Gek hè, ik was toch (onaangenaam) verrast en verbaasd dat hij weer mank liep
Vanochtend liep hij weer als een kievit (op vier poten
Moderator: moderatorteam

Ik vind het niet erg hoor als hij nooit van de Moderin af zou komen. Maar liever niets natuurlijkMoniqueDM schreef:Fijn om te horen dat Dante weer zo lekker opknapt op de Moderin.
En Marijke, wat maakt het uit als Dante z'n verdere leven op een minimale dosis Moderin staat? Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van leven en dat heeft hij door dit middel.
Er zijn meer honden die levenslang op de Prednison staan en het er goed op doen. Kleine ongemakjes hou je altijd die als mogelijke bijwerkingen beschreven staan. Bestaan er geen testen om de relatie blaasgruis en Moderin aan te tonen?

Ik weet niet hoe zwaar Bonha is, maar als het de hond is op je avatar dan krijgt ze idd een heel minimale dosis! Dante krijgt om de dag twee maal vier mg. Misschien dat ik over een tijdje nog kan proberen om die hoeveel heid nog terug te brengen, maar voorlopig laat ik het maar even zo.Madelief schreef:Fijn dat hij het er zo goed op doet! Ik snap je verbazing wel, want Bonha zit inmiddels ook (semi)-permanent op de moderin. Haar onderhouds-dosis is een halve tablet (van 4 mg, dus 2 mg). Dat is echt niks. Maar inderdaad, ze rent ze vliegt, ze speelt en ze is hartstikke vrolijk!
Overigens ligt het ook aan de moderin dat de bijwerkingen meevallen...moderin heeft gewoon wat minder van die bijwerkingen dan andere prednison-preparaten.
Ik hoop dat zijn urine goed genoeg is om gewoon op de onderhouds-dosis verder te kunnen gaan. Ik zelf heb besloten dat ze er mee door mag gaan, maar ze is wel "al" bijna 8. Maar als ik zie hoeveel plezier ze nu heeft door zo'n beetje moderin itt zonder,.....dan geniet ik maar wat korter van haar. Nu genieten we tenminste allebei!
groetjes

Ik ga het er straks over hebbenranetje schreef:Misschien kan je gruisvorming door een voedingssupplement wat meer tegen gaan.
Heb alleen geen idee wat dat zou moeten zijn, maar misschien weet jouw DA iets?
En voor de rest, ook al snap ik dat je liever niets zou geven, meid wees blij dat hij zo lekker loopt op die minimale dosering.
Geniet van die banjer en laat hem genieten.
Mooier kan je toch niet hebben?

Dante weegt ong. 33kg. dus ong. hetzelfde. Volgens de da is het nog zo'n lage dosis dat de bijnierschors nog cortico's blijft produceren. Dat vind ik om een of andere reden wel fijn. Moderin werd voorgeschreven door de orthopeed waar Dante een tijd onder behandeling is geweest. Maar nu haal ik het bij mijn eigen dierenarts. Over een tijdje ga ik nog eens heel voorzichtig proberen of ik nog lager kan doseren. Met halfjes afbouwen en goed observeren. En dan op de dosis gaan zitten van voor hij weer mank gaat lopen (als je begrijpt wat ik bedoelMadelief schreef:Ja, het is de hond op mijn avatar, en ze weegt ongeveer 30 kilo.
Is dus inderdaad minimaal, maar, ik moet wel zeggen dat ze waarschijnlijk toch langzaam achteruit gaat over de weken en dan ga ik weer een beetje omhoog. Ik ben gestart met 5 dagen 3 pillen, 5 dagen 2, 5 dagen 1, 5 dagen half en nu ga ik afwisselen...half, niks, half, niks, half 1 etc, al naar gelang hoe ze is.
Maar dan nog. Ik denk ook dat Dante door zijn ziekte misschien wat meer nodig heeft, maar volgens mij is ook wat Dante krijgt best wel laag.
Het valt me ook op dat het weinig gegeven wordt. Ik had het via Aharon gekregen, en we hadden al besproken dat als ze terug zou vallen dat ik haar er permanent op zou zetten. Dat is dus gebeurd. Ik heb haar een kuur gegeven, toen afgebouwd en gestopt en vervolgens weer gewone pijnstilling verstrekt. Maar dat was niks. Veel pijn, droevig/depressief, en niet willen lopen.
Maar, ik wilde het gewoon bij mijn eigen DA halen. En ik kreeg het niet! Ik kreeg een ander preparaat mee, met een veel hogere dosis (ondanks dat ik de voor haar werkzame doses had doorgegeven) en een heel ander toedieningsschema.
Ik ben voor mijn doen erg assertief geweest en heb het "geweigerd". Ik zag geen reden om méér te geven, van medicatie die natuurlijk al zo slecht is, terwijl ik de "gouden standaard" al gevonden had.
Dus....lang verhaal kort....ze hebben speciaal voor mij een doos pillen besteld. Top dus! Ik denk dat het een kwestie is van "wat de boer niet kent". Mijn DA wist niet dat er moderin bestond volgens mij (althans niet bewust en zeker niet het verschil!), want hij zei steeds...dat bestaat niet, er bestaan alleen pillen van 5 mg. Maarja..aangezien ik ze voor mn neus had liggen
Ik ben benieuwd wat de DA zegt over zn blaasproblemen, en of je er wat ondersteuning aan kan geven. (Niet de problemen natuurlijk...)
Ach ja, die prednison-hondjes..... Als ze weer eens uitzinnig staat te joelen om eten noem ik altijd mijn kleine "junkie". En dat was de bijwerking wel zo'n beetje...Nouja, niks meer aan doen. Hele blije junkie
![]()

Nou het is dat ik het met eigen ogen gezien hebRami schreef:Dat het afbouwen zo'n snel effect heeft op Dante's bewegingsapparaat, ongelooflijk zeg!![]()
En zou het een idee zijn om i.p.v. dat Urinary-dieet toch zelf samen te stellen maar dan zo (voora qua eiwitten, denk ik) dat het goed is voor Dante's nieren, urineproductie? Op de verschillende rauw-voer sites is daar wel info over te vinden.
Het is idd sneu als een hond steeds honger heeft (tenminste, dat had Billy een tijdje toen hij Cortaphen voorgeschreven had gekregen en hij was alleen nog maar bezig met van de straat 'vreten', schooieren etc. ).

Op dit moment durf ik hem er niets bij te geven. Wil eerst de zes weken vol maken met dat speciale voer. Bedankt voor de info!jacq1970 schreef:Samara heeft een tijd geleden medicijnen gehad voor haar Leishmania en dat is ook erg belastend voor haar nieren... ik heb haar solidago gegeven als ondersteunung mss is dat een optie?
Je hebt het in pilletjes en in druppeltjes.
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artik ... gr145.html
mss is dit wel interessant om even telezen wie weet heb je er wat aan.
Jacqueline

Het grote voordeel wat wij hebben is dat Dante totaal geen aanleg heeft om dik te worden (net als zijn baasjeMadelief schreef:Nou, ik vind het ook wel moeilijk hoor, die eetlust, maar ik probeer er het beste van te maken. Het is dat ik geen moeite heb met streng zijn....want ook mijn hondje mag echt niet aankomen.
Vooral op straat (nouja straat, we lopen vrijwel nooit op straat, en dan zit ze vast) is het lastig, ze loopt vrijwel altijd los, maar dat betekent dat ik veel beter moet opletten en al moet roepen als ze ook maar een zijdelings verdachte beweging maakt.
Ik geef ook minder als portie en bewaar wat voor tussendoor. Ze krijgt s 'avonds altijd pas tegen 7 eten, maar begint al om half 5 met zeuren. gelukkig doet ze dat heel schattig, dus kan ik het wel hebben. En ze is slim, dat scheelt. Ze snapt wat ik bedoel als ik zeg ...je krijgt niks, je moet wachten.
Maareh...talk about food, ik heb de honden nog geen eten gegeven, dus dat is wat aan de late kant...en dat is wel weer een beetje te streng van het goedearm dier.
Trouwens, topdat zn urine al beter is!! Hopen dat het doorzet en zo blijft!!
Knuf aan jouw junkie!

