Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moon schreef:Wat ik niet helemaal begrijp; je bent begonnen met een bench, dat is niet gelukt. Oké, kan gebeuren, hoe zorgvuldig je het ook aanleert, sommige honden schijnen het gewoon niets te vinden. Maar nu praat je eigenlijk alleen over misbruik en noem je allerlei anti-dingen. Dat snap ik niet zo erg. Als het dus goed gegaan was met je pupje had je heel andere dingen gezegd :19: :denken:

Waarom komt iedereen die anti is met excessen aan? Ik heb weleens de vergelijking gemaakt met een riem; dat is ook een hulpmiddel waar je misbruik van kunt maken. Ik hoorde een tijdje geleden (echt waar) dat iemand zijn drukke Labrador met de riem aan een radiator bond als hij weg moest....
Is het nou echt niet te geloven dat men verantwoord met dit hulpmiddel om kan gaan?
De bench is uiteindelijk wel gelukt. Hij schikte zich er na veel kunst- en vliegwerk in. Ik ben zelf op een gegeven moment gaan nadenken. Dat ik mijn hond in een kleine kooi zet en dat het misschien ook wel anders kan. En dat hij eigenlijk ook wel gelijk heeft dat hij het maar niks vindt in zo'n ding. Toen is het Prenatal hekje gekomen tussen de keuken en woonkamer.

En ja, ik geloof best dat iemand verantwoord met een bench kan omgaan, maar ik hoor en lees iets te veel verhalen over honden veel en lang opsluiten. En een bench en riem zijn inderdaad vergelijkbaar in de zin dat ze tegenwoordig bij het standaard pakket horen om aan te schaffen voor een pup.

Maar dit topic ging toch juist over gebruik en misbruik en wat de mening daarover is? Ik heb geantwoord dat ik alles boven de elf uur in een etmaal misbruik vind. Waar ligt voor jou de grens dan?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Addy schreef:
loony schreef:En ik hou ze in de bench of ze nu in de bench slapen of in de kamer op bed of bank maakt niks uit als ze ligge te maffen.
Het grote verschil is dat als ze bijv. diarree krijgen ze niet in hun eigen ontlasting liggen en ze hebben vrijheid van beweging :roll:
Inderdaad en als je een keer je hondje onder de stront uit de bench heb gehaald vergeet je dat beeld nooit meer. En terwijl het maar hooguit een kwartiertje is geweest dat hij erin zat.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saarah »

Kizzy gaat 's nachts in de bench. Ik vertrouw het (nog) niet helemaal als ze los zit. Ze mag bv. niet in de zetel, maar ik weet dat als onze kat erin ligt, ze er ook wel in zou durven springen.

Overdag als wij allemaal weg zijn (gebeurt weinig), zit ze meestal in haar buitenren. Ook los in de tuin is nog niet helemaal te vertrouwen (ivm putten graven enzo). Als het echt slecht weer is moet ze overdag ook in haar bench als wij allemaal weg zijn, maar zoals ik al zei, dat gebeurt helemaal niet vaak.
Zoek stok! schreef:
blacky schreef:bij veel honden is de bench echter hun plek de plek waar ze geen last hebben van anderen en waar ze zich veilig voelen.
Dit lees ik vaker. Ik vind het eigenlijk wel een beetje sneu dat een hond in een kooi moet gaan liggen om zich veilig te voelen :wink: En weet je, als een bench echt zo leuk was he, waarom is er dan zoiets als benchtraining nodig? Ik lees altijd de grootste capriolen om de bench maar vooral leuk te laten vinden. Honden wennen er dan gewoon aan, zoals ze aan de meeste dingen wennen. Maar in een kleine kooi zitten, lijkt me voor geen enkel dier de missie in het leven :wink:
Kizzy beschouwt haar bench toch ook echt als haar eigen plekje hoor. 's Avonds, als het wat later wordt, gaat ze er bijna altijd uit haarzelf inliggen, en ook overdag ligt ze er soms in.

