Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
licht verteerbaar rauw voer??
Moderator: moderatorteam
- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
licht verteerbaar rauw voer??
Hoi hoi,
Ik geef mitch van pups af aan al brokken, eigenlijk nooit rauw vlees. Ik heb hem wel eens blik voer gegeven, maar dat kan ie bijna niet hebben. Een geperste brok (zoals prins), kan hij ook niet hebben. Hij gaat dan veel kwijlen en steeds beetjes overgeven, ook is ie snel aan de diaree. Als ik hem 1 pensstaafje geef, is het al feest (die krijgt ie dan ook niet).
Nou heb ik sinds een tijdje een hele lichte brok (Caroc kip&rijst) dat gaat super goed, maar ik gun hem ook wel eens wat lekkers. Ik wil alleen niet helemaal overstappen op rauw voer. Wat kan ik hem het beste geven, wat licht verteerbaar is?
groetjes Crista
Ik geef mitch van pups af aan al brokken, eigenlijk nooit rauw vlees. Ik heb hem wel eens blik voer gegeven, maar dat kan ie bijna niet hebben. Een geperste brok (zoals prins), kan hij ook niet hebben. Hij gaat dan veel kwijlen en steeds beetjes overgeven, ook is ie snel aan de diaree. Als ik hem 1 pensstaafje geef, is het al feest (die krijgt ie dan ook niet).
Nou heb ik sinds een tijdje een hele lichte brok (Caroc kip&rijst) dat gaat super goed, maar ik gun hem ook wel eens wat lekkers. Ik wil alleen niet helemaal overstappen op rauw voer. Wat kan ik hem het beste geven, wat licht verteerbaar is?
groetjes Crista
-
tineke
- Crista
- Zeer actief
Kan je dat gelijk de eerste keer rauw geven? of moet dat voorgekookt zijn?tineke schreef:Je zou dan ook voor kip kunnen kiezen natuurlijk maar dan rauw,een nekje een vleugeltje plat geslagen om maar eens wat te noemen
Ik heb hem wel eens een paar dagen prins schijven gegeven (uit de diepvries), bij het overstappen naar een andere brok en dat ging goed. Maar die moest ik de eerste keer even een beetje voorkoken.
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je iets lekkers zou willen geven, zoals al geschreven is, een nekje of een vleugeltje, mag je het in principe niet koken dit ivm het feit dat botten gaan splinteren als je ze kookt!
En dat is niet goed voor de hond, dus dan geef je het gewoon rauw.
De tip van even de kook eroverheen, geld eigenlijk voor bvb Kvv als Rodi, of smul. Dit om de overgang niet zo groot te maken! naar rauwe voeding.
En dat is niet goed voor de hond, dus dan geef je het gewoon rauw.
De tip van even de kook eroverheen, geld eigenlijk voor bvb Kvv als Rodi, of smul. Dit om de overgang niet zo groot te maken! naar rauwe voeding.
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
-
alani
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Bij een hond die gewent is om brok te eten zou ik oppassen met rauw vlees. het maagzuur van een met brok gevoerde hond is veel minder sterk dan die van een met vers gevoerde hond. Parasieten en of bacterien zullen bij een met brok gevoerde hond veel minder snel gedood worden en de kans op bijv diaree zal enorm toenemen. Vooral met kip er goed uitkijken.
- Crista
- Zeer actief
-
alani
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
KVV = Kompleet Vers Voer bijv, Rodi, Energique, Carnibest, Bibi, AHV, Prins en zo zijn er nog een paarCrissi schreef:ok, ik kan dus beter een keer die schijven geven dan rauw voer?
Wat is Kvv precies??
Als je KVV wilt geven om de eenzijdige brok een keer af te wisselen kun je een brokken maaltijd gewoon vervangen door een paar schijven.
Het voordeel van de KVV t.o.v bijv kippenvleugels of ander rauw vlees is dat het al een poosje ingevroren is geweest, en de parasieten op deze manier hun levenslust al hebben verloren. Bacterieen gaan echter niet dood met invriezen, alleen ze zullen zich minder snel vermeerderen. Hou daarom ook wel de hygiene in de gaten met het ontdooien van KVV
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Die schijven zijn ook rauw.
