Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

PvdD wil nu maatregelen treffen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pak-de-bal

PvdD wil nu maatregelen treffen

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

In het zoveelste incident van "doodbijten" van andere hond van gisteren.

In de vorm van:
iedre nieuwe hondenbezitter moet een soort examen doen, of zeker naar een cursus gaan.

Ikzelf vind dit een grijs-vlak maatregel , en ben meer voor nòg strengere
zoals:

eerste les is:
"hou al àlle omstandigheden en waar dan ook, je hond aan de lijn"

Er wordt nog te weinig daar bij stilgestaan, want het doodbijten of aanvallen van honden begint altijd met:
"hij liep los"

Wat zeggen jullie , wat voor strengere maatregelen moeten er nu ( eindelijk) komen?
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Je bedoelt NOOIT meer je hond los kunnen laten lopen :denken: :denken:???

Dan is voor mij het plezier van het hebben van honden er wel af. En voor de honden ook. Dan mag dus Bauke ook nooit meer los he!

Ik denk dat je beter iets anders bedenken kunt.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: PvdD wil nu maatregelen treffen

Ongelezen bericht door Jaap* »

Pak-de-bal schreef:Wat zeggen jullie , wat voor strengere maatregelen moeten er nu ( eindelijk) komen?
Voor mij hoeft dat niet, mensen moeten eenvoudigweg eens gaan begrijpen dat het dieren zijn, honden bijten, katten klauwen :19:
Ik kan mij nog opwinden over een stukje in de krant laatst over een gezin wat helemaal over de rooie ging omdat ze hun kleuter op vakantie een otter in het wild wilden laten aaien en dat beest daar geen zin in bleek te hebben.
Mensen stappen met een dronken kop in de auto en mensen laten een agressieve hond loslopen. Het hoort bij het leven, net als neerstortende vliegtuigen en verkeersongelukken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Je moet al zowat overal je hond aan de lijn hebben. Dat mensen dat niet doen is een andere zaak.

Verder ben ik helemaal voor 'n 'honden rijbewijs', daar kan net zo goed op gecontroleerd worden als 'n gewoon rijbewijs, moeten ze het alleen ook doen. In ieder geval zouden dan geen honden meer verkocht kunnen worden via de legale kanalen aan mensen zonder zo'n bewijs.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Zolang mensen nog steeds niet beseffen dat honden honden zijn en dus ook in staat zijn tot dit soort dingen zal het fout blijven gaan.
Mensen kijken vaak met een gekleurde bril naar hun eigen hond plus dat heel veel mensen gewoon niets snappen van en met honden en beleeftheidsvormen
Als ik in een park loop met 2 aangelijnde honden van fiks formaat en er komt iemand aan met een loslopende hond dan is het toch niet meer dan beleefd dat de hond even bij de baas gaat tot je de aangelijnde honden voorbij bent? of is dat teveel nadenken? nee mensen kijken teveel naar hun eigen kleine bekrompen gedachte volgens mij want HUN hond doet toch niets? hoevaak het niet mis gaat tussen een aangelijnde hond en een loslopende..
Mensen zijn teveel bezig met zichzelf als je een hond hebt die niet met andere honden kan dan behoor je die niet tussen de andere honden te zetten, heb je een hond die wel met andere honden kan dan is dat nog geen vrijbrief hem op alle honden af te laten gaan.
Gewoon een beetje beter nadenken zou denk ik heel veel schelen.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Jaap* schreef:
Pak-de-bal schreef:Wat zeggen jullie , wat voor strengere maatregelen moeten er nu ( eindelijk) komen?
Voor mij hoeft dat niet, mensen moeten eenvoudigweg eens gaan begrijpen dat het dieren zijn, honden bijten, katten klauwen :19:
Ik kan mij nog opwinden over een stukje in de krant laatst over een gezin wat helemaal over de rooie ging omdat ze hun kleuter op vakantie een otter in het wild wilden laten aaien en dat beest daar geen zin in bleek te hebben.
Mensen stappen met een dronken kop in de auto en mensen laten een agressieve hond loslopen. Het hoort bij het leven, net als neerstortende vliegtuigen en verkeersongelukken.
Amen
Pak-de-bal

Madelief schreef:Je bedoelt NOOIT meer je hond los kunnen laten lopen :denken: :denken:???

Dan is voor mij het plezier van het hebben van honden er wel af. En voor de honden ook. .
Bauke gaat NOOIT los als er verkeer is, dus op de stoep.

Dat houdt ook in:
winkelcentra, uit de auto, in de auto , of waar veel kinderen/mensen zijn.

Kortom :
overal behalve waar het is toegestaan ( in een losloopgebied , dus )

die "pitbull" van gisteren kwam van de overkant van de straat op haar hondje aflopen,
dus warom niet aan de riem, op de stoep? :denken:

Dat is toch een kleine moeite? :19:

Zoals toen ook die Deense Dog, die was ook los , bij de snackbar , waarom ???? :denken:
Jaap*
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:Zoals toen ook die Deense Dog, die was ook los , bij de snackbar , waarom ???? :denken:
Anders is het zo lastig om alle gemorste patatjes van de vloer te eten :mrgreen:
leonie26
Actief

Ongelezen bericht door leonie26 »

Hm.. moeilijk onderwerp. Voorop natuurlijk dat het afschuwelijk is voor de mensen wiens hond is doodgebeten. Maar ik denk toch altijd een beetje waar gevochten wordt hebben er twee schuld. Ik kan er helemaal naast zitten. Natuurlijk als een hond zonder reden op een andere duikt dan vind ik ook zeker dat een gedragtherapeut of iemand met kennis daar naar moet kijken en als de hond een ongeleid projectiel is deze moet worden afgemaakt.
Ik denk dat het heel verstandig zou zijn als hond en baas in ieder geval een certificaat gehoorzame huishond ofzo iets moeten halen (simpele gedragstest/ hierkomen/ baas hondrelatie), maarja hoe dwing je dit af, vooral bij bijvoorbeeld boerderijen waar honden alleen op het erf worden gehouden.
Verder vind ik dat iedereen zich moet houden aan sociale "omgangsnormen" als je ziet dat er een aangelijnde hond aankomt, lijn je honden zelf dan ook aan bijvoorbeeld. En leer je hond kennen (belangrijkste motto van de hondenschool waar wij heengaan). Helaas zijn er heel veel associale hondenbazen, die dus ook de poep maar overal laten slingeren en geen controle hebben over hun hond, daar kan ik me erg aanstoren.

Lang verhaal geworden,
Groetjes Léonie
Pak-de-bal

Nanna schreef:In Duitsland hebben ze het nu zó geregeld dat voor een aantal hondenrassen een (zeer fiks) hogere premie aan hondenbelasting moet worden betaald. Dat zou ik ook wel een goeie vinden.
Cursusje hier of daar schiet niet op, daar is zat mee te sjoemelen. En als mensen niet echt geïnteresseerd zijn is het volkomen zinloos.
Mijn honden lopen altijd los, no way dat ik die ga vasthouden omdat een stel gestoorden honden koopt die ze niet kunnen mannen. :19:
Hogere premie zou meer het ontduiken van, in de kaart spelen.

en ik dacht eerlijk gezegd, dat het aanlijnen al wettelijk verplicht was op de stoep, maar als niemand daar rekening mee houdt,
ook de goede niet, dan is dit weer een waardeloze wet geworden.

Jùist omdat wij de goede zijn, moeten we een voobeeeld stellen hoe het wèl moet, toch?
Zolang wij dat niet doen, denken de "slechten" :
"oh, dan doe ik het ook maar niet"
Pak-de-bal

Jaap* schreef:Mensen stappen met een dronken kop in de auto en mensen laten een agressieve hond loslopen. Het hoort bij het leven, net als neerstortende vliegtuigen en verkeersongelukken.
dit is echt de makkelijkste weg kiezen, hou je kop maar in het zand,
en lekker de andere kant opkijken, hè?

Maar... als het jòuw hond is , die de volgende is?....
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je kunt gewoon niet Ltijd alles voor zijn, dat is niet struisvogelen. shit happens :19:

gewoon denken dat je alles voor kunt zijn als je maar maatregel op maatregel gooit, dat is de waarheid ontkennen :19:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Omdat aan de lijn bij heel veel rassen niet eens afdoende is bijvoorbeeld.

Omdat veel honden zo sterk zijn dat je ze niet kunt houden. Die kunnen dan beter een goede cursus hebben gedaan dan alleen een lijn aan de halsband, bijvoorbeeld. Ik loop regelmatig met een CC....aan de lijn of los. Je denkt toch niet dat ik die zou kunnen houden als het nodig is? Gelukkig is hij voortreffelijk opgevoed (niet mijn verdienste hoor)...

Maar bijtincidenten gebeuren ook in losloopgebieden, dus daaarmee is nog steeds het probleem niet opgelost.

Ik denk ook niet dat een cursus dé oplossing is hoor. Maar aanlijnen ook niet.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik vind dit soort discussie erg prettig normaal gesproken, omdat het iets kan openen , maar pfffffff als ik de TS lees.... die snapt zelf zo verdomd weing van het wezen hond en ook al leg je het uit, dan nog is het anders..
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

En wat als jij met je hond aan de riem loopt, en dan noem ik even een pittbull. Deze wordt aangevallen, en omdat de pittbull zich wil verdedigen bijt hij/zij perongeluk die andere loslopende hond dood. Er is verder niemand in de buurt dan alleen de baasjes. Wedden de Pittbull krijgt de schuld.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Jaap*
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Jaap* schreef:Mensen stappen met een dronken kop in de auto en mensen laten een agressieve hond loslopen. Het hoort bij het leven, net als neerstortende vliegtuigen en verkeersongelukken.
dit is echt de makkelijkste weg kiezen, hou je kop maar in het zand,
en lekker de andere kant opkijken, hè?

Maar... als het jòuw hond is , die de volgende is?....
Dat is geen gemakzucht, dat is ergens realistisch over denken.
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Pak-de-bal schreef: Zoals toen ook die Deense Dog, die was ook los , bij de snackbar , waarom ???? :denken:
Die was niet los, het foxje zat aan een (te) lange lijn waardoor de fox in de gelegenheid was de Dog in zijn neus te bijten. Hierdoor ontstond een vechtpartij met zeer nadelige afloop voor de fox.

Dus het kleinere hondje was wel slachtoffer, maar ook aanstichter. Hoe l*llig het ook klinkt....
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Pak-de-bal

Zenda schreef:En wat als jij met je hond aan de riem loopt, en dan noem ik even een pittbull. Deze wordt aangevallen, en omdat de pittbull zich wil verdedigen bijt hij/zij perongeluk die andere loslopende hond dood.
sorry hoor, maar dit vind ik al erg overdreven, Bauke zou geen hond doodbijten, hoor ! :neenee:
als dat zo gaat, dan is het geen "aardige" hond, vind je ook niet?
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

wat is er gisteren gebeurd dan ?

Ik zie zelf het meest in een verbod op het houden van en begeleiden van honden voor sommige bazen. Hoe je dat precies wettelijk moet regelen, weet ik niet. Maar ik denk dan aan verwaarlozing, mishandeling en herhaald roekeloos gedrag.
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

In vreemd gebied gaan troyca en dapper aan de flexi, maar in de krimpenerwaard ken ik zowat elke hond en bij de onbetrouwbare gaan ze aan de lijn en bekenden mogen ze gaan begroeten en spelen. Bij vreemde honden zoizo aan de lijn.
Alsook op straat of in gemeentepark.

En als er iets gebeurd en ze hanegen aan de lijn en een koslopende hond valt hun aan krijgt die eigenaar de gepeperde rekening via de politie aan de deur.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Pak-de-bal schreef:
Zenda schreef:En wat als jij met je hond aan de riem loopt, en dan noem ik even een pittbull. Deze wordt aangevallen, en omdat de pittbull zich wil verdedigen bijt hij/zij perongeluk die andere loslopende hond dood.
sorry hoor, maar dit vind ik al erg overdreven, Bauke zou geen hond doodbijten, hoor ! :neenee:
als dat zo gaat, dan is het geen "aardige" hond, vind je ook niet?
zeg jij ja..

stel nu he...

jij staat met bauke aan de lijn en er komt een klein hondje aangerent die begint bauke te bijten. bauke is het zat en corrigeerd, maar oh jee verkeerd en het beestje breekt zijn rug. beestje dood..

