Ik heb een paar dagen niet geantwoord omdat ik voor mezelf even het één en ander op een rijtje wilde zetten om te voorkomen dat we in een oeverloze discussie raken waar alleen langs elkaar heen gepraat wordt.
Mijn negativiteit over positieve correcties komt voornamelijk uit de slechte ervaringen die ik er zelf mee heb en het gebruik daarvan wat ik om me heen zie. Toen ik Molli uit het asiel haalde ben ik met haar naar een kringgroep geweest waar haar uitvalgedrag meteen duidelijk werd. De mensen daar gaven het advies om een flinke ruk aan de lijn te geven en toen ik dat niet deed pakte zelfs iemand de lijn uit m'n hand om zelf een ruk te geven. Dit was meteen de laatste keer dat ik daar geweest ben en de hele ervaring was zo negatief voor mij dat dat voor een groot gedeelte mijn mening over kringgroepen en correcties gekleurd heeft.
Ik ben toen met Molli van de ene naar de andere hondenschool geweest en nergens werd ik verder geholpen. Mijn frustratie tijdens het wandelen werd steeds groter omdat ik Molli's gedrag gewoon niet onder controle kon houden, ik heb haar zelfs op een gegeven moment bijna naar het asiel gebracht. Breekpunt was voor mij op het moment dat ze weer uitviel en ik zo gefrustreerd was dat ik niks anders wist dan haar op haar rug duwen en bovenop haar zitten. Molli's reactie was er eentje angst en ongeloof en het heeft lang geduurd voordat ik haar vertrouwen weer terug heb gewonnen. In een laatste poging ben ik toen gaan trainen bij een school wat ongeveer een uur rijden van mijn huis was, ze trainden daar niet alleen met een clicker maar ook echt volgens het positief trainen principe. Dus niet lokken, de hond zelf laten denken en het managen van situaties. In het begin was het hartstikke moeilijk om Molli toch niet af en toe aanwijzingen te geven, vooral ook omdat Molli dit soort trainen niet gewend was en eigenlijk wachtte totdat ik haar zou helpen. Uiteindelijk heb ik daar heel veel geleerd, Molli's zelfvertrouwen werd opgebouwd omdat ze leerde dat ze zelf haar beloningen kon verdienen en zelf initiatief kon nemen. Mijn zelfvertrouwen groeide omdat ik een manier had gevonden om met Molli te communiceren en Molli hoefde op straat niet meer uit te vallen omdat ze wist dat ik in dat soort situaties de beslissingen neem en die beslissing zal altijd in haar voordeel zijn. De laatste twee jaar heb ik nooit meer een fysieke correctie nodig gehad om haar te sturen.
Tijdens mijn rondgang langs diverse hondenscholen heb ik heel veel slechte correcties gezien (en correctie is dan niet eens het goede woord, want het niet gewenste gedrag nam niet af). KC's waar honden standaard een slipketting omkregen, maar waar niemand er bij stil stond dat die honden wel eens zo gestresst en druk werden omdat ze bijna een uur op het veld niks stonden te doen behalve staarwedstrijden met andere honden. Scholen waar gedrag gecorrigeerd werd zonder dat de mensen wisten waar het gedrag vandaan kwam en of de hond uberhaupt wel begrijpt wat het gewenste gedrag is. Al deze ervaringen bij elkaar, en daarbij nog wat je gewoon op straat en in het bos ziet als je je hond uit laat hebben er bij mij voor gezorgd dat ik erg bevooroordeeld ben over fysieke correcties. En ik weet niet eens zeker of het wel een vooroordeel is omdat de meeste mensen gewoon verkeerd fysiek corrigeren. Er zijn maar heel weinig mensen die het echt goed kunnen, op het juiste moment en juist gedoseerd. Ik weet zeker dat ik het niet kan en dat mijn correcties uit onmacht komen en niet uit een opvoedkundig oogpunt. Zoals bij iedereen heeft het gewoon te maken met ervaringen die je mening kleuren.
Een ander voordeel van positief trainen vind ik dat het je aan het denken zet en dat het je creatief maakt. Puur alleen kijkend naar het aanleren van dingen door goed gedrag te belonen zorgt er al voor dat je beter naar je hond kijkt en naar de omgeving. En dat is al heel anders dan vroeger je hond een duw op z'n kont geven en er dan zit bij zeggen en corrigeren als hij weer gaat staan. Wat dat betreft zijn we al een stuk wijzer over honden dan een aantal jaren geleden.
