Gruis was al geconstateerd. Bij het onderzoek door het lab. (opgestuurde urine) werd 'calcium-oxilaat' geconstateerd. Dat zou volgens de da wijzen op stenenMoos schreef:
Zou hij misschien bedoelt hebben dat de hoeveelheid gruis zodanig was dat je stenen zou kunnen verwachten?
Ik weet het niet hoor, ik denk ook maar mee
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lekken van urine *nieuwe update*
Moderator: moderatorteam
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Gr. Marijke

- Moos
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt hoor Marijke!
Is het misschien een idee om je da morgen even terug te bellen? En te vragen of dit echt direct op stenen duidt of dat het ook kan dat er alleen (veel) gruis is?
Ik heb geen verstand van stenen hoor, maar ik kan me zo voorstellen dat je die ab af moet maken en het dieet omdat als het 'alleen' heel veel gruis is, dat dan dus minder zou moeten zijn.
Als er bijna 100% zeker stenen zouden zitten zou je da dan niet nu direct al een foto voorstellen?
(het lijkt mij dat stenen niet kunnen verdwijnen door ab toch? Of zou dat wel kunnen?)
Is het misschien een idee om je da morgen even terug te bellen? En te vragen of dit echt direct op stenen duidt of dat het ook kan dat er alleen (veel) gruis is?
Ik heb geen verstand van stenen hoor, maar ik kan me zo voorstellen dat je die ab af moet maken en het dieet omdat als het 'alleen' heel veel gruis is, dat dan dus minder zou moeten zijn.
Als er bijna 100% zeker stenen zouden zitten zou je da dan niet nu direct al een foto voorstellen?
(het lijkt mij dat stenen niet kunnen verdwijnen door ab toch? Of zou dat wel kunnen?)

- Moon
- Zeer actief
Ik moet morgen toch er naar toe om voer bij te halen, dus ik ga nog even eea vragen. Lijkt me stug dat ab iets aan stenen of gruis zou kunnen doen..Moos schreef:Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt hoor Marijke!
Als er bijna 100% zeker stenen zouden zitten zou je da dan niet nu direct al een foto voorstellen?![]()
Die kuur was bedoeld voor de infectie die altijd optreedt bij dit soort problemen. En die infectie is idd geconstateerd.
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Oké Inge, ik probeer het zo dan maar te zien.. Maar ik krijg zo schoon genoeg van al dat gedokter met DanteInge O schreef:ik denk dat je dit te zwart zietMoon schreef:Misschien vinden jullie dat ik me te snel druk maak, maar als de da je speciaal opbelt is dat niet bevorderlijk voor mijn rust. Ten slotte zou ik zelf al over iets meer dan een week terug gegaan zijn voor de controle van de urine... (ik hóóp gewoon dat ik me te snel druk maak).
. als da's een uitslag binnenkrijgen is het de bedoeling dat ze die aan de eigenaar doorgeven/doorbellen. doen ze dat niet snel genoeg, dan maken we ons daar ook vaak druk om (terecht) - doen ze het wel dan zou het meteen op slecht nieuws wijzen.....
nee, laten we er van uitgaan dat ze dat standaard zouden moeten doen (onafhankelijk van de ernst van de uitslag) en dat het niet doorbellen gewoon fout is.
Gr. Marijke

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Moon schreef:Nou ben ik wel verpleegkundige (en daarmee meteen al verdachtEnnath schreef:O maar als je echt "münchhausen by proxy" hebt, ben je zonder meer in staat om zelf de middelen aan je hond toe te dienen waardoor hij ziek wordt.
Wat kan blaasstenen veroorzaken?
Basische urine en een overmaat aan eiwit?
Al moet je persoonlijk de nodige stoffen door zijn strot douwen.....je doet het.![]()
Niet dat ik denk dat je aan MBPS lijdt.....
Het is alleen maar dat je het niet kan uitsluiten op grond van de "echte ziektebeelden"van je hond.)
Inderdaad, nou je het zegt.... dat maakt het wel heel verdacht![]()
![]()
maar geen idee hoe ik blaasstenen moet 'bouwen' of SLE veroorzaken, of een epileptische aanval veroorzaken![]()
![]()
Nee, dat zou ik moeten weten, epileptische aanvallen heb ik trouwens wel eens ergens gelezen.
Als ik het weer weet zeg ik het je, goed
Maar zonder dollen, mijn hart huilt als ik aan mijn arme Dante denk, wéér een operatie?? Mijn god, het is toch wel eens genoeg?
Daar kan ik goed bij inkomen. En zonder dollen de vorming van blaas of nierstenen KAN (dus niet moet) een gevolg van bepaalde medicijnen zijn. Of dat hier zo is kan ik niet beoordelen. Ik weet niet welke medicijnen Dante gebruikt, en als het een minder vaak voorkomende bijwerking is vind je die waarschijnlijk alleen maar in een Pharmacopee. En de tijd dat ik daar moeiteloos toegang toe had ligt al weer een stevig tijdje achter me. Maar goed, misschien wel nuttig om daar even navraag naar te doen.
En ik beschuldig je niet echt van MBPS hoor! Ik kon het alleen niet laten om die denkfout aan te tippen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
-
Ennath
- Zeer actief
Ik ben nog even aan het zoeken geweest en ik kwam deze tekst tegen van een dierenartsenpraktijk in LA
http://www.marvistavet.com/html/body_ca ... tones.html
Gebruikt Dante geen Moderin?
There are some medications which can increase the risk of calcium oxalate stone development and these should be avoided. Prednisone and other cortisone-type medications (commonly used for itchy skin, arthritis, inflammatory bowel disease, and other inflammatory conditions) should be avoided if possible. Furosemide (brand name: Lasix) is a diuretic mostly used in the treatment of heart failure. It also leads to excess calcium in urine. Should a diuretic be needed for a patient at risk for calcium oxalate stones, one from the thiazide class (see later) would be a better choice. Supplementation with Vitamins D or C also increase risk of forming oxalate stones; such supplementation should be discontinued.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ach nee toch...
Maar Marijke, het is - hoop ik - toch alleen een vermoeden van blaasstenen?
Ik neem aan dat ze toch wel via een echoscopie kunnen kijken of Dante daadwerkelijk stenen of een steen heeft, voordat ze 'm openmaken?
Wat dat betreft is het allemaal nog niet zeker, toch?
(En blijf ik heel positief hopen en duimen dat het niet zo is
).
Ik neem aan dat ze toch wel via een echoscopie kunnen kijken of Dante daadwerkelijk stenen of een steen heeft, voordat ze 'm openmaken?
(En blijf ik heel positief hopen en duimen dat het niet zo is
-
nicolioo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- Moon
- Zeer actief
Ja, wel een heel lage onderhoudsdosis, maar toch.. Dan komt dat gruis niet helemaal uit de lucht vallen dus.. Tja, en hij gebruikt het nu nog, dus kunnen die stenen gezellig verder bouwen zou je zeggen..Ennath schreef:Ik ben nog even aan het zoeken geweest en ik kwam deze tekst tegen van een dierenartsenpraktijk in LA
There are some medications which can increase the risk of calcium oxalate stone development and these should be avoided. Prednisone and other cortisone-type medications (commonly used for itchy skin, arthritis, inflammatory bowel disease, and other inflammatory conditions) should be avoided if possible. Furosemide (brand name: Lasix) is a diuretic mostly used in the treatment of heart failure. It also leads to excess calcium in urine. Should a diuretic be needed for a patient at risk for calcium oxalate stones, one from the thiazide class (see later) would be a better choice. Supplementation with Vitamins D or C also increase risk of forming oxalate stones; such supplementation should be discontinued.
Heel erg bedankt voor het opzoeken, trouwens
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
De da had het over een foto (dat ze, indien aanwezig, daar goed zichtbaar op zouden zijn). No way dat hij zomaar opengemaakt wordtRami schreef:Ach nee toch...![]()
(En blijf ik heel positief hopen en duimen dat het niet zo is).
Maar dat wilde hij pas over anderhalve week doen als de ab kuur afgelopen is. Ga straks nog even vragen waarom niet nu? (zou kunnen dat hij hoopt dat de stenen afgebroken worden door het dieet, en hij geen twee maal een foto wil maken, maar dat hoor ik straks wel).
Gr. Marijke

-
Astrid en Indra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond
- Aantal honden: 1
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, zal ik ook nog even een duit in het zakje doen.
Ik heb even naar het dieetvoer gekeken wat je hebt meegekregen van de da RC urinary diet. Vreemd genoeg vermeld RC dat dit voer zowel geschikt is bij CA oxalaat en struviet. CA oxalaat wordt gevormd in een te zure omgeving (lage pH) en struviet wordt gevormd in een alkalische omgeving (hoge pH). Het is dus onmogelijk dat 1 dieetvoer beide soorten stenen aanpakt. Ofwel het is geschikt voor struviet of voor CA oxalaat, maar niet voor beiden. Ik vraag me dus af of dit dieet wel bij gaat dragen aan het oplossen van het ca oxalaat.
Naar mijn idee is een versvleesvoeding geschikter dan een dieetvoer. Een natuurlijke bron van CA is veel beter op te nemen door het lichaam dan een onnatuurlijk CA preparaat zoals in brokken verwerkt zit. Hiernaast extra groenten en zuivel toevoegen, dit heeft een ontzurende werking en maakt de urine dus alkalischer/minder zuur.
Het is dus belangrijk om het ca oxalaat te voorkomen dat de urine van Dante minder zuur wordt. Je kunt dit ook met bijv. kruiden bereiken. Er zijn veel kruiden die een ontzurende werking hebben en hierdoor de vorming van stenen/gruis tegen gaan.
Ik heb even naar het dieetvoer gekeken wat je hebt meegekregen van de da RC urinary diet. Vreemd genoeg vermeld RC dat dit voer zowel geschikt is bij CA oxalaat en struviet. CA oxalaat wordt gevormd in een te zure omgeving (lage pH) en struviet wordt gevormd in een alkalische omgeving (hoge pH). Het is dus onmogelijk dat 1 dieetvoer beide soorten stenen aanpakt. Ofwel het is geschikt voor struviet of voor CA oxalaat, maar niet voor beiden. Ik vraag me dus af of dit dieet wel bij gaat dragen aan het oplossen van het ca oxalaat.
Naar mijn idee is een versvleesvoeding geschikter dan een dieetvoer. Een natuurlijke bron van CA is veel beter op te nemen door het lichaam dan een onnatuurlijk CA preparaat zoals in brokken verwerkt zit. Hiernaast extra groenten en zuivel toevoegen, dit heeft een ontzurende werking en maakt de urine dus alkalischer/minder zuur.
Het is dus belangrijk om het ca oxalaat te voorkomen dat de urine van Dante minder zuur wordt. Je kunt dit ook met bijv. kruiden bereiken. Er zijn veel kruiden die een ontzurende werking hebben en hierdoor de vorming van stenen/gruis tegen gaan.
- Moon
- Zeer actief
Iets meer duidelijkheid; het is idd 'de mogelijkheid van' blaasstenen. Is nog niet gezegd dat deze al zijn gevormd. Da vindt het niet nodig (tenzij ik er op sta) om al direct foto's te maken. Tenzij Dante ineens niet meer zou kunnen plassen, of zo. We zien over een week wel verder.
Nou, ik zit echt niet op al dat gehannes met Dante te wachten, dus....
Over de Moderin gehad; zou een boosdoener kunnen zijn omdat dit de afweer vermindert. Er zou al lang een blaasontsteking kunnen sluimeren die geen klachten geeft en dit veroorzaakt gruis.
Tijd geleden al eens over gehad om af te bouwen, maar door de klachten met de staart nog even uitgesteld. Dat ga ik nu doen, heel langzaam afbouwen en goed letten op evt. klachten. Wat zou het heerlijk zijn als hij daar (voorlopig?) vanaf was (zeker nu ik dit weet; die blaasproblemen).
Over de Moderin gehad; zou een boosdoener kunnen zijn omdat dit de afweer vermindert. Er zou al lang een blaasontsteking kunnen sluimeren die geen klachten geeft en dit veroorzaakt gruis.
Tijd geleden al eens over gehad om af te bouwen, maar door de klachten met de staart nog even uitgesteld. Dat ga ik nu doen, heel langzaam afbouwen en goed letten op evt. klachten. Wat zou het heerlijk zijn als hij daar (voorlopig?) vanaf was (zeker nu ik dit weet; die blaasproblemen).
Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Ik heb net de uitslagen gezien en volgens mij was er sprake van struviet én (vooral) ca oxalaatAstrid en Indra schreef:Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, zal ik ook nog even een duit in het zakje doen.
Dante heeft altijd kvv gegeten, heel enkele keer brok als dat beter uit kwam. Dus ik hou me maar liever aan het advies van de dierenarts.
Maar iig bedankt voor het meedenken
Gr. Marijke

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
-
Ennath
- Zeer actief
Yup, dat vind ik ook in de humane geneeskunde, een vergrote calcium excretie die, vooral in urine met een verlaagde Ph waarde (zuur), aanleiding kan geven tot de vorming van Calciumoxilaat. De stof zelf is dus verantwoordelijk, niet een opportunistische infectie als gevolg van het gebruik van dit geneesmiddel.Inge O schreef:ik heb mijn twijfels of het in dit geval de gedaalde afweer is die de boosdoener is : http://www.drugs.com/ppa/cortisone-cort ... etate.htmlMoon schreef:Iets meer duidelijkheid; het is idd 'de mogelijkheid van' blaasstenen. Is nog niet gezegd dat deze al zijn gevormd. Da vindt het niet nodig (tenzij ik er op sta) om al direct foto's te maken. Tenzij Dante ineens niet meer zou kunnen plassen, of zo. We zien over een week wel verder.
hier lees je dat cortisone een verhoogde calciumexcretie (via de nier dus) veroorzaakt : meer kans op calcium-related gruis dus.