. Hij deed het goed, was toch wel aandachtig.
Morgen krijg ik alle details te horen van papa, benieuwd op welke manier ze daar te werk gaan.
Meneertje had wel een ferme entrée gemaakt, binnen in de cafetaria vlotjes tegen de tafel gepiest :N: Woeps. Hij is hier perfect zindelijk hoor (laatste ongelukje dateert van toen hij vijf maand was) en bij mijn ouders thuis ook, maar blijkbaar heeft hij die zindelijkheid nog niet uitgebreid tot andere situaties. Ook beetje papa zijn schuld vind ik, had beter op moeten letten eigenlijk, ma ja :19:
Moon
Zeer actief

miemot schreef:Guus heeft vandaag zijn eerste les gehad. Volgens mijn pa stelde het nog niet veel voor, 'volg' en 'zit' verder werd er nog niet gegaan. Op zich wel goed vind ik, Guus kent die commando's wel maar op een wei vol honden is het toch wat moeilijker focussen op het baasje hè. Hij deed het goed, was toch wel aandachtig.
Morgen krijg ik alle details te horen van papa, benieuwd op welke manier ze daar te werk gaan.
Meneertje had wel een ferme entrée gemaakt, binnen in de cafetaria vlotjes tegen de tafel gepiest :N: Woeps. Hij is hier perfect zindelijk hoor (laatste ongelukje dateert van toen hij vijf maand was) en bij mijn ouders thuis ook, maar blijkbaar heeft hij die zindelijkheid nog niet uitgebreid tot andere situaties. Ook beetje papa zijn schuld vind ik, had beter op moeten letten eigenlijk, ma ja :19:
Hahaha die entree :mrgreen: . Hoe oud is Guus ook al weer? Zou het niet zo zijn dat het niets met zindelijkheid te maken heeft maar met 'kijk eens andere mannen hier ben ik' markeren dus? Misschien dat hij voor het eerst meemaakt dat hij ergens binnenkomt waar andere reuen zijn (geweest)?
En fijn hè, dat je je vader de schuld kon geven :mrgreen:

Leuk dat hij het goed deed :ok: . Het lijkt me fijn dat ze zo rustig beginnen, kan Guus rustig wennen aan al die andere hondjes en mensen!
Ben jij volgende week aan de beurt?
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
miemot schreef:Guus heeft vandaag zijn eerste les gehad. Volgens mijn pa stelde het nog niet veel voor, 'volg' en 'zit' verder werd er nog niet gegaan. Op zich wel goed vind ik, Guus kent die commando's wel maar op een wei vol honden is het toch wat moeilijker focussen op het baasje hè. Hij deed het goed, was toch wel aandachtig.
Hahaha die entree :mrgreen: . Hoe oud is Guus ook al weer? Zou het niet zo zijn dat het niets met zindelijkheid te maken heeft maar met 'kijk eens andere mannen hier ben ik' markeren dus? Misschien dat hij voor het eerst meemaakt dat hij ergens binnenkomt waar andere reuen zijn (geweest)?
En fijn hè, dat je je vader de schuld kon geven :mrgreen:

Leuk dat hij het goed deed :ok: . Het lijkt me fijn dat ze zo rustig beginnen, kan Guus rustig wennen aan al die andere hondjes en mensen!
Ben jij volgende week aan de beurt?
Haha ik denk ook dat dat plassen van Guus weinig met onzindelijkheid te maken heeft. :mrgreen:

Het leukste is dat het bij je vader is gebeurd, dus jij bent gewaarschuwd de volgende keer als je zelf gaat met Guus :wink:
Vrijwel elke training begint met volg en zit hoor :wink:
Lijkt me ook heel verstandig.
Eerst kijken wat voor honden er zijn en hoe die op elkaar reageren.
Ook voor de honden om aan elkaar te wennen prima :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
miemot
Zeer actief

Guus is net een jaar geworden, dus het zal vast ook wel een macho-plasje geweest zijn ja :mrgreen:

Voorlopig ben ik nog niet aan de beurt, als alles goed gaat zit ik volgende week ergens in India voor drie weken ... Maar als we terug zijn is het volle petrol :D heb kunnen regelen dat ik mijn dagdienst in april wat later begin, dus dan hoef ik al niet zoveel te missen :wink:
ranetje
Zeer actief

miemot schreef:Guus is net een jaar geworden, dus het zal vast ook wel een macho-plasje geweest zijn ja :mrgreen:

Voorlopig ben ik nog niet aan de beurt, als alles goed gaat zit ik volgende week ergens in India voor drie weken ... Maar als we terug zijn is het volle petrol :D heb kunnen regelen dat ik mijn dagdienst in april wat later begin, dus dan hoef ik al niet zoveel te missen :wink:
Een paar weekjes India is nooit weg :ok:
Dus je vader kan Guus vast even uitleggen dat er binnen niet geplast wordt, dan heb jij daar straks geen last meer van :mrgreen:
Fijn dat je hebt kunnen regelen met je werk dat je meer kunt doen.

Wel verslag blijven geven hoor van de vorderingen van Guus :wink:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Heb intussen een gedetailleerd verslag gekregen van de eerste les. In plaats van 10 à 12 honden (zoals eerst gezegd) waren er dus maar liefst 18 honden :N: maaaar... blijkbaar zijn er VIJF instructeurs. Papa zei dat er constant bijgestuurd wordt en ook individueel veel aandacht besteed wordt.
Guus deed het prima, was in het begin wat hieperdepieper (woehoew, hondjes, spelen :cheer: ) maar hij had ook vlug door dat er gewerkt moest worden. Blijkbaar staat Guus ook al vrij ver, in vergelijking met de andere honden. Hij kreeg complimentjes :mrgreen: en mocht ook al even wat proberen wat eigenlijk nog niet aan de orde was zoals los volgen en blijven (met papa een stukje weg) terwijl er anderen passeerden. Dat ging ook allemaal goed :cheer:
Op die commando's hebben we al een heel tijdje getraind en hij kent ze ook goed, maar ik had nooitoftenooit verwacht dat hij dat ook allemaal zo vlot ging doen met andere honden erbij.

Zelf krijg ik er nu ook veel zin in. Ik was wat zenuwachtig en bang, die puppycursus die zo fout gelopen is had me helemaal uit mijn lood geslagen maar nu blijkt dus dat het wel super gaat met Guus :cheer: We komen er wel. Er is zelfs al sprake van wedstrijden later, hij moet dan eerst ingeschreven worden in één of ander register (RISH geloof ik, kweetniezeker) omdat hij geen stamboom heeft en dat wel nodig is voor wedstrijden buiten clubverband. Voor die inschrijving moet hij eerst twee keer 'zeer goed' halen op een show... :N: er komt ineens veel op me af

Blijkbaar heeft Guusiewuusie ook een dubbelganger. Een broertje van hem (uit het eerste nest, zelfde combinatie) heeft gewoon identiek dezelfde tekening!! Van een afstand zouden ze bijna niet te herkennen zijn. Grappig :mrgreen:

Ik ben aan het ratelen hè :mrgreen: Sorry voor de lange historie, maar ik ben zo blij :smile: :smile: (ook omdat mijn visum eindelijk in orde is geraakt en ik zaterdag dus zeker kan vertrekken om frankieboy te vervoegen in india :cheer: )
ranetje
Zeer actief

Jee zeg wat een mooi verslag :ok:
Met 5 instructeurs is 18 honden niet zo veel hoor :wink:

Hoe kan hij zeer goed halen op een show als hij geen stamboom heeft?
Hoe moet je hem dan voor een show inschrijven? :denken:
Is in België kennelijk anders geregeld dan hier.

