Ik heb het half gelezenMoon schreef:Heeft iemand van jullie de nieuwe 'De Jachthond' al gelezen? Daar staat een artikel in van een Bordercollie-eigenaar die een methode aanbeveelt om veldwerk te oefenen; met ballen(evt. met geurstof). Klinkt allemaal wel leuk, maar ik moet het nog eens heel goed lezen hoe het in zijn werk gaat
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jachthonden, lopende, staande en retrievers!
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dit had ik dus opgeslagen om er nog even over na te denken.Moon schreef:Wanneer het dus zo zou zijn dat (continentale) staande honden altijd dwang nodig hebben om goed te leren apporteren, moet je misschien accepteren dat ze er niet geschikt voor zijn (niet dat ik dat geloof, maar als je die mening doortrekt). Dan vind ik het namelijk van de gekke om het dan maar af te dwingen
Zoals wel vaker bij opmerkingen van jou, blijven ze hangen en loop ik er nog wel eens over te piekeren
Ik geloof zeker dat een continentaal Staande Hond prima kan apporteren.
Met de opmerkingen van Paul de vos er bij bedacht ik, als ik mijn aanvankelijke moeite met Rana's apporteren terug haal in mijn herinnering, het volgende:
Ik kwam op een KNJV cursus en mij werd verteld dat apporteren heeeeeeerlijk is voor de hond en dat het apport de beloning is voor de hond (dus geen snoeipjes o.i.d.).
Als een hond had geapporteerd kreeg hij nog een "happy dummy" als beloning. (gewoon een dummy die je weggooit en die de hond meteen mag halen met inspringen en al)
Dat is leukkkkkkkkkk voor de hond
Maar Rana vond die happy dummy helemaal niet leukkkkkkkkkk
Een lekker stukje worst wel
Bij de Retrievers zag ik dat die happy dummy wel een feestje was
Dus????????
Is het inderdaad voor een Staande Hond minder leuk omdat hij vooral gefokt is met de eigenschap om op de wind gezond wild te vinden?
Dat apporteren van het daarna geschoten wild, en ook het vinden van gewond wild, moet nou eenmaal ook gebueren, dus dat is wel meegenomen in het fokprogramma.
Maar de meeste nadruk ligt toch op het spel met de wind, het voorstaan en het opstoten.
Anders is er ook niets te apporteren.
Is dat ook de reden dat "men" vindt dat je een Staande Hond het "echte" apporteren onder dwang moet leren?
En is het daarom ook dat zelfs in dat geval er soms iemand in een boom moet zitten met een zak zand om de hond te corrigeren als hij in plaats van het apport de bosjes in duikt omdat hij vers wild ruikt?
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Apporteren is bij Dante ook niet van meet af aan hét spelletje geweest. Komt natuurlijk bij dat ik bij hem als pup de fout gemaakt heb door hem met nee te corrigeren als hij iets in zijn bek nam wat niet mocht (dan ruilde ik voor een speeltje). Maar in de loop van de tijd is hij het wel steeds leuker gaan vinden. Toevallig moest ik vanmorgen tijdens het trainen nog aan je denkenranetje schreef:Dit had ik dus opgeslagen om er nog even over na te denken.Moon schreef:Wanneer het dus zo zou zijn dat (continentale) staande honden altijd dwang nodig hebben om goed te leren apporteren, moet je misschien accepteren dat ze er niet geschikt voor zijn (niet dat ik dat geloof, maar als je die mening doortrekt). Dan vind ik het namelijk van de gekke om het dan maar af te dwingen
Zoals wel vaker bij opmerkingen van jou, blijven ze hangen en loop ik er nog wel eens over te piekeren![]()
Ik geloof zeker dat een continentaal Staande Hond prima kan apporteren.
Met de opmerkingen van Paul de vos er bij bedacht ik, als ik mijn aanvankelijke moeite met Rana's apporteren terug haal in mijn herinnering, het volgende:
Ik kwam op een KNJV cursus en mij werd verteld dat apporteren heeeeeeerlijk is voor de hond en dat het apport de beloning is voor de hond (dus geen snoeipjes o.i.d.).
Als een hond had geapporteerd kreeg hij nog een "happy dummy" als beloning. (gewoon een dummy die je weggooit en die de hond meteen mag halen met inspringen en al)
Dat is leukkkkkkkkkk voor de hond![]()
Maar Rana vond die happy dummy helemaal niet leukkkkkkkkkk![]()
Een lekker stukje worst wel![]()
Bij de Retrievers zag ik dat die happy dummy wel een feestje was
Dus????????
Is het inderdaad voor een Staande Hond minder leuk omdat hij vooral gefokt is met de eigenschap om op de wind gezond wild te vinden?
Dat apporteren van het daarna geschoten wild, en ook het vinden van gewond wild, moet nou eenmaal ook gebueren, dus dat is wel meegenomen in het fokprogramma.
Maar de meeste nadruk ligt toch op het spel met de wind, het voorstaan en het opstoten.
Anders is er ook niets te apporteren.
Is dat ook de reden dat "men" vindt dat je een Staande Hond het "echte" apporteren onder dwang moet leren?
En is het daarom ook dat zelfs in dat geval er soms iemand in een boom moet zitten met een zak zand om de hond te corrigeren als hij in plaats van het apport de bosjes in duikt omdat hij vers wild ruikt?
Nu juich ik nog niet te vroeg, want wie weet gaat het de volgende keer weer mis, maar de eerste keer was toch echt bemoedigend!
Misschien moeten we gewoon onderkennen dat de staande hond wat meer nodig heeft bij het werk na het schot; motivatie dus..
Het knaagt weleens aan me dat ik Dante niet het veldwerk kan bieden. Daarom probeer ik hem geregeld in veilige gebieden waar wild zit, zijn gang te laten gaan, omdat dát toch zijn ware passie is. Jammer dat ik daar niet tot samenwerking met hem kan komen
Kortom; ja, ik denk dat je gelijk hebt, dat 'het spel met de wind' voor de jachthond dé passie is en het apporteren er wel in zit, maar in veel mindere mate, meer bijzaak (kan natuurlijk alleen van Dante spreken, maar wat ik zo om me heen hoor...)
Gr. Marijke

- drent.lover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): drentsche patrijshond
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik vraag me af of het minder leuk is voor een staande hond, ik weet niet hoe het met die van jullie is maar die van mij moet altijd iets vasthouden als ze blij is.
Dus als ik of mijn man thuiskomen, altijd iets oppakken en naar je toe komen.
Moet ze 's morgens even snel voor het huis een plas doen, daarna leuk de krant mee naar binnen nemen.
Een wandeling die eerst in de regen was met plu en die daarna droog is bij het naar huis lopen, de plu in de bek dragen.
Komt vrouwtje met boodschapjes thuis, dan meehelpen boodschapjes naar binnen slepen.
Is het vrouwtje met de was bezig dan vieze was voor haar ophalen.
Ik denk, nou ja zo zie ik het bij Kyra, dat het plezier in het appoteren er wel is maar het opzoeken en opstoten van wild wel vele malen leuker is.
Dus als ik of mijn man thuiskomen, altijd iets oppakken en naar je toe komen.
Moet ze 's morgens even snel voor het huis een plas doen, daarna leuk de krant mee naar binnen nemen.
Een wandeling die eerst in de regen was met plu en die daarna droog is bij het naar huis lopen, de plu in de bek dragen.
Komt vrouwtje met boodschapjes thuis, dan meehelpen boodschapjes naar binnen slepen.
Is het vrouwtje met de was bezig dan vieze was voor haar ophalen.
Ik denk, nou ja zo zie ik het bij Kyra, dat het plezier in het appoteren er wel is maar het opzoeken en opstoten van wild wel vele malen leuker is.

- ranetje
- Zeer actief
Niemand zal zeggen dat geen enkele staande hond apporterten leuk vindt
Ik ken nog een Drent die de dummy's het liefst onder je vandaan haalt om ze nog een keer te brengen.
Rana begroet ook bijna iedereen met iets in de bek.
Maar dat is niet om te apporteren, maar om te paraderen
Het is op dat moment ook beslist niet om aan iemand te geven.
Dat soms een bezoeker haar bot (want daar loopt ze dan meestal mee) van haar aanpakt verbijsterd haar buitengewoon want dat was niet de bedoeling
Ik ken nog een Drent die de dummy's het liefst onder je vandaan haalt om ze nog een keer te brengen.
