Met 'het zal nooit meer beter gaan/worden' daarmee bedoel ik dat epilepsie een chronische ziekte is (integenstelling tot een - ik zeg maar wat - kapotte kruisband, daarvan heeft een hond ook ongemak, maar 't kan verholpen worden) niets meer maar ook niets minder.Lynda schreef:Rami schreef:Zeker in deze mate van epilepsie, de frequentie van de aanvallen, het feit dat het nooit meer beter zal gaan...
Dat is precies de reden dat iemand anders nooit een beslissing kan en mag nemen voor een eigenaar van een hond met epilepsie. Voor buitenstaanders is het makkelijk te zeggen: "laat die hond toch inslapen" (en ik bedoel hiermee niet dat men dat hier zegt, maar het is een veel geuite "raad" aan de eigenaar van een epileptische hond, veelal gedaan door mensen die totaal geen ervaring hebben met, of afweten van epilepsie).
Echter, wat je zegt "feit dat het nooit meer beter zal gaan" kun je bij epilepsie niet zeggen. Er zijn ook honden die wèl beter gaan op medicijnen en gewoon rustig oud worden. Heel zelden zijn er honden die helemaal geen toevallen meer krijgen en die na zorgvldig afbouwen zelfs zonder medicijnen kunnen. Dat gebeurd niet vaak, maar het gebeurd.
Elke eigenaar staat anders tegenover de toevallen van zijn hond en bij elke eigenaar ligt de grens op een andere hoogte. De ene eigenaar kan meer hebben dan een ander en soms is dat misschien niet leuk, want dan weet je dat zo'n hond misschien best nog een goed leven kan hebben als er wat meer moeite gedaan wordt, maar als de eigenaar niet wil, of niet kan, dan houdt het op en is de beslissing om te euthanaseren de enige optie die overblijft. En wie zijn wij om te oordelen dat dat moment te vroeg of te laat is?
Alleen de eigenaar van die betreffende hond, die dagelijks met de hond leeft, kan daarover de juiste beslissing nemen.
Daarbij weet ik wel het een ander van epilepsie af (bij mensen) én zeg ik dat ik niet zou weten wat ik zelf zou doen als ik in de schoenen zou staan van Anouschka of Monique of een ieder ander die te maken heeft met met honden die zo vaak toevallen krijgen.
Ik wil dus niet in het hoekje geschaard worden van mensen die geen verstand van zaken hebben en makkelijk oordelen. Dat doe ik bij mijn weten niet. Komt dat wel zo over dan spijt me dat.