Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe houd je schone tanden door voeding?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Hoe houd je schone tanden door voeding?

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Ik heb een vraagje over tanden.

Mijn teckel, bijna 8 jaar, heeft altijd prachtig schone tanden gehad. Nu eet hij sinds een maand Carnibest i.p.v. Royal Canin brokken, en nu vind ik dat zijn tanden zoveel geler worden...

Hij eet twee keer per dag een portie Carnibest, na een wandeling krijgt hij een klein pensbrokje en verder heeft hij de hele dag de beschikking over een Farmfood kluif, waar hij vooral de avond veel mee doet. Zo af en toe poets ik zijn tanden ook, juist omdat ik zie dat ze geler worden, maar dat vind hij niet echt leuk :wink:

Hebben jullie misschien tips hoe ik er toch voor zorg dat zijn tanden schoon en mooi wit blijven? Kan het misschien ook zo zijn dat ze pas over een tijdje schoner gaan worden door de kvv?

En kan ik ook wat afwisselen met de Carnibest, bijvoorbeeld door wat groenten of fruit te geven door de Carnibest of in plaats daarvan?
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

sommige honden hebben aanleg voor gele tanden of tandsteen.
Mijn reu is toen hij 6mnd oud was overgegaan op carnibest en heeft toch tandsteen en een vieze geur uit zijn bek.
Mijn teef daarintegen heeft 3jaar lang aldi brokken gegeten en sinds bijna een jaar nu carnibest en die heeft prachtige tanden en stinkt ook niet.
Je kunt je hondje zo 1x in de week bijv.een kipkarkas geven of een poot,of iets anders rauw waar bot in zit,dat er goed geknaagd moet worden zodat dat eigenlijk de tandenborstel is.
Bij mij werkte zelfs dat niet en ik ben sinds 2weken bezig met plaque off van www.amiqure.nl en dat lijkt zeker bij de reu echt te werken.
Tandjes worden schoner en de tandsteen die er zit is makkelijk te verwijderen,ook stinkt hij minder uit zijn bekkie.
Maar er moet ook bijgezegd worden dat oudere honden gewoon wel wat sneller gele tanden krijgen,dit zal dus ook met de leeftijd te maken kunnen hebben.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Bevleesd bot of een lap pens geven. :ok:
Dé beste tandenborstel voor een hond. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

eefje+huig schreef:sommige honden hebben aanleg voor gele tanden of tandsteen.
Mijn reu is toen hij 6mnd oud was overgegaan op carnibest en heeft toch tandsteen en een vieze geur uit zijn bek.
Mijn teef daarintegen heeft 3jaar lang aldi brokken gegeten en sinds bijna een jaar nu carnibest en die heeft prachtige tanden en stinkt ook niet.
Je kunt je hondje zo 1x in de week bijv.een kipkarkas geven of een poot,of iets anders rauw waar bot in zit,dat er goed geknaagd moet worden zodat dat eigenlijk de tandenborstel is.
Bij mij werkte zelfs dat niet en ik ben sinds 2weken bezig met plaque off van www.amiqure.nl en dat lijkt zeker bij de reu echt te werken.
Tandjes worden schoner en de tandsteen die er zit is makkelijk te verwijderen,ook stinkt hij minder uit zijn bekkie.
Maar er moet ook bijgezegd worden dat oudere honden gewoon wel wat sneller gele tanden krijgen,dit zal dus ook met de leeftijd te maken kunnen hebben.
Bedankt voor de tip.dat kan ik ook wel eens voor me honden proberen. :ok:
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik volg dit topic ook, Attis heeft namelijk veel tandsteen, dat komt door zijn verblijf in frankrijk, toen hij in nederland bij de fokker kwam was het nog erger, er is dus al een deel vanaf maar ik denk dat je er alleen alles afkrijgt door het te laten schoonmaken bij de DA. Of zou het met harde botten ook wel moeten lukken?

Xena en Scence hebben prachtige witte tandjes, Xena eet al geen brok meer vanaf dat ze 3 maanden is, vanaf 5 maanden zit ze op BARF/NRV. En Scence krijgt KVV vanaf dat ze bij ons kwam en af en toe RMB.
Afbeelding
*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe. Botten ben ik eigenlijk een beetje bang van, ik weet wel dat heel veel mensen tegenwoordig botten geven en dat ik daar niet bang voor hoef te zijn... maar toch. Laatst heeft hij twee keer een kippennek op, en daarna was ik een paar dagen angstig of hij wel goed gekauwd zou hebben, of er geen splinters waren in zijn maag enzovoort... :N: Misschien dat ik alleen de kip niet zo prettig vind, dus misschien wil ik nog wel een ander bot proberen, maar ik heb geen idee waar ik dan mee moet beginnen??

En de tip van eefje+huig van plaque-off is ook handig, ik heb net meteen een flacon besteld, altijd handig om te hebben en wie weet helpt het net zo goed als bij jouw hond!
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Mijn honden krijgen 1 keer per week een flinke penslap, en 1 keer per week een hele kip. Ze krijgen op de andere dagen kvv en ze hebben spierwitte tanden :mrgreen:

Ik vond het in het begin ook eng om kip te geven, ik blijf er ook altijd bij als ze kip krijgen. Ik heb nog geen nare ervaringen met kip geven. Als je hond goed kauwt op de botten, hoef je daar ook niet zo bang voor te zijn vindt ik :wink:
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

dat shadow hier pas was had hij ook wat tandsteen en een geur uit zijn bek,dat heb ik er eerst zelf af gehaald met een krabbertje. nu eet hij kvv met 2keer in de week iets om te kouwen of te scheuren,pens,hele kip,stuk rug of een grote strot.nu heeft hij mooie witte tanden en geen geur meer.ruby heeft altijd mooie tanden gehad en nu nog met dik 12jaar(staat sinds 1jaar op kvv en wat rauw)met kip en bot heb ik zelf geen problemen mee in de zin dat ik het eng vindt om te geven,wel blijf ik er altijd bij maar dat is meer om evt ruzie te voorkomen en omdat ik het mooi vindt om te zien hoe ze met eten bezig zijn,goed kauwen doen ze wel.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik wilde eerst een nieuw topic openen met de titel "Luuk zijn kiezen zijn schoooooon", maar het kan ook hier :mrgreen: .

Toen Luuk ( 2,5 jaar) bijna 3 maanden geleden hier kwam had hij een enorm dikke laag tandsteen op zijn kiezen.
Bij zijn vorige eigenaren kreeg hij alleen brokken en andere (granen)kluifjes. Omdat ik geen brokken wilde geven heb ik hem zsm overgezet op Carnibest en (later) af en toe rauw vlees en botten.
De laag was zo dik dat ik het idee had dat alleen een DA die er, onder narcose, af zou krijgen, maar ik wilde toch eerst even aanzien wat zijn nieuwe dieet zou doen.
Nu, na nog geen 3 maanden, zijn zijn kiezen weer mooi wit :cheer: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
annie laumen
Zeer actief

Ongelezen bericht door annie laumen »

hier ook alles rauw
voor prachtige tanden en niet stinken uit haar bek en mooie vacht
penslappen konijn kip enz
dit krijgt astrid al bijna een jaar
er zijn natuurlijk ook honden die aanleg hebben voor gele
tanden stinken uit de bek en tandsteen

annie laumen
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Liesbeth schreef:I
:ok:
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Re: Hoe houd je schone tanden door voeding?

Ongelezen bericht door ignit »

teckelsam schreef:Ik heb een vraagje over tanden.

Mijn teckel, bijna 8 jaar, heeft altijd prachtig schone tanden gehad. Nu eet hij sinds een maand Carnibest i.p.v. Royal Canin brokken, en nu vind ik dat zijn tanden zoveel geler worden...
eehm :denken: :denken:
Je kan het bij het voer zoeken, maar gele tanden kunnen heel veel oorzaken hebben. Entingen (immunisaties) en antibioticakurenn in de afgelopen 6 tot 12 maanden kunnen ook een bepalende rol spelen. :ok:

Ignit Bekken
http://barf-natuurlijk.nl
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:Ik wilde eerst een nieuw topic openen met de titel "Luuk zijn kiezen zijn schoooooon", maar het kan ook hier :mrgreen: .

Toen Luuk ( 2,5 jaar) bijna 3 maanden geleden hier kwam had hij een enorm dikke laag tandsteen op zijn kiezen.
Bij zijn vorige eigenaren kreeg hij alleen brokken en andere (granen)kluifjes. Omdat ik geen brokken wilde geven heb ik hem zsm overgezet op Carnibest en (later) af en toe rauw vlees en botten.
De laag was zo dik dat ik het idee had dat alleen een DA die er, onder narcose, af zou krijgen, maar ik wilde toch eerst even aanzien wat zijn nieuwe dieet zou doen.
Oh wauw, dat geeft ook hoop voor Attis :ok:
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik geef mijn hondje zo nu en dan een groot gerookt vleesbot van de dierenwinkel. Dat schuurt het tandsteen er helemaal af.
Ook geschikt dus voor mensen die huiverig zijn voor het geven van rauwvleesbotten.
Echt mooie witte tanden heeft ie erna :ok:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

AnneMarie schreef:Ik geef mijn hondje zo nu en dan een groot gerookt vleesbot van de dierenwinkel. Dat schuurt het tandsteen er helemaal af.
Ook geschikt dus voor mensen die huiverig zijn voor het geven van rauwvleesbotten.
Echt mooie witte tanden heeft ie erna :ok:
Ik weet dat veel honden die botten erg lekker vinden. Maar ze zijn niet zo goed voor je hond.
Ten eerste zijn ze heel erg hard, daar kunnen de tanden van slijten.
Ten tweede is die "gerookte"laag aan de buitenkant ook niet zo goed voor de maag van de hond omdat het een nogal hardnekkig plakkerige toestand schijnt te zijn, net als gerookte oren.
Dan kan je beter voor die geheel witte botten kiezen, die zijn natuurlijk ook keihard, maar dan heb je dat rooklaagje er niet bij.
:wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik vind het trouwens wel vreemd dat een hond die 8 jaar met brokken witte tanden heeft, op vlees opeens gele tanden krijgt. Wellicht een ander merk proberen?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

En even mijn kant dit.

Plaque Off is een uitstekend produkt. Het werkt echt, wij geven het ook aan twee van onze honden.
Dat we het aan slechts 2 geven, is de reden van mijn bericht. Plaque Off bestaat uit algen. Er zit heel veel jodium in. En daarom is enige voorzichtigheid op zijn plaats. Jodium werkt op de schildklier. Bij onze Tjeu, die een te langzaam werkende schildklier heeft, is dat geen probleem. Hij krijgt elke dag 3 in plaats van 4 tabletjes en doet het daar uitstekend op, heeft bovendien weer witte tanden op de koop toe (door de PlaqueOff, niet door de tabletjes).

Onze Joep daarentegen heeft niet echt een te snel werkende schildklier maar het grenst er wel aan. Bij Joep zorgt Plaque Off ervoor dat de boel net een tikje teveel wordt en hij krijgt er rare aanvallen door. Hij heeft nadat we met Plaque Off begonnen een aantal rare, hersenbloeding-achtige verschijnselen gehad die nooit meer zijn teruggekomen (gelukkig!) toen we er mee stopten.

Bij gezonde honden kan het spul geen enkele kwaad en kan het verbluffende resultaten geven, maar zeker bij honden die (bijna) hyperthyroïdie hebben is het opletten geblazen.
Laatst gewijzigd door Hanneke op 14 aug 2008 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Ianthe schreef:
Liesbeth schreef:Ik wilde eerst een nieuw topic openen met de titel "Luuk zijn kiezen zijn schoooooon", maar het kan ook hier :mrgreen: .

Oh wauw, dat geeft ook hoop voor Attis :ok:
Bij Attis is trouwens al het tandsteen weg en ook bijna al het tandplaque.
Gewoon door botten geven :ok:
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Hanneke, goed dat je dit aangeeft :ok:

Ik heb een hondje wat snel aankomt en wat sloom is. Als ik dit middel geef en hij zou wat opknappen kan ik daar misschien aan afleiden dat hij misschien een wat trage schildklier heeft... :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”