Maar dat is niet om te apporteren, maar om te paraderen
Dat soms een bezoeker haar bot (want daar loopt ze dan meestal mee) van haar aanpakt verbijsterd haar buitengewoon want dat was niet de bedoeling
- Moon
- Zeer actief
Ja dat paraderen is hier ook zeer bekendranetje schreef:Niemand zal zeggen dat geen enkele staande hond apporterten leuk vindt
Ik ken nog een Drent die de dummy's het liefst onder je vandaan haalt om ze nog een keer te brengen.![]()
Maar dat is niet om te apporteren, maar om te paraderen![]()
Nettie nog even over het motivatiebakje; wil dat natuurlijk niet eeuwig doen, maar ook niet te snel stoppen om terugval in het 'geklooi' te voorkomen. Hoe zou jij dat aanpakken?
Gr. Marijke

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Felix snapt niet wat de doorsnee retriever er aan vind om 50 keer achter elkaar dezelfde stok uit hetzelfde water te halen
Hij vind apporteren wel leuk, maar niet het allerleukst. En als het op "tijdverdrijf" begint te lijken gaat hij liever iets anders doen
Hier ook een echte met iets in de bek loper tijdens begroetingen trouwens, hij word er kalmer van. Als er niets in de buurt is om in de bek te nemen wordt hij wat zenuwachtig.
Hij vind apporteren wel leuk, maar niet het allerleukst. En als het op "tijdverdrijf" begint te lijken gaat hij liever iets anders doen
Hier ook een echte met iets in de bek loper tijdens begroetingen trouwens, hij word er kalmer van. Als er niets in de buurt is om in de bek te nemen wordt hij wat zenuwachtig.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- mary1958
- geregistreerd lid
Hoi luitjes,
Dit forum ook maar eens opgezocht....
Fosko neemt ook altijd een van zijn speeltjes in de bek als iemand van ons thuiskomt of er komt visite. Als ik aan het wandelen ben en we komen bv een blikje tegen, dan wordt dat ook een hele afstand meegedragen.
Ik heb overigens ook een los exemplaar van de Jachthond besteld, ben benieuwd
Fosko neemt ook altijd een van zijn speeltjes in de bek als iemand van ons thuiskomt of er komt visite. Als ik aan het wandelen ben en we komen bv een blikje tegen, dan wordt dat ook een hele afstand meegedragen.
- Moon
- Zeer actief
Hoi, welkommary1958 schreef:Hoi luitjes,
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Hoi Marymary1958 schreef:Hoi luitjes,
Leuk dat je ook mee komt kletsen hier
- ranetje
- Zeer actief
Ik denk dat ik het bakje zou gebruiken tot de hond vrijwel standaard snel met het apport terug komt.Moon schreef: Nettie nog even over het motivatiebakje; wil dat natuurlijk niet eeuwig doen, maar ook niet te snel stoppen om terugval in het 'geklooi' te voorkomen. Hoe zou jij dat aanpakken?
Daarna afbouwen.
Eerst door hem iets uit het bakje te geven (dus hem niet meer het bakje leeg te laten eten), daarna iets uit de jaszak te geven en dan interval beloning.
Heel af en toe dan nog dat bakje eventjes gebruiken, maar waarschijnlijk merk je dan vanzelf wel dat jullie het allebei vergeten
Rana ook, die haalt haar hele mand zenuwachtig onderste boven als het bot zoek isJaap* schreef:Felix snapt niet wat de doorsnee retriever er aan vind om 50 keer achter elkaar dezelfde stok uit hetzelfde water te halen![]()
![]()
Hij vind apporteren wel leuk, maar niet het allerleukst. En als het op "tijdverdrijf" begint te lijken gaat hij liever iets anders doen![]()
Jouw terminologie over tijdverdrijf zou Rana erg aanspreken denk ik
- Jaap*
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Schrijf ik dat Rana het apporteren niet echt als een tof werkje beschouwt, ook al apporteert ze betrouwbaar hoor
Loop ik in het bos vanmiddag, komt ze me stralend een knuffelbeest brengen
Daarna hebben we de rechtmatige eigenaresse ook nog gevonden (die was in tranen
omdat het beest ergens verloren was en niemand wist waar), dus iedereen gelukkig.
Ik bedoel maar......................