Zo zijn we Kizzy trouwens een keer vergeten in de bench te zeggen. Nuja, we waren vergeten de bench dicht te doen. 's Avonds was ze uit zichzelf in haar bench gaan liggen, en we waren vergeten het poortje dicht te doen. 's Morgens komen we terug de living binnen, en raad eens? Ze lag nog altijd in de bench, mét het poortje open! Zo erg zal ze het dus niet vinden. :wink:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Saarah schreef: Zo zijn we Kizzy trouwens een keer vergeten in de bench te zeggen. Nuja, we waren vergeten de bench dicht te doen. 's Avonds was ze uit zichzelf in haar bench gaan liggen, en we waren vergeten het poortje dicht te doen. 's Morgens komen we terug de living binnen, en raad eens? Ze lag nog altijd in de bench, mét het poortje open! Zo erg zal ze het dus niet vinden. :wink:
Je weet toch niet zeker of ze er de hele nacht in gelegen heeft?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

twinkeltje schreef:let op het is mijn mening en geen veroordeling
ik vind de bench gewoon te klein en zal hem dan ook nooit gebruiken
ik vind een hond in zo krap kooitje echt niks
ik snap dat het voor sommige mensen een uitkomst is maar ech ook al is het snacht 8 uur lang in zo klein oppervlakten vind ik gewoon te lang
ik heb nog nooit een hond mee gemaakt die echt 8 uur aan 1 stuk snachts aan 1 stuk door op de zelfde plek blijft liggen
ook ik heb altijd gewerkt en als ik pups had zette ik gewoon me gang af met planken
met een kleed en waterbak of een kamer of een deel van de huis kamer minstens een plek van 3 bij 3 en nooit langer dan 4 uur
en ja er is wel eens wat gesloopt maar dat moet kunnen
tot nu toe is dat slopen altijd snel over gegaan hoogstens tot een maand of 3
en dat ze niet laten blijken het erg te vinden ja ach ze woorden van pup af aan er ingestopt ze weten niet beter
Maar m'n badkamer is groter dan m'n hal. M'n hal is zo ongeveer 1,5 x 1,5 meter.... m'n badkamer 3 x 2,5 meter......
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Addy schreef:
loony schreef:En ik hou ze in de bench of ze nu in de bench slapen of in de kamer op bed of bank maakt niks uit als ze ligge te maffen.
Het grote verschil is dat als ze bijv. diarree krijgen ze niet in hun eigen ontlasting liggen en ze hebben vrijheid van beweging :roll:
Hoe klein denk jij dat men benchen zijn.
De benchen zijn hier te grote van een herder terwijl er 1 terrier te grote van een jr inzit.
En 1 keer heb ik eentje gehad die diarree had en die had zen kont tegen de tralies gezet en er tussen gepoept.
Verder nog geen enkel probleem gehad.
En verder komt men vriend vaak om 10 uur koffie drinken en zijn ze er ook uit.
Dus niet altijd 4 uur aan een stuk.
Er blijven voor en tegenstanders en beide partijen zijn vaak niet van gedacht te veranderen.

Het feit dat ik verder heel veel met men honden doe wordt door de tegenstanders gewoon over gelezen omdat ze alleen het negatieve op hun netvlies laten branden.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

malinois schreef:
tineke schreef:
Kan ik me ook voorstellen hoor dat je dat risico niet neemt :wink: maar ik voor mijzelf zou dan aan een andere roedelsamenstelling hebben gedacht of minder honden :wink:
maar je weet het nooit vantevoren... dat is het 'probleem'... hier is het jaren goedgegaan en ineens was het raak en is het eigenlijk nooit meer goedgekomen tussen 2 van mn honden... en waarom?? dat weet ik nog steeds niet... :wink:
Ik kan me heel heel goed voorstellen dat als er constant gevechten kunnen uitbreken tussen je honden dat je ze gaat scheiden ,je hebt weinig andere mogelijkheden ben ik bang van.
Wel zou dat voor mij een reden zijn om er bijv. niet nog een hond bij te nemen ,voorwaarde daarvoor is voor mij toch wel dat het al bestaande roedel functioneert en stabiel is.
Aan de andere kant begrijp ik dat jij je honden op andere zaken selecteert dan ik de mijne doe,als ik dat al doe :mrgreen: en dat daardoor je keuze zogezegd beperkter is.
Zou ik er een hond bij willen ,wat niet zo is :mrgreen: ,en het enigste maatje wat daar geschikt voor is kan geen andere prestatie leveren dan leuk gezelschap zijn dan is dat voor mij geen probleem.
Als je andere eisen stelt is het logisch dat je aanbod daarin kleiner zal zijn.
Laatst gewijzigd door tineke op 26 feb 2008 05:25, 1 keer totaal gewijzigd.
tineke

Addy schreef:
tineke schreef:dat vind ik toch weer anders dan dat je een groot roedel hebt en alles uit elkaar moet als je weggaat :wink:
Hier gebeurt er overigens nooit zoveel als ze alleen zijn ze gaan meestal liggen pitten in afwachting van :mrgreen:
De enige die hier hun bench ingaan als Jo sóchtends naar haar werk gaat en ik nog niet thuis ben is ons blinde hondje en Mellemans. Ze zitten daar welgeteld een uur in.
Dat is dus voor haar veiligheid en vind ik niet meer dan logisch.
Ik ben sowieso niet compleet antibench hoor :wink: :mrgreen: wel tegen het misbruik ervan maar niet tegen het gebruik an sich
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Hier zitten de honden regelmatig in een bench, soms ook meerdere uren acher elkaar, daarnaast ook vaak genoeg in een kennel, autokooi of hondenkar, bij wedstrijden en evenementen zelfs een hele dag en zielig dat ze hier zijn joh.... :19:

Ongelooflijk dat mensen het gevoel hebben dat ze zich moeten verdedigen omdat ze hun hond een paar uur of langer in een bench stoppen....
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Chiki schreef:Hier zitten de honden regelmatig in een bench, soms ook meerdere uren acher elkaar, daarnaast ook vaak genoeg in een kennel, autokooi of hondenkar, bij wedstrijden en evenementen zelfs een hele dag en zielig dat ze hier zijn joh.... :19:
:eek: mijn hemel !!!!! :eek:

en wanneer mògen ze dan eens gewoon "hond" zijn...?? :denken: ...en lekker hun poten strekken??

had je niet beter een robot- hond kunnen nemen ? :roll:
Chiki
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Chiki schreef:Hier zitten de honden regelmatig in een bench, soms ook meerdere uren acher elkaar, daarnaast ook vaak genoeg in een kennel, autokooi of hondenkar, bij wedstrijden en evenementen zelfs een hele dag en zielig dat ze hier zijn joh.... :19:

en wanneer mògen ze dan eens gewoon "hond" zijn...?? :denken: ...en lekker hun poten strekken??

Als ik je berichten lees hier op het forum denk ik dat mijn honden meer hond mogen zijn dan die van jouw... :roll:
Pak-de-bal

Chiki schreef:
Pak-de-bal schreef:

Als ik je berichten lees hier op het forum denk ik dat mijn honden meer hond mogen zijn dan die van jouw... :roll:
bewijs dat maar eens dan

ik loop geen wedstrijden en doe hem niet de hele dag in een kootje ,
maar laat hem op die dag lekker rennen over het strand :ok:

en dat is 1 dag al verschil. , nou jij weer
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Nou moet ik Marjolein wel een klein beetje gelijk geven hoor. Hoe vaak ik niet langs trainingsvelden rij van hondentrainingen. En dan hoor ik: wij brengen de hele dag op de club door, lekker trainen met onze honden. En dan vraag ik door hoe lang er dan getraind wordt per hond en dan blijkt dat ze allemaal maximaal 2 x 1 uur getraind hebben en de rest van de tijd in de hondenkar of in de bench in de auto hebben gezeten. En dat is ook precies het beeld als ik daar langs rij: auto's vol met hokken met honden en de baasjes staan gezellig met elkaar te beppen op het veld, terwijl er 1 of 2 mensen staan te trainen.
Wellicht zie ik het verkeerd hoor, maar ik snap wel dat het op anderen, zoals Marjolein het ook aangeeft, net zo overkomt. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