Op zich kan je gewoon eens met wat rodi of andere rauwe kant en klare voeding beginnen, als je bang bent dat een kippenvleugeltje of wat kipfilet nog wat te veel van het goede is.
Het voordeel van kvv is dat het fijngemalen is. De maag van de hond hoeft er, net als bij brokken, niet veel voor te doen om het te verteren.
Ik had ook een hond die echt doodziek werd van elke minste wisseling in zijn voer. Totdat ik eens wat rodi gaf (en normaal ging ie bijna dood aan een stukje worst of kaas) en dat ging goed. En toen ben ik overgestapt op andere kvv's en het bleef goed gaat. Zelfs bij de zwaardere kvv's met stukjes kraakbeen/bot erin. En toen durfde ik hem ook eens hele stukken vlees en botten te geven. Dat heeft hij tot zijn dood op 16 jarige leeftijd gehad. Hij heeft nooit meer problemen aan zijn maag en darmen gehad.
Dus ik zou het zeker proberen als ik jou was, want wellicht gaat je hond daar heel erg goed op.
Op zich kan je gewoon eens met wat rodi of andere rauwe kant en klare voeding beginnen, als je bang bent dat een kippenvleugeltje of wat kipfilet nog wat te veel van het goede is.
Het voordeel van kvv is dat het fijngemalen is. De maag van de hond hoeft er, net als bij brokken, niet veel voor te doen om het te verteren.
Ik had ook een hond die echt doodziek werd van elke minste wisseling in zijn voer. Totdat ik eens wat rodi gaf (en normaal ging ie bijna dood aan een stukje worst of kaas) en dat ging goed. En toen ben ik overgestapt op andere kvv's en het bleef goed gaat. Zelfs bij de zwaardere kvv's met stukjes kraakbeen/bot erin. En toen durfde ik hem ook eens hele stukken vlees en botten te geven. Dat heeft hij tot zijn dood op 16 jarige leeftijd gehad. Hij heeft nooit meer problemen aan zijn maag en darmen gehad.
Dus ik zou het zeker proberen als ik jou was, want wellicht gaat je hond daar heel erg goed op.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Roelfien
- Zeer actief
alani schreef:KVV = Kompleet Vers Voer bijv, Rodi, Energique, Carnibest, Bibi, AHV, Prins en zo zijn er nog een paarCrissi schreef:ok, ik kan dus beter een keer die schijven geven dan rauw voer?
Wat is Kvv precies??
Als je KVV wilt geven om de eenzijdige brok een keer af te wisselen kun je een brokken maaltijd gewoon vervangen door een paar schijven.
Het voordeel van de KVV t.o.v bijv kippenvleugels of ander rauw vlees is dat het al een poosje ingevroren is geweest, en de parasieten op deze manier hun levenslust al hebben verloren. Bacterieen gaan echter niet dood met invriezen, alleen ze zullen zich minder snel vermeerderen. Hou daarom ook wel de hygiene in de gaten met het ontdooien van KVV
Rauw is rauw hoor.
Je doet het nu voorkomen alsof we half bedorven kadavers aan onze honden voeren. Het meeste vlees en bot is zelfs ingevroren als ik het koop.
Parasieten in rauw vlees, die wellicht niet goed zijn voor je hond?
Een hondenmaag kan veel en veel meer hebben dan een mensenmaag (ook gewoon omdat we dat niet meer gewend zijn, want dat is de reden dat we daar allemaal zo bang voor zijn) en die zal zeker geen last hebben van parasieten (welke dat dan ook mogen zijn) in zijn eten.
Integendeel, de meeste bacterien zijn helemaal niet slecht voor een hond. Bacterien helpen het eten te verteren. En die paar soorten die wellicht slecht zijn, nou, daar weet een hondenlijf wel raad mee.
-
alani
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Roelfien schreef:alani schreef:KVV = Kompleet Vers Voer bijv, Rodi, Energique, Carnibest, Bibi, AHV, Prins en zo zijn er nog een paarCrissi schreef:ok, ik kan dus beter een keer die schijven geven dan rauw voer?
Wat is Kvv precies??