moeten we dan ook alle baukehondjes in een kooi stoppen?
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik dacht ook dat het me niet zou overkomen en toch is er een hond van mij gestorven aan de complicaties van een fikse beet.
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Tja, in België horen honden altijd en overal aan de lijn, losloop gebieden bestaan hier niet eens en hier gebeuren ook bijtincidenten hoor.
De enige oplossing is gewoon dat mensen hun hond onder controle leren houden en leren omgaan met situaties waarin dat om één of andere reden moeilijk is.
Zoals Jaap al zei: shit happens. Ik kan dadelijk ook de straat oversteken met mijn hondje aan de riem en omvergereden worden. So be it.

Hoe zat dat weer met Bauke die achter dat bijna-maar-nog-net-niet-loopse-teefje aan bleef hobbelen? Als dat teefje met Bauke was beginnen vechten en Bauke was bijvoorbeeld gestorven aan zijn verwondingen, wie was er dan in fout?

De wereld verbeteren begint bij jezelf, PdB.
M@scha
Zeer actief

da's waar miemot. ik denk dat mijn teef (die daar niet loopt als ze loops is maar evt wel ervoor en erna en dus lekker urikt) bauke wel ff geholpen had. eerst als waarschuwing maar na een paar keer is ze het zat en hoe rot ik dat ook vind, het is haar goed recht dan.

natuurlijk zal ik proberen de belager weg te sturen maar dan heb je weer heibel met de eigenaar van het engeltje
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Mensen moeten eindelijk eens van het idee afstappen dat hun lieve hondje, hun allesje die zogenaamd nooit wat doet echt nog hond is in hart en nieren en dus kan reageren op manieren die wij niet altijd van hun verwachten. Dus ook een hond als Bauke kan een hond doodbijten al is het per ongeluk, bijv. een chihuahua, daar is namelijk niet veel voor nodig.

Ik denk niet dat je ooit onder controle kunt hebben wie er honden mag hebben en of ze de mogelijke verplichte cursussen wel volgen. Dat vergt een intenstieve controle waar de overheid vast geen geld voor over heeft.

Zelf heb ik het idee dat het beter is om het al aan te pakken bij de fokkers.
Broodfokkers uitbannen en ook proberen de gezelschapsnestjes, daar bedoel ik de mensen mee die gewoon voor de gein 2 honden samen gooien en kijken wat er uitkomt, zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Eventueel met belastingheffingen ofzo.
Want in de regel zoeken serieuze fokkers hun pupkopers goed uit en zorgen er ook voor dat mensen weten waar ze aan beginnen met een pup en bepaald ras.
Groetjes,
Wendy
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

massam schreef: jij staat met bauke aan de lijn en er komt een klein hondje aangerent die begint bauke te bijten. bauke is het zat en corrigeerd, maar oh jee verkeerd en het beestje breekt zijn rug. beestje dood..

Dit soort topics wordt al snel erg persoonlijk, omdat mensen met oa Staffords zich heel erg aangesproken voelen. Feit is dat er genoeg honden loslopen in een wijk die daar 1. niet los mogen lopen 2. erg vervelende plannen met andere honden hebben. En ja, daar ben ik behoorlijk zat van. Ik heb mijn route door de wijk nu zo uitgestippeld dat ik redelijk ongestoord kan lopen. Maar ik woon dan ook in een gezapig dorp. In andere gebieden is het nog even andere koek met de aso's met honden. En dan gaat het niet om kleine hondjes die in grote honden happen en teruggebeten worden, maar om mensen die het stoer vinden om met bepaalde honden te lopen en schijt hebben aan andere mensen en honden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

leonie26 schreef:Hm.. moeilijk onderwerp. Voorop natuurlijk dat het afschuwelijk is voor de mensen wiens hond is doodgebeten. Maar ik denk toch altijd een beetje waar gevochten wordt hebben er twee schuld. Ik kan er helemaal naast zitten. Natuurlijk als een hond zonder reden op een andere duikt dan vind ik ook zeker dat een gedragtherapeut of iemand met kennis daar naar moet kijken
Daar schuilt al een enorm probleem, want van de 100 eigenaren zullen er maar 5 zijn die de signalen, die er wel degelijk altijd zijn(hoe klein ook), kunnen lezen. Dan is het snel zonder reden maar een reden is er altijd. Het begint bij het onderkennen dat je met een hond aan de lijn loopt/los loopt die je nooit 100 % kunt voorspellen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

