Madelief schreef:Let er wel op dat naast granen, juist rund 1 van de meest voorkomende voedselallergien van de hond is. Dus dan zal farmfood niet veel gaan helpen.
Wat de Da bedoelt is dat je een echt serieus hypoallergeen voer gaat voeren, met helemaal niets anders ernaast en als Biko dan op zou knappen met een week of 6, dan weet je dat hij (waarschijnlijk) een voedselallergie had. Je weet dan allen nog niet waartegen.
Dan kun je bijvoorbeeld een voer gaan geven en kijken hoe hij er dan op reageert.
Nou moet ik zeggen dat ik het hier ook soort van zelf gedaan heb...maar dat kan in sommige gevallen niet. Omdat een hond die bijvoorbeeld allergisch is voor granen, en die steeds gekregen heeft, zn immuunsysteem nogal "strak" heeft staan, waardoor hij sneller nieuwe allergieen ontwikkelen kan. Zou je dan je hond een voer geven met alleen rund, maar er zitten ook nog granen is...dan kan de hond een allergie ontwikkelen tegen rund, etc etc. Terwijl dat eigenlijk niet het geval was.
Mijn hond kon duidelijk ook niet tegen "iets" in de voeding. Toen ze meerdere keren van met name pens en verse botten heel veel erger ging jeuken en krabben, dacht ik aan rund. Maar ze gaat dan niet alleen heel erg jeuken en krabben, maar ook hoesten en keelschrapen...ik weet niet of Biko dat ook doet (hoeft niet hoor, dus zegt niet zo veel).
Ik wist dat granen ook vaak de reden zijn (net als bij mensen), en heb haar toen op Carocroc Kip en Rijst gezet. Dat ging voortreffelijk! Ik koop altijd op de grotere hondenshows heel veel schapen-oortjes, pensstaafkes, vleesstaafjes etc etc. Gaat allemaal prima!! Heb ook pakken natvoer waar zowel geen granen als geen rund inzit.
Allemaal perfect. Dit doen we nu al jaren, en dat gaat goed. Heb onlangs de granen ge-herintroduceerd...en ...so far so good!! Ze krijgt nog steeds haar Carocroc, en haar schapen-lekkers, maar ik kan nu ook granen-brokjes geven als beloning. overigens heb ik ook gewoon een zak rundvlees- en graan-vrij voer voor yorkshire terriers in huis, voor de kleine beloninkjes als we trainen/spelen!
Uiteraard heb ik eerst wel gezorgd dat de parasieten-bestrijding helemaal in orde was en haar vacht heel goed verzorgd, om oorzaken van die kant uit te sluiten. Mijn Bonha heeft een mixvacht van Bouvier en Briard, dus dat is wel een vage combi. Ze heeft oneindig veel ondervacht (moet er bijd e briard uit en bij de bouvier blijven zitten) en een volledig plukbare bovenvacht (mag bij de briard niks aan gedaan worden, moet er bij de bouvier uit).
Dus je kunt je voorstellen dat dat ook een flinke jeukfactor kan zijn. Maar bij Biko zal dat wel meevallen denk ik.
Succes! ik hoop dat je zijn jeuk wat kunt verlichten. En als het niet helpt is een gang naar een dermatoloog natuurlijk ook nog een optie. Zorg wel dat je dan geen prednison gekregen hbet, want niet alleen moet je dan minimaal 6 weken wachten voor bloedonderzoek weer een diagnostische waarde heeft....de problemen met de vacht kunnen dan ook in zoverre verdwenen zijn dat een dermatoloog te weinig info heeft om een goede conclucie te trekken (soms tot ver na die 6 weken, tenzij een duidelijk stofwisselings-probleem).
Oke, dankjewel voor het verhaal.
Biko stond dus op carocroq, normaal op kip en rijst en dat ging eigenlijk goed, tot er alleen lam en rijst was. Toen ben ik ook gaan merken dat zijn haar erg ging uitvallen en hij veel jeuk heeft en roos. Maar volgens de dierenspeciaalzaak kon het niet liggen aan verschil in smaak.
Maarrr het zou dan kunnen zijn dat het de tarwe is in de lam en rijst...
Ik ga ook nog naar de dierenarts, maar ben mijn vertrouwen een beetje kwijt.
Biko heeft ook een hernia op drie plaatsen, ik ben bij drie verschillende dierenartsen geweest, alle drie orthopeten die alledrie iets anders zeiden, alledrie iets gaven wat niet hielp en ik ben in die paar weken 1400 euro aan onderzoeken en foto's kwijtgeraakt.
Nu krijgt hij een soort fysiotherapie en Primeval Gelatinaat en heeft hij haast nergens last van... Ik heb het allemaal voor hem over hoor, maar ik heb echt het gevoel dat die da's vaak maar wat zeggen en daar een gigantische rekening voor sturen (nou ja, meteen pinnen natuurlijk..). En ik heb het geld niet op mn rug groeien, het is echt allemaal een hoop geld.
Nu zijn Biko's klachten ook zo vaag eigenlijk, je ziet duidelijk dat zijn haar teveel uitvalt en dat je als je hem aait de witte puntjes nog aan de haren zitten. Hij heeft ook meer jeuk en wel wat schilvertjes wat ik veel vind, maar volgens de trimster is het niet zoveel.
Zn pootjes zijn wel af en toe rood, maar niet heel erg, de een vind het er normaal uitzien, de ander niet vind het toch te rood.
En de ene dierenspeciaalzaak ziet Biko en zegt, nou je moet zeker FarmFood hebben, want mijn hond had hetzelfde en ging toen helemaal over. En de andere geeft me een gratis zak Smolke mee, want die is overtuigd dat je daar alles mee oplost :S
Ik baal er zo van dat ik het zelf niet weet/kan zien.
Daarom ben ik blij met alle tips.
Zowiezo een pluk haar ga ik opsturen.
En dan denk ik nu dat ik of over moet naar een echt hypo-allergeen voer, of terug naar carocroc kip en rijst.
En maar even langs de DA.