Echt leuk is apporteren niet altijd, maar als je wat vindt breng je het wel naar de baas
Daarna heeft Rana zichzelf nog even beloond met een aangenaam geurtje :N:
Dus ik moest met de ramen van de auto open terug naar huis.
Ze stinkt nog steeds ondanks een wasbeurt.
Loop ik in het bos vanmiddag, komt ze me stralend een knuffelbeest brengen
Daarna hebben we de rechtmatige eigenaresse ook nog gevonden (die was in tranen
Echt leuk is apporteren niet altijd, maar als je wat vindt breng je het wel naar de baas
- Moon
- Zeer actief
Bedankt voor de uitlegranetje schreef:Ik denk dat ik het bakje zou gebruiken tot de hond vrijwel standaard snel met het apport terug komt.Moon schreef: Nettie nog even over het motivatiebakje; wil dat natuurlijk niet eeuwig doen, maar ook niet te snel stoppen om terugval in het 'geklooi' te voorkomen. Hoe zou jij dat aanpakken?
Daarna afbouwen.
Eerst door hem iets uit het bakje te geven (dus hem niet meer het bakje leeg te laten eten), daarna iets uit de jaszak te geven en dan interval beloning.
Heel af en toe dan nog dat bakje eventjes gebruiken, maar waarschijnlijk merk je dan vanzelf wel dat jullie het allebei vergeten
Het rammelen ermee werkt nu nog als een speer. Heb hem gisteren al niet iedere keer een hap eruit laten nemen. Maar blijf dat nog maar af en toe doen, want dat gedrag (rommelen met het apport) heeft hij al heel lang kunnen doen
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Wat goed van Ranaranetje schreef:Schrijf ik dat Rana het apporteren niet echt als een tof werkje beschouwt, ook al apporteert ze betrouwbaar hoor![]()
Loop ik in het bos vanmiddag, komt ze me stralend een knuffelbeest brengen![]()
Daarna hebben we de rechtmatige eigenaresse ook nog gevonden (die was in tranenomdat het beest ergens verloren was en niemand wist waar), dus iedereen gelukkig.
Echt leuk is apporteren niet altijd, maar als je wat vindt breng je het wel naar de baas![]()
Tweede gedeelte van je verhaal zeer herkenbaar; inclusief open ramen en stinken na de wasbeurt
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Gisteren eindelijk weer training gehad (na kerstvakantie en toestanden bij ons). Het begon al goed; de trainster had een nieuwe dummy (met vachtje) en alle honden gingen eerst even snuffelen voor ze het apport oppakten. Mijn 'scheetje' deed het echter anders; die snuffelde er aan en ging er vervolgens op liggen rollen
... Oefenen van links rechts ging goed, maar er kwam nu een dummy achter hem bij (dus over zijn hoofd gegooid) en daar heb ik nooit het goede gebaar bij gebruikt. Moest nu beide handen hoog doen en naar voren wijzen. Dante keek me verbaasd aan en koos er toen maar voor om naar links te gaan (waar ook een dummy lag). Dit tot twee keer toe, dus hij snapte echt niet wat ik bedoelde. Ik moest toen even alleen de dummy achter zijn rug oefenen en toen viel het kwartje (geweldig toch hoe snel die hondjes leren
). Toen kon ik al snel alledrie door elkaar doen..
Het verloren zoek gaat niet vlot bij Dante. Wat me eigenlijk nogal verbaast. Hij is er normaal gesproken zooo goed in
. Ik gooi geregeld met zo'n werpding een bal ver de struiken in en dan zoekt hij tamelijk methodisch tot hij die gevonden heeft, en dat is meestal nogal snel
, hetzelfde geldt voor dummies. Gisteren lagen er nogal wat dummies verstopt, allemaal aantrekkelijk (met vachtje). Maar het duurde en duurde maar eer Dante er met een terug kwam
(en dat is vaker gebeurd tijdens de training). Nu vraag ik me af; zou hij misschien aan het zoeken zijn geweest naar zijn eigen dummy? En toen hij die niet vond er uiteindelijk dan maar een meegenomen? Want hij is er natuurlijk aan gewend dat hij alleen eigen spullen (met onze geur eraan) moet zoeken. Wat is jullie ervaring daarmee?
Het verloren zoek gaat niet vlot bij Dante. Wat me eigenlijk nogal verbaast. Hij is er normaal gesproken zooo goed in
Gr. Marijke

- Jaap*
- Zeer actief
Ja, dat kan idd, net zoals het kan dat er onderweg "gewisseld" wordt, dus een dummy oppakken en onderweg een leukere tegenkomen en die dan meenemen, of terugkomen met twee dummy'sInge O schreef:ik kan me voorstellen dat dit zeker wel een reden kan zijn. zal per hond wel verschillen, maar attack hier bv. zoekt ook héél graag verloren apportjes, maar heeft ronduit een hekel aan 'niet-eigen' voor werpen. zij zou ze vrees ik zelfs niet oppakken, ook niet als er niks anders lagMoon schreef: Nu vraag ik me af; zou hij misschien aan het zoeken zijn geweest naar zijn eigen dummy? En toen hij die niet vond er uiteindelijk dan maar een meegenomen? Want hij is er natuurlijk aan gewend dat hij alleen eigen spullen (met onze geur eraan) moet zoeken. Wat is jullie ervaring daarmee?.
Humor om te lachen is dat
Je kunt alle optie's wegtrainen gelukkig, bijvoorbeeld door je eigen dummy niet te gebruiken, en door te zorgen dat je zicht hebt op het zoeken en de hond snel te roepen als hij iets gevonden heeft (rammelbakje gebruiken zodat hij niet verder gaat zoeken)
- Jaap*
- Zeer actief
Maar sommige dummy's zijn ook gewoon favoriet voor alle honden. Wij weten vaak ook wel vantevoren welke dummy als eerste teruggebracht wordt, waar die ook ligt en wie hem ook haalt
Da's gewoon een lekkere dummy
- Moon
- Zeer actief
De dummies waren nogal wijd verspreid door de helper en het was dicht struikgewas, dus ik kon niet heel goed volgen wat er allemaal gebeurde. Het zou kunnen dat hij 'wisselt'Jaap* schreef:Ja, dat kan idd, net zoals het kan dat er onderweg "gewisseld" wordt, dus een dummy oppakken en onderweg een leukere tegenkomen en die dan meenemen, of terugkomen met twee dummy'sInge O schreef:ik kan me voorstellen dat dit zeker wel een reden kan zijn. zal per hond wel verschillen, maar attack hier bv. zoekt ook héél graag verloren apportjes, maar heeft ronduit een hekel aan 'niet-eigen' voor werpen. zij zou ze vrees ik zelfs niet oppakken, ook niet als er niks anders lagMoon schreef: Nu vraag ik me af; zou hij misschien aan het zoeken zijn geweest naar zijn eigen dummy? En toen hij die niet vond er uiteindelijk dan maar een meegenomen? Want hij is er natuurlijk aan gewend dat hij alleen eigen spullen (met onze geur eraan) moet zoeken. Wat is jullie ervaring daarmee?.
![]()
Humor om te lachen is dat![]()
Je kunt alle optie's wegtrainen gelukkig, bijvoorbeeld door je eigen dummy niet te gebruiken, en door te zorgen dat je zicht hebt op het zoeken en de hond snel te roepen als hij iets gevonden heeft (rammelbakje gebruiken zodat hij niet verder gaat zoeken)
Verloren zoek is een spelletje wat we haast dagelijks doen tijdens de wandeling; misschien daar helemaal geen dummies meer voor gebruiken (alleen speeltjes en knuffels bijv.)? Ik zal bij de volgende les vragen of er iemand in de struiken wil gaan staan (doe ik liever niet zelf) die kan observeren wat hij precies doet.. Hij zocht wel mooi; echt in 'slagen', alleen wel steeds ruimer :N:
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Ik kom geregeld langs een tennisbaan waar nogal eens ballen rondom in de struiken liggen. Ik hoorde van verschillende hondeneigenaren dat die zo gratis aan hun tennisballen kwamen; handig! Ik dus Dante de struiken in gestuurd met een 'zoek'. Kwam hij even later met een verbijsterde snuit de struiken uit; " hij ligt er écht niet hoor!!Inge O schreef:ik kan me voorstellen dat dit zeker wel een reden kan zijn. zal per hond wel verschillen, maar attack hier bv. zoekt ook héél graag verloren apportjes, maar heeft ronduit een hekel aan 'niet-eigen' voor werpen. zij zou ze vrees ik zelfs niet oppakken, ook niet als er niks anders lagMoon schreef: Nu vraag ik me af; zou hij misschien aan het zoeken zijn geweest naar zijn eigen dummy? En toen hij die niet vond er uiteindelijk dan maar een meegenomen? Want hij is er natuurlijk aan gewend dat hij alleen eigen spullen (met onze geur eraan) moet zoeken. Wat is jullie ervaring daarmee?.
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Als je zelf met een werpstok de bal in de struiken gooit heeft Dante dat dan gezien?
In dat geval zoekt hij n.l. wel goed, maar niet "verloren"
Ik geloof dat ik bij Dante bij het verloren zoeken ook niet direct zou oefenen met diverse dummy's in het bos.
Het is best mogelijk dat hij zijn eigen dummy zocht, maar het kan ook zijn dat hij geen keuze kon maken door het grote aanbod
Laat hem volgende keer (als dat mogelijk is) een enkele verstopte dummy halen?
Wel een vreemde dan en niet zijn eigen dummy.
Of een open bos zodat je kan zien waar hij is, en zodra hij bij een dummy is aangekomen rammelen met het bakje?
Wat was de reactie van jou en de trainer toen Dante ging rollen op het apport?
In dat geval zoekt hij n.l. wel goed, maar niet "verloren"
Ik geloof dat ik bij Dante bij het verloren zoeken ook niet direct zou oefenen met diverse dummy's in het bos.
Het is best mogelijk dat hij zijn eigen dummy zocht, maar het kan ook zijn dat hij geen keuze kon maken door het grote aanbod
Of een open bos zodat je kan zien waar hij is, en zodra hij bij een dummy is aangekomen rammelen met het bakje?
- Jaap*
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
Ik ga volgende keer eens uitproberen wat er gebeurt als zijn eigen dummy er tussen ligtJaap* schreef:Maar sommige dummy's zijn ook gewoon favoriet voor alle honden. Wij weten vaak ook wel vantevoren welke dummy als eerste teruggebracht wordt, waar die ook ligt en wie hem ook haalt![]()
Er kunnen natuurlijk ook andere factoren meespelen, dat hij bijv. tijdens het zoeken heerlijke geurtjes tegenkwam en dát net even belangrijker vond dan zijn 'werk'
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Ik bedoelde daarmee aan te geven dat hij echt goed kan zoeken (met het voorbeeld van de ballenwerper) dus dat het daar niet aan kan liggen.ranetje schreef:Als je zelf met een werpstok de bal in de struiken gooit heeft Dante dat dan gezien?
In dat geval zoekt hij n.l. wel goed, maar niet "verloren"![]()
Het is best mogelijk dat hij zijn eigen dummy zocht, maar het kan ook zijn dat hij geen keuze kon maken door het grote aanbod![]()
Of een open bos zodat je kan zien waar hij is, en zodra hij bij een dummy is aangekomen rammelen met het bakje?![]()
Op de training worden er een heleboel dummies verstopt zodat iedere hond er een kan vinden. Volgende keer misschien vragen of Dante als laatste mag?
Bij dat rollen heb ik direct de dummy opgeraapt, na 'nee' gezegd te hebben (was gelukkig niet ver weg); helaas, beurt voorbij voor Dante
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Goed zoeken omdat je wéét dat er wat ligt is iets anders dan vermoeden dat er misschien wel wat zou kunnen liggen.Moon schreef:Ik bedoelde daarmee aan te geven dat hij echt goed kan zoeken (met het voorbeeld van de ballenwerper) dus dat het daar niet aan kan liggen.
Op de training worden er een heleboel dummies verstopt zodat iedere hond er een kan vinden. Volgende keer misschien vragen of Dante als laatste mag?
Bij dat rollen heb ik direct de dummy opgeraapt, na 'nee' gezegd te hebben (was gelukkig niet ver weg); helaas, beurt voorbij voor Dante(maar moest er stiekum wel om lachen
)
Natuurlijk moet er wat liggen, de hond moet succes hebben.
Je kunt zeker vragen of hij als laatste mag òf als het open bos is stimuleren om te pakken en te brengen zodra je ziet dat hij bij een dummy is aangekomen.
Dit doet me vermoeden dat hij inderdaad zijn eigen dummy heeft gezocht.Moon schreef:Ik kom geregeld langs een tennisbaan waar nogal eens ballen rondom in de struiken liggen. Ik hoorde van verschillende hondeneigenaren dat die zo gratis aan hun tennisballen kwamen; handig! Ik dus Dante de struiken in gestuurd met een 'zoek'. Kwam hij even later met een verbijsterde snuit de struiken uit; " hij ligt er écht niet hoor!!
Dat is het nadeel als je nooit in de gelegenheid bent om samen met anderen te oefenen.
Ergens doet het me wel een beetje aan Rana denken.
Als ze een bepaald apport niet kende (voor het eerst een gans bijv.) zocht ze het hele bos perfect af, liep tig keer over de gans maar kwam zonder apport terug.
De gans was voor haar onbekend en dus geen apport.
Toen ik zei dat er een gans lag (hoe maf kan je zijn tegen je hond
Pakte de gans op en bracht hem.
Vanaf dat moment was de gans ook een apport.
Zo ging het met elk stuk wild dat ze dus eerst moest leren kennen.
Bij mij was het nadeel dat ze als pup, de eerste 6 maanden, niet had kennisgemaakt met veer- en haarwild.
Was dat wel gebeurd, dan had ze naderhand waarschijnlijk alles met veren of haar gewoon geapporteerd.
Dat is tenminste de redenering van Peter Beekman.
- Moon
- Zeer actief
Dante heeft helemaal een nadeel omdat ik voor zijn een à anderhalf jaar zelfs niet nagedacht had over jachttrainingranetje schreef:Goed zoeken omdat je wéét dat er wat ligt is iets anders dan vermoeden dat er misschien wel wat zou kunnen liggen.Moon schreef:Ik bedoelde daarmee aan te geven dat hij echt goed kan zoeken (met het voorbeeld van de ballenwerper) dus dat het daar niet aan kan liggen.
Bij dat rollen heb ik direct de dummy opgeraapt, na 'nee' gezegd te hebben (was gelukkig niet ver weg); helaas, beurt voorbij voor Dante(maar moest er stiekum wel om lachen
)
Jamaar, jamaar, als ik het commando 'zoek' geef is er altíjd wat te vinden, of Dante nou gezien heeft of ik iets verstop of niet (maw. ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Of doel je op de praktijkjacht waarbij het soms onzeker is of er iets te vinden is?)
Natuurlijk moet er wat liggen, de hond moet succes hebben.
Je kunt zeker vragen of hij als laatste mag òf als het open bos is stimuleren om te pakken en te brengen zodra je ziet dat hij bij een dummy is aangekomen.
Dit doet me vermoeden dat hij inderdaad zijn eigen dummy heeft gezocht.Moon schreef:Ik kom geregeld langs een tennisbaan waar nogal eens ballen rondom in de struiken liggen. Ik hoorde van verschillende hondeneigenaren dat die zo gratis aan hun tennisballen kwamen; handig! Ik dus Dante de struiken in gestuurd met een 'zoek'. Kwam hij even later met een verbijsterde snuit de struiken uit; " hij ligt er écht niet hoor!!
Dat is het nadeel als je nooit in de gelegenheid bent om samen met anderen te oefenen.
Ja, vind ik ook jammer; daarom kan ik ook niet vaak een ver apport oefenen. Anders duurt het zo eeuwig en moet Dante alsmaar braaf zitten wachten; dat doe je één keer en dan maar wat dichterbij.. Bovendien is het dan op training toch weer even wennen als iemand anders het apport werpt..
Ergens doet het me wel een beetje aan Rana denken.
Als ze een bepaald apport niet kende (voor het eerst een gans bijv.) zocht ze het hele bos perfect af, liep tig keer over de gans maar kwam zonder apport terug.
De gans was voor haar onbekend en dus geen apport.
Toen ik zei dat er een gans lag (hoe maf kan je zijn tegen je hond) liep ze naar de gans, keek me aan met een blik van "bedoel je ditte?"
![]()
Pakte de gans op en bracht hem.
Vanaf dat moment was de gans ook een apport.
Zo ging het met elk stuk wild dat ze dus eerst moest leren kennen.
Haha, misschien moet ik dat ook doen; "dat is een dummy met eendenveren Dante! en dat is een dummy met konijnenvel"![]()
Bij mij was het nadeel dat ze als pup, de eerste 6 maanden, niet had kennisgemaakt met veer- en haarwild.
Was dat wel gebeurd, dan had ze naderhand waarschijnlijk alles met veren of haar gewoon geapporteerd.
Dat is tenminste de redenering van Peter Beekman.
Ik denk dat het 'vroege socialisering-verhaal' hier ook veel mee te maken heeft. Hoe vroeger kennismaking hoe beter..
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Hij moet geleidelijk aan leren vertrouwen, dat ook als hij niets heeft gezien, er iets ligt als jij "zoek" zegt.Moon schreef:Jamaar, jamaar, als ik het commando 'zoek' geef is er altíjd wat te vinden, of Dante nou gezien heeft of ik iets verstop of niet (maw. ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? Of doel je op de praktijkjacht waarbij het soms onzeker is of er iets te vinden is?)
Dat bedoel ik ook met "natuurlijk ligt er iets".
Maar als hij alleen is getraind op het weten dat er iets ligt omdat hij het heeft gezien of het aan jouw gedrag heeft gemerkt (omdat hij heeft gemerkt dat je iets weg legt) kan hij stoppen met zoeken als die verschijnselen zich niet hebben voorgedaan
Dat is het nadeel van altijd alleen trainen.
Nu je in een groep traint en helpers hebt zal hij nog moeten leren dat de opdracht zoek voldoende is om iets te kunnen vinden.
Dat lukt wel, Dante is een slimme hond, maar het zal misschien wat tijd kosten.
Pas als de hond zeker is van zichzelf omdat hij altijd succes heeft gehad, zal hij een "teleurstelling" kunnen verwerken als het tenminste bij incidenten blijft en niet structureel wordt.
Daarom moet een praktijkhond ook heel zorgvuldig worden opgeleid (zo heb ik het uitgelegd gekregen van jagers die ik heb gesproken
Eerst zekerheid, daarna kan er eens een klein foutje zitten in de opdracht van de baas.
Ligt er te vroeg een keer niets, dan wordt hij onzeker en gaat aarzelen om bijv. over water te zwemmen om te zoeken.
Zoals je zelf al zegt. Het is voor Dante ook al even wennen dat iemand anders een apport opwerpt.
Latere leeftijden schijnen weinig uit te maken.Dante heeft helemaal een nadeel omdat ik voor zijn een à anderhalf jaar zelfs niet nagedacht had over jachttraining (ik wilde eerst een gehoorzame hond, wist ik veel dat e.e.a ook met elkaar te maken had...).
Ik denk dat het 'vroege socialisering-verhaal' hier ook veel mee te maken heeft. Hoe vroeger kennismaking hoe beter..
Het gaat om de eerste 6 maanden van de hond.
In die eerste 6 maanden (schot vanaf 3 weken oud, veer- en haarwild op zijn laatst vanaf 6 weken oud) moet hij/zij steeds weer kennis maken met veer- en haarwild, schieten enz.
Dat helpt baas (jager) en de hond het beste op weg.
Voor de rest heb je evengoed nog een heleboel te doen
Ik vind het ook lastig.
Met Gregor (zweet lopen) was het probleem minder groot.
In je eentje naar het bos rijden om een spoor uit te zetten en de volgende dag samen met de hond terug om het spoor te lopen geeft de hond een veel minder directe associatie.
Behalve dan de geur van je laarzen
- Moon
- Zeer actief
Ik word nu wel een beetje een zeur geloof ik :N:
, maar hij zocht naar mijn idee juist erg goed en geconcentreerd. Maakte mooie slagen (we zagen hem iedere keer voorbij komen) hevig zwaaiend met zijn staart, kwam niet 'vragen'. Ging alleen steeds ruimer zoeken; ik wilde hem al terug roepen maar de helper hield me tegen. Maar ik vond het raar dat hij er zo lang over deed; hij móest allang verschillende dummies zijn tegengekomen. Vandaar mijn idee dat hij zocht naar iets wat er niet lag (eigen dummy
).
En dit is al een paar maal zo gegaan bij de training.
En dit is al een paar maal zo gegaan bij de training.
Gr. Marijke