Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vers vlees voeren- pup minder hard groeien?
Moderator: moderatorteam
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Vers vlees voeren- pup minder hard groeien?
Ik las ergens in een topic, dat enkel vers vlees voeren aan een pup ervoor zorgt dat de pup minder snel groeit. Ik neem aan dat dit een voordeel is voor de rassen die snel problemen krijgen met hun gewrichten bij te snel groeien.
Wie heeft hier ervaring mee? Is dat echt zo?
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Re: Vers vlees voeren- pup minder hard groeien?
Hier is dat zeker zo. Soms lastig omdat ik met echte "babies" in de jeugdklasse kom te staan en je dan maar weinig deuken in een pakje boter schopt. Maar ach, "goed bereid kost even tijd" zeggen we dan maarJay1978 schreef:Ik las ergens in een topic, dat enkel vers vlees voeren aan een pup ervoor zorgt dat de pup minder snel groeit. Ik neem aan dat dit een voordeel is voor de rassen die snel problemen krijgen met hun gewrichten bij te snel groeien.
Minder lastig is dat de honden hier nog nooit last hebben gehad van groeipijnen of andere gewrichtsproblemen.
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
ja, absoluut. dat wil zeggen, niet minder hard maar wel gelijkmatiger, en veel droger. hier ook geen last meer van groeipijnen en sinds ