Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

opvoeden met beloning EN correctie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels
Aantal honden: 2

opvoeden met beloning EN correctie

Ongelezen bericht door kawa2 »

iedereen heeft het tegenwoordig over opvoeden d.m.v. goed gedrag belonen
en dat correcties geven faudt is
(ik ben meer van het belonen dan van het corrigeren))

nou zat ik te denken
waarom kun je het niet combineren
en goed gedrag belonen en faudt gedrag straffen (d.m.v. correctie )

bv. tijdens het wandelen
eerst leer je je hond aan om netje te volgen d.m.v. beloning
als hij dat dat kent
en hij trekt een keer aan de riem dat je hem dan een correctie geeft
en komt hij vervolgens weer netjes bij je lopen geef je hem een beloning

in dat blad zeiden ze ook dat de pups ook correcties kregen van de moeder hond
en dat ze daarna het bepaalde gedrag niet meer vertoonde

of is dit al een bekende opvoed methode ??

waarom zou je alleen opvoeden d.m.v. belonen
of waarom zou je alleen opvoeden d.m.v. correctie
en waarom niet allebei ?

ik heb het hier trouwens NIET over dingen aanleren :neenee: ( want een hond met zijn kont op de grond duwen om het te leren zitten werkt ook niet pleziering voor de hond)
maar dingen die ze al kennen bijv hij kent het zit comando
maar als hij bijv. een andere hond ziet en hij verekt het om te gaan zitten
dat je hem dan een correctie geeft

ik hoop dat het zo duidelijk ik wat ik bedoel
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

in de positieve trainingsmethoden wordt zeker ook het woord nee aangeleerd.

dat is gewoon een correctie. dat mensen denken edat ze niet corrigeren is lulkoek want ook afleiden is een correctie. het een kan niet zonder het ander. de manier waarop kun je aanpassen :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die alleen belonen, en hopelijk nog minder mensen die alleen corrigeren. Je hebt dus niet iets nieuws uitgevonden, sorry :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ook bij positief trainen heb je gewoon correcties. Het woord "Nee" leer je aan en dat is een correctie.
Als de hond trekt stil blijven staan of de andere kant op lopen is ook voor de hond een correctie.
Alleen wordt er niet met een slipketting of andere hulpmiddelen gecorrigeerd.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik gebruik ook allebei. Bij het aan de lijn lopen doen wij dat al jaren zoals jij beschrijft als Buffy vindt dat het weer tijd wordt om eens flink te gaan trekken :wink:

Het woord "nee" hebben wij haar al heel vroeg aangeleerd en ze weet ook heel best wat "uhuh" is. Er zullen best wel mensen zijn die nooit corrigeren op de manier die jij bedoelt, maar het merendeel toch wel hoor. Ik voed de hond ongeveer zo op als ik dat met peuters ook doe. Die kregen ook "nee" te horen of ik pakte ze bij het handje, maar geen corrigerende tik op de vingers zoals dat vaak zo eufemistisch genoemd wordt. Het gros kwam wel neer op afleiden en belonen :wink: en vooral ook zorgen dat ze de fout niet in kunnen gaan. Geen breekbare spullen op de grond bijvoorbeeld.

Anne
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Het zit in de aard van de mensheid, dat ze makkelijker 'iets' corigeren, dan ze het 'iets' belonen, maar dat is meer in de algemeenheid, en zie je heel erg goed terug bij de diverse hondentrainingen :ok:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Korrigeren is niets anders dan het verbinden van een negatieve prikkel aan een bepaalde gedraging.

Een negatieve prikkel kan van alles zijn en het hangt van de hond en de situatie af waar je precies voor kiest.

Korrigeren houdt dus veel meer in dan een fysieke korrektie in de vorm van een lijn-korrektie of een brul geven.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Poppetje schreef:Ook bij positief trainen heb je gewoon correcties. Het woord "Nee" leer je aan en dat is een correctie.
Als de hond trekt stil blijven staan of de andere kant op lopen is ook voor de hond een correctie.
Alleen wordt er niet met een slipketting of andere hulpmiddelen gecorrigeerd.
Klopt! Zelf train ik wel het liefst met zo min mogelijk correcties. Ik zorg dus dat de basis van de oefening er heel goed in zit voordat ik een stap verder ga. Bovendien vind ik dat een correctie wel in verhouding moet staan met het vergrijp en is voorkomen beter dan genezen. Een correctie die herhaaldelijk gegeven moet worden mist zijn uitwerking.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Wil de hond schreef:Korrigeren is niets anders dan het verbinden van een negatieve prikkel aan een bepaalde gedraging.

Een negatieve prikkel kan van alles zijn en het hangt van de hond en de situatie af waar je precies voor kiest.

Korrigeren houdt dus veel meer in dan een fysieke korrektie in de vorm van een lijn-korrektie of een brul geven.
correctie hoeft geen prikkel te zijn. je hebt een positieve en een negatieve correctie. bij de een voeg je wat toe (prikkel) bij de ander haal je wat weg.

een negatieve correctie kan ook. dan haal je iets weg. de situatie bijvoorbeeld. dat is een negatieve associatie voor de hond die je met een positieve bekrachtiging (positieve is in deze iets toevoegen) zoals een speeltje of een brokje weer naar positieve beleving kan krijgen.

heel technisch verhaal maar ik weet ff niet hoe ik het anders moet zeggen :mrgreen:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

ja je hebt gelijk :mrgreen:

ik zag prikkel even als een toevoeging maar kan ook alleen de associatie zijn :ok:
Afbeelding
kawa2
Zeer actief

voorbeeltje dan

bij de cursus (martin waus )
hadden wij een probleem (nou ja probleem het is nou 4 keer voorgevallen)
voorgelegd

swiber en dokus die willen wel eens gewoon zonder reden op tafel springen
bv als we weer thuis komen
volgens de leeraar moesten we dit gedrag gewoon negeren
(of een andere optie was om de tafel om te draaien :denken: )

ik heb persoonlijk zoiets van als swieber op tafel springt
gewoon ff nee kwéken en dan gaat hij eraf

maar op de cursus zagen ze dat "nee kwéken "als aandacht
dus dan zou hij dat vaker gaan doen

dat was dus echt alleen maar met beloning werken en heel weinig met corrigeren
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

geen enkele methode is heilig.

als je tien methodes leest zul je uit alle 10 wat moeten halen en dan heb je een fijne manier van werken.

als die van mij op tafel zouden springen dan komt het vingertje en gaat mijn mond open: ben jij helemaal maf geworden? eraf! :devil:
Afbeelding
kawa2
Zeer actief

en dat verschilt dan zeker ook per hond
wat voor methode het beste werkt :roll:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

kawa2 schreef:voorbeeltje dan

bij de cursus (martin waus )
hadden wij een probleem (nou ja probleem het is nou 4 keer voorgevallen)
voorgelegd

swiber en dokus die willen wel eens gewoon zonder reden op tafel springen
(of een andere optie was om de tafel om te draaien :denken: )

ik heb persoonlijk zoiets van als swieber op tafel springt
gewoon ff nee kwéken en dan gaat hij eraf

dat was dus echt alleen maar met beloning werken en heel weinig met corrigeren
Ik ben zelf erg van het belonen (maar dat weet iedereen nou wel denk ik :mrgreen: ). Maar als Bram op de tafel springt en ik wil dat niet, dan negeer ik dat niet. Je kunt niet altijd alles maar negeren. Als Bram de weg op loopt, moet ik dat dan ook negeren? :wink:

Maar....in veel gevallen kan ik Bram wel sturen door het gewenste gedrag te benadrukken en dus niet de focus te leggen op wat ik niet wil zien. Hij kan bijv. heel irritant bij me opspringen en m'n gezicht likken als ik m'n schoenen aantrek (want leuk leuk leuk we gaaaaaaaan). Ik word dan niet boos, maar laat hem gewoon even liggen. Als ik m'n schoenen aan heb, beloon ik hem voor het braaf blijven liggen en gaan we saampjes de deur uit. Mag vast niet van Martin Gaus (want ik zal het wel moeten negeren), maar ik word hier gelukkiger van :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
kawa2 schreef:swiber en dokus die willen wel eens gewoon zonder reden op tafel springen
en hebben ze er op die cursus ook bijgezegd wat die hond zover zou brengen om niet meer op de tafel te springen als jij dat negeerde?
Het idee zal wel zijn dat de hond om aandacht vraagt door op de tafel te springen. En door dat niet te belonen met (negatieve) aandacht, zouden ze het niet meer doen. Maar dat gaat uit van het idee dat honden alles alleen maar doen om aandacht te krijgen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik heb de trainerscursus ook bij Martin Gaus gedaan, maar kan me niet herinneren dit soort situaties te moeten negeren, want dan zal er niets gebeuren en volgens mij de hond lekker gaan liggen.

Leer commando af. Hier is het commando terug aangeleerd, voor als ze in kleine hoekjes kruipt waar ze niets te zoeken heeft.
M@scha
Zeer actief

kawa2 schreef:en dat verschilt dan zeker ook per hond
wat voor methode het beste werkt :roll:
Jep. zo ook mijn eigen honden. lola heeft soms een dodelijke blik nodig of een spreekwoordelijke klap in het gezicht (niet echt maar ik bedoel dus even aanpakken) om haar uit haar moment te halen.

sam wordt als ik dat doe helemaal hyper. als ik die aan wil pakken fluister ik tegen hem. lola geeft me dan de dikke vinger, sam is diep onder de indruk :mrgreen:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
kawa2 schreef:swiber en dokus die willen wel eens gewoon zonder reden op tafel springen
en hebben ze er op die cursus ook bijgezegd wat die hond zover zou brengen om niet meer op de tafel te springen als jij dat negeerde?
Het idee zal wel zijn dat de hond om aandacht vraagt door op de tafel te springen. En door dat niet te belonen met (negatieve) aandacht, zouden ze het niet meer doen. Maar dat gaat uit van het idee dat honden alles alleen maar doen om aandacht te krijgen.
idd bij opspringen etc kan ik wat met negeren, maar op tafel springen is zelfbelonend gedrag, daar hebben ze geen aandacht van ons voor nodig. wel die kruimeltjes op tafel of het uitzicht naar die pesteenden op straat wat je op tafel wel kan zien :mrgreen:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

kawa2 schreef:

Als Buffy met haar poten op de tafel staat dan zeg ik "nee", daarnaast let ik dan wel weer beter op dat er niks lekkers zomaar op blijft staan. Ik maak het haar wel heel moeilijk als ik een stuk kaas niet in de koelkast wegberg na het eten. Zo gaat het weer tijden goed tot het weer fout gaat een keer ;-)

Je kan toch wel zien of een hond iets doet om aandacht of niet. Een keer in de zoveel tijd op de tafel springen om te kijken of er nog iets lekkers ligt kan ik geen vragen om aandacht vinden.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
en daar leg je exact de vinger op mijn 'anti-negeerwonde' :wink: . honden hebben verdorie ook nog een leven en gevoelens op zichzelf, die hebben ons echt niet nodig als motor voor 'al hun geluk', wat een onrecht doen mensen (trainers) hen aan als ze zo'n dingen denken en verkondigen.

ooit zal die hond idd op de tafel gesprongen zijn uit pure opwinding en om dichter bij de baas te komen, maar ondertussen vindt hij dat gewoon leuk omdat hij het leuk vindt - punt.

sorry hoor, dit moest even :mrgreen: .
Dat lucht op he Inge :mrgreen:

Ik ben het met je eens hoor, als ik 'negeren' zeg, bedoel ik dat dus ook anders. Ik bedoel met negeren bijv. als Bram met trainen even wegkijkt tijdens het volgen. Ik corrigeer dat niet, maar beloon op de momenten dat hij kijkt.
Ik negeer hem niet als hij zijn poot op wil tillen in de trainingshal bijv. :wink:

Overigens let ik er wel altijd op dat ik dingen die ik eerst goed vond niet ineens niet meer goed ga vinden. Dat zie ik namelijk heel vaak. Dat mensen eerst staan te lachen om iets wat de hond doet, de hond het gedrag blijft herhalen, het toch wel irritant blijkt te zijn en de hond dan ineens op z'n sodemieter krijgt. Dat heet niet consequent zijn geloof ik :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
en daar leg je exact de vinger op mijn 'anti-negeerwonde' :wink: . honden hebben verdorie ook nog een leven en gevoelens op zichzelf, die hebben ons echt niet nodig als motor voor 'al hun geluk', wat een onrecht doen mensen (trainers) hen aan als ze zo'n dingen denken en verkondigen.

