Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

starfleet schreef:zo handig met dweilen en stofzuigen :jank:
met stofzuigen moet ik mijn teef en jongste reu idd. even wegsluiten, boven, buiten, bench.. ligt een beetje aan het weer... anders heb ik geen stofzuiger meer over... die wordt gekild :19: En ik heb liever dat ze hun tanden heel houden voor het pakwerk... :wink:
Maar goed, ik stofzuig geen uur, hoogtuit een paar minuten in de kamer :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chiki »

Ik begrijp dat Malinois en ik dezelfde tak van sport bedrijven en zij verwoord het beter dan ik dat doe ;-).
Sommige dingen zijn praktisch ook niet uitvoerbaar, al is het idee nog zo leuk...
Zie je het voor je op een evenement, alle bezoekers (waarvan de meeste sporters 2 of meer honden hebben) met hun honden langs het veld aan een riempje, kun je lachen als het manwerk begint en al die paar honderd honden weten wat bijten is :eek: :N:
Verschillende mensen gaan verschillend met hun hond om, dat moet ook, zeker met bepaalde type honden. IK of mijn vriend zijn degenen die hier de keuzes maken voor onze honden, dat mogen ze niet zelf, dat kan ook niet bij dat soort honden die over het algemeen strakkere regels nodig hebben dan de gemiddelde hond. En als die keus hier is een middag in een autokooi of bench dan is dat zo, ik ga daar niet met ze over in discussie :pffff: . Daarnaast heb ik ook nog nooit gemerkt dat ze er problemen mee hebben, dus in mijn ogen is er dan ook geen probleem :19:

Overigens ben ik het wel eens met de reacties dat bv 9 uur alleen in een bench overdag te lang is als ze er verder niet uitkomen. Dat bedoelde ik eerder dus met kwaliteit. Als je hond verder genoeg bezigheden heeft zijn een uur of 4 in bench in mijn ogen geen punt. Maar goed, das mijn bescheiden mening natuurlijk :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Chiki op 26 feb 2008 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Mickie schreef:Ik maak het uitlaten bewust prikkelarm voor een pupje, totdat hij geplast en gepoept heeft, dan pas wordt er gespeeld en uitgebreider gewandeld. Zoals M@rleen al schreef; stukje gras en heen en weer lopen, dan hebben ze na enkele keren alle blaadjes al besnuffeld hoor. Ook voor jezelf doodsaai, maar het werkt wel. Een paar vaste plekken helpt ook.
Ik woon niet in een prikkelarme omgeving. Ik woon op het platteland en om het huis heen is van alles te zien en te doen. Ik woon niet in de bouw waar uitlaatstroken zijn. Langs de kant van de weg ga ik ook neit naartoe, dat vind ik te link met al die auto's.
iones schreef:hij moet ook leren dat buiten de mogelijkheid geboden wordt om te plassen en te poepen. Dat leert hij niet door lang daar rond te blijven sjouwen.
Van opsluiten met hoge nood leert je pup ook niet dat er buiten een mogelijkheid is om te plassen en te poepen :19:[/quote]
HOge nood? Geloof me, als een pup of hond hoge nood heeft, raakt hij niet afgeleid. Dan plast hij of poept hij echt wel!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hier gaan ze idd als jonge hond in de bench snachts en op de dag als ik aan het werk ben, dit vooral in voorbereiding op de kennel buiten
aantal uur, verschillend, op de dag ben ik verschillende uren thuis (kan grotendeels vanuit huis werken) en snachts scheelt het ook wat voor dagen, maar max 8 uur, vaak minder
in een puppyren zoals eerder genoemd, hoef ik ze niet te zetten, daar klimmen ze met 7 a 8 wk uit (of springen, ook al met spijlen ipv gaas geprobeerd)
vanaf een maand of 6 gaan ze op de dag als ik thuis ben wennen aan de kennel en verhuist de bench (vari kennel, hou niet van die spijlen dingen) naar buiten zodat ze ook snachts en als ik er niet ben aan de omgevingsgeluiden kunnen wennen zodat ze stil zijn in de kennel
vanaf ongeveer een jaar zitten ze al dan niet alleen in de kennel, zijn ze nog niet helemaal zindelijk in de kennel zet ik ze bij een volwassen hond, mijn oudere honden hier corrigeren nl onzindelijk gedrag in de kennel :wink: en de oudere vertrouw ik ook blind met jonge honden, dus dat durf ik (na een goede lange test als ik er wel ben) ook prima aan als ik er niet ben....
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

malinois schreef:
Tiny schreef:
Chiki schreef:
Pak-de-bal schreef: inderdaad : het trainen, of iets anders, is leuk en vermoeiend ( zo'n hele dag) voor de mensen,
maar minder voor de honden zèlf , als ze zo weer worden " opgesloten" :neenee:
:denken: Je weet overduidelijk niet waar je overpraat om te stellen dat trainingen voor honden niet leuk zijn omdat ze in een kooi of kar moeten....
En natuurlijk, trainingen duren een dag of een avond, in die tijd komt je hond om te trainen 3 keer uit de auto per onderdeel (buiten uitlaten om) en de rest van de tijd zitten ze in de auto, nou ze hebben hier echt geen trauma :pffff: , sterker nog: ze krijgen een trauma als ze een keer thuis moeten blijven, lekker los in huis voor de kachel, waarvan jullie blijkbaar denken dat dat jullie honden zo gelukkig maakt :roll: .
Het gaat niet alleen over trainen, het gaat erover hoelang ze in een bench moeten na het trainen. Bijv: je traint 4 uur en de rest mogen ze in een bench (is een voorbeeld, zeg niet dat het bij jou zo is dan moet je toch toegeven dat dit veel te lang is.
dat vind jij te lang... ik vind dat dus zeker niet te lang... want mijn honden hebben die rust enorm hard nodig na zo'n dag... die zijn helemaal kapot als ze een onderdeel intensief getraint hebben en dat 3 x op een dag.... ze moeten toch kunnen herstellen om het volgende onderdeel te kunnen doen?
Ik begrijp best dat als jouw honden hard werken ze rust nodig hebben om zich weer te kunnen opladen. Mijn reactie naar Chiki was dat ze aangaf hoeveel zij met haar hond(en) deed maar als je de honden in de overgebleven tijd, dus de tijd dat ze niet werken of sporten, ze in een bench doet en dan ook nog 's nachts ik dat veel vond. Dat 's nacht is overigens een voorbeeld hoor :wink:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tiny schreef:
malinois schreef:
Tiny schreef:
Chiki schreef: :denken: Je weet overduidelijk niet waar je overpraat om te stellen dat trainingen voor honden niet leuk zijn omdat ze in een kooi of kar moeten....
En natuurlijk, trainingen duren een dag of een avond, in die tijd komt je hond om te trainen 3 keer uit de auto per onderdeel (buiten uitlaten om) en de rest van de tijd zitten ze in de auto, nou ze hebben hier echt geen trauma :pffff: , sterker nog: ze krijgen een trauma als ze een keer thuis moeten blijven, lekker los in huis voor de kachel, waarvan jullie blijkbaar denken dat dat jullie honden zo gelukkig maakt :roll: .
Het gaat niet alleen over trainen, het gaat erover hoelang ze in een bench moeten na het trainen. Bijv: je traint 4 uur en de rest mogen ze in een bench (is een voorbeeld, zeg niet dat het bij jou zo is dan moet je toch toegeven dat dit veel te lang is.
dat vind jij te lang... ik vind dat dus zeker niet te lang... want mijn honden hebben die rust enorm hard nodig na zo'n dag... die zijn helemaal kapot als ze een onderdeel intensief getraint hebben en dat 3 x op een dag.... ze moeten toch kunnen herstellen om het volgende onderdeel te kunnen doen?
Ik begrijp best dat als jouw honden hard werken ze rust nodig hebben om zich weer te kunnen opladen. Mijn reactie naar Chiki was dat ze aangaf hoeveel zij met haar hond(en) deed maar als je de honden in de overgebleven tijd, dus de tijd dat ze niet werken of sporten, ze in een bench doet en dan ook nog 's nachts ik dat veel vond. Dat 's nacht is overigens een voorbeeld hoor :wink:
Ik begreep eruit dat Chiki ook sport met haar honden en ik weet maar al te goed dat je dat type honden gewoon verplicht rust moet geven omdat ze door gaan tot ze er letterlijk bij neervallen... Ik heb het hier dus puur over trainingsdagen dus in de auto.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chiki
Zeer actief

Ik zal jullie geruststellen bij deze :-)
Als wij niet met onze honden bezig zijn zitten ze gewoon los in de huiskamer. Als ik werk (ik werk dagdelen dus max 4,5 uur) zit de oudste los in de bijkeuken, de jongste zit daarbij in een eigengemaakt bakkie (groot formaat bench die dicht is aan de zijkanten en zo hoog dat ie er makkelijk in kan staan). Zo ook de nachten. En ja, ik vind dat makkelijk. Ik wil mijn honden niet los in de huiskamer in hun uppie tijdens lange periodes waarin ze op de bank kunnen gaan liggen stinken, de prullebak leeg kunnen graaien, hele dag in de vensterbank naar de buurtkatten loeren en plantebakken kunnen uitgraven :19: , maakt mij dat een slechte baas? Blijkbaar wel in de ogen van een aantal forummers als ik de reacties in deze discussie lees...
Laatst gewijzigd door Chiki op 26 feb 2008 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
iones
Zeer actief

Mickie schreef: Ja, een stad of dorp is véél saaier dan het bruisende platteland... :roll:
Echt wel! Als je om je huis een gebied hebt liggen waar van alles rondloopt of rondgelopen heeft.
Mickie schreef: Dat je methode werkt, geloof ik wel, en zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik begrijp uit je relaas dat jij niet openstaat voor de vraag of er betere en leukere routes zijn dan de jouwe.
Omdat deze manier mij beter uit komt, dat is heel simpel! Ik denk dat ik het goed doe, en mijn honden komen echt niets tekort. Ik doe mijn best op mijn manier en als mensen dat veroordelen dan zijn ze in mijn ogen enkel en alleen maar betweters.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

malinois schreef:
starfleet schreef:zo handig met dweilen en stofzuigen :jank:
met stofzuigen moet ik mijn teef en jongste reu idd. even wegsluiten, boven, buiten, bench.. ligt een beetje aan het weer... anders heb ik geen stofzuiger meer over... die wordt gekild :19: En ik heb liever dat ze hun tanden heel houden voor het pakwerk... :wink:
Maar goed, ik stofzuig geen uur, hoogtuit een paar minuten in de kamer :19:
Het is ook maar een voorbeeld hoe een hond bij steeds meer bezigheden weggesloten wordt omdat het gemakkelijker is.

Anne
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik gooi mijn honden buiten met stofzuigen, ze zijn er doodsbang voor, dus als het regent dan kan ik niet eens stofzuigen :19:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Als pupzijnde lag Tuana in de bench. Dit vanwege Nanni, vond het niet prettig hun alleen te laten.
Een tijdje lagen ze samen op de gang, tot Tuana opeens weer ging slopen. Toen is de bench weer tevoorschijn gekomen. Na een maandje was ie ook weer de deur uit.
Nu liggen ze samen los op de gang.
Tijdens trainen ligt Tuana in een autokennel. Na een dag trainen is ze doodmoe, ook al is het "maar even dat ze eruit zijn en liggen ze hele dag in een bench".
Als er een pup komt, gaat die snachts en als we alleen zijn de bench in. Heb geen zin in een gesloopt huis en een gesloopte Nanni.
Dat ze sneller zindelijk zijn, betwijfel ik, dat is voor mij geen reden.

Zowel Nanni als Tuana vinden het prima om in een bench te liggen. Nanni is het denk van vroegahhh gewend
Chiki
Zeer actief

Mickie schreef:
iones schreef:Omdat deze manier mij beter uit komt, dat is heel simpel
En met die motivatie sluit je een pup een uur in de bench op.....
Dat zegt genoeg dacht ik zo.
:denken: Er is toch ook niks mis mee om het te doen hoe het jou als opvoeder c.q. eigenaar het beste uitkomt, wat jij het makkelijkst vindt en wat bij je hond past? Dat wil niet zeggen dat je daarbij het belang van je hond c.q. pup uit het oog verliest :19: .

Kan niks anders dan Inge's opmerking van eerder onderschrijven dat het allemaal makkelijk typen is vanachter een beeldschermpje maar dat je daardoor nog niet over een situatie kunt (ver)oordelen :wink: .
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Chiki schreef:
Mickie schreef:
:denken: Er is toch ook niks mis mee om het te doen hoe het jou als opvoeder c.q. eigenaar het beste uitkomt, wat jij het makkelijkst vindt en wat bij je hond past? Dat wil niet zeggen dat je daarbij het belang van je hond c.q. pup uit het oog verliest :19: .

Kan niks anders dan Inge's opmerking van eerder onderschrijven dat het allemaal makkelijk typen is vanachter een beeldschermpje maar dat je daardoor nog niet over een situatie kunt (ver)oordelen :wink: .
Ik vind persoonlijk dat er ook wel erg makkelijk geoordeeld wordt. Mensen lezen iets en hebben meteen hun oordeel klaar. Het lijkt nu net alsof eigenaren die hun hond 5 uur ipv 3 uur in de bench hebben zitten dierenbeulen zijn. Ik gebruik ook een bench tijdens de puppytijd maar ik ga mezelf hier niet lopen verantwoorden dat mijn jonge hond daarnaast nog voldoende aandacht en beweging krijgt...ik weet gewoon dat mijn honden een goed leven hebben.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik denk dat de bench een handig hulpmiddel zou kunnen zijn in sommige gevallen (pup zindelijk maken bijvoorbeeld). Zelf gebruik ik de bench niet, ookal was mijn herplaatser wel gewend uren lang in de bench te blijven. Daar ligt voor mij overigens ook een grens. Een paar uurtjes in de bench (hooguit 4) is voor mij acceptabel, honden die uren lang in de bench moeten blijven is voor mij geen optie, ookal geloof ik wel dat een hond zich prettig kan voelen in een bench, mits goed aangeleerd.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

voor harley hebben wij een jaar de bench gebruikt,om meerdere redenen en op aanraden van de fokker.
om het slopen een beetje tegen te gaan als we er niet waren.
om te voorkomen dat de andere reu in huis hem wat aan zou doen,die was niet zo van harley gecharmeerd.
Vanwege de rust die harley niet nam,hij kon bij wijze 24uur per dag doorrazen.
in het begin ook een beetje voor de zindelijkheidstraining.
Hij ging er alleen in als er dus even niemand thuis was,in het begin snachts en tijdens het eten,verder was ie altijd los.
toen ik verhuisde en harley meenam hebben we de bench ook meegenomen maar hij vond het eigenlijk een vreselijk ding en dus heeft ie daar nog maar 1keer ingezeten en daarna nooit meer.
Oh jawel,toen demi loops was,was ook geen succes.
Hij staat dus in de schuur,want er is niemand die er in gaat,soms de katten maar die hebben ook andere plekjes,dat ding staat alleen maar in de weg.
Ik weet niet of ik hem bij een pup nog zou gebruiken,misschien wel want het is wel een handig ding in sommige gevallen.
Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saarah »

Joyce schreef:
Saarah schreef: Zo zijn we Kizzy trouwens een keer vergeten in de bench te zeggen. Nuja, we waren vergeten de bench dicht te doen. 's Avonds was ze uit zichzelf in haar bench gaan liggen, en we waren vergeten het poortje dicht te doen. 's Morgens komen we terug de living binnen, en raad eens? Ze lag nog altijd in de bench, mét het poortje open! Zo erg zal ze het dus niet vinden. :wink:
Je weet toch niet zeker of ze er de hele nacht in gelegen heeft?
Nee dat weet ik inderdaad niet zeker. Maar ik wil alleen maar aantonen dat ze het dus niet érg vindt om in de bench te liggen, integendeel, dat ze er uit zichzelf gaat inliggen.

Voor diegenen die tegen benchgebruik zijn, wat vinden jullie dan van deze uitspraak:
Mijn leidraad daarbij is dat het beestje tevreden gaat liggen slapen in de bench, dan kan er mijns inziens geen sprake zijn van misbruik.

dit vind ik wel een mooie vergelijking:

wij, als mensen , die zèlf mogen kiezen wat we doen en waar we gaan slapen,
worden met honden, die niets zelf mogen kiezen, vergeleken? denken
Dit vind ik een totaal verkeerde vergelijking. Je kan een hond niet vergelijken met een volwassen mens die kan doen en laten wat hij wil. Dan moet je hem eerder vergelijken met een klein kind, waarvoor je moet zorgen en die naar jou moet luisteren. Mijn zusje moet 's avonds ook om half 10, ten laatste 10u, in haar bed, tot 7u 's morgens, dus zij heeft ook geen keuze. En da's nog langer dan de meeste honden in hun bench moeten!
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ben het met Linda/Zoek Stok eens dat het op zich best vreemd is dat een bench ineens tot de standaard-uitrusting bij een pup/jonge hond behoort.
Mensen hebben al jarenlang, wat zeg ik: eeuwenlang!, honden in huis. Dus ook pups.
'Vroeger' (nou ja, toen ik kind was, zo'n 20/25 jaar geleden) gingen onze pups nachts in een doos naast het bed van mijn ouders. Pupje was niet alleen, bij piepen werd er even een hand in de doos gestoken, hij/zij was veilig, kon niet lopen dwalen en 's ochtens werd pupje uit de doos getild de tuin in voor een plas. Groeide de hond eenmaal uit de doos dan kreeg hij een warme mand in de keuken en/of gang. Nog wel een 'afgebakend' ruimte dus, maar niet te vergelijken met een kooi. Ook als er overdag eens niemand thuis was (wat bij traditionele gezinnen niet uren lang was) ging de jonge hond in de keuken en de gang. Was de hond eenmaal volwassen dan waren er helemaal geen ruimtebeperkende maatregelen meer, ze waren onnodig geworden.
En volgens mij was de hierboven geschetste situatie (het pré-bench-tijdperk) geen uitzondering en ik zie ook eigenlijk niet in wat er mis aan is.

Ik kan me best voorstellen dat je je jonge hond in een veilige, afgebakende ruimte wilt onderbrengen, maar een bench is - in mijn ogen- gewoon te klein. Een hond houd er van om ook eens ergens anders te gaan liggen, poten te strekken, slokje water te nemen. Van die dingen... :wink:
Laatst gewijzigd door Rami op 26 feb 2008 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Saarah schreef:

Dit vind ik een totaal verkeerde vergelijking. Je kan een hond niet vergelijken met een volwassen mens !
je hebt het uit het verband getrokken, ik doelde op de voorganger , die dat wel deed, die vergelijking. ik niet
iones
Zeer actief

Mickie schreef:
Niet zoveel als jij denkt. Je tilt er echt veel te zwaar aan.
Frenkie schreef:
Ik vind persoonlijk dat er ook wel erg makkelijk geoordeeld wordt. Mensen lezen iets en hebben meteen hun oordeel klaar. Het lijkt nu net alsof eigenaren die hun hond 5 uur ipv 3 uur in de bench hebben zitten dierenbeulen zijn. Ik gebruik ook een bench tijdens de puppytijd maar ik ga mezelf hier niet lopen verantwoorden dat mijn jonge hond daarnaast nog voldoende aandacht en beweging krijgt...ik weet gewoon dat mijn honden een goed leven hebben.
Er zitten hier een stelletje betweters die je er toch om veroordelen en vinden dat je het op hun manier moet doen. Dat ze liever mensen aanpakken die ECHT niet goed voor hun hond zijn. Want dit gaat werkelijk nergens over!
Mickie schreef: Ik gebruik ook een bench bij de zindelijkheidstraining, maar ik zie absoluut geen belang van de pup om daar een uur lang in te worden opgesloten, puur om het feit dat hij niet heeft geplast in de daarvoor bestemde tijd.
Dat is heel fijn voor je, maar mijn honden zijn intussen allemaal zindelijk (ook een hondje van 3 jaar oud heb ik er mee zindelijk gekregen) en het werkt hier prima.
Laatst gewijzigd door iones op 26 feb 2008 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Rami schreef:Ben het met Linda/Zoek Stok eens dat het op zich best vreemd is dat een bench ineens tot de standaard-uitrusting bij een pup/jonge hond behoort.
Mensen hebben al jarenlang, wat zeg ik: eeuwenlang!, honden in huis. Dus ook pups.
'Vroeger' (nou ja, toen ik kind was, zo'n 20/25 jaar geleden) gingen onze pups nachts in een doos naast het bed van mijn ouders. Pupje was niet alleen, bij piepen werd er even een hand in de doos gestoken, hij/zij was veilig, kon niet lopen dwalen en 's ochtens werd pupje uit de doos getild de tuin in voor een plas. Groeide de hond eenmaal uit de doos dan kreeg hij een warme mand in de keuken en/of gang. Nog wel een 'afgebakend' ruimte dus, maar niet te vergelijken met een kooi. Ook als er overdag eens niemand thuis was (wat bij traditionele gezinnen niet uren lang was) ging de hond in de keuken en de gang.
En volgens mij was de hierboven geschetste situatie (het pré-bench-tijdperk) geen uitzondering en ik zie ook eigenlijk niet in wat er mis aan is.

