Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ergernisje -penning

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ergernisje -penning

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik merk dat ik me een beetje begin te ergeren aan de penningloze honden die ik steeds tegenkom. Gisteren ook weer in de Soesterduinen. Een Labrador liep steeds mee met onze groep. Geen baas te bekennen. Als die hond nou gewoon een penning om had gehad met een gsm nummer, had ik kunnen bellen. Hond was ook nog eens bijzonder vervelend. Uiteindelijk na drie kwartier kwamen we de baas tegen, maar anders was het mijn probleem geweest. Zit ik met die hond opgescheept.

Twee weken geleden had ik een Labrador in de auto zonder penning. Heb ik allemaal boerderijen bij langs moeten gaan voor ik de juiste had.

En zo kan ik nog wel even doorgaan met weggelopen honden zonder penning. Waarom nou niet gewoon je hond een tuigje of halsband omdoen als je weet dat hij weleens weg zou kunnen lopen? Ik snap de argumenten van vast komen te zitten in een struik oid, maar die kans is toch vrij klein? En is de kans niet veel groter dat iemand je hond terugbrengt als die een penning heeft? Ik denk dat veel mensen denken 'laat maar lopen' als hij penningloos is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ol heb al 4x wat aan mijn honden gehangen en al 4x is het op mysterieuze wijze verdwenen. verloren denk ik.

nu zul jij die van mij nooit los tegenkomen, maar ik heb het even opgegeven met de gsmnummeraanhangsels :mrgreen:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik kan me je ergernis voorstellen, maar na een paar enge verhalen en nadat Dante terug kwam uit de struiken zónder tuigje, heb ik besloten om hem voortaan 'bloot' het bos in te sturen. Als je ziet wat jachthonden doen als ze achter een spoor of geur aangaan, dwars door struiken, enz. Dat risico vind ik toch te groot om dan een halsband o.i.d. om te doen. Dan ben ik hem maar liever langer kwijt ( :N: moet er niet aan denken) dan dat hij aan een tak of hek vast komt te zitten, met alle gevolgen vandien..
Gr. Marijke
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik herken je ergernis..Ook ik vind het erg vervelend er ineens een hond bij te hebben, waarbij ik inderdaad soms loop te emmeren om te bedenken wat nu..? Geen nummer betekent hond laten of meenemen naar huis/ dierenarts of weet ik het wat en dat is heel vervelend.
Vorige week weer een jack russel een nacht over gehad en de hele buurt doorgelopen en maar vragen totdat ik de baas vond. Ik vind dat dus ook heel vervelende dingen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik begrijp wel wat je bedoelt.
Mijn honden hebben echter ook geen penning.
Ik heb ze wel gehad maar ze 'rinkelen' aan hun tuigje en dat vind ik irritant, ook voor hen.
Net een kat die een belletje omheeft.
Vandaar dat ze er nu geen dragen.

Nu zeg ik natuurlijk; zeg nooit nooit, maar ik ben wel zo oplettend (volgens sommige overbezorgd) dat die van mij echt niet de kans krijgen weg te lopen.
En het zijn ook gewoon geen grote avonturiers hoor.
Al weet ik heus dat een ongeluk in een klein hoekje zit en niet altijd alles te voorkomen is.

Maar het zou wel beter zijn, ben ik met je eens.
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Joy heeft ook geen halsband om als ze los is, ik ben bang dat ze ergens aan blijft hangen. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Het zet me even aan het denken. Want als Joy wegloopt zou ik het wel fijn vinden als ik direct gebeld wordt. Ik blijf het even volgen. Maar ik ben bang dat ze toch de halsband gewoon om krijgt.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

die van mij hebben het ook niet,alleen als ik naar vreemde gebieden gaan,dan heeft demi een tuig om met een label met mijn nr.
maar in de buurt weet iedereen wel dat ze van ons zijn en ze zijn beiden gechipt dus als mensen ons echt niet weten te vinden dan is de da dichtbij om het te checken.
Maar ja ik verlies mijn honden eigenlijk niet uit het zicht dus ben er ook niet zo bang voor dat het nodig is.
Voor honden die inderdaad niet bij het baasje blijven zou het wel goed zijn,daar ben ik het mee eens.
Zoek stok!
Zeer actief

Suuz schreef:Ik heb ze wel gehad maar ze 'rinkelen' aan hun tuigje en dat vind ik irritant, ook voor hen.
Ik heb niet rinkelende penningen van Rogz :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Dat is een dilemma waar wij ook voor hebben gestaan. Onze honden hebben met stoeien vast gezeten in elkaars halsband. Jody stikte Charley..zij zat met haar hoektand vast in zijn halsband. Als wij er niet bij waren geweest was het slecht afgelopen. Nu konden we de halsband doorsnijden want losgespen ging al niet meer omdat hij al veel te strak gespannen was.
Die angst van een stikkende Charley en wanhoop van Jody staan nog op mijn netvlies gebrand.

Dus hier alleen maar halsbanden om als er een lijn, die wij vasthebben, aanzit. Dus loslopen en uiteraard in huis géén halsband.

