Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

cursus algemene vorming

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

bri
Zeer actief

cursus algemene vorming

Ongelezen bericht door bri »

De hondenclub waar ik train heeft me benaderd met de vraag of ik interesse heb om de cursus algemene vorming te gaan volgen.
Dit met de bedoeling om me (waarschijnlijk) uiteindelijk wat meer te gaan verdiepen in het dogdance (omdat ik dit zelf erg leuk vind)
Heeft iemand ervaring met deze cursus?
(duur, moeilijkheidsgraad, wat levert het uiteindelijk op, is het een goede basis om mee te beginnen? hoeveel uur ben je er mee kwijt?)

dit is de link naar de cursus:
http://www.hondenopvoeding.nl/av.html
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
Phalène
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Phalène »

Ik heb in december 2005 Algemene Vorming gedaan en vond het heel leuk en interessant en zeker een goede basis. Vooral het stuk over gedrag en leerprocessen konden mij erg boeien.

Het waren 3 cursusdagen (bij ons op zondag, in Maarsbergen), van 9 tot 17 uur, met 2 koffiepauzes en uur lunchpauze.

Tussen de laatste lesdag en het examen zat bij onze groep geloof ik maar 10 dagen, dus ben ik tussen de lessen door al een beetje bezig geweest met leren en lezen. Ik denk dat ik er thuis in totaal een uurtje of 10 mee bezig ben geweest.

Het viel me qua moeilijkheid alles mee, de lesmap is heel begrijpelijk en als je al een bodempje kennis hebt is het helemaal goed te doen. Ik heb de aanbevolen boeken ook (bijna) allemaal in huis gehaald. Niet zozeer behulpzaam voor het examen, meer erg interessant om te lezen. Ik lees er nog steeds af en toe in.

Ik ben zelf erg blij dat ik de cursus heb gevolgd. Ik heb daarna trouwens ook met succes Omgang Hond en de Puppy-instructie gedaan.

Veel succes alvast!

*edit* typo's
Laatst gewijzigd door Phalène op 26 feb 2008 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb hem ook gedaan. ik vond het leuk maar niet heel spannend. ik heb uiteindelijk alleen die 3 dagen in maarsbergen gezeten en verder niets gestudeerd en had een 8.4 dacht ik.

het is een leuk begin om verder te gaan in de hondenopleidingen :ok:
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

massam schreef:ik heb hem ook gedaan. ik vond het leuk maar niet heel spannend. ik heb uiteindelijk alleen die 3 dagen in maarsbergen gezeten en verder niets gestudeerd en had een 8.4 dacht ik.

ja, kan ik me bij aansluiten. is een leuk begin, maar niet moeilijk. ik had geloof ik 3 fouten of zo. maar inderdaad het gedeelte over leerprocessen was wel interessant :ok:
M@scha
Zeer actief

flamme schreef:
massam schreef:ik heb hem ook gedaan. ik vond het leuk maar niet heel spannend. ik heb uiteindelijk alleen die 3 dagen in maarsbergen gezeten en verder niets gestudeerd en had een 8.4 dacht ik.

ja, kan ik me bij aansluiten. is een leuk begin, maar niet moeilijk. ik had geloof ik 3 fouten of zo. maar inderdaad het gedeelte over leerprocessen was wel interessant :ok:
dat vond ik erg leuk!!

dat ik al die neutrale standen van rassen moest leren vond ik niet leuk. ik zoek dat namelijk uit als ik 3 weken voor het begin van het cuursusblok dat ik geef de lijst met cursisten en dus rassen krijg. dan heeft het voor mij meer leven dan zo plat op papier
Afbeelding
bri
Zeer actief

Ongelezen bericht door bri »

als ik deze reacties zo lees krijg ik het idee van: " oooh, doen we ff"
terwijl ik toch ook al wel andere reacties heb gehoord...
Dat het erg pittig zou zijn, en dat er veel leerwerk in zou gaan zitten (zeker geen 10 uur)
Nu ben ik gelukkig gezegend met een goed stel hersens, maar ik wil wel graag weten waar ik aan begin.
Voordat ik ja zeg terwijl ik niet weet wat ik mezelf op de hals haal.
Waar bestaat het examen uit? (wat voor soort theorievragen?- Kan ik er ergens een voorbeeld van vinden?)
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Het examen is een combiantie van meerkeuze en open vragen.

Daar staan nog wat foto's bij van honden die dan in de juiste rasgroep gezet moeten worden. Je krijgt voorbeelden van hoe een hond dingen leert en daar moet jij dan de juiste leervorm bijzetten. Dus operante conditionering of en andere vorm.

Het is niet van dat doen we effe, maar als je een beetje inzicht hebt in honden en je leest er regelmatig over en zo dan is het niet moeilijk. Bij ons in de groep waren echter ook mensen die bij wijze van spreken nog niet wisten waar de voor en achterkant van een hond zat. Ja, die hadden het wat moeilijker :wink:
M@scha
Zeer actief

flamme schreef:Het examen is een combiantie van meerkeuze en open vragen.

Daar staan nog wat foto's bij van honden die dan in de juiste rasgroep gezet moeten worden. Je krijgt voorbeelden van hoe een hond dingen leert en daar moet jij dan de juiste leervorm bijzetten. Dus operante conditionering of en andere vorm.

