Daan schreef:het leuke aan zo'n topic is dat me in in alle meningen kan vinden, echt helemaal goed, en morgen, net als gisteren en overmorgen mijn honden loslaat waar het niet mag, maar wel goed kan.
Ze mogen hier officieel nergens los, want hertjes en nijntjes.
Ik ben een zeer ongehoorzame burger als het gaat om loslopende honden.
Die geen overlast veroorzaken.
En na al die jaren op dit forum met al die mensen die hysterisch roepen dat ik mijn honden aan de lijn moet laten lopen, lopen mijn honden nog altijd heerlijk los.
Hier idem. Ik moet toch aan het belang van mijn honden denken. Luister ik naar andere mensen en de regeltjes, dan zijn mijn honden gedupeerd. Ook van paarden vind ik het heel belangrijk dat ze voldoende in de wei komen, en niet continu op een paar vierkante meter opgesloten staan.
Ook in de paardenhouderij zijn veel misstanden en nu is ook voorgesteld om paardenhouders diploma te laten halen zodat ze er meer van af weten. Maar ik denk dat misstanden veel vaker voortkomen uit onverschilligheid dan onwetendheid. Daarnaast is onwetendheid vaak debet aan onverschilligheid: want als je namelijk een dier neemt, dan behoor je ten volle verantwoording ervoor te nemen en dien je te weten hoe je er mee om moet gaan. Als je dat niet weet, is het desinteresse. Als je je niet interesseert voor het dier en je er niet in verdiept, moet je er niet aan beginnen.
Verder zijn er onvoldoende regels m.b.t. het welzijn. Er zijn veel dierenhouders die best weten dat paarden ontwormd moeten worden, dat het niet goed voor ze is om eeuwig in de natte dreb te staan, dat ze voldoende eten horen te krijgen. Toch gebeurt het vaak niet. En dan? Wordt er half ingegrepen, een bekeurinkje hier en daar en verder verandert er niets. Want de wet faalt. En dat zie je ook bij huisdieren.
Wat hebben cursussen en diploma's dan voor zin?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen