Ik denk dan altijd: als je een walvis, olifant of gier positief kan trainen dan moet je dat bij een hond toch ook kunnen...
Ik ben het voor een belangrijk deel wel met je eens waar je het hebt over de beperkingen en moeilijkheden die komen kijken bij fysiek korrigeren.
Maar, ik vind dus dat je alles dat onder korrigeren valt eigenlijk op dezelfde hoop moet gooien, het maakt niet uit of je het hebt over het onthouden van een beloning, het wegnemen van iets positiefs, het toedienen van een fysieke korrektie, het toepassen van een gekonditioneerd negatief signaal, het valt allemaal onder dezelfde noemer, korrigeren.
En voor al deze zaken gelden feitelijk dezelfde bezwaren die jij noemt tegen het gebruiken van fysieke korrekties.
Voor mij persoonlijk is er geen noemenswaardig verschil tussen het toedienen van een negatieve geestelijke of een negatieve lichamelijke prikkel, in beide gevallen doe je de hond iets dat deze als niet-prettig ervaart.
Wat vaak over het hoofd gezien wordt door mensen die het gequote argument aandragen is dat de genoemde dieren gewoon niet fysiek te korrigeren zijn en dat vooral daarom het zgn. positief trainen bij dit soort dieren zo´n opgang heeft gemaakt, het heeft de mogelijkheden van de trainig van zulke dieren enorm uitgebreidt.
Ik voor mij blijf echter vinden dat ik op een zo honds mogelijke manier om dien te gaan met honden, en daarbij hoort onvermijdelijk ook het gebruik van fysieke korrekties en niet in de eerste plaats "psychologische oorlogsvoering".
Desondanks is het waarschijnlijk verbazend te lezen dat ik hoogst zelden fysieke korrekties heb hoeven toepassen bij mijn honden, evenmin heb ik veel hoeven te belonen om te bereiken dat mijn honden mij begrijpen en doen en/of laten wát en wanneer ik dat wil.
Dat begrip en die samenwerking is voor mij en mijn honden eigenlijk altijd iets vanzelfsprekends geweest. Ik neem aan dat dit zo is omdat ik erg goed ben in het honds samenspelen met mijn honden, ik voel hen heel goed aan en kan daar heel goed op inspelen. Bovendien vraag ik geen gekke dingen van mijn honden, zij mogen zoveel als mogelijk hum gang gaan zonder dat ik ze met allerlei door mij verzonnen truukjes en wensen lastig val.
Wetenschappelijk is al aangetoond dat goed gedrag belonen beter werkt dan slecht gedrag corrigeren.
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat een kombinatie van beiden in de praktijk vaak onontkomelijk is en het beste en snelste resultaat geeft.