malinois schreef:
Addy schreef:
hier melden ze zich, en anders schijten ze door de gaatjes van de vari... ik heb nog nooit diarree in de bench gevonden.. wel 1 x tegen de muur netjes door het gaatje gepoept :N:
Moest ff reageren :mrgreen: Doen ze bij mij dus ook....
Afbeelding

So Sweet :I:
Pak-de-bal

Roelfien schreef:Nou moet ik Marjolein wel een klein beetje gelijk geven hoor.
je hoeft je niet te schamen voor de anderen, hoor, om mij helemáal gelijk te geven .. :wink:

inderdaad : het trainen, of iets anders, is leuk en vermoeiend ( zo'n hele dag) voor de mensen,
maar minder voor de honden zèlf , als ze zo weer worden " opgesloten" :neenee:
Laatst gewijzigd door Pak-de-bal op 26 feb 2008 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Chiki
Zeer actief

*zucht* blijkbaar ontgaat iedereen het cynisme van mijn eerste berichtje..
Dit bedoel ik nu dus ook met het feit dat je je hier moet verdedigen anders deug je niet als hondenbezitter :roll:
Maar goed, hier ook ik dan maar:
- Wij wonen aan het bos en water, dus dagelijks gaan de honden mee naar 1 van beide.
- Wij nemen onze honden 3 tot 4 keer per week mee te hardlopen, gemiddeld zo een 30 tot 40 km per week.
- Er wordt 3 tot 4 keer per week gefietst voor de conditie, gemiddeld zo een 6 tot 10 km per keer.
- Twee keer per week wordt er intensief getrained op de club, 1 avond en 1 dag in het weekend.
- Naast de trainingen wordt er zo een 3 keer per week met de honden thuis gespeurd en appél getrained.
- Van de tijd die overblijft zitten ze ook nog een paar uurtjes in de bench.. gooooh errrruuuuuuugh :smile:

In mijn ogen heeft benchgebruik niks te maken met kwaliteit van leven die je je hond biedt, ik lees hier het tegenovergestelde in de berichtjes. Als je je hond meer dan 3 uur in de bench zet wordt je afgeschilderd als een dieren mishandelaar :19: , te bezopen voor woorden vind ik dat persoonlijk!

Hier gaan de honden ook heel vaak uitzichzelf in de bench liggen, maar oh dan voelen ze zich opeens niet veilig en de roedel volgens forummers :denken:
Als ze erin liggen te slapen s morgens als je beneden komt liggen ze daar vooral niet de hele nacht in hoor, nee ze hebben eerst een halve nacht zonodig hun poten moeten strekken in de woonkamer... :blah:
Als wij onze honden s avonds binnen hebben liggen ze in de huiskamer te slapen en komen ze soms uren niet van hun plek, maar goed dat zal dan nav dit berichtje wel weer komen omdat we onze honden uitputten..
*zucht nogmaals*
Laatst gewijzigd door Chiki op 26 feb 2008 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Joyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce »

Chicki, cynisme is moeilijk om via een forum te begrijpen. Helemaal als het om onderwerpen gaat waar meningen nog wel eens verschillen. Als je niet serieus wil deelnemen aan een discussie en vindt dat je het zelf helemaal goed doet zonder open te staan voor anderen dan kan je misschien beter maar niet deelnemen aan de discussie. Jouw reactie bevat dezelfde dooddoeners die hier al besproken zijn en je gaat verder nergens op in. 2 dagen intensief trainen, betekent dat 8 uur per dag of één uur en de rest in de hondenkar of auto?
Pak-de-bal

