Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chemische castratie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Qal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo & Welsh
Aantal honden: 2

Chemische castratie

Ongelezen bericht door Qal »

Misschien niet helemaal de goede plaats maar de vraag sluit wel aan bij het subforum, wie heeft er ervaring met chemische castratie en dan met name met eventuele bijwerkingen? :denken:

Ik kan er maar weinig over vinden maar heb al wel een afspraak staan begin volgende week. De dierenarts geeft geen enkele bijwerking (behalve de gewenste :smile: ) op.

Ook gaf deze aan dat het ongeveer na 2 dagen zou moeten werken en dan ongeveer een maand aanhoudt, is dit jullie ervaring ook?
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik heb de ervaring dat het per hond heel erg verschilt of er uberhaupt veranderingen optreden en zo ja hoelang deze aanhouden. Bij sommige honden is het na 2 weken al uitgewerkt, bij anderen pas na 2 maanden,...
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

het werkt niet direct,en ik vind het vies tegenvallen.
Juist door de chemische castratie ging mijn reu ineens vechten en vervelend tegen andere honden doen,had ie nog nooit gedaan.
Ik heb het toen alleen gedaan vanwege de hitsigheid maar goed,dat woog niet op tegen de gevechten met andere honden,dus ik doe het nooit meer.
Gewoon puur natuur dus voor mijn hond.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Wat voor spul gebruiken ze voor chemische castratie?
Klinkt mij niet helemaal lekker in de oren om dat zo in je hond te laten spuiten :denken:
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Gollum schreef:Wat voor spul gebruiken ze voor chemische castratie?
Klinkt mij niet helemaal lekker in de oren om dat zo in je hond te laten spuiten :denken:
Tardak heet het middel;

http://repertorium.fidin.nl/index.cfm?o ... ductid=282 (hier staan ook de bijwerkingen in!)

Ik vind het wel een goed middel om te kijken wat voor effect het heeft op een hond na castratie. Op deze manier hoef je niet je hond gelijk te castreren, maar kun je eerst kijken of het ongewenste gedrag idd afneemt na castratie. Zo niet, dan zal echt castreren wrs ook geen zin hebben en hoef je ook niet onnodig te castreren.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik vind de bijwerkingen wel iets om bij stil te staan :eek: :N:
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Er moet hier ergens nog een topic over staan van vorig jaar...
In ieder geval kunnen de bijwerkingen dermate erg zijn dat ik besloten heb het "niet" te doen en mijn reu direct heb laten castreren.

Het chemische....was er teveel aan.

Ik raad het dus ten zeerste af !
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Qal
Zeer actief

Reden voor ons is met name dat hij op het moment botergeil rond kwijlt en ontzettend druk is, niet alleen vervelend voor ons maar zeker ook voor hem. Hij zit zichzelf gewoon duidelijk in de weg en aangezien we niet met hem gaan dekken is deze optie naar boven gekomen. Eerst chemisch castreren en eventueel normaal maar voor ik in een gezond dier laat snijden wil ik wel weten of het uberhaubt een goed effect heeft. :wink: Het blijft een risico en ik heb ook gevallen gelezen dat het de paringsdrang niet altijd indamt. :19:

Stom dat ik de naam van het middel niet gevraagd heb, het was niet Tardak in ieder geval. (ze mompelde wel iets toen ik opvroeg wat het ongeveer ging kosten) Onze dierenarts staat er wel heel positief tegenover.

