Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zitten baby's of kinderen onderaan de roedel?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pak-de-bal

zitten baby's of kinderen onderaan de roedel?

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Bij "herplaatsen" las ik verhaal van een Bull , die volgens de eigenaren herplaatst moet worden voor verschillende redenen

Maar de hoofdregel was wel:

dat àls de baby , die net kan kruipen , aan een poot komt of trekt van de hond , dat de hond daardoor gaat grommen..
... dat dàt zou komen , omdat hij het niet pikt , omdat hij hoger staat dan die baby.

Of nog een voorbeeld:

in een loop-rekje, botste de baby tegen de hond aan , en hij begon weer te grommen,
volgens de eigenaren ( en zelfs een GT !! ) kwam dat ook, omdat hij dat niet hoeft te pikken ,
want hij staat immers hoger in de rangorde. :eek:

Het lijkt mij , omdat de hond aan 1 oog blind is, en daarom , dat hij meer schrikt van deze handelingen,
... vàn deze baby :N:

Maar goed, ik heb geen kinderen, dus dacht ik:

Zijn jonge kinderen en baby's ècht een trap boven een hond in huis gesteld? :denken:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Een hond hoort de allerlaagste in rang te zijn, ook als er babies zijn. Echter babies of kleine kinderen hebben totaal geen overwicht op de hond. Dus als er niet goed aan de rangorde wordt gewerkt, heb je 'n groot en gevaarlijk probleem.
Pak-de-bal

Neeltje schreef:Dus als er niet goed aan de rangorde wordt gewerkt, heb je 'n groot en gevaarlijk probleem.
dat is dus ook de reden van overplaasting, maar je kan er toch aan werken?
ik denk eigenlijk , dàt ze er niet aan kunnen werken omdat ze dènken dat het zo is.
Pak-de-bal

Nanna schreef:Edit: dan bedoel ik dus dat de hond niet geplaagd wordt en dan boos wordt, maar meer de situatie dat het werkelijk niets van een kind kan velen en zijn lippen al optrekt als het alleen maar in de buurt komt.
daar zit wel een verschil in, het gewoon met een looprekje botsten ,
is misschien een schrikreactie geweest van deze hond, dan dat hij ècht agresseief zou gaan reageren in de toekomst :19:

maar als ouderpaar moet je snel een beslissing nemen.

Moet je een hond dan geen kans geven?
miemot
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door miemot »

Pak-de-bal schreef:
Neeltje schreef:Dus als er niet goed aan de rangorde wordt gewerkt, heb je 'n groot en gevaarlijk probleem.
ik denk eigenlijk , dàt ze er niet aan kunnen werken omdat ze dènken dat het zo is.
Ik vind dat je niet zomaar mag oordelen over deze mensen. De hond had al een aantal malen (door grommen) aangegeven dat hij niets van het kind wilde weten en heeft uiteindelijk gehapt, wat je eigenlijk nog steeds als een waarschuwing kan zien.

Hier kan je inderdaad aan gaan werken, maar het houdt wel risico's in en ik kan heel goed begrijpen dat mensen die risico's niet willen nemen als het kinderen betreft. De volgende keer kan het immers helemaal fout gaan.
Neeltje

Nanna schreef:
Pak-de-bal schreef:
Als een hond werkelijk agressief op een klein kind reageert is dat niet iets waar je met hang- en vliegwerk uit probeert te komen. Dat gaat altijd een keer fout. Dan wordt het gewoon herplaatsen.

Edit: dan bedoel ik dus dat de hond niet geplaagd wordt en dan boos wordt, maar meer de situatie dat het werkelijk niets van een kind kan velen en zijn lippen al optrekt als het alleen maar in de buurt komt.
Inderdaad, want het enige belangrijke is dan de veiligheid van het kind. Je kunt ze nooit 100% van de tijd in de gaten houden en 'n ongeluk zit in 'n heel klein hoekje. Ik vind het alleen verstandig van de mensen om de hond dan te herplaatsen.

Het je het hier trouwens over 'n Franse Bulldog?
miemot
Zeer actief

Nee, 't is een Engelse
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn ervaring is dat een kind idd. geen rang in de rangorde heeft, maar zolang je als ouder/roedelleider erbij bent, accepteert een hond het feit dat het kind 'onaanraakbaar' is. Maar de meeste honden zullen dat niet zo zien op het moment dat de roedelleider afwezig is.
Overigens heb ik bij één van mijn collies meegemaakt, die net als de andere collies dol op kinderen was en heel verdraagzaam, dat ze bij één neefje altijd de lip optrok als hij ook maar bij haar in de buurt kwam. Ze werd ook zenuwachtig van dit kind.
Heb ik altijd heel gek gevonden want kinderen konden normaal gesproken alles bij haar doen (wat ik overigens niet toeliet :wink: ). Bij geen enkel ander kind vertoonde zit gedrag, alleen bij dit jongetje (toen een jaar of 7). En ik heb die twee nooit alleen gelaten en volgens mij is er dus ook niets gebeurd.
Afbeelding
Pak-de-bal

miemot schreef:Ik vind dat je niet zomaar mag oordelen over deze mensen. De hond had al een aantal malen (door grommen) aangegeven dat hij niets van het kind wilde weten en heeft uiteindelijk gehapt, wat je eigenlijk nog steeds als een waarschuwing kan zien.

ik veroordeel de mensen niet , maar meer de stelling van :

mijn kind staat onder aan de ladder , en daarom màg die hond grommen en bijten,
dàt vond ik zo vreemd :denken:

want het is dus niet zo.
Neeltje

Pak-de-bal schreef:
miemot schreef:Ik vind dat je niet zomaar mag oordelen over deze mensen. De hond had al een aantal malen (door grommen) aangegeven dat hij niets van het kind wilde weten en heeft uiteindelijk gehapt, wat je eigenlijk nog steeds als een waarschuwing kan zien.

want het is dus niet zo.
Wie zegt dat ze zo dachten?
miemot
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:

want het is dus niet zo.
Nee, je redeneert andersom. De hond gromt en bijt naar het kind, hieruit kunnen ze dus afleiden dat het kind voor de hond lager in de roedel staat.
Wat in een gezonde situatie (door toedoen van de ouders) niet het geval is. En daarom zien ze dus in dat het beter is om de hond te herplaatsen.
Snap je?

edit: typo
Pak-de-bal

lieke schreef:Mijn ervaring is dat een kind idd. geen rang in de rangorde heeft, maar zolang je als ouder/roedelleider erbij bent, accepteert een hond het feit dat het kind 'onaanraakbaar' is. Maar de meeste honden zullen dat niet zo zien op het moment dat de roedelleider afwezig is.
ja, hier zit ook wel wat in, dat is ook zo.

dan is het heel moelijk als je eerst een hond hebt , en dan aan kinderen wil beginnen.
miemot
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
lieke schreef:Mijn ervaring is dat een kind idd. geen rang in de rangorde heeft, maar zolang je als ouder/roedelleider erbij bent, accepteert een hond het feit dat het kind 'onaanraakbaar' is. Maar de meeste honden zullen dat niet zo zien op het moment dat de roedelleider afwezig is.
ja, hier zit ook wel wat in, dat is ook zo.

dan is het heel moelijk als je eerst een hond hebt , en dan aan kinderen wil beginnen.
Daarom wordt er ook altijd zo op gehamerd dat je kleine kinderen en honden nooit samen mag laten zonder toezicht.
Pak-de-bal

miemot schreef:Nee, je redeneert andersom. De hond gromt en bijt naar het kind, hieruit kunnen ze dus afleiden dat het kind voor de hond lager in de roedel staat. Wat in een gezonde situatie (door toedoen van de ouders) niet het geval is. En daarom zien ze dus in dat het beter is om de hond te herplaatsen.
Snap je?

de hond heeft het nog niet "geleerd" ? Want de natuur neemt het nu over, ja, dat is te begrijpen.