Ik snap en weet van het probleem als ze de weg kwijt zijn en een ander "lastig vallen" maar probeer dat voor te zijn door ze altijd in zicht te houden.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

nummer staat binnen in de halsband en verder hebben ze een chip moesten ze echt weglopen
Zoek stok!
Zeer actief

loony schreef:nummer staat binnen in de halsband en verder hebben ze een chip moesten ze echt weglopen
Maar aan een chip heb ik dus niks op korte termijn he. Dan moet ik met de hond naar een dierenarts toe om uit te lezen. En dat is precies waar ik van baal. Twee weken geleden heb ik een afspraak op m'n werk gemist omdat ik met die Labrador langs de boerderijen moest. Of zoals gisteren had ik dan met die andere Labrador naar een dierenarts in Soest moeten zoeken om de chip te lezen. Geen idee hoe, want die hond bij Bram in de auto kon echt niet.

Maar wel een goede tip dat het gsm nummer ook binnenin de halsband kan staan, daar was ik nog niet opgekomen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

ik ben het beginnen doen omdat ik zelf constant de penningen kwijt was, al heb ik wel eens foon gehad van iemand die een penning had gevonden en ben ik die gaan ophalen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier ook niets. Tirsa heeft ze ook nooit gehad, de katten wel, en waren ze altijd ook al kwamen ze niet buiten de tuin binnen de korste keren foetsie. Nu is Tirsa geen wegloop hond, maar goed, ze is gechipt.

Gelukkig heb ik hier nog nooit last gehad van meelopende honden, maar ik zou ze gewoon naar het asiel brengen. Kunnen die het verder afhandelen.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Neeltje schreef:Gelukkig heb ik hier nog nooit last gehad van meelopende honden, maar ik zou ze gewoon naar het asiel brengen. Kunnen die het verder afhandelen.
Leuk als je om 11 uur in de avond staat met een hondje..
Daar gaat het nu net over. Een weggelopen hond kan voor de vinder een hele hoop gedoe geven als niet te traceren is waar het beest hoort.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Neeltje

Eline* schreef:
Neeltje schreef:Gelukkig heb ik hier nog nooit last gehad van meelopende honden, maar ik zou ze gewoon naar het asiel brengen. Kunnen die het verder afhandelen.
Leuk als je om 11 uur in de avond staat met een hondje..
Daar gaat het nu net over. Een weggelopen hond kan voor de vinder een hele hoop gedoe geven als niet te traceren is waar het beest hoort.
Dan hebben we hier de dierenambulance, die hebben 's nachts toegang tot het asiel. En als die te beroerd zijn om hem te komen halen, drop ik hem wel daar op de basis. Even kleine toevoeging, ik heb hier bij de dierenambulance gewerkt, dus weet hoe het er aan toe gaat.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Hier penningen met daarop mijn mobiele nummer en de tekst; ik ben gechipt. Ik vind de kans dat ze weglopen groter dan de kans dat ze ergens achter blijven haken.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Zoek stok! schreef:
Suuz schreef:Ik heb ze wel gehad maar ze 'rinkelen' aan hun tuigje en dat vind ik irritant, ook voor hen.
Ik heb niet rinkelende penningen van Rogz :wink:
Afbeelding

Hee wat goed! Bedankt voor de tip :mrgreen:
Nou, dan ben ik zeer binnenkort toch wel aan de penning.
Ze hebben zelfs een roze voor Misty :mann: :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos had een penning en Saar heeft ook een penning. Saar zou ongeveer permanent los mee kunnen lopen, maar toch vind ik het een heel naar idee om haar los te laten als ze haar halsband met penning niet om heeft.
Ik heb ook een mini jachtlijntje voor haar (had ik ook voor Moos), vreselijk handig, alleen die gebruik ik dus bijna nooit omdat ik haar niet los durf te laten met helemaal niks waar een tel. nummer opstaat.

Ik heb weleens gehad dat ik van plan was alleen een aangelijnd rondje door de wijk te doen met de hondjes, dus jachtlijntjes even snel omgehangen. Toen kwam ik een kennis met hond tegen die het bos in ging, of we even meegingen.
Prima, leuk! Maar ik heb me toen echt even ergens overheen moeten zetten om ze los te laten met niks om de nek :roll: :wink:

Ik baal zelf trouwens behoorlijk als ik een achtervolgende hond heb zonder penning.
Afbeelding
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

hier allebei een penning aan het tuig.

