Nou, ik ben eruit. Er komt binnenkort een pup (tussen nu en augustus het liefst). Alles bij elkaar afgewogen is dat gewoon de beste weg.
In het kort.
-Mijn lief hondje (briardXbouvier) heeft een (hele) slechte rug.
-Ze heeft sinds pasen vorig jaar meer moeite met alleen zijn (vroeger nooit).
-Ze is dolgelukkig met andere honden erbij, en dus een maatje zou haar veel plezier doen.
-Met andere honden is er ook weer nul probleem met alleen zijn, dus komt dat even mooi uit

- Ze doet het voortreffelijk op de moderin, ze rent en vliegt is vrolijk, kan weer anderhalf uur wandelen en heel af en toe (als bezorgd baasje het toestaat) speelt ze heel enthousiast met grote lompe honden (ze is helemaal flieft

Ik zelf wil het allerliefst een beauceron of een hovawart.
Gezien mijn interesse in fokken en alles wat erbij komt kijken ("breeding better dogs"

Maar.....ik heb wel wat ervaring met Briard-pups...en de Beauceron is toch tot op zekere hoogte wel vergelijkbaar (voor degenen die het niet weten...was vroeger "familie"

En...die zijn LOMP. Echt behoorlijk lomp. Wel heel lief verder hoor. Met de twee dames van mijn moeder was het soms echt een drama...hun favoriete manier van spelen is zo hard mogelijk aan komen rennen en dan vol in de flank duiken, of de kont in de strijd gooien. Met mijn hondje dus niet zo'n goed plan. Die is nogal eens over de kop geslagen destijds (nee, rugprobleem niet door ontstaan, maar het zal ook niet geholpen hebben..)
Nu twijfel ik dus. Ga ik voor mijn favoriete ras (is een Hovawartpup/puber trouwens net zo lomp, Inge en anderen??)...of ga ik voor een ander ras, maar iets kleiner en fijnzinniger...om mijn hondje beter te kunnen beschermen??
Aan de ene kant denk ik...tja, ik ben toch niet de enige die een jonge hond bij een oude hond zet?? En ik ben er toch zelf bij? Die pup kan toch snel genoeg leren dat ze niet lomp met de hond mag spelen?
Aan de andere kant denk ik...het wordt een maatje voor mijn hond en dus zou het leuk zijn als ze wel samen kunnen spelen, zonder dat ze daarbij het risico loopt omvergegooid te worden. Nu ze zo goed gaat op de moderin namelijk, rent ze weer graag en samen rennen is veel leuker dan alleen natuurlijk. Ik heb wel een heel leuk niet-erkend herdertje op het oog, die ongeveer 48-50 cm hoog is en ongeveer 20 kilo weegt.
En dan moet ik gewoon langer wachten op de mogelijkheid een beauci/wartje aan te schaffen.
Moeilijk...zucht.
Tips, meningen...alles welkom. Wat zouden jullie doen?