Chiki schreef:*zucht* *zucht nogmaals*
waarom zucht je steeds , als ik dit lees in je eerste voorstel= berichtje: :denken:

Chiki schreef:Lees hier wel eens mee, maar omdat er regelmatig interessante discussies lopen waar ik wel een klein steentje aan bij zou willen dragen me toch maar aangemeld
Chiki
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
inderdaad : het trainen, of iets anders, is leuk en vermoeiend ( zo'n hele dag) voor de mensen,
:denken: Je weet overduidelijk niet waar je overpraat om te stellen dat trainingen voor honden niet leuk zijn omdat ze in een kooi of kar moeten....
En natuurlijk, trainingen duren een dag of een avond, in die tijd komt je hond om te trainen 3 keer uit de auto per onderdeel (buiten uitlaten om) en de rest van de tijd zitten ze in de auto, nou ze hebben hier echt geen trauma :pffff: , sterker nog: ze krijgen een trauma als ze een keer thuis moeten blijven, lekker los in huis voor de kachel, waarvan jullie blijkbaar denken dat dat jullie honden zo gelukkig maakt :roll: .
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Chiki schreef:
Pak-de-bal schreef:
:denken: Je weet overduidelijk niet waar je overpraat om te stellen dat trainingen voor honden niet leuk zijn omdat ze in een kooi of kar moeten....
En natuurlijk, trainingen duren een dag of een avond, in die tijd komt je hond om te trainen 3 keer uit de auto per onderdeel (buiten uitlaten om) en de rest van de tijd zitten ze in de auto, nou ze hebben hier echt geen trauma :pffff: , sterker nog: ze krijgen een trauma als ze een keer thuis moeten blijven, lekker los in huis voor de kachel, waarvan jullie blijkbaar denken dat dat jullie honden zo gelukkig maakt :roll: .
Het gaat niet alleen over trainen, het gaat erover hoelang ze in een bench moeten na het trainen. Bijv: je traint 4 uur en de rest mogen ze in een bench (is een voorbeeld, zeg niet dat het bij jou zo is dan moet je toch toegeven dat dit veel te lang is.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Chiki
Zeer actief

Joyce schreef:Chicki, cynisme is moeilijk om via een forum te begrijpen. Helemaal als het om onderwerpen gaat waar meningen nog wel eens verschillen. Als je niet serieus wil deelnemen aan een discussie en vindt dat je het zelf helemaal goed doet zonder open te staan voor anderen dan kan je misschien beter maar niet deelnemen aan de discussie. Jouw reactie bevat dezelfde dooddoeners die hier al besproken zijn en je gaat verder nergens op in. 2 dagen intensief trainen, betekent dat 8 uur per dag of één uur en de rest in de hondenkar of auto?
Ik heb nooit gezegd dat ik het allemaal goed doe, dat zijn jouw woorden, maar ik erger me aan de tonatie die deze discussie heeft!

:roll: Laat maar, ik hou me verder buiten deze en andere discussies..
Thanks voor de reminder.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ongelooflijk dat mensen het gevoel hebben dat ze zich moeten verdedigen omdat ze hun hond een paar uur of langer in een bench stoppen....
Nou zo leuk zullen ze het niet vinden om meegesleept te worden naar evenementen en dan zo'n beetje de hele dag opgesloten te zitten. Of denk je dat ze dat leuk vinden? Wel als het alternatief de hele dag voor de kachel liggen is ja, maar dat is toch niet zo?

Ik vind dat honden vrij gemakkelijk in kooitjes of in de auto worden gestopt. Ik hoor die honden wel blaffen, ik zie ze hijgen en stressen tussendoor, de eigenaren kijken er gerust meer dan een uur niet naar om. Zo zou ik niks meer aan een evenement of uitje vinden.