Fijn dat je zaterdag kan afreizen :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Jee zeg wat een mooi verslag :ok:
Met 5 instructeurs is 18 honden niet zo veel hoor :wink:

Hoe kan hij zeer goed halen op een show als hij geen stamboom heeft?
Hoe moet je hem dan voor een show inschrijven? :denken:
Is in België kennelijk anders geregeld dan hier.

Fijn dat je zaterdag kan afreizen :ok:
in belgië zijn alle stamboeken nog 'open' (wat ik een goede zaak vind, en niet alleen omdat mijn wartjes ook zo hun stamboom hebben gehaald :wink: ).

als je een hond hebt die raszuiver oogt mag je hem dus inschrijven (hij moet uiteraard geïdentificeerd zijn door st.hubertus) - haal je onder twee keurmeesters minimaal een zeer goed dan krijg je een 'roze stamboom' (in een soort wachtregister) en na vier generaties krijg je weer een gewone, volwaardige stamboom :wink: .
Ah dank je wel Inge :ok:

Dat is weer niet het zelfde als het ratificeren (zo heet het geloof ik?) in Frankrijk hé?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik heb begrepen dat de rashonden wel gechipt worden in het nest, maar dat ze pas na een jaar, na een keuring een stamboom krijgen (of een stempel ter bevestiging op de stamboom?) in Frankrijk :denken:
Misschien heb ik het wel verkeerd begrepen.
Vond het een nogal ingewikkeld verhaal. :roll:

Maar goed, nogal off topic eigenlijk :oeps:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Moos schreef:
Moon schreef: Van dat bijten vertelde ik ook alleen maar omdat ik het over die film had, en het wel curieus vond. Ik kán niet eens goed grommen, de rolllende rrrr komt wat rot mijn strot uit, dus dat zou niet wat worden denk ik :mrgreen:
Ik kan wel de rollende rrrrrrr, maar zie mezelf nog niet overtuigend grommen naar een pup :smile2:
Over apporteren en het aanleren staat ook veel beschreven in het boek de drie apporten. Zal het voor je meenemen als we weer komen wandelen in Schoorl :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Sita schreef:
Moos schreef:
Over apporteren en het aanleren staat ook veel beschreven in het boek de drie apporten. Zal het voor je meenemen als we weer komen wandelen in Schoorl :ok:
Oh leuk! Graag :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

De Drie Apporten is zeker ook een handig boekje :ok:

Marloes denk je er wel aan dat je weinig doet met apporteren als de pup t.z.t. aan het wisselen is?
Wat hij/zij zelf pakt prima maar geen echte oefeningen.
Pijn vanwege een losse tand en je zit zo weer op nul als het tegen zit. :N:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:De Drie Apporten is zeker ook een handig boekje :ok:

Marloes denk je er wel aan dat je weinig doet met apporteren als de pup t.z.t. aan het wisselen is?
Oh god joh, dat zijn inderdaad dingen waar ik totaal geen weet van heb :mrgreen: Ja, geen sjorspelletjes tijdens wisselen, die ken ik :idea:

Maar stop je dan helemaal? Zoals ik al zei, het hoeft allemaal niet super perfect, maar als ze daarna (even) helemaal niet meer zou willen zou ook sneu zijn (voor haar ook :wink: ).
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
ranetje schreef:De Drie Apporten is zeker ook een handig boekje :ok:

Oh god joh, dat zijn inderdaad dingen waar ik totaal geen weet van heb :mrgreen: Ja, geen sjorspelletjes tijdens wisselen, die ken ik :idea:

Maar stop je dan helemaal? Zoals ik al zei, het hoeft allemaal niet super perfect, maar als ze daarna (even) helemaal niet meer zou willen zou ook sneu zijn (voor haar ook :wink: ).
Nee ik stop niet helemaal.
Hondjes nemen altijd zelf wel eens iets in de bek :wink:
Maar ik geef geen apportopdracht.
Ik doe dus geen echte oefeningen.
Dat komt daarna wel weer (na maand 7).
Eigenlijk begin ik dan pas met het echte apporteren :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”