Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ibuprofen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

patricia schreef: haar temperatuur was 40,5 ze is al bijna 12 met een hartruisje
Een zieke, behoorlijk oude Boef met hartruis paracetamol voorschrijven? Als de DA opgelet had, vroeger in Utrecht, dan had hij wellicht geleerd dat hartaandoeningen vaak ook nierproblemen veroorzaken. Ook de hoge leeftijd verhoogt de kans hierop. Een hond waarbij je nierproblemen verwacht ga je dus echt nooit paracetamol voorschrijven. Ook niet een halfje, een kwartje, gewoon helemaal niet.

Sorry hoor maar dit klinkt dus als een hondsluie dierenarts die al 40 jaar niet naar een congres geweest is, de vakliteratuur niet bijhoudt en bovendien baalde dat ie 's nachts gestoord werd. Ongelovelijk. Een hond die zo ziek wordt van iets dat hij gegeten heeft stuur je niet naar huis met een pijnstiller, die behandel je. Punt uit.

Als ik in Nederland woonde ging ik denk ik eerst eens op zoek naar een kliniek die 24 uur per dag open is (waar dus altijd mensen wakker zijn). Krijg je iig niet dit soort adviezen uit puur chagrijn.

En tot die tijd: mensen haal gewoon een paar pilletjes rymadil in huis. Anno 2008 kun je je hond echt geen menselijke pijnstillers meer geven, is geen enkele reden meer toe.

Kees
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Bij mijn DA hangt een hele grote poster aan de muur in de wachtkamer, om een hond NOOIT Paracetamol te geven. :neenee: :neenee:
Afbeelding
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

thom schreef:Bij mijn DA hangt een hele grote poster aan de muur in de wachtkamer, om een hond NOOIT Paracetamol te geven. :neenee: :neenee:
weer wat geleerd ik zal het nooit meer doen :ok:
het was de eerste keer dat ik het gaf maar dus ook de laatste.
Groetjes Patries
Afbeelding
As-Boy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door As-Boy »

ik zou persoonlijk kiezen voor homeopatisch.
Dat vind ik persoonlijk niet duur, het is heel natuurlijk en zit niets in wat voor een mens of dier schadelijk kan zijn.

Het hoeft dus niet speciaal iets homeopatisch te zijn voor dieren, dat bij de apotheek kun je ook geven.
bij de dierendrogist kun je het online ook bestellen, als je naar de site gaat, zul je zien dat ze tegen een hoop dingen heel veel producten hebben, allemaal voor weinig !

Misschien kun je er wat mee,
succes!
In 't leven win en verlies je dingen, maar alleen echte liefde laat sporen achter in je hart...
Afbeelding
Connie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel , Duitse staande x stabij en een raad wat ik ben ras
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Connie »

patricia schreef:vorige week waren mijn twee bouviers ziek, de een had s'nachts overgegeven en dat had de ander weer lekker opgegeten,
op zondagavond begon dus de tweede bouvier ziek te worden geeneens overgeven maar apatisch voor zich uit liggen staren niet willen eten en drinken en haar temperatuur was 40,5 ze is al bijna 12 met een hartruisje dus ik maakte me wel een beetje zorgen om haar ik heb toen de da gebeld en mocht haar voor de nacht een half paracetamolletje geven.
ze knapte daarna snel weer op, tuurlijk was ze nog wel misselijk maar ze was weer aanwezig zeg maar.
Mijn dierenarts heeft dit 12 jaar geleden ook aangeraden om te doen
Mijn hond had hoge koorts en ik heb haar dat pilletje gegeven
twee uur later was mijn twee jaar oude hond dood

nooit meer zal ik een paracetamol geven aan een van mijn dieren
dankzij zijn advies had ik geen hond meer
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Hutsje schreef:rimadyl, metacam, cortaphen.
Zijn toch beduidend sterker dan de Paradiene ?

De apotheker vergelijkt Rimadyl met Feldene & Naprosyne voor de mens ...
Daanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daanie »

Ik heb 2 gezonde honden en heb geen pijnstilling voor ze in huis.
Ik zie niet in waarom.....Als ze zich verstappen bij een wandeling hebben ze echt niet direct pijnstilling nodig. Als ze zich zo ernstig verstappen dat ze dat wel echt nodig hebben, is er m.i meer aan de hand en is een DA bezoek gewoon nodig.
Afbeelding
Elsie
Actief

Ongelezen bericht door Elsie »

Casey schreef:Ibuprofen en paracetamol zijn volstrekt ongeschikt voor gebruik bij de hond. paracetamol is onder andere zeer giftig voor de lever, ibuprofen zou ik op moeten zoeken maar is ook zeer slecht. Gewoon pijnstillers geven die wél geschikt zijn voor honden.. al zijn die duurder.

Edit: opgezocht: ibuprofen is erg slecht voor de maagwand, kan al na zeer korte tijd maagzweren veroorzaken. Mag nooit zonder maagwandbeschermers gegeven worden.

Kees

Helemaal mee eens! Voorraadje rimadyl in huis, dat is een stuk beter.
Afbeelding
"One happy family"Lestat de Lioncourt (Interview with the vampire)
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Omdat Biko een hernia heeft, heb ik altijd Corthaphen Forte in huis.
Voor de katten heb ik niets van pijnstilling in huis, ik zou ook niet weten wat ze mogen hebben :denken:

Ik zou nooit medicijnen voor mensen aan een dier geven. Ieder mens reageert al anders op medicijnen, laat staan een dier, die heel anders in elkaar zit dan een mens..
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Ik vind de adviesen van sommigen om toch paracetamol te geven erg verkeerd.