Maar goed, om even terug te komen op deze hond, àls er van alle kanten tegen hun wordt gezegd, dat het aan de rangorde ligt
( kind onder de hond)
èn dat het gewoon zo is, vind ik dat wel jammer, terwijl ze er misschien wèl wat aan zouden kùnnen doen?

in hoeverre moet je wachten tot overplaatsing, want het kàn nog verbeteren, natruulijk
( dit weer in het algemeen)
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 29 feb 2008 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Pak-de-bal schreef:
miemot schreef:Nee, je redeneert andersom. De hond gromt en bijt naar het kind, hieruit kunnen ze dus afleiden dat het kind voor de hond lager in de roedel staat. Wat in een gezonde situatie (door toedoen van de ouders) niet het geval is. En daarom zien ze dus in dat het beter is om de hond te herplaatsen.
Snap je?

de hond heeft het nog niet "geleerd" ? Want de natuur neemt het nu over, ja, dat is te begrijpen.

Maar goed, om even terug te komen op deze hond, àls er van alle kanten tegen hun wordt gezegd, dat het aan de rangorde ligt
( kind onder de hond)
èn dat het gewoon zo is, vind ik dat wel jammer, terwijl ze er misschien wèl wat aan zouden kùnnen doen?

Of is het bij elke hond, die na 1 keer al gromt bij wijze van ... overplaatsing?
Dat lijkt me 'n beslissing van de eigenaars, hoe goed ze met honden zijn of niet en wat het veiligste is voor het kind, want dat is het belangrijkste.
Pak-de-bal

nog wat vragen:

hóe kan je je hond vantevoren testen , voordat je aan kinderen gaat beginnen?

Ligt het ook aan het soort hond? ..de een is wat kind-vriendelijker dan de andere?
dàn neem je alvast die hond, die het vriendelijkste is. :wink:

moet je ...je kind ( baby) , ...òf de hond... de schuld geven, als het fout gaat?
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Pak-de-bal schreef:nog wat vragen:

Ik pik altijd even een kind van de buren en die bungel ik dan even heen en weer voor de hond :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:...moet je ...je kind ( baby) , ...òf de hond... de schuld geven, als het fout gaat?
Je kunt alleen jezelf de "schuld" geven. De eigenaar van de hond is verantwoordelijk voor het gedrag van de hond. Niemand of niets anders.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Jaap* schreef:

Ik pik altijd even een kind van de buren en die bungel ik dan even heen en weer voor de hond :mrgreen:
Ik doe het liever met kinderen die wat verder weg wonen. Als het fout afloopt, kunnen ze je veel moeilijker vinden :mrgreen: .
Als test loslaten op een schoolplein tijdens speelkwartier kan ook een goede test zijn.
Laat je ze eerst los op de kleuters, daarna komt de bovenbouw aan de beurt. Vervolgens, een soort eindexamen, laat je ze even oefenen op een peuterspeelzaal :ok: .
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Neeltje schreef:Een hond hoort de allerlaagste in rang te zijn, ook als er babies zijn. Echter babies of kleine kinderen hebben totaal geen overwicht op de hond. Dus als er niet goed aan de rangorde wordt gewerkt, heb je 'n groot en gevaarlijk probleem.
Een hond zal een kind nooit als ranghogere erkennen tot een bepaalde leeftijd, je kunt enkel een afhankelijke "rangorde" creeeren. Die rangorde vervalt op het moment dat diegene (meestal de ouders) de kamer uit zijn.
vandaar dus nooit kinderen alleen met de hond.
Dat probleem bestaat dus in mijn ogen altijd.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Ragverp schreef:
Neeltje schreef:Een hond hoort de allerlaagste in rang te zijn, ook als er babies zijn. Echter babies of kleine kinderen hebben totaal geen overwicht op de hond. Dus als er niet goed aan de rangorde wordt gewerkt, heb je 'n groot en gevaarlijk probleem.
Een hond zal een kind nooit als ranghogere erkennen tot een bepaalde leeftijd, je kunt enkel een afhankelijke "rangorde" creeeren. Die rangorde vervalt op het moment dat diegene (meestal de ouders) de kamer uit zijn.
dit heb ik inderdaad ook op de opleiding gehad. dit loopt tot kinderen van ongeveer 12 jaar
Afbeelding
Erica
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Erica »