Niet voor niks dat ik zo vaak zeg hoe blij ik met dat spul benReini schreef:Zo, dat je dat verschil zo kan merken joh! Wel fijn dat die lage dosering dus zoveel goeds doet voor DanteHartstikke fijn dat het bij hem zo goed werkt want zo te zien maakt het dus echt een wereld van verschil

Aja, ik snap het wel hoor dat je zelf samenstellen toch niet echt durft wat Dante betreft en ik begrijp ook de practische bezwaren wel (hoewel er tegenwoordig wel een paar barf/nrv-materiaal-leveranciers zijn die in Zuid-Holland bezorgen).Moon schreef: Nou het is dat ik het met eigen ogen gezien hebmaar ik was ook nogal verbaasd zoals ik al schreef
.
Ik hou dat dieet de voorgeschreven zes weken nog even vol. Ga overleggen met de da hoe nu verder. Zelf samenstellen stuit nogal op praktische bezwaren; waar haal ik het vandaan
. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo goed durf met al Dante's kwalen. Hij heeft het tijden goed gedaan op kvv (maar ja toch die blaaskristallen ontwikkeld)... Ik tob weer heel wat af
![]()
![]()
Heb trouwens gisteren urine na laten kijken en die was een stuk schoner. Het gaat dus de goede kant op! Ben zo blij daarmee.
Alleen laat hij nog steeds heel af en toe een plasje lopen![]()
![]()
Heb jammer genoeg de da niet kunnen spreken, doe ik van de week nog een keer, ik kom er vaak genoeg (medicijnen halen, voer halen).
Rami schreef:Moon schreef: Nou het is dat ik het met eigen ogen gezien hebmaar ik was ook nogal verbaasd zoals ik al schreef
.
Ik hou dat dieet de voorgeschreven zes weken nog even vol. Ga overleggen met de da hoe nu verder. Zelf samenstellen stuit nogal op praktische bezwaren; waar haal ik het vandaan
. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo goed durf met al Dante's kwalen. Hij heeft het tijden goed gedaan op kvv (maar ja toch die blaaskristallen ontwikkeld)... Ik tob weer heel wat af
![]()
![]()
Heb trouwens gisteren urine na laten kijken en die was een stuk schoner. Het gaat dus de goede kant op! Ben zo blij daarmee.
Alleen laat hij nog steeds heel af en toe een plasje lopen![]()
![]()
Heb jammer genoeg de da niet kunnen spreken, doe ik van de week nog een keer, ik kom er vaak genoeg (medicijnen halen, voer halen).
Aja, ik snap het wel hoor dat je zelf samenstellen toch niet echt durft wat Dante betreft en ik begrijp ook de practische bezwaren wel (hoewel er tegenwoordig wel een paar barf/nrv-materiaal-leveranciers zijn die in Zuid-Holland bezorgen).
En zou het niet zo kunnen zijn dat als de urine schoon is en Dante heeft geen incontinentie-klachten meer, dat je dan weer kunt overstappen op ander voer? Eventueel met een nier/blaas ondersteunend supplement? Of is dat helemaal niet aan de orde?

Voor Dante's gruis (wat een uitdrukkingMadelief schreef:Je moet het misschien eerder zoeken in de groenten-hoek. Het vlees geeft wel een wat zuurdere bloed (en urine)-pH, en dat is is de meest gruisgevallen goed, maar de groenten juist niet!
Het zou dus kunnen, dat je wel prima terug kunt naar KVV, maar dat je de groenten moet schrappen.
Misschien kun je ook een keer aan je DA vragen exact welk gruis er in de urine zat. En dan met die info aan mensen die er verstand van hebben vragen of en wat je eraan kunt doen, want eea is wel afhankelijk van welk soort gruis hij ontwikkelt.
Niet zo eenvoudig.
Trouwens wel een goed idee, om eerder te voer ivm geurtjes. Alleen moet ik dan even bedenken rond welke tijd ik altijd thuis zal zijn.