ooit zal die hond idd op de tafel gesprongen zijn uit pure opwinding en om dichter bij de baas te komen, maar ondertussen vindt hij dat gewoon leuk omdat hij het leuk vindt - punt.

sorry hoor, dit moest even :mrgreen: .
Nog even daargelaten dat de tafel naast het aanrecht DE plaats is om wat vergeten voedsel te vinden.
Voorwaar een geweldige motivator om op tafel te klimmen. :wink:
Eén keer op zo'n manier de worst van tafel gegeten, en je kan het wel vergeten met je negeren. :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik train altijd met beloning en correctie :wink: ik denk niet dat je zonder een van de 2 kan namelijk, dat kan mijns inziens niet duidelijk zijn voor een hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: ahaaaa, maar dat is juist mijn stokpaardje :cheer: . door gewoon consequent te zijn kan je wonderen doen met een hond :ok: :wink: .
Gewoon noemt ze dat, dat is best moeilijk hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: ahaaaa, maar dat is juist mijn stokpaardje :cheer: . door gewoon consequent te zijn kan je wonderen doen met een hond :ok: :wink: .
Gewoon noemt ze dat, dat is best moeilijk hoor :wink:
ik zou mijn best moeten doen om dat niet te zijn :mrgreen: .
Haha eigenlijk wilde ik dat er nog achtertypen: maar dat zal wel moeilijk zijn om te begrijpen voor een in-en-in consequent mens :wink: Ik word er zo langzamerhand ook wel beter in trouwens, gelukkig wel zeg :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Joyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce »

Negeren (oftewel uitdoven) bij zelf belonend gedrag zal nooit het gewenste resultaat geven. Als je hond iets aan het doen is omdat hij dat leuk vindt of omdat hem dat iets oplevert dan kan je zoveel negeren als je wil maar het gedrag verandert niet. Uitdoven kan wel heel goed werken bij aandacht vragend gedrag of gedrag waarbij je de omgeving kan managen.

Helemaal nooit corrigeren lijkt me ook onmogelijk voor een mens, want wij worden opgevoegd met correcties. Proefwerken worden nagekeken met rood (volgens mij is het in China of Japan, waar proefwerken met groen nagekeken worden en waar dus de juiste antwoorden een krul krijgen). Als we te hard rijden krijgen we een bekeuring (straf komt pas veel later na de overtreding, dus het is ook nog eens een slechte correctie). Als we niet luisteren naar pap en mam dan moeten we naar onze kamer of krijgen we een tik op de kont. enz enz. Ik ben toevallig net het boek Coercion and it's Fallout aan het lezen van Murray Sidman :mrgreen:

Alleen wat veel mensen vaak vergeten is dat een correctie niet betekent dat je iets negatiefs toedient (een bekeuring, een schop, een onvoldoende), maar dat je ook kan corrigeren door iets leuks weg te halen. Bij honden kan dat zijn: stoppen met spelen, een time-out, omdraaien als de hond tegen je aan springt, of het niet clickeren als de hond niet het juiste gedrag laat zien.
Joyce
Zeer actief

Inge O schreef:
Joyce schreef: Alleen wat veel mensen vaak vergeten is dat een correctie niet betekent dat je iets negatiefs toedient (een bekeuring, een schop, een onvoldoende), maar dat je ook kan corrigeren door iets leuks weg te halen. Bij honden kan dat zijn: stoppen met spelen, een time-out, omdraaien als de hond tegen je aan springt, of het niet clickeren als de hond niet het juiste gedrag laat zien.
maar waar ik nu nog nooit een antwoord op gehoord of gelezen heb (ondanks dat de vraag al heel veel keren gesteld is) : waarom zou die laatste categorie correcties nu hondvriendelijker zijn dan de eerste? want daar gaat het uiteindelijk toch om in de hele discussie.
Ik denk dat het een keuze is die je maakt, dat je geen pijnprikkels wil gebruiken bij het trainen van een hond. En daarnaast denk ik dat er maar heel, heel weinig mensen zijn die op precies het juiste moment een fysieke correctie kunnen toedienen en dan ook nog eens precies gedoseerd in verhouding met het 'vergrijp'. Ik ben geen hond en ik kan niet communiceren als een hond, waarom zou ik dan corrigeren als een hond?

