Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bloedtransfusie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Bloedtransfusie

Ongelezen bericht door chrico »

Hoe gaat dat in zijn werk? Wanneer komt een hond in aanmerking voor een transfusie? Kan er bijv bloed van een broer of zus gebruikt worden en rechtstreeks gegeven worden? Welke risico's zitten er aan vast?
Wie heeft er ervaring met een hond met ernstige bloedarmoede?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

:19: Ik weet het niet. Spyro geeft elke drie maanden bloed bij de bloedbank in Ommen. Eastmoor hier op het forum is daar van als je haar een pb stuurt want ze leest hier niet altijd kan ze al je vragen beantwoorden
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ze doen het niet snel hoor , lance zijn oogrood en lippen waren na zijn maagbloedingen heel bleek. Ze keken toen elkedag zijn bloed na , of het nog kon zonder transfusie . Was het toen wel nodig geweest hadden we hier http://www.evbn.nl/ naar toe gemoeten op aanraden van Dr gerritsen.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Bloedtransfusie

Ongelezen bericht door Liesbeth »

chrico schreef:Hoe gaat dat in zijn werk? Wanneer komt een hond in aanmerking voor een transfusie? Kan er bijv bloed van een broer of zus gebruikt worden en rechtstreeks gegeven worden? Welke risico's zitten er aan vast?
Wie heeft er ervaring met een hond met ernstige bloedarmoede?
Ik heb er geen ervaring mee, maar <a href="http://www.overdieren.nl/Pages/Nederlan ... m">hier</a> kan jet eea erover vinden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

jip007 schreef:ze doen het niet snel hoor , lance zijn oogrood en lippen waren na zijn maagbloedingen heel bleek. Ze keken toen elkedag zijn bloed na , of het nog kon zonder transfusie . Was het toen wel nodig geweest hadden we hier http://www.evbn.nl/ naar toe gemoeten op aanraden van Dr gerritsen.
Hier geven wij inderdaad het bloed. Dr gerritsen neemt het af. Hoe en wat er dan verder mee gebeurd weet ik niet.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Honden hebben meer bloedgroepen dan mensen; een match vinden is dus moeilijker. Wel is het zo dat de eerste transfusie eigenlijk altijd wel goed gaat. Bij voorkeur geef je er wel antihistamine en een steroide (prednison oid) bij. Heeft een hond vaker bloed nodig, dan zul je wel moeten testen welk bloed geschikt is (en als je daar tijd voor hebt, doe je dat sowieso). In noodgevallen (een hond die erg veel bloed verloren is door een gescheurde milt bijvoorbeeld) kun je die stap dus overslaan, en geef je het bloed dat voorhanden is, in combinatie met antihistamine en prednison.

Groetjes,

Kees
chrico
Zeer actief

Dat is dus niet gebeurd tijdens de operatie. Nu na ruim anderhalve week is alles nog steeds heel bleek. Er is ruim de helft aan bloed verloren gegaan en je merkt eigenlijk nog weinig verandering qua bleekheid
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Casey schreef:Honden hebben meer bloedgroepen dan mensen; een match vinden is dus moeilijker. Wel is het zo dat de eerste transfusie eigenlijk altijd wel goed gaat. Bij voorkeur geef je er wel antihistamine en een steroide (prednison oid) bij. Heeft een hond vaker bloed nodig, dan zul je wel moeten testen welk bloed geschikt is (en als je daar tijd voor hebt, doe je dat sowieso). In noodgevallen (een hond die erg veel bloed verloren is door een gescheurde milt bijvoorbeeld) kun je die stap dus overslaan, en geef je het bloed dat voorhanden is, in combinatie met antihistamine en prednison.

Groetjes,

Kees
Ik heb begrepen dat dat kan als de hond nog niet eerder een transfusie heeft gehad. In de info staat nml dat een hond na een transfusie, met niet overeenkomende bloedgroep, antistoffen gaat aanmaken. Of wordt dat opgevangen door de antihistamine en prednison?
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

chrico schreef: Nu na ruim anderhalve week is alles nog steeds heel bleek. Er is ruim de helft aan bloed verloren gegaan en je merkt eigenlijk nog weinig verandering qua bleekheid
dat duurde bij lance ook zo lang , hij was zelfs de eerste dagen gewoon te slap om te lopen. :wink:
beterschap met je ventje.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jip007 schreef: beterschap met je ventje.
volgens mij heb ik wat gemist... wat is er gebeurd?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
chrico
Zeer actief

Nikan heeft zijn milt gescheurd die nu verwijdert is. Hij heeft ruim de helft van zijn volume bloed verloren en heeft moeite om het weer op pijl te brengen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

chrico schreef:Nikan heeft zijn milt gescheurd die nu verwijdert is. Hij heeft ruim de helft van zijn volume bloed verloren en heeft moeite om het weer op pijl te brengen.
och jeetje... sterkte met het ventje.... :(: hoe kan dat zo?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
chrico
Zeer actief

Door een heel stom foutje van mijn kant.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Geen ervaring mee Whera maar wens je wel sterkte met je ventje :ok:

Groetjes Els
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

chrico schreef:Door een heel stom foutje van mijn kant.
:knuffel:

Ik hoop dat het niet nodig is, Whera!
Misschien heeft het wat meer tijd nodig?
chrico
Zeer actief

Dat hoop ik ook. Vandaag is hij voor het eerst weer even los geweest en heeft daar echt van genoten. Waarschijnlijk mede daardoor heeft hij goed gegeten :cheer:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ZinoJinx
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel
Engelse Bulldog
Rottweiler

Ongelezen bericht door ZinoJinx »

Goedemorgen,

Ik heb in augustus vorig jaar een bloedtransfusie laten doen bij mijn golden retriever. zij is na haar (spoed)operatie aan baarmoederontsteking (op 10-jarige leeftijd) massaal haar rode bloedcellen beginnen afbreken. Eerst hebben ze geprobeerd om dit met cortisone terug op peil te krijgen maar dit ging veel te traag en na een week was een bloedtransfusie echt noodzakelijk. Ik heb mijn rottweiler meegenomen als donor en de transfusie op zich is zeer goed verlopen. ze kikkerde ook vrijwel onmiddellijk na bloedtransfusie op. maar een kleine 2 weken later, stond ze weer op hetzelfde punt als voor haar transfusie. een 2e transfusie had bij haar geen nut (hier heb ik het nog steeds moeilijk mee, maar de DA's zullen hun vak wel kennen veronderstel ik) omdat ze haar rode bloedcellen massaal bleef afbreken en hebben we ze moeten laten gaan.
chrico
Zeer actief

Weet je ook de oorzaak van het afbreken van de cellen? Had zij al een keer een transfusie gehad in het verleden of tijdens de operatie?
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ZinoJinx
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russel
Engelse Bulldog
Rottweiler

Ongelezen bericht door ZinoJinx »

neen, dit was haar eerste en enige transfusie. ze is op 10 jarige leeftijd aan baarmoederontsteking geopereerd.2 dagen na operatie is zij op controle geweest en toen zagen ze dat haar ogen wat geel waren.dit kon 2 oorzaken hebben: ofwel was haar lever de viezigheid van de baarmoederontsteking aan het verwerkern,ofwel was ze haar rode bloedcellen aan het afbreken. ze hebben dan bloed afgenomen en toen werd duidelijk dat haar hematocriet te laag was.daarvoor heeft ze dan cortisone gekregen maar dit hielp ook niet om nieuwe rode bloedcellen aan te maken.dan heeft ze die transfusie gekregen.ik denk een kleine 2 weken na haar operatie. De reden van het afbreken van de cellen is nooit gekend. Dit kan door de operatie komen, of door één of ander medicijn dat ze toegediend gekregen heeft tijdens operatie, of door ouderdom.we weten ook niet of ze bloedarmoede had voor haar operatie. ze kikkerde wel vrijwel onmiddellijk op na die transfusie. ik ben er gans de tijd bijgebleven en je zag haar met de minuut beter worden.rode bloedcellen geven energie. haar tandvlees had na transfusie terug een mooiere kleur.ze heeft dan nog wel cortisone blijven nemen maar het heeft niet mogen baten.DA zei dat haar lichaam niet meer mee wilde. het was niet gemakkelijk om te stoppen met vechten, maar ik zag aan chana ook dat ze er zelf genoeg van had.

na haar transfusie ben ik dagelijks op bezoek geweest om haar hematocriet te laten controleren.maar het resultaat is een 'moment'resultaat. in het begin was het resultaat zeer goed. te goed eigenlijk. maar een dag later kon het weer bergaf gegaan zijn,terwijl het een dag later weer goed kon staan. je mag je dus niet vastpinnen op de resultaten kort na de transfusie.
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

chrico schreef:Dat hoop ik ook. Vandaag is hij voor het eerst weer even los geweest en heeft daar echt van genoten. Waarschijnlijk mede daardoor heeft hij goed gegeten :cheer:
jeetje ik lees het net , beterschap voor nikan en knuffels natuurlijk
ook voor jullie :knuffel:
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

jeetje daar schrik ik van!

heel veel succes!! :ok:
Afbeelding
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

chrico schreef:Dat hoop ik ook. Vandaag is hij voor het eerst weer even los geweest en heeft daar echt van genoten. Waarschijnlijk mede daardoor heeft hij goed gegeten :cheer:
:ok: :ok:
Voel jij je inmiddels minder schuldig?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Had dit helemaal gemist.
Zo te lezen gaat het weer helemaal goed komen.
Knuffel voor jullie.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat lekker dat hij weer goed eet :ok:

Sterkte met je ventje :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Beterschap met Nikan, heb het even helemaal gemist. Geef jezelf het ventje maar een dikke knuffel van me.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”