Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eerste keer trimmen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

boxersien

eerste keer trimmen

Ongelezen bericht door boxersien »

Ja, hoe ga ik dat aanpakken? Ik heb hier een leuke kerel erbij lopen. Sam is een st. bernard van nu 14 maanden. Sam is nog nooit getrimd. Het is dan ook erg hard nodig, maar ik wil niet dat hij er een trauma aan over gaat houden, hij moet nog vele jaren (hoop ik!!!) getrimt worden.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Het gaat voornamelijk over onderhoud broek/staart/oren en de poten moeten ook helemaal getrimt worden. Ik doe het allemaal zelf en onderhoudt al jaren zelf de sinten. Maar Bo is moeilijk en Sem lag altijd te slapen, die zijn het wel gewend en we kennen elkaar. Maar Sam ken ik niet en ik kan hem hier ook niet nog een maand mee laten lopen omdat hij hier regelmatig in de modder zal lopen. Het haar bij de tenen is mega lang en daar ga ik dan gegarandeerd problemen mee krijgen omdat alles erin zal blijven hangen. :wink:

De vacht/broek/staart uitkammen dat is hij gewend, maar knippen niet echt. Hij is wel heel rustig en meegaand van karakter gelukkig
Agnetha
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russells!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agnetha »

ik kom je wel helpen :mrgreen:
Afbeelding
Pootjes van Yentle, Spikey, Tygo, Harrie en Breeze!!
boxersien

Inge O schreef:ik zou daar op zijn minst nog een paar weekjes mee wachten tot hij aan de situatie en aan jullie gewend is.
sinten hebben nu toch niet zó'n onbeheersbare vacht dat dat beetje modder voor een paar weekjes een probleem moet geven?
dat ligt eraan hoe een viespeuk het is :mrgreen: .
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

boxersien schreef:
Inge O schreef:ik zou daar op zijn minst nog een paar weekjes mee wachten tot hij aan de situatie en aan jullie gewend is.
sinten hebben nu toch niet zó'n onbeheersbare vacht dat dat beetje modder voor een paar weekjes een probleem moet geven?
dat ligt eraan hoe een viespeuk het is :mrgreen: .
ook dit soort vachten kunnen goed in de knoop raken.

ik heb zelfs goldens op tafel gehad die in de vilten zaten. vraag me niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen.

ik krijg regelmatig berners op tafel die pas na 2 jaar voor het eerst kennis maken met trimmen.
meestal gedragen ze zich behulpzaam en ook wassen en fohnen is meestal nooit een probleem.
uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.
ik zou heb zo snel mogelijk naar de trimmer brengen voor het echt niet meer leuk wordt om te ontklitten.
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik had vorige week een Berner Sennen die voor het eerst kwam. Ze was al acht jaar en had nog nooit een trimster gezien en volgens mij ook nog nooit een borstel :N:

Ik ben 1,5 uur bezig geweest met het ontklitten en toen nog eens 1,5 uur met het wassen en drogen...
boxersien

Hier hebben ze ook nooit een trimmer gezien op Sem na. Hij heeft 2x bij een trimmer gezeten omdat hij een enorm bewerkelijke vacht had (gecastreerd) en wij er zelf niet voldoende tijd aan konden besteden. Vervilten en klitten willen we niet dus toen op die manier. Wel zo netjes t.o.v. de hond natuurlijk :wink:

Sam is niet geklikt nog. Ze hielde de vacht wel bij qua uitborstelen. Hij is alleen veel te lang op de oren en de poten/tenen. Daar liep hij op tegels en beton en gras. Hier op gras en in de modder. Daarom wel handig dat we het goed kort kunnen houden.

Maar we hebben hulp en over twee weken gaan we wel zien op het gemakje. Idd eerst maar even rust geven en laten wennen aan ons zodat hij ons 100% vertrouwd :ok: en anders ook langs een trimmer
hercujess

Inge O schreef:
hercujess schreef:Ik had vorige week een Berner Sennen die voor het eerst kwam. Ze was al acht jaar en had nog nooit een trimster gezien en volgens mij ook nog nooit een borstel :N:
dat op zich hoeft toch niet vreemd te zijn, mensen kunnen hun hond toch ook prima zelf verzorgen? nu ja, in het geval wat jij nu noemt duidelijk niet, maar om het nou vreemd te vinden dat een langhaar nog nooit een trimster heeft gezien - dat hebben die van mij ook nog nooit hoor :wink: .
Als je het zelf goed bij kunt houden, dan vind ik dat ook niet zo raar, maar als dat niet het geval is...
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:
hercujess schreef:Ik had vorige week een Berner Sennen die voor het eerst kwam. Ze was al acht jaar en had nog nooit een trimster gezien en volgens mij ook nog nooit een borstel :N:
dat op zich hoeft toch niet vreemd te zijn, mensen kunnen hun hond toch ook prima zelf verzorgen? nu ja, in het geval wat jij nu noemt duidelijk niet, maar om het nou vreemd te vinden dat een langhaar nog nooit een trimster heeft gezien - dat hebben die van mij ook nog nooit hoor :wink: .
Ik begon me al een héél slecht baaje te voelen :N: Bowie is ál 2 1/2 en heeft ook nog nooit een trimmer gezien. Ik verwacht ook niet dat ze die ooit wel zal zien :H:

Ik vind Berners nou niet echte trim honden :19: Zo nu en dan een borstel als ze in de rui zijn en de poten en oren zelf een beetje bijhouden.. Toch? :denken:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

boxersien schreef:Idd eerst maar even rust geven en laten wennen aan ons zodat hij ons 100% vertrouwd :ok:
Zo zou ik het ook gedaan hebben :ok:
hercujess

Wat ik bij Berners doe (meestal tweemaal per jaar op het toppunt van de rui):

Ontwollen, dus alle losse, dode ondervacht eruit halen, wassen, föhnen, de oortjes plukken, zonodig de broek en franje bijwerken met de effileerschaar.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

De vacht/broek/staart uitkammen dat is hij gewend, maar knippen niet echt. Hij is wel heel rustig en meegaand van karakter gelukkig
Dan zou ik het lekker zelf proberen met hem.
Je hebt het bij de andere honden toch ook altijd zelf gedaan, dacht ik te lezen...
Dan kun je het bij hem ook wel, zeker als hij meegaand is.
Maak er gewoon "quality time" van met hem, dan moet ook voetjes knippen toch lukken.
Daar zou ik hem zeker voorlopig nog niet voor naar de trimsalon brengen hoor :ok: :wink:
boxersien

Borstelen vind hij helemaal het einde. Heb vandaag even een borstel over hem gehaald en dat ging heel goed. Dit ga ik gewoon 3x per week doen 2 weken lang en steeds wat langer en steeds wat moeilijkere plekken. Dan kan hij alvast wennen aan mijn manier van kammen en ik kan wennen aan zijn gedrag zodat we bij het knip werk alvast elkaar een beetje kennen. :ok:
waarschijnlijk dus ongerust om niets :mrgreen: maar zo'n relaxte jonge hond had ikniet verwacht. Hij doet alsof hij hier al jaren rond scharrelt.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”