Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maagtorsie, voorkomen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Inge O schreef:
jip007 schreef:
Inge O schreef: bedoel je waarom ik brok voer ipv. barf?
ja dat bedoel ik , want als dat onderzoek klopt zou barf dus beter zijn voor de maagspieren.
dat de maagspieren daar iets mee te maken zouden hebben is niet aangetoond, dat is wat 'men' ervan maakt :wink: (het kan even goed te maken hebben met maaglediging, zuurtegraad, locatie in de maag van de partikels enz. enz.).

er zijn overigens verschillende redenen waarom ikzelf niet voor barf kies, maar het feit dat ik enerzijds vind dat vooral volledige prooidieren of prooidierdelen de grootste meerwaarde hebben tov. brok en anderzijds het feit dat ik niet wil dat voor mijn honden nog meer bio-industriedieren een ellendig leven moeten slijten is de belangrijkste factor.
Ik denk trouwens dat stress ook een grote invloed heeft op een maagtorsie :wink:
dat zal wel, stress heeft op heel weinig zaken in ons lijf geen invloed :wink: .
Is het vlees wat in de brokken zit wat je voert dan biologisch?
En je kan ook biologisch barfen.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Even over het feit dat er meer dieren een ellendig leven hebben in de bio industrie, wanneer je je hond rauw voert, wil ik graag het volgende kwijt.
Wat ik voer aan mijn hond is datgene wat wij als mensen niet eten.(in NL bedoel ik)
ik denk aan pens, hersenen, koppen, afsnijsels , pikken strotten etc.
ik vind dus niet dat je kan stellen dat die dieren speciaal voor mijn honden zijn gestorven. :wink:
dat is mijn mening erover. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Zekers, ieder zijn ding. :ok:
ik ben er ook niet euforisch over hoor.
NRV is voor mijn honden het beste , voor een ander zijn dat brokken of KVV.
Dat moet ieder voor zichzelf en zijn honden bepalen. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Inge O schreef:
**Tamara** schreef:
Inge O schreef:
jip007 schreef: ja dat bedoel ik , want als dat onderzoek klopt zou barf dus beter zijn voor de maagspieren.
dat de maagspieren daar iets mee te maken zouden hebben is niet aangetoond, dat is wat 'men' ervan maakt :wink: (het kan even goed te maken hebben met maaglediging, zuurtegraad, locatie in de maag van de partikels enz. enz.).

er zijn overigens verschillende redenen waarom ikzelf niet voor barf kies, maar het feit dat ik enerzijds vind dat vooral volledige prooidieren of prooidierdelen de grootste meerwaarde hebben tov. brok en anderzijds het feit dat ik niet wil dat voor mijn honden nog meer bio-industriedieren een ellendig leven moeten slijten is de belangrijkste factor.
Ik denk trouwens dat stress ook een grote invloed heeft op een maagtorsie :wink:
dat zal wel, stress heeft op heel weinig zaken in ons lijf geen invloed :wink: .
Is het vlees wat in de brokken zit wat je voert dan biologisch?
nee, dat is het uiteraard niet - maar in brokken (en in kvv) gaat het om restanten van de humane voedingsindustrie, daar worden dus geen extra dieren voor gefokt.

En je kan ook biologisch barfen.
ja, zeker wel, maar er is een grens aan wat ik kan en wil betalen. voor mezelf biologisch vlees kopen, alla, kan nog net, maar voor 5 (straks zes) grote honden - nee, dank je wel.
Valt op zich wel mee als je aan goedkoop wild kan komen. Biologische kippen kosten inderdaad veel maar die hoef je niet persee te voeren.
Maar goed dat is ieder zijn eigen keuze. Ik vraag me trouwens echt af of er geen dieren worden gefokt voor de brokkenindustrie. Kan bijna niet geloven dat dat allemaal restanten zijn...
Afbeelding
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Vita is opgestaan met de torsie op 10/1. had nog niets gegeten en had nog niet gespeeld/gelopen. :N:
Ik heb haar wel haar hele leven minstens 2x daags gevoerd, steeds kleine hoeveelheden en steeds speel/loopverbod gedurende 2 uur na de maaltijd (gespeeld/gelopen tot 1/2 uur voor de maaltijd)
Ze had een 270° draaiing (ook dilatatie genoemd). Haar milt werd verwijderd.

Ze stelt het momenteel goed. :cheer:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Da minder leuk natuurlijk, al goed dat je hond er door is gekomen, en het heeft dus geen nut te proberen voorkomen want zelfs zoals jij het doet, op de manier dat ze het aanraden, kan het nog gebeuren :denken:

sonja
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Voorkomen misschien niet maar het gaan zoeken...door wel te gaan lopen na het eten of immens grote hoeveelheden te geven...nee toch dat ook niet...

Bij Vita zou het ook te maken kunne hebben met de leeftijd...maagspieren zijn al wat uitgerekt, milt was vergroot,...

Nee, ik blijf bij 2 maaltijden per dag voor al mijn honden, daar voel ik me zelf ook beter bij ! :pffff:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

leeftijd?

Mijn hond was 2,5 jaar jong........
Gipsy
Zeer actief
Contacteer:

@ Daan: wat ik bedoelde....Vita is 11 geworden en men zegt ook wel dat de maagspieren met de leeftijd beginnen uit te rekken en dat dat dus één van de redenen kan zijn (en niet MOET zijn)...
Het kan inderdaad op elke leeftijd gebeuren en omwille van zooooooovele redenen. :denken:
Het geluk was aan mijn kant nl. dat ik thuis was, zag dat er iets fout was en naar de DA ben gegaan...ik heb een genblik gedacht om hier info te vragen over het spugen maar dacht toen..."nee, geen tijd verliezen, dat ziet er niet goed uit"...ik had al tijd verloren want mijn partner vond niets aan te merken aan Vita...had ik naar hem geluisterd dan was zij nu dood geweest...

Misschien is dat wel de reden dat ik samenwoon met mijn dieren en niet met mensen :eek: :smile2:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”