Het voordeel van de KVV t.o.v bijv kippenvleugels of ander rauw vlees is dat het al een poosje ingevroren is geweest, en de parasieten op deze manier hun levenslust al hebben verloren. Bacterieen gaan echter niet dood met invriezen, alleen ze zullen zich minder snel vermeerderen. Hou daarom ook wel de hygiene in de gaten met het ontdooien van KVV![]()
Rauw is rauw hoor.
Je doet het nu voorkomen alsof we half bedorven kadavers aan onze honden voeren. Het meeste vlees en bot is zelfs ingevroren als ik het koop.
Parasieten in rauw vlees, die wellicht niet goed zijn voor je hond?
Een hondenmaag kan veel en veel meer hebben dan een mensenmaag (ook gewoon omdat we dat niet meer gewend zijn, want dat is de reden dat we daar allemaal zo bang voor zijn) en die zal zeker geen last hebben van parasieten (welke dat dan ook mogen zijn) in zijn eten.
Integendeel, de meeste bacterien zijn helemaal niet slecht voor een hond. Bacterien helpen het eten te verteren. En die paar soorten die wellicht slecht zijn, nou, daar weet een hondenlijf wel raad mee.
Ben er nog steeds niet blij mee dat ze nu aan de brok zitten.
Een hondenmaag kan idd veel meer hebben dan een mensenmaag, een met vers gevoerd hondenmaag nog veeeel meer dan een met brok gevoerde hondenmaag. Het maagzuur van een vers gevoerde hond is ongeveer te vergelijken met zoutzuur er zijn maar weinig bacterieen die dat overleven.
Het enige wat ik wil zeggen is dat je aan en met brok gevoerde hond niet zo van "oh lekker hij krijgt iets anders een kippenvleugel of iets dergelijks" moet gaan geven.
Ook dit moet je opbouwen. De kans dat KVV bacterien of parasieten bevat is al vele malen kleiner als dat je zelf bij de poelier, of zoals ik altijd deed op de markt, kip koopt. In dat opzicht lijkt mij KVV beter als je een brokkenmaaltijd eens wilt afwisselen
-
Golden Stanley
Denk dat we niet willen weten wat daar aan bacteriën in verdwijnt.....om van de rest nog maar niet te spreken.
Een van de vele redenen voor mij om met veel plezier alweer ruim 3 jaar zelf samen te stellen. Zodat ik weet wat er in de maagjes van mijn honden verdwijnt. En Stanley is zo'n darmprobleemhond, die enorm is opgeknapt op KVV, maar het NOG beter doet op NRV.
Whoop heeft niet lang KVV gehad, omdat hij dat niet weg krijgt. Zijn bek is daar niet geschikt voor en doet er ruim een kwartier over om zijn bak leeg te krijgen. Voor hem gelijk al NRV, als je zorgvuldig samenstelt is zo'n tussenstap KVV echt niet nodig.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Hier komt dat ook wel eens voor, Bowie (vr)eet dat vaak nog liever dan als het lekker vers isHutsje schreef:dat gebeurt hier ook wel eens hoorRoelfien schreef:Je doet het nu voorkomen alsof we half bedorven kadavers aan onze honden voeren.(overigens totaal probleemloos)
Ze heeft nog nooit ergens problemen mee gehad
- Hutsje
- Zeer actief
hahaha, dat doet me denken aan de training van de week, ik had geen lekkers bij me en vroeg in de kantine naar iets wat over de datum was (worst, oid). er zaten een paar mensen in de kantine wiens ogen begonnen te rollen of op steeltjes kwamen te staan. dus ik maakte een opmerking, en kreeg terug: maar daar worden ze toch hartstikke ziek van?Tamara en Bowie schreef:Hier komt dat ook wel eens voor, Bowie (vr)eet dat vaak nog liever dan als het lekker vers isHutsje schreef:dat gebeurt hier ook wel eens hoorRoelfien schreef:Je doet het nu voorkomen alsof we half bedorven kadavers aan onze honden voeren.(overigens totaal probleemloos)
![]()
Ze heeft nog nooit ergens problemen mee gehad

- Roelfien
- Zeer actief
Hier hebben ze er ook absoluut geen probleem mee. Kan me nog een mooi stuk hertenvlees herinneren wat van Ien eerst een paar daagjes in schuur moest liggen om af te sterven.Hutsje schreef:dat gebeurt hier ook wel eens hoorRoelfien schreef:Je doet het nu voorkomen alsof we half bedorven kadavers aan onze honden voeren.(overigens totaal probleemloos)
Maar meestal komt het koud uit de koelkast nadat het in de vriezer heeft gelegen, ook niet goed zo koud, maar ook daar hebben ze geen last van.