Ik kan me best voorstellen dat je je jonge hond in een veilige, afgebakende ruimte wilt onderbrengen, maar een bench is - in mijn ogen- gewoon te klein. Een hond houd er van om ook eens ergens anders te gaan liggen, poten te strekken, slokje water te nemen. Van die dingen... :wink:
Helemaal mee eens, dat heb ik ook vaak in gedachten als ik eraan denk hoe ik het zelf doe: pups in de sloopperiode in de (grote) keuken met een plank ervoor bij gebrek aan een deur. Lekker mandje erin, altijd voor korte tijd. Ik vind de bench een modeding en niet echt een aanwinst voor de hond zelf. Zindelijk maken duurt dan misschien wat langer maar ja zeg, moet het nou echt allemaal zo super-efficiënt?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:Ben het met Linda/Zoek Stok eens dat het op zich best vreemd is dat een bench ineens tot de standaard-uitrusting bij een pup/jonge hond behoort.
'Vroeger' (nou ja, toen ik kind was, zo'n 20/25 jaar geleden) gingen onze pups nachts in een doos naast het bed van mijn ouders. Pupje was niet alleen, bij piepen werd er even een hand in de doos gestoken, hij/zij was veilig, kon niet lopen dwalen en 's ochtens werd pupje uit de doos getild de tuin in voor een plas. Groeide de hond eenmaal uit de doos dan kreeg hij een warme mand in de keuken en/of gang. Nog wel een 'afgebakend' ruimte dus, maar niet te vergelijken met een kooi. Ook als er overdag eens niemand thuis was (wat bij traditionele gezinnen niet uren lang was) ging de jonge hond in de keuken en de gang. Was de hond eenmaal volwassen dan waren er helemaal geen ruimtebeperkende maatregelen meer, ze waren onnodig geworden.

weet je, mijn oudste dober heb ik als pup zonder bench, netjes in een doos naast het bed gehad 'zoals het hoorde'... ik kon er om de 10 minuten uit... hij sprong uit de doos, gilde, schreeuwde, op bed exact hetzelfde... uiteindelijk na een week toen ik hem werkelijk spuug en spuugzat was na geen enkele nacht slaap een bench gekocht... vanaf nacht 1 niks meer gehoord... hij sliep heerlijk door... :19:
waarom? shoot me... maar hij vond het heerlijk... hij heeft er tot zijn nekhernia altijd graag in gelegen (open dus, zonder deurtje)... daarna werd het voor hem te lastig om met de hernia erin te draaien dus toen ging hij er niet meer in... probeerde het wel maar het lukte hem niet.
Afbeelding
Pak-de-bal

malinois schreef:
Pak-de-bal schreef: want ze gaan verder met z'n allen erg te keer met blaffen, hoor
en mag dat niet? ze mogen mijn auto toch bewaken?
bewaken???? als je in het bos staat waar geen mens verder loopt? :denken:

nee, nou gooi je ergens een draai aan, ze blaffen echt van de stress en de opwinding
Saarah
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Saarah schreef:

Dit vind ik een totaal verkeerde vergelijking. Je kan een hond niet vergelijken met een volwassen mens !
je hebt het uit het verband getrokken, ik doelde op de voorganger , die dat wel deed, die vergelijking. ik niet
Oh, sorry dan.
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Hoezo vreemd dat de bench zo in het standaart pakket is gekomen? tientallen jaren terug waren er nog lang niet zoveel snoeren en draden in huizen aanwezig die pups konden pakken.
Zovele jaren terug was het heel normaal buitenhonden te hebben en zaten ze daar in hokken

De bench is naar mijn idee in opkomst gekomen omdat honden gewoon met de jaren steeds meer mogen. Eerst waren het wakers, daarna hoorden ze bij het gezin, maar buiten. Nog later mochten ze af en toe naar binnen. Daarna zaten ze binnen, maar niet overal. Tegenwoordig maken ze deel uit van het gezin en mogen overal komen. Daarmee hebben ze meer rechten, staan ze nog dichterbij het gezinsleven, maar krijgen ze weer andere aanpassingen. I.p.v. buiten in een kennel of aan een ketting of in een klein deel van het huis mogen ze nu door het hele huis. Omdat dit niet altijd 365 dagen per jaar 24 uur per dag mogelijk is hebben ze de bench bedacht.
Een ideaal onderkomen voor onze kameraden als ze even alleen moeten zijn om hun eigen te beschermen zolang ze nergens vanaf kunnen blijven. Hoeveel honden zouden er al niet omgekomen zijn of grote problemen hebben gehad door gestolen etenswaar, medicatie, elektriciteit, houtsplinters, sokken enz enz enz?????
Hoeveel honden zouden er al dood zijn gegaan door het zitten in de bench als de baas even niet met hem bezig kan zijn?

Boris loopt hier overdag rond door het hele huis mochten we eens niet thuis zijn. In de zomer zit hij buiten vind hij dan veel fijner in de garage en de tuin.
's nachts niet, dan zit hij in een bench en waarom? Hij zette al weken de koelkast en diepvries 's nachts open en de wasmachine zette hij het wasvakje van open. Niet handig en niet leuk. Hij at gelukkig niets op, maar fijn was het niet. Op mijn slaapkamer kan niet, want ik heb huisstofmijtallergie. Ik kan heel goed een hond om me heen verdragen, maar geen 10 á 12 uur lang intensief contact met een hond in een kleine besloten ruimte.
Dus er is toen een bench gekomen terwijl hij volwassen was. vloerbedekking, te grote bench, een mat, een kussen en in de winter een behoorlijk fleeze deken. Hij gaat er maar wat graag in en niets geen problemen. We hebben een periode gehad dat hij veel jankte, maar daar wkamen we redelijk snel achter. Zijn vloerbedekking stonk. Alles werd elke week uitgewassen en de vloerbedekking vergat ik STOM, maar nu opgelost :ok:

Het is een rust voor hond en baas. Boris kan niet weg en gaat rustig liggen slapen en omdat hij niets uit kan halen kan ik weer slapen. Gebruik van een bench is niet slecht, misbruik wel
Net zoals gebruik van een slipketting, riem, prikband, TT, wat dan ook niet slecht is MITS het maar volgens de goede en NETTE handregeling gedaan wordt :ok: :ok: :ok:
Pak-de-bal

Saarah schreef:Voor diegenen die tegen benchgebruik zijn, wat vinden jullie dan van deze uitspraak:
Mijn leidraad daarbij is dat het beestje tevreden gaat liggen slapen in de bench, dan kan er mijns inziens geen sprake zijn van misbruik.
een mens is tevreden , maar een dier doet wat hij wordt opgedragen.

een dier heeft niet eens iets in te brengen, dus kan je dat als echt "tevredenheid" stellen?
ik weet het niet

is een dier tevreden in een dierentuin-hokje??

volgns de citaat wel :roll: maar ik weet het niet :19:
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Mickie schreef:
*Linda* schreef:
petra1 schreef:Bij ons liggen 4 van de 5 honden in de bench 's nachts,en overdag maximaal 4 uur.
Dat is dus, en dan reken ik een korte nacht van 8 uur + 4 uur overdag bij elkaar 12 uur!!!!! Dat kán toch niet? Waar ik nog het meest van schrik, is dat het zo normaal wordt gevonden...
Mijn honden liggen 's nachts in de mand, soms wel 9 uur achter elkaar. Overdag na een flinke wandeling, slapen ze daar ook rustig een uurtje of 4 achter elkaar. Ik zie eigenlijk niet zoveel verschil tussen slapen in een mand of slapen in een bench. De tijden die daar aan verbonden zijn, zeggen mij niet zoveel (hoewel 20 van de 24 uur natuurlijk het andere uiterste is).

Hoe brengt de hond zijn tijd door in de bench, dat vind ik vele malen belangrijker dan hoelang dat duurt. Komt je hond in ruime mate aan zijn trekken zodat hij in de bench gewoon tevreden gaat liggen maffen, dan kan ik daar echt niet van schrikken. Nadruk op het woord tevreden, honden die apathisch zijn geworden door pure gewenning en verveling schaar ik niet onder tevreden.

Onze honden worden 's morgens goed uitgelaten,krijgen eten en kunnen daarna nog spelen. Dan gaan ze rond kwart voor negen de bench in en tussen twaalf en een uur ben ik weer thuis.
Dan krijgen ze weer een wandeling en als ze dan thuis komen dan slapen ze weer.
Een van de benches staat nu ook open omdat een van de honden er niet uit wil komen. Dus wat dat betreft denk ik niet dat ze het een drama vinden om er in te liggen. Zodra ze de bench instappen weten ze ook dat ze wat lekkers krijgen. Dat eten ze op en vaak slapen ze al voordat ik de deur van de woonkamer (waar de benches staan) achter me dichttrek.
Tegen de tijd dat ik de deur openmaak als ik thuiskom,dan hoor ik ze wakker worden.
(ze gapen dan eens flink en rekken zich uit.)
En dan gaan we in de zomer 's avonds naar de Drunense Duinen en nu het nog zo vroeg donker is gaan we altijd nog minimaal een uur naar het losloopveld waar ze heerlijk met andere honden spelen.

Voorheen namen we alle honden ook altijd mee naar shows,maar daar zijn we mee opgehouden juist omdat ze daar niks aan hebben.
Dus nu gaan ze lekker naar mensen toe die in een boerderij wonen en waar ze lekker de hele dag mee mogen lopen met de werkzaamheden en de rest van de tijd kunnen ze daar lekker in een weiland spelen wat speciaal is afgezet voor de honden en waar een hele grote modderpoel in ligt :)
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
malinois schreef:
Pak-de-bal schreef: want ze gaan verder met z'n allen erg te keer met blaffen, hoor
en mag dat niet? ze mogen mijn auto toch bewaken?
bewaken???? als je in het bos staat waar geen mens verder loopt? :denken:

nee, nou gooi je ergens een draai aan, ze blaffen echt van de stress en de opwinding
opwinding ja, als ze het kunnen zien... stress, nee dat niet; bewaken ja... of train ik helemaal alleen....??? Er zullen dus constant mensen naar de auto's lopen om hun hond te halen of weg te brengen... dus inderdaad BEWAKEN... als ze mensen horen of zien blaffen ze natuurlijk....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Saarah schreef:Voor diegenen die tegen benchgebruik zijn, wat vinden jullie dan van deze uitspraak:

een dier heeft niet eens iets in te brengen, dus kan je dat als echt "tevredenheid" stellen?
ik weet het niet

is jouw hond tevreden met zijn strandwandelingetjes dan? Hoe weet je dat zo goed? Hoe weet je dat die het beter heeft dan mijn honden met trainen?
Afbeelding
Pak-de-bal

malinois schreef:is jouw hond tevreden met zijn strandwandelingetjes dan? Hoe weet je dat zo goed? Hoe weet je dat die het beter heeft dan mijn honden met trainen?
dat weet ik niet, maar ik weet wel , dat hij eeeerrrruuug kan genieten van het strand
dat zie ik aan hem, lekker rollen in het zand , (om mee te beginnen) en dan lekker gek doen daarna

maar of hij teverden is over zijn leven?
Die pijn door artrose bv , ja, dat weet ik niet :19:
Saarah
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:

ik weet het niet

Als mijn hond uit zichzelf in haar bench gaat liggen, terwijl ze het hele huis ter beschikking heeft, lijkt mij wel dat ze er tevreden en met plezier in gaat liggen hé? Of niet? :denken:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”