Een goede correctie zou maar 2 of 3 keer nodig moeten zijn om er voor te zorgen dat de hond het begrijpt en het ongewenste gedrag niet meer laat zien en vaak blijven mensen fysiek corrigeren omdat het niet helpt en vaak ook worden die correcties dan steeds zwaarder en zwaarder. En sommige honden accepteren de fysieke correctie gewoon omdat ze er of gewend aan zijn geraakt en daar door heen gaan, of omdat wat je probeert te corrigeren veel belonender is dan welke fysieke correctie dan ook.

En daarnaast is voor sommige honden alle aandacht positief, ook als die aandacht een fysieke correctie inhoudt. Op die manier werk je jezelf dus alleen maar tegen.

En een fysieke correctie kan ook verkeerde associaties leggen. Als je als baasje zelf corrigeert en ook als je op afstand corrigeert. Op het moment dat je fysiek corrigeert moet je je zo bewust zijn van de omgeving en wat er zich op dat moment afspeelt en veel mensen doen dat niet.

Verder klik ik persoonlijk liever een keer verkeerd dan dat ik verkeerd fysiek corrigeer.

Wetenschappelijk is al aangetoond dat goed gedrag belonen beter werkt dan slecht gedrag corrigeren.

Maar ondanks al die redenen is denk ik uiteindelijk de belangrijkste toch het gevoel dat je er zelf bij hebt. Ik voel me niet lekker als ik fysiek moet corrigeren. Bij mij voelt het als een soort onmacht, alsof ik niet verder kom en dat is dan een beperking in mijn kunnen en kennis als trainer. Ik denk dan altijd: als je een walvis, olifant of gier positief kan trainen dan moet je dat bij een hond toch ook kunnen...
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dan altijd: als je een walvis, olifant of gier positief kan trainen dan moet je dat bij een hond toch ook kunnen...
Ik ben het voor een belangrijk deel wel met je eens waar je het hebt over de beperkingen en moeilijkheden die komen kijken bij fysiek korrigeren.

Maar, ik vind dus dat je alles dat onder korrigeren valt eigenlijk op dezelfde hoop moet gooien, het maakt niet uit of je het hebt over het onthouden van een beloning, het wegnemen van iets positiefs, het toedienen van een fysieke korrektie, het toepassen van een gekonditioneerd negatief signaal, het valt allemaal onder dezelfde noemer, korrigeren.

En voor al deze zaken gelden feitelijk dezelfde bezwaren die jij noemt tegen het gebruiken van fysieke korrekties.

Voor mij persoonlijk is er geen noemenswaardig verschil tussen het toedienen van een negatieve geestelijke of een negatieve lichamelijke prikkel, in beide gevallen doe je de hond iets dat deze als niet-prettig ervaart.

Wat vaak over het hoofd gezien wordt door mensen die het gequote argument aandragen is dat de genoemde dieren gewoon niet fysiek te korrigeren zijn en dat vooral daarom het zgn. positief trainen bij dit soort dieren zo´n opgang heeft gemaakt, het heeft de mogelijkheden van de trainig van zulke dieren enorm uitgebreidt.

Ik voor mij blijf echter vinden dat ik op een zo honds mogelijke manier om dien te gaan met honden, en daarbij hoort onvermijdelijk ook het gebruik van fysieke korrekties en niet in de eerste plaats "psychologische oorlogsvoering".

Desondanks is het waarschijnlijk verbazend te lezen dat ik hoogst zelden fysieke korrekties heb hoeven toepassen bij mijn honden, evenmin heb ik veel hoeven te belonen om te bereiken dat mijn honden mij begrijpen en doen en/of laten wát en wanneer ik dat wil.

Dat begrip en die samenwerking is voor mij en mijn honden eigenlijk altijd iets vanzelfsprekends geweest. Ik neem aan dat dit zo is omdat ik erg goed ben in het honds samenspelen met mijn honden, ik voel hen heel goed aan en kan daar heel goed op inspelen. Bovendien vraag ik geen gekke dingen van mijn honden, zij mogen zoveel als mogelijk hum gang gaan zonder dat ik ze met allerlei door mij verzonnen truukjes en wensen lastig val.
Wetenschappelijk is al aangetoond dat goed gedrag belonen beter werkt dan slecht gedrag corrigeren.
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat een kombinatie van beiden in de praktijk vaak onontkomelijk is en het beste en snelste resultaat geeft. :wink:
Joyce
Zeer actief

Wil de hond schreef:Bovendien vraag ik geen gekke dingen van mijn honden, zij mogen zoveel als mogelijk hum gang gaan zonder dat ik ze met allerlei door mij verzonnen truukjes en wensen lastig val.
Wil, ik pik even deze eruit. :mrgreen: Denk je niet dat er ook heel veel honden zijn die het hartstikke leuk vinden om kunstjes aan te leren? Bij Abel heb ik dezelfde insteek als jij hoor. Appie moet gewoon lekker rustig aan doen en echt geen pootjes geven of dood te liggen of wat dan ook. Hij kan net zitten voor een snoepje, maar daar houdt het mee op.

Maar Quiero is gek op aandacht en hij vindt het hartstikke leuke om truukjes te leren, niet in de minste plaats omdat hem dat het idee geeft dat hij mijn gedrag kan sturen. Maar zonder al te veel te antropomorfiseren denk ik dat hij het gewoon leuk vindt om te leren, aandacht te krijgen en zelf dingen uitvinden.

En wat fysieke correcties betreft, ik heb ze met mijn honden niet nodig. Misschien ook wel omdat ik niet te veel van ze vraag en misschien verander ik nog wel eens van mening als ik een hond uit werklijnen krijg... maar ik denk het niet :pffff: :wink:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Dat geloof ik zeker wel, en iedereen moet ook gewoon met zijn hond(en) doet wat hem/haar het beste lijkt.

Maar er zijn zoveel dingen die mijn honden leuk zouden vinden en die ik ook niet met ze doe of ze laat doen.

Ik leef het liefst samen met mijn honden als een relaxte roedel zonder problemen.

Ik zie honden onder elkaar ook nooit bezig met het doen van truukjes, honden zijn gewoon samen en hebben sociaal verkeer.
Joyce
Zeer actief

Wil de hond schreef:Dat geloof ik zeker wel, en iedereen moet ook gewoon met zijn hond(en) doet wat hem/haar het beste lijkt.

Maar er zijn zoveel dingen die mijn honden leuk zouden vinden en die ik ook niet met ze doe of ze laat doen.

Ik leef het liefst samen met mijn honden als een relaxte roedel zonder problemen.

Ik zie honden onder elkaar ook nooit bezig met het doen van truukjes, honden zijn gewoon samen en hebben sociaal verkeer.
Honden kunnen best manipulatief zijn, of antropomorfiseer ik dan teveel?

Misschien heeft het ook wel te maken met het aantal honden dat je hebt, als ze elkaar kunnen vermaken hebben ze minder behoefte aan quality time met hun baasje. Maar dat heeft ook weer met het karakter te maken natuurlijk.

Wat dat betreft heb ik vrij makkelijke honden die snel tevreden zijn, maar Molli was een echte baas gerichte hond en die wilde echt dingen één-op-éen doen met mij. Zoekspelletjes waarbij ik haar bal verstopte in de woonkamer vond ze het leukst. Ze moest dan naar de keuken en daar blijven wachten tot ik haar riep. (af en toe probeerde ze stiekem te kijken). Ik verstopte dan de bal ergens in huis en riep haar. Ze kwam er dan altijd aanstormen en snuffelde alles langs waarbij ik ook nog aan gaf of het warm of koud was. Als ze de bal gevonden had was ze een halve minuut blij en dan kreeg ik de bal weer, want het zoeken zelf en de interactie met mij was veel leuker dan de bal. Ter illustratie, Abel heeft een ballenfetisj en kan zich uren vermaken met een bal zonder dat hij ook maar door heeft dat ik besta. Ik weet nog wel dat ik hem in het begin bij de waterplas dan gewoon liet liggen onder het mom van: hij komt vanzelf wel weer. Todat ik een aantal keer een heel eind terug heb moeten lopen om Abel en bal op te halen. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”