Als iemand het vorige topic hierover kan vinden, graag. :ok: Ik heb uitgebreid gezocht maar kon er weinig tot niks over vinden.
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Toen wij onze eerste hond chemisch lieten castreren op aanraden van een gedragsdeskundige, werd de hond ernstig incontinent gedurende de werkzame periode van de spuit. Wij dachten dat dat met de spuit te maken had maar volgens dierenarts en (ze heeft het nagevraagd) de fabrikant was dit onmogelijk.
Achteraf gezien lag het inderdaad niet direct aan de spuit, maar aan de verminderde hoeveelheid mannelijk hormonen. Het was dus wel een goede indicatie voor ons voor die problemen. Als ik ooit nog zou overwegen een hond te laten castreren zal ik altijd eerst een chemische castratie overleggen met de dierenarts. Van overige bijwerking heeft onze hond nooit last gehad. Hij is 2 x chemisch gecastreerd.
Groetjes
Marjan
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Bij Jurek leek de chemische castratie in zijn geheel niet op de definitieve castratie. Bij de chemische leek het erop dat hij alleen maar moe of lui was en had nergens geen zin in.
Na de definitieve castratie kregen we een hele andere hond. Blij, vrolijk, actief en erg tevreden. Jurek is gecastreerd omdat hij problemen met de prostaat had en anaalkliertumoren. Het kan zijn dat hij daar al tijden mee rond liep, zonder dat wij het wisten. Vandaar waarschijnlijk de omslag in zijn hele doen en laten.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

M@ri@nne schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... ght=tardak

Meer info via de zoekfunctie :wink:
Zoals je kunt lezen, was ik bepaald niet enthousiast over chemische castratie. Het is bij Bram als middel tegen voorhuidontsteking ingezet. Hij was daarna nog geen schim van zichzelf. Zo moe, sloom, lusteloos.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Qal
Zeer actief

M@ri@nne schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... ght=tardak

Meer info via de zoekfunctie :wink:
Thanks! :ok: Ik wist de naam van het middel niet en kon dus maar bar weinig vinden. Ik heb ook iets teruggevonden over Androcur, volgens mij is dit het middel wat onze dierenarts wil gebruiken alleen duur vond ik het niet maar lees juist dat mensen het wel duur vinden.
Ik ben voor de enting en chemische castratie "maar" 76,- kwijt dus het lijkt me dan sterk dat ze Androcur gebruiken? :denken:
Qal
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Zoals je kunt lezen, was ik bepaald niet enthousiast over chemische castratie. Het is bij Bram als middel tegen voorhuidontsteking ingezet. Hij was daarna nog geen schim van zichzelf. Zo moe, sloom, lusteloos.
Ik had het gelezen idd. Heel vervelend dus ik hoop dat het bij Quasar beter uitpakt maar dat weten we natuurlijk pas als we het geprobeert hebben.

Ik herinner me net overigens dat de assistente het had over 1ml per 10kg en vond in een topic terug dat Tardak 6cc per 10kg is? Iemand een idee of het dan toch Androcur is? :denken:
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Wolf is 2x chemisch gecastreerd en bij hem heeft het ongeveer een half jaar per keer geholpen. Het hielp bij ons niet meteen maar na een week of 1 a 2 volgens mij. Het is echt een tijdelijke oplossing als het al helpt
Totdat we erachter kwamen dat hij een vergrootte prostaat had en om die reden dus definitief gecastreerd moest worden.
Afbeelding
chester
Actief

Ongelezen bericht door chester »

Ik heb het bij Odie laten doen maar hij werd erg bang door. Toen het spul uitgewerkt was hij gelukkig weer redelijk normaal. Hij is van zich zelf al behoorlijk angstig.
gr Chester
Qal
Zeer actief

chester schreef:Ik heb het bij Odie laten doen maar hij werd erg bang door. Toen het spul uitgewerkt was hij gelukkig weer redelijk normaal. Hij is van zich zelf al behoorlijk angstig.
gr Chester
Werd hij nadat het uitgewerkt was weer helemaal normaal? Dit mis ik af en toe, wordt de hond gewoon weer zoals hij was of blijf je toch iets aan je hond merken? :denken:

Nou ja het wordt nu aftellen voor ons, morgen om 8:30 wordt het een wandelingetje naar de DA. Ik hoop dat we er goed aan doen en Quasar een beetje verlicht wordt van zijn enorme paringsdrang. :wink:
Qal
Zeer actief

Nou kleine update, het ging allemaal prima. Quasar heeft 5ml Vetadinon achter zijn elleboog ingespoten gekregen. :wink:
Het zou volgens de DA na ongeveer een week gaan werken dus dat wordt afwachten. Van de injectie zelf heeft ie geen last gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”