Nou kan het best zijn dat jouw honden het prima vinden, dat komt ook wel voor, maar in het algemeen vind ik het echt niks en vind ik veel eigenaren behoorlijk egoistisch.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 26 feb 2008 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Pak-de-bal

Chiki schreef:En natuurlijk, trainingen duren een dag of een avond, in die tijd komt je hond om te trainen 3 keer uit de auto per onderdeel (buiten uitlaten om) en de rest van de tijd zitten ze in de auto, nou ze hebben hier echt geen trauma :pffff: , sterker nog: ze krijgen een trauma als ze een keer thuis moeten blijven, lekker los in huis voor de kachel, waarvan jullie blijkbaar denken dat dat jullie honden zo gelukkig maakt :roll: .
ik heb ze ook gezien, in die kleine hokjes in die auto's , dat is echt geen pretje , hoor. :roll:

en deze topic gaat over bench-bruik of misbruik, maar een bench is dan wèl groter in maat ,
want anders past het niet in de auto, neem ik aan.

ik ben er op tegen, om dan je hond in die auto te laten,
waarom niet met een lijntje ergens in het gras , dan kunnen ze tenminste wel wat hun poten strekken.??? :denken:

en dat laatste in het rood , daar ga je iets te ver, je weet niet waar je het over hebt,.
tineke

Chiki schreef:

In mijn ogen heeft benchgebruik niks te maken met kwaliteit van leven die je je hond biedt, ik lees hier het tegenovergestelde in de berichtjes. Als je je hond meer dan 3 uur in de bench zet wordt je afgeschilderd als een dieren mishandelaar :19: , te bezopen voor woorden vind ik dat persoonlijk! *
Ik denk dat de periode dat een hond in de bench zit wel degelijk te maken heeft met de,kwaliteit van leven,je maakt mij niet wijs dat een hond die er 20 uur per dag inzit een kwalitatief goed leven heeft.
Voor mijzelf ben ik niet tegen bechgebruik wel tegen misbruik en dat is wat volgens mij een hoop hier bedoelen :wink:
Chiki schreef:

Hier gaan de honden ook heel vaak uitzichzelf in de bench liggen, maar oh dan voelen ze zich opeens niet veilig en de roedel volgens forummers :denken: *
Als je al je honden apart moet opsluiten als je weggaat omdat ze elkaar dan naar het leven staan dan heb je toch geen stabiel roedel of vergis ik me nu :denken:
Mijn honden hebben geen bench nodig om zich veilig te voelen dat voelen ze zich namelijk zich overal in huis en soms is dat hier en soms is dat daar maar niet per definitie op een vaste plek.
Er is volgens mij een wezenlijk verschil of een hond er uit zichzelf in gaat liggen of dat het moet omdat er anders vervelende dingen kunnen gebeuren als je er niet bent.
Mijn honden hebben geen bench nodig ,ze slopen niet.knokken niet en liggen net zo rustig als wij weg zijn dan eens hier dan eens daar zonder dat daar een bench aan te pas moet komen.
Je hoort mij niet zeggn dat een hond zich in een bench niet veilig kan voelen maar jij oordeelt wel over honden die bij de kachel liggen :denken: want ja daar worden ze per definitie ongelukkig van :roll:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik doe aan benchmisbruik als ik het hier zo lees. :roll:

Als ik ga werken zit of Marouck of Nika in de bench. De ander loopt los in de kamer. De ene dag dus de ene, de andere dag de ander.
Ik werk 's middags, vóór ik ga werken zijn ze uitgebreid naar het bos geweest om hun energie kwijt te raken en hun behoeften te doen. Ze zitten gemiddeld dan 6 uur in de bench. Grote bench, met water en speeltje.
Ik gebruik de bench omdat ik na een paar vechtpartijtjes ruim 2 jaar geleden geen risico meer durf te nemen door ze samen te laten als ik langdurig van huis ben en ik heb geen mogelijkheid om ze in een andere ruimte te laten.
Ondanks dat de vechtpartijtjes al ruim een jaar niet meer hebben plaatsgevonden blijf ik de bench gebruiken. Nika glijdt nog weleens uit en dat kan een trigger zijn voor Marouck. Ben ik erbij dan kan ik haar gelijk stoppen, ben ik er niet bij dan zou dat tot verwondingen kunnen leiden.
Biène zit als ik werk buiten in een kennel.
Vóór de vechtpartijtjes waren Nika en Marouck ook overdag gewoon samen trouwens maar ik durf dat dus domweg niet meer.

Zodra ik thuis ben mogen ze alle 3 gewoon binnen loslopen. De bench staat dan gewoon open en zowel Nika als Marouck kruipen daar dan regelmatig in. Marouck kiest dan trouwens meestal voor de kleinere varikennel die ook in de kamer staat.
Marouck slaapt 's nachts boven op bed, de andere 2 liggen in de huiskamer 's nachts. Eigen keuze, want de deur naar de gang staat open dus als ze willen kunnen ze gewoon boven komen dan. Nika doet dat ongeveer 1x per maand, Biène nooit.

Alle 3 de honden zijn als pup aan de bench gewend, ze sliepen de eerste tijd ook naast mijn bed in een bench. De enige die er niet graag meer in ligt is Biène. Zij ligt er verder dan ook nooit in, behalve als ik moet stofzuigen gaat ze een kwartiertje de bench in of naar buiten omdat ze de stofzuiger aanvalt, Marouck doet hetzelfde en duikt tegenwoordig dus de varikennel in als ik de stofzuiger pak. :wink:

Ik heb nog nooit gehad dat 1 van de honden diarree had en in de bench gepoept had. Als 1 van de honden niet helemaal fit lijkt te zijn (wat je gewoon merkt als je 's ochtends je tijd grotendeels aan de honden besteed) dan gaat die dus niet de bench in maar de ander.

Gemiddeld genomen liggen Nika en Marouck ieder zo'n 15 á 16 uur per week in de bench. Aangezien een week 168 uur heeft vind ik dat acceptabel.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
ik ben er op tegen, om dan je hond in die auto te laten,
waarom niet met een lijntje ergens in het gras , dan kunnen ze tenminste wel wat hun poten strekken.??? :denken:
Als ik Biène tijdens de training aan een lijntje in het gras zou laten liggen maakt ze zich én veel te druk omdat ze vanalles ziet én ze komt binnen no time het veld weer oprennen aangezien de lijn dat dus gewoon niet houdt. :wink:
Ze zit tussendoor weleens aan de stek naast het veld. Je moet je voorstellen dat daar een ketting aanhangt met een zware sluiting. Biène heeft het gepresteerd al 3x de sluiting aan gort te trekken. :wink:
Zij zit dus nu tussendoor ook weleens even in de auto in de kennel. Het gaat dan over een kwartiertje, maximaal een half uur dat ik niet met haar bezig ben. Ze komt dan even tot rust (kan niet op het veld kijken) en ligt vaak te doezelen als ik haar weer kom halen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tineke

Inge schreef:Ik doe aan benchmisbruik als ik het hier zo lees. :roll:

.
Ik vind het geen benchmisbruik hoor als je je honden apart moet zetten omdat ze anders knokken :wink:
Soms loopt het anders dan je verwacht had en moet je honden scheiden ik zeg alleen dat het dan mijn keuze niet zou zijn om daar dan alsnog een hond bij te nemen :wink:
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat als ik Orson en Rio moest scheiden wegens knokken ik er nog een hond bij zou nemen met nog meer kans op knokpartijen.
Ik hecht nu eenmaal aan een goed functionerend roedel :wink:
Zou het gebeuren dat mijn honden niet meer met elkaar zouden kunnen dan zou ik ze uiteraard ook gaan scheiden maar no way dat daar dan nog een hond bij kwam
Pak-de-bal

Inge schreef:Als ik Biène tijdens de training aan een lijntje in het gras zou laten liggen maakt ze zich én veel te druk omdat ze vanalles ziet én ze komt binnen no time het veld weer oprennen aangezien de lijn dat dus gewoon niet houdt. :wink:
Ze zit tussendoor weleens aan de stek naast het veld. Je moet je voorstellen dat daar een ketting aanhangt met een zware sluiting. Biène heeft het gepresteerd al 3x de sluiting aan gort te trekken. :wink:
Zij zit dus nu tussendoor ook weleens even in de auto in de kennel. Het gaat dan over een kwartiertje, maximaal een half uur dat ik niet met haar bezig ben. Ze komt dan even tot rust (kan niet op het veld kijken) en ligt vaak te doezelen als ik haar weer kom halen.
zij is echt dan een uitzondering, dat blijkt wel van het " uitbreken" , en
dat ze rustig is in de auto, is ook een uitzondering,
want ze gaan verder met z'n allen erg te keer met blaffen, hoor
Inge
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
Inge schreef:Ik doe aan benchmisbruik als ik het hier zo lees. :roll:

.
Ik vind het geen benchmisbruik hoor als je je honden apart moet zetten omdat ze anders knokken :wink:
Soms loopt het anders dan je verwacht had en moet je honden scheiden ik zeg alleen dat het dan mijn keuze niet zou zijn om daar dan alsnog een hond bij te nemen :wink:
Ik zou me niet kunnen voorstellen dat als ik Orson en Rio moest scheiden wegens knokken ik er nog een hond bij zou nemen met nog meer kans op knokpartijen.
Ik hecht nu eenmaal aan een goed functionerend roedel :wink:
Zou het gebeuren dat mijn honden niet meer met elkaar zouden kunnen dan zou ik ze uiteraard ook gaan scheiden maar no way dat daar dan nog een hond bij kwam
Het eerste vechtpartijtje was een week voordat Biène in huis kwam :wink: , vantevoren nooit iets gebeurd. Als ze voor die tijd al regelmatig gevochten zouden hebben was Biène ook niet gekomen hoor, maar op het moment dat ik de keuze maakte leek het een stabiele roedel. Ze waren altijd samen en er waren geen tekenen dat het mis zou gaan. Alleen werd Nika destijds slechter, ze begon meer last van haar heupen te krijgen. Daarbij was Marouck een hormonenbommetje destijds. Die combinatie bleek ineens te escaleren.
Marouck is bijna 2 jaar geleden gecastreerd en Nika is weer opgekrabbeld omdat ze meer rust kreeg toen Biène erbij kwam, Marouck en Biène waren vanaf het eerste moment 4 poten op 1 buik. :wink: Er is nu al 1,5 jaar dan ook niets meer voorgevallen tussen Marouck en Nika. :wink:
Dat ik ze nog steeds gescheiden hou als ik langdurig van huis ben is dus niet omdat het niet soepel verloopt tussen beide dames maar puur omdat ik het niet meer durf. :jank:
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef: zij is echt dan een uitzondering, dat blijkt wel van het " uitbreken" , en
dat ze rustig is in de auto, is ook een uitzondering,
want ze gaan verder met z'n allen erg te keer met blaffen, hoor
Het heeft er vaak mee te maken hoe de auto wordt neergezet. Als je de auto zo neer zet dat ze vanalles zien komen ze niet tot rust, ze blijven geprikkeld worden en ja, dan wordt er geblaft. Ik zet de auto dus zo neer dat de klep niet richting het veld staat en dan is er niets "spannends" te zien, wat rust geeft.
Je moet niet achter mijn auto doorlopen hoor, want dan zal ze ook tekeer gaan. :mrgreen:

Hoewel Biène dus thuis niet graag in de bench ligt is ze dol op de autokennel. Raar eigenlijk, want die is veel kleiner dan de bench. Laat ik Biène los als ik van het veld afloop neemt ze direct een spurt naar de auto en duikt ze de kennel in. :roll:

Overigens staat mijn auto altijd in mijn zicht, de parkeerplaats is direct naast het veld bij ons.
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”