Een tante van mij had een hele leuke tekkel. Op een avond had hij nogal erg veel pijn. En dit vond mijn tante zielig. En wou hem helpen dus gaf ze hem een halfe paracetamol. Maar de pijn ging niet weg nee de hond werd helemaal apatisch en dit betekende met spoet een ritje naar de DA.

Werd daar onmiddelijk aan een infuus gelegd en moest er direct blijven.
Werd haar nog wel even duidelijk gemaakt dat Je in dit geval NOOIT een paracetamol aan je hond mag geven.

Na driedagen erg veel pijn hebben ze hem toch in moeten laten slapen.

Misschien zijn hier mensen op dit forum die het niet erg vinden om dit risico te lopen maar ik heb van dichtbij gezien wat paracetamol met een hond doet. :devil:

Misschien gaat het 1 keer goed. En denk je de volgende keer het zal nu ook wel weer goed gaan. Nou niet dus.

En misschien zijn er DA's die er anders overdenken hoor (bel je ze misschien niet uit bed 's nachts voor een pijnstillertje voor je hond) Maar eerlijk gezegd heb ik voor zo'n advies geen goed woord over. :boos:
Afbeelding
gevni havanezers
Maan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maan »

Ibuprofen is ontzettend schadelijk voor honden. Een van mijn honden heeft acute nierfalen gekregen na het eten van inbuprofen, die ze overigens gejat had. Ze is er wel weer bovenop gekomen maar de uiteindelijke schade is niet in te schatten. Misschien krijgt ze ooit last van haar nieren, misschien niet.

In ieder geval horen dit soort geneesmiddelen niet in een hond.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als mijn hond of kat iets krijgt 's avonds of in het weekend, bel ik gewoon de dienstdoende dierenarts en ga langs. Liever dubbel consult betalen dan iets verkeerd aan m'n hond te geven. Zeker Cortaphen Forte is zooi. Dat geef je niet zo maar.

Verder bestaat er in de homeopathie geen pijnstilling.
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa

Ongelezen bericht door lilalila »

thom schreef:Bij mijn DA hangt een hele grote poster aan de muur in de wachtkamer, om een hond NOOIT Paracetamol te geven. :neenee: :neenee:
Dat is goed, dat daar eens bekendheid aangegeven wordt !

Sinds wanneer weet men dit eigenlijk ? Mijn vorige dierenarts adviseerde zo 10 jaar terug wel paracetemol, na een operatie nota bene.
Heeft die ook niet opgelet in de universiteit ? of is het pas sinds een paar jaar bekend ?
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

lilalila schreef:

Sinds wanneer weet men dit eigenlijk ? Mijn vorige dierenarts adviseerde zo 10 jaar terug wel paracetemol, na een operatie nota bene.
Heeft die ook niet opgelet in de universiteit ? of is het pas sinds een paar jaar bekend ?
Sterker nog: mijn hond werd geopereerd in Utrecht (kaakoperatie) en kreeg een voorschrift voor paracetamol mee. 3 tot 4 x daags 1 tablet (hond woog 70 kg). Maar dat is wel een paar jaar verder terug. Begin jaren 80.
CKS
Zeer actief

Ennath schreef:
lilalila schreef:

Sterker nog: mijn hond werd geopereerd in Utrecht (kaakoperatie) en kreeg een voorschrift voor paracetamol mee. 3 tot 4 x daags 1 tablet (hond woog 70 kg). Maar dat is wel een paar jaar verder terug. Begin jaren 80.

Dat klopt, de pijnstillers voor honden zijn pas relatief kort op de markt. Daarvoor moest er dus gewerkt worden met wat er voorhanden was, en dat was eigenlijk alleen paracetamol en aspirine. Sinds de nieuwere en betere medicijnen op de markt zijn is er echt geen enkele reden meer om paracetamol of aspirine voor te schrijven, je loopt daar veel te veel risico mee in vergelijking met stoffen die wél geschikt zijn voor de hond.

Kees
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Ik zocht laatst voor mezelf een pijnstiller. Die had ik niet, alleen maar Rimadyl :mrgreen:
En die heb ik niet genomen want daar had ik geen goed gevoel bij :mrgreen:
Hier krijgen honden, medicijnen voor honden. Die zijn er niet voor niets.
CKS
Zeer actief

Essy schreef:Ik zocht laatst voor mezelf een pijnstiller. Die had ik niet, alleen maar Rimadyl :mrgreen:
En die heb ik niet genomen want daar had ik geen goed gevoel bij :mrgreen:
Hier krijgen honden, medicijnen voor honden. Die zijn er niet voor niets.
Verstandige beslissing genomen! Rimadyl is erg giftig voor jou, bewaar die dus maar voor de honden ;)

Kees
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Wij gebruiken Tolfedine als er pijnbestrijding nodig is.

Ik zag van iemand de opmerking: waarom niets voor de hond en wel voor mezelf.
Het verschil is dat wanneer ik net als de hond toe kan/mag geven aan wat pijn door rustig te blijven liggen ikzelf ook niets zou nemen :wink: Meestal willen we op de been blijven en nemen daar wat voor toch?
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Op aanraden van de DA heeft een van onze honden in t verleden een keer n paracetamolletje gehad.
Ibuprofen geef k niet, omdat ik weet wat voor tuig t is voor je maag en darmen.
Zarah krijgt sowieso geen pijnstillers, alleen van de DA als t nodig is, en die kan k daarvoor midden in de nacht zn bed uit bellen. :wink:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”