Als je dan kijkt naar het corrigeren bij positief trainen heb ik de afgelopen dagen eens opgelet hoe ik dat doe. Vooral de vraag of ik ook een nee gebruik en dan toch positief straf heeft me aan het denken gezet. Ik gebruik vrijwel nooit een nee, ik roep wel eens de hondennaam op een dreigende toon als ik iets zie gebeuren, maar zodra de hond dan stopt beloon ik hem daar ook meteen voor. Het niet mogen doen wat ze graag willen doen omdat ik het gedrag onderbreek zal best stress opleveren, maar leren betekent altijd stress.
In het voorbeeld van Marijke is dit zoals ik het aangepakt zou hebben:
Maar één keer roepen (zeker niet vaker), luistert de hond niet dan gaat hij aan de lijn. Paar minuten aan de lijn lopen en dan nog een kans. Weer los, niet luisteren, mooi, rest van de wandeling aan de lijn. Wel belonen natuurlijk als hij bij me blijft. Zo heb ik bij Papu het weglopen er uit gekregen. Verder kijk ik dan ook naar de situatie. Waarom loopt hij weg, waarom luistert hij niet? Beheerst hij het hierkomen commando nog niet onder alle omstandigheden of had hij gewoon wat belangrijkers? Mijn honden hebben een eigen willetje en tot op een zekere hoogte mag dat ook. Kijk als het om gevaarlijke situaties gaat dan is het enige wat telt dat gevaar opheffen. Ik zou dus mijn honden ook niet ergens laten los lopen waar dat gevaar op kan leveren, simpelweg omdat ze niet altijd 100% betrouwbaar zijn. Bij mij in de buurt woont een man met een boxer en die hond loopt altijd los, luistert perfect en het ziet er supermooi uit. Maar ze lopen ook langs een zeer drukke weg en misschien luistert hij 999 keer, maar die ene keer dat hij het niet doet en net wat interessanters ziet kan al fataal zijn. Ik vind het dus aan de ene kant heel mooi, maar aan de andere kant ook gevaarlijk, omdat je een risico neemt met een dier dat niet 100% betrouwbaar is en dat ook niet zal worden. Maar misschien is het een ingecalculeerd risico dat je bereidt bent om te nemen omdat je hond daar zoveel vrijheid voor terug krijgt. Mijn honden hebben die vrijheid ook, maar dan in losloopgebieden waar in kilometers omgeving geen auto's te zien zijn.
Wat het blaffen betreft, ik had vijf honden en die mogen best even blaffen als er aangebeld wordt of als er bezoek binnen komt, maar dat moet wel ophouden. Je hoeft het niet eens elke hond apart aan te leren omdat er eigenlijk altijd één (of misschien twee) is die met het blaffen begint waarop de rest reageert. Bij mij was dat Molli, die begon met blaffen, daarop reageerde Papu en Abel en Quiero deden gezellig mee. Malu blafte nooit.

Molli heb ik het commando stil aangeleerd, dus het enige wat ik nodig had was een stil, Molli stopte met blaffen en de andere honden hielden ook op.
Ik heb gewoon soms het gevoel dat corrigeren de makkelijkste manier is, maar is Marijke er nu zeker van dat Dante nooit meer op de dijk zal gaan lopen? Zal hij de rest van zijn leven nu niet meer op de dijk komen? Die zekerheid heb je niet, en die zekerheid heb je ook niet bij het aanlijnen als hij niet luistert. Maar als je in beiden geen zekerheid hebt kies ik liever voor dat eerste.
Samenvattend komt het er dus op neer dat ik best geloof dat er een aantal mensen zijn die goed fysiek kunnen corrigeren waarbij de hond meteen begrijpt waarom hij gecorrigeerd wordt en het daarom nooit meer doet. Maar het grootste gedeelte van de mensen kan dit niet en die hebben de zekerheid dus niet dat hun hond het begrijpt en daarom roep ik liever in het algemeen dat ik tegen fysieke correcties ben en voor het managen van situaties en creatief te zijn waar nodig.