leonie26 schreef:Maar ik denk toch altijd een beetje waar gevochten wordt hebben er twee schuld. Ik kan er helemaal naast zitten. Natuurlijk als een hond zonder reden op een andere duikt dan vind ik ook zeker dat een gedragtherapeut of iemand met kennis daar naar moet kijken en als de hond een ongeleid projectiel is deze moet worden afgemaakt.
Er zijn genoeg honden die gewoonweg niet met seksegenoten samen kunnen. Het feit dat er een andere reu met ballen aan komt, is dan al genoeg om te willen vechten. Mijn hond is meermalen aangevallen terwijl hij niet eens keek naar de andere hond, maar stond te snuffelen of met een andere hond aan het spelen was.

Van mij hoeft geen een hond afgemaakt te worden, als je als eigenaar je verantwoordelijkheid neemt. En je hond-agressieve hond los laten lopen in de wijk, valt daar niet onder. Ik zorg er toch ook voor dat mijn hond 's avonds niet bij mensen in de broek hangt, terwijl hij dat zeer amusant zou vinden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
massam schreef: jij staat met bauke aan de lijn en er komt een klein hondje aangerent die begint bauke te bijten. bauke is het zat en corrigeerd, maar oh jee verkeerd en het beestje breekt zijn rug. beestje dood..

Dit soort topics wordt al snel erg persoonlijk, omdat mensen met oa Staffords zich heel erg aangesproken voelen. Feit is dat er genoeg honden loslopen in een wijk die daar 1. niet los mogen lopen 2. erg vervelende plannen met andere honden hebben. En ja, daar ben ik behoorlijk zat van. Ik heb mijn route door de wijk nu zo uitgestippeld dat ik redelijk ongestoord kan lopen. Maar ik woon dan ook in een gezapig dorp. In andere gebieden is het nog even andere koek met de aso's met honden. En dan gaat het niet om kleine hondjes die in grote honden happen en teruggebeten worden, maar om mensen die het stoer vinden om met bepaalde honden te lopen en schijt hebben aan andere mensen en honden.
het gaat mij niet om staffords hoor. ik ben al maanden net zo'n route als jij aan het lopen om een loslopende groenendaler en ergens anders een labradorteef te ontlopen.

het gaat om de uitspraak dat bauke noooooit iets zal doen :ok:
Afbeelding
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Zoek stok! schreef: Dit soort topics wordt al snel erg persoonlijk, omdat mensen met oa Staffords zich heel erg aangesproken voelen. Feit is dat er genoeg honden loslopen in een wijk die daar 1. niet los mogen lopen 2. erg vervelende plannen met andere honden hebben. En ja, daar ben ik behoorlijk zat van. Ik heb mijn route door de wijk nu zo uitgestippeld dat ik redelijk ongestoord kan lopen.
Het probleem wat jij hier aangeeft heb ik hier net zo. Alleen ben ik zogenaamd de 'aso' met Staffords, maar ik kan de honden amper uitlaten omdat wij hier heel veel vervelende honden hebben lopen van uiteenlopende rassen. Zoals Labradors, Jack Russels, Friese Stabij en noem maar op. Onze honden worden regelmatig bijna aangevallen door deze honden en volgens de eigenaren doen ze niks :roll: Deze mensen lopen meestal 20 meter achter de honden en zien amper wat er gebeurt en hebben niks geen controle over de honden. Daarbij herkennen 9 van de 10 mensen de signalen van hun hond niet.

Ook is het hier helaas doodnormaal dat de kinderen de honden uitlaten, zoals Duitse Herders, Cane Corso's en noem maar op, werkelijk levensgevaarlijk :N:

Het probleem is dat het doodbijten van honden of ander dit soort incidenten niet echt rasgebonden is maar eigenaargebonden. Je moet het probleem dan ook aanpakken bij de mensen en niet bij de rassen.[/quote]
Laatst gewijzigd door maitestar op 13 feb 2008 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Wendy
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”