Als ze ergens achter blijven hangen, worstelen ze zich echt wel uit hun tuig, dat weet ik zeker. Maar de kans is er best wel dat ze eens een keer te snel weg zijn en evt. mensen in de weglopen dan hebben ze in ieder geval die penning.
Ik doe het juist met in mijn achterhoofd dat het zo makkelijk is voor de vinder.

in huis hebben ze bij mij niks om
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Ik heb weleens gehad dat ik van plan was alleen een aangelijnd rondje door de wijk te doen met de hondjes, dus jachtlijntjes even snel omgehangen. Toen kwam ik een kennis met hond tegen die het bos in ging, of we even meegingen.
Prima, leuk! Maar ik heb me toen echt even ergens overheen moeten zetten om ze los te laten met niks om de nek :roll: :wink:
Haha, herkenbaar. Ik ging alleen met een jachtlijn om even agility trainen met Bram. Toen leek het me leuk om ook nog even een stukje te gaan wandelen. Totdat ik me bedacht dat hij geen halsband en dus geen penning om had en het zweet brak me uit. Dus eerst naar huis en toen alsnog gewandeld. En dat terwijl ik Bram nog nooit kwijt ben geweest :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

hier ook beide een penning.
Kies er ook bewust voor om beide een tuigje aan te geven vanwege de penning :mrgreen:

Weet je wat ik nog het irritantste vond dat was dat de eigenaar van de hond, gisteren, totaal niet bezorgd was. Je moest zelfs nog vragen of hij nu wel zijn hond bij hield. Nou ik zou me absoluut niet happy voelen als ik in van beide al 5 minuten kwijt ben.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Neeltje

*Anita* schreef:hier ook beide een penning.
Kies er ook bewust voor om beide een tuigje aan te geven vanwege de penning :mrgreen:

Weet je wat ik nog het irritantste vond dat was dat de eigenaar van de hond, gisteren, totaal niet bezorgd was. Je moest zelfs nog vragen of hij nu wel zijn hond bij hield. Nou ik zou me absoluut niet happy voelen als ik in van beide al 5 minuten kwijt ben.
Ik wil Tirsa gewoon altijd in het oog hebben. Gelukkig loopt ze meestal niet meer dan 'n 20 tal meter (als ze dat al haalt) van mij vandaan. Dan kijkt ze al om waar ik blijf.
Zoek stok!
Zeer actief

*Anita* schreef:Weet je wat ik nog het irritantste vond dat was dat de eigenaar van de hond, gisteren, totaal niet bezorgd was. Je moest zelfs nog vragen of hij nu wel zijn hond bij hield. Nou ik zou me absoluut niet happy voelen als ik in van beide al 5 minuten kwijt ben.
Zoooo die vent was echt irritant inderdaad. Zitten wij al drie kwartier met een vervelende reu opgescheept, laat hij z'n hond gewoon weer meelopen met ons terwijl hij zelf staat te kleppen :19:
Edit: en dan ook nog antwoorden 'ik zal het proberen' op mijn vraag of hij dit keer z'n hond wel bij zich houdt :roll:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Yèti
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yèti »

Aan Yèti's halsband hangt een penning. Als ik haar los laat lopen klik ik de riem los en houdt ze haar halsband om. Onze mobiele nummers staan op de penning, net als de tekst: ik ben gechipt.
Nu moet ik er alleen nog aan denken dat ik mijn mobiele telefoon ook meeneem als ik met haar ga wandelen. :wink:
Groetjes, Linda en Yèti
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy heeft geen penning (schaam). Ik denk dat ik er toch maar een aanschaf voor in onbekend gebied. Ze loopt welliswaar altijd bij ons, maar je zult zien net die ene keer niet. Ik vind het wel een goed idee zo'n penning met je GSM nummer, heb er simpelweg nooit aan gedacht waarschijnlijk omdat ze altijd bij ons blijft. .

Anne
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je hond wegloopt, maar ik verwacht het met Biko echt niet.
Hij heeft bij het loslopen (en hij loopt altijd los) geen halsband om, hij heeft een halfcheck voor zijn lange vacht en daarmee blijft hij snel ergens aan haken of zit hij met zn poot erdoorheen... :roll:

Hij is wel gechipt, maar daar heb je dus inderdaad niets als je niet langs de dierenarts of asiel gaat.

mm dilemma!
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

In principe hang ik elke keer als we ergens anders gaan wandelen wel een kokertje oid aan d ehalsband maar vaker kom ik zonder koker weer thuis dan met... dus als je mijn honden tegenkomt heb je ook kans dat er niets aanhangt zeg maar :wink:
Zit er wel over tedenken om een een cheap-ass hals band tekopen voor alle 3 en daar met watervaste stift mijn mobiele nummer opteschrijven...

Jacqueline
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Sinds kort houden ze hier ook de halsbandjes aan, veel makkelijker en veiliger. Attis heeft nu penningen van Xena om aangezien die twee setjes had dus als ze hem vinden kunnen ze ons ook opbellen :ok:
Afbeelding
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Crista »

Is inderdaad wel een goed idee die 'geluids-loze' penning. Mitch is wel gechipt maar daar heb je natuurlijk niks aan als je hem even kwijt bent.

Het nadeel van je nummer in de halsband, is dat iemand dat maar net moet weten. Het is wel een heel goed alternatief voor de penning!!
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Bertus heeft ook altijd een penning om, het scheelt zo ontzettend veel stress in het geval van weglopen. Stress voor de baas maar ook voor de hond.
Geen enkele hond vind het leuk om door een vreemde te worden meegenomen, in het asiel te belanden en daar vervolgens uren te wachten totdat je hem komt ophalen.

Je kan trouwens ook nylon halsband nemen en die laten borduren.

Ik had de naam en mijn telefoon nummer erop laten zetten.

Afbeelding
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”