Ik vind gebruik het gebruiken van een bench om een pup een rustige, eigen plek te geven en als hulpmiddel bij het leren alleen zijn. Ook vind ik gebruik: in mijn geval, bescherming te bieden als je weg bent. Ik zet een pup bij een krakkemikkige hond. Om nu beiden in bescherming te nemen op momenten dat ik niet op kan letten (dus als ik weg ben), ga ik dus aan "benchtraining" doen.
Mijn eerste hond is nooit in een bench geweest. Was ook niet nodig. Ik heb bij mijn moeder gezien dat haar beide honden als pup maar korte tijd in de bench zaten. Binnen een aantal maanden was hij weg, en zaten de honden gewoon vrij in woonkamer en gang. Overigens vonden de honden het heerlijk in de bench en lagen ze erg veel in, weliswaar met deurtje open. Maarja, het is wel een erg lelijk ding

...
Dat vind ik normaal gebruik.
Bij mij zitten de honden als ik weg ben ook gewoon vrij in de woonkamer, al dan niet met gang erbij. Maar mijn pup (en andersom mijn hond) zal ik moeten beschermen en dus zal ik haar aan een bench wennen. Pups hebben ook gewoon rust nodig en daar kan een bench heel geschikt voor zijn.
Ik vind het ook een prettig idee om de hond eraan te wennen, omdat mijn hond na haar zware rugoperatie eigenlijk 6 weken bench-rust moest, maar totaal flipte in de kooi en we dus noodgedwongen haar los in de kamer hielden onder strikt toezicht dat ze "niet" bewoog. Dat betekende dus 24 uur per dag toezicht, want een hond die heeft rondgelopen met beklemde zenuwen vindt zo'n rugwond een "eitje" en wil wel graag weer verder met leven.
Het is dus praktisch als de hond geen bench-angst heeft.
Maar bijvoorbeeld toen mijn hond sloopte uit pure paniek, riepen ook verschillende mensen in mijn omgeving dat ik haar in een bench moest zetten. Dat vind ik misbruik. Je zet geen doodsbange hond die het liefst het huis uit wil vluchten vast in een kooi in datzelfde enge huis. Je reinste mishandeling. En dat puur omdat je deurposten eraan gaan. Oorzaak aanpakken, niet de "symptomen"!
Je zou het wel ook hier weer (als je er heel goed over nadenkt) kunnen gebruiken als het maken van een veilige plek, waar de hond leert dat de wereld niet instort, maar gewoon heel veilig is daar...Maar dat is niet eenvoudig goed op te zetten. En begint in geen geval met het opsluiten van een angstige hond.
Zoiets dus