Volgens mij kwam jij bij HS Jottum PdB? Heb je nooit die wolvendocu gezien die Sharon gebruikt?
WWW.BUITENLANDSEHONDEN.NL

Afbeelding

*Don't dream, Just Do It!"
Jaap*
Zeer actief

Ligt het ook aan het soort hond? ..de een is wat kind-vriendelijker dan de andere?
dàn neem je alvast die hond, die het vriendelijkste is. :wink:
Persoonlijk geloof ik niet in "kindvriendelijke" honden.
In het algemeen denk ik dat een stabiele rustige hond van welk ras dan ook de minste problemen oplevert, elke drukke hond (bovenop de koter springen enzo) of een hond die onzeker is kan lastig zijn.
Op dát gedrag kan de baas invloed uitoefenen, de baas kan er echter niet voor zorgen dat een hond "kindvriendelijk" is of wordt in mijn ogen.
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ik heb een programma gezien waarin een gezin zonder kinderen. De vrouw was op dat moment wel zwanger ook haar bulletje ging laten wennen aan het idee van kinderen.
Deze hond viel aan op dingen die ook "klein" waren en begon dan ook te grommen.
Op welke manier ze precies de oefeningen hebben gedaan weet ik niet meer, maar toen de baby er eenmaal was, was het gedrag dat hij eerst vertoonde weg!

Ik vind deze mensen echt heel goed bezig, zo toon je echt de liefde naar je hond in mijn ogen. Ik denk dat het handig is voor alle hondenbezitters die hun eerste kind krijgen eens onderzoek te doen naar hoe de hond alvast aan de situatie kan wennen van een kindje in huis.
Neeltje

Ragverp schreef:
Dat bedoel ik ook.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Persoonlijk geloof ik niet in "kindvriendelijke" honden.
In het algemeen denk ik dat een stabiele rustige hond van welk ras dan ook de minste problemen oplevert, elke drukke hond (bovenop de koter springen enzo) of een hond die onzeker is kan lastig zijn.
Op dát gedrag kan de baas invloed uitoefenen, de baas kan er echter niet voor zorgen dat een hond "kindvriendelijk" is of wordt in mijn ogen.
Ik geloof ook niet in van nature kindvriendelijke honden.
Ik geloof wel in door mensen veroorzaakte kindonvriendelijkheid.

Een klein kind is niet ranghoger dan de hond.
Hij heeft een afgeleide hogere rang als de ouders (of een andere volwassen huisgenoot) aanwezig zijn.

Als een kind al kruipend trekt aan de poot van een hond en de hond gromt is dat een teken dat de hond dat niet waardeert.
Bestraf je het grommen van de hond en laat je het kind voortgaan met trekken dan schep je zelf het probleem en zal je er inderdaad verstandig aan doen de hond over te plaatsen.
Liefst zo snel mogelijk.
Anders zit de nieuwe eigenaar helaas wel opgescheept met een kindonvriendelijk gemaakte hond. Dat is zeer spijtig.

(beetje kort door de bocht, maar ff voor de duidelijkheid :mrgreen: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik denk dat er wel verschil is in honden die kinderen wel leuk vinden en honden die kinderen gewoon nooit leuk vinden...
Als ouder van het kind en baas van de hond ligt de verantwoording altijd bij jou...je kan de hond zijn/haar gedrag niet kwalijk nemen en het kind ook niet.
Daarom moet er altijd een volwassene aanwezig zijn als kind en hond in 1 ruime zijn...nooit kind en hond alleen laten...
Ik denk dat honden kinderen nooit als hogere zullen zien totdat kind een jaar of 16 is...

Jacqueline
Afbeelding
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik geloof niet zo in rangorde tussen een kind en een hond, juist omdat je vaak ziet dat ongelukken gebeuren wanneer de echt ranghogere er niet bij is.
Janus is een ontzettende kindervriend, hij is dol op kinderen en doet er dan ook erg zachtjes mee.
Hoewel hij denk ik bij een 'eigen' kind ook heel lomp kan doen omdat dat dagelijkse kost is.
Daar moeten we met janus dus erg op letten in omgang met de baby straks.
Spike echter is een ontzettend onzeker hondje dat naar bezoek gromt/hapt als hij ze niet vertrouwd en dit doet hij ook naar kinderen die hem niet met rust laten.
Er zijn mensen die ons hebben gevraagd of we spike weg doen als onze baby geboren is,maar dat ligt dus absoluut niet in de planning.
Wel weten we dat we hem heel erg goed in de gaten moeten houden ivm zijn gedrag.
bri
Zeer actief

Ongelezen bericht door bri »

Met bijna alles wat hierboven staat geschreven kan ik me ook vinden.
Femke kwam hier toen Jesse 1 jaar oud was. Nu zijn ze samen opgegroeid dus ze weten niet anders..
Toby is hier echter pas sinds oktober vorig jaar..Ook dat gaat heel goed
Maar ik kan ook niet zeggen dat de honden hoger in rangorde staan.
Ik heb eerder het gevoel dat femke Jesse als haar gelijke ziet.
Eigenlijk ben ik er ook niet zo heel erg mee bezig.
Ik hou het wel goed in de gaten, meestal moet ik Jesse een beetje afremmen met zn grijpgrage handjes. Het is nooit zo dat ik de honden ergens voor afstraf (is ook nog nooit nodig geweest, maar ik ben ook van mening dat het (bijna) altijd de schuld van het kind is)
Toch laat ik ze niet samen alleen, niet omdat ik het niet vertrouw, maar meer omdat ik toch bang ben DAT er wat gebeurt.
Als het hier spitsuur in huis is (ron een uur of 5) kan het hier ontzettend druk zijn. Als ik het gevoel heb dat het TE wordt allemaal gaan de hondjes even met een flos/ bal of wat lekkers te tuin in. Kunnen zij even ravotten, heb ik mn handen vrij en kan Jesse even lekker wat rotzooien
Laatst gewijzigd door bri op 29 feb 2008 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
Pak-de-bal

Jaap* schreef:
Pak-de-bal schreef:...moet je ...je kind ( baby) , ...òf de hond... de schuld geven, als het fout gaat?
Je kunt alleen jezelf de "schuld" geven. De eigenaar van de hond is verantwoordelijk voor het gedrag van de hond. Niemand of niets anders.
ik bedoel het zo:

je bent bezig met het corrigeren van , ( àls die er is, de rangorde) , en dan gebeurd er wat, maar...

het is niet de hond zijn schuld , maar zuiver van het kind , dus van de hogere rang
daar ben je zelf getuige van

geef je dan tòch de hond een correctie ? ( want hij moet het altijd maar toelaten, dat ben je hem net aan het leren)
of denk je :
nee, time-out , dit is zuiver een fout van mijn kind.? :denken:
maar als je dàt doet, raakt misschien de hond er een beetje warrig van

en als je de hond een standje geeft , dan raakt hij er ook warrig van, want het was immers niet zijn schuld.

dus wat doe je dan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”