Het is niet van dat doen we effe, maar als je een beetje inzicht hebt in honden en je leest er regelmatig over en zo dan is het niet moeilijk. Bij ons in de groep waren echter ook mensen die bij wijze van spreken nog niet wisten waar de voor en achterkant van een hond zat. Ja, die hadden het wat moeilijker :wink:
dat klopt ja. van die meisjes van 16/17 die 1x per week bij een asiel honden gingen aaien en besloten hadden een asiel te beginnen en daarom alvast deze cursus gingen doen die hadden het zeg maar lastig :mrgreen:

maar als je wat meer met honden bezig bent, een beetje inzicht hebt en goed kan verbinden (dus termen aan acties hangen in je hoofd) dan gaat het. al die rasnamen met hun neutrale houding en rasgroep moet je natuurlijk gewoon stampen.. dat heb ik niet gedaan :cheer: )
Afbeelding
Phalène
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul nain Papillon + Phalène
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Phalène »

bri schreef:...terwijl ik toch ook al wel andere reacties heb gehoord...
Dat het erg pittig zou zijn, en dat er veel leerwerk in zou gaan zitten (zeker geen 10 uur)
En die 10 uur was nog niet eens allemaal leerwerk, maar ook voorbereidend leeswerk tussen de lessen door. :roll:
Nu ben ik gelukkig gezegend met een goed stel hersens, maar ik wil wel graag weten waar ik aan begin.
Voordat ik ja zeg terwijl ik niet weet wat ik mezelf op de hals haal.
Waar bestaat het examen uit? (wat voor soort theorievragen?- Kan ik er ergens een voorbeeld van vinden?)
Als je een aardig stel hersens hebt zou ik me niet al te veel zorgen maken. Voorbeelden van examens zijn lastig te vinden, omdat je voorbedrukte stencils krijgt die je dus ook weer inlevert.
massam schreef:dat klopt ja. van die meisjes van 16/17 die 1x per week bij een asiel honden gingen aaien en besloten hadden een asiel te beginnen en daarom alvast deze cursus gingen doen die hadden het zeg maar lastig :mrgreen:
Herkenbaar, zo iemand hadden wij ook in de groep. Nooit meer wat van gehoord trouwens... :19: :wink:
Annet
Zeer actief

Re: cursus algemene vorming

Ongelezen bericht door Annet »

bri schreef:Heeft iemand ervaring met deze cursus?
(duur, moeilijkheidsgraad, wat levert het uiteindelijk op, is het een goede basis om mee te beginnen? hoeveel uur ben je er mee kwijt?)

dit is de link naar de cursus:
http://www.hondenopvoeding.nl/av.html
Ik heb 'm vorig jaar gedaan. Vanwege een chronisch tijdsgebrek had ik geen tijd om 3 dagen naar Maarsbergen te gaan, dus ik heb alleen het boek een keer doorgelezen en geprobeerd alles te leren. Dat heeft me maximaal 3 uur gekost en ik vond het examen erg meevallen, alleen de vragen over didactiek vond ik lastig.

De vragen zijn zeer uiteenlopend, ik kan me nog iets herinneren van
Vraag: wat is PRA
a. een oogziekte
b. een botziekte
c. beide
d. geen van beide

Vraag: Je hond plast in huis. Je gooit een blikje knikkers naar hem toe. Is dit
a. negatieve correctie
b. positieve correctie
c. positieve beloning
d. negatieve beloning
of zoiets.

Maar ook open vragen als 'Je bereid een les voor. Geef aan waar je aan moet denken met betrekking tot veiligheid, ten opzichte van a. veld, b. cursisten, c. honden.' Daar zat ik echt bij te twijfelen.
Als je een goed stel hersens hebt, je je interesseert voor honden en dat al een paar jaar lang en een paar uurtjes hebt om het boek door te lezen, dan moet het lukken, lijkt me.
Karin
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karin »

Ik heb ook alleen het boek besteld en toen op examen gegaan, alsje aleen beetje van hondengedrag afweet en makkelijk dingen kunt opnemen is dat voldoende :wink: ,ikvond de vervolgcursus omgang hond heel erg leerzaam :ok:
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate
Afbeelding
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Ik heb de cursus AV een jaar of 10 geleden gedaan.
Toen was hij niet moeilijk.

4 Vriendinnen hebben hem vorig jaar november gedaan.
1 Slaagde meteen, 3 moesten her doen.
1 Geen her gedaan, 2 wel waarvan er uiteindelijk 1 slaagde en 1 wederom zakte.

Na de cursus AV heb ik de cursus OH gedaan,
die was gevarieerder.
Na de 1e cursusdag stond de helft van de cursisten op het punt naar huis te vertrekken. De (toenmalige) instructrices waren ronduit slecht en konden nog wel een cursus omgaan met cursisten volgen.
Ze zullen mij in ieder geval niet snel terugzien bij O & O :roll:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frederique schreef:Ik heb de cursus AV een jaar of 10 geleden gedaan.
Toen was hij niet moeilijk.

4 Vriendinnen hebben hem vorig jaar november gedaan.
1 Slaagde meteen, 3 moesten her doen.
1 Geen her gedaan, 2 wel waarvan er uiteindelijk 1 slaagde en 1 wederom zakte.

Na de cursus AV heb ik de cursus OH gedaan,
die was gevarieerder.
Na de 1e cursusdag stond de helft van de cursisten op het punt naar huis te vertrekken. De (toenmalige) instructrices waren ronduit slecht en konden nog wel een cursus omgaan met cursisten volgen.
Ze zullen mij in ieder geval niet snel terugzien bij O & O :roll:
:mrgreen:
Ik heb van horen zeggen dat het niet meer zo erg is als toen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”