- Hutsje
- Zeer actief
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dit begrijp ik niet, zijn bek is niet geschikt voor het wegkauwen van KVV, maar hij kan wel botten kraken en hele stukken vlees wegkrijgen? Hoe zit dat dan?Golden Stanley schreef: Whoop heeft niet lang KVV gehad, omdat hij dat niet weg krijgt. Zijn bek is daar niet geschikt voor en doet er ruim een kwartier over om zijn bak leeg te krijgen.
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Misschien kan hij het niet goed oppakken omdat hij geen correct gebit heeft?LongFields schreef:Dit begrijp ik niet, zijn bek is niet geschikt voor het wegkauwen van KVV, maar hij kan wel botten kraken en hele stukken vlees wegkrijgen? Hoe zit dat dan?Golden Stanley schreef: Whoop heeft niet lang KVV gehad, omdat hij dat niet weg krijgt. Zijn bek is daar niet geschikt voor en doet er ruim een kwartier over om zijn bak leeg te krijgen.
Ik weet niet of het het geval is bij Whooper, maar dat is het geval wel met Scence, zij heeft namlijk een lichte overbeet en haar onder en boven hoektanden staan niet naast maar over elkaar. Daardoor is het voor haar makkelijker om grote stukken te pakken dat gemalen KVV

-
Golden Stanley
Goh, hoe moet ik dat nou uitleggen? Hij krijgt het moeilijk opgeslobberd uit zijn etensbak. In tegenstelling tot Stan die het altijd erg vlot naar binnen zoog. Denk dat dat het is, geen zuigkracht.....LongFields schreef:Dit begrijp ik niet, zijn bek is niet geschikt voor het wegkauwen van KVV, maar hij kan wel botten kraken en hele stukken vlees wegkrijgen? Hoe zit dat dan?Golden Stanley schreef: Whoop heeft niet lang KVV gehad, omdat hij dat niet weg krijgt. Zijn bek is daar niet geschikt voor en doet er ruim een kwartier over om zijn bak leeg te krijgen.
Hetzelfde als met de bananenyoghurt, in partjes gesneden banaan met geitenyohgurt of groentemix. Hij krijgt het niet uit die bak en loopt terug om me te halen. Staat daar zeker een kwartier mee te hannesen, terwijl Stan het allang op heeft. Botten kraken en zelfs hele stukken vlees weg krijgen, is absoluut geen probleem voor hem. Hij heeft trouwens een prachtig gebitje en een prima kaakstand, wel een enorme brede kop en misschien niet zo goochem om een andere oplossing te bedenken.
Ook zet ik zijn etensbak goed klem, zodat hij wat makkelijker het eruit kan krijgen. Maar meestal help ik hem..........
-
Golden Stanley
Ianthe schreef:Misschien kan hij het niet goed oppakken omdat hij geen correct gebit heeft?LongFields schreef:Dit begrijp ik niet, zijn bek is niet geschikt voor het wegkauwen van KVV, maar hij kan wel botten kraken en hele stukken vlees wegkrijgen? Hoe zit dat dan?Golden Stanley schreef: Whoop heeft niet lang KVV gehad, omdat hij dat niet weg krijgt. Zijn bek is daar niet geschikt voor en doet er ruim een kwartier over om zijn bak leeg te krijgen.
Ik weet niet of het het geval is bij Whooper, maar dat is het geval wel met Scence, zij heeft namlijk een lichte overbeet en haar onder en boven hoektanden staan niet naast maar over elkaar. Daardoor is het voor haar makkelijker om grote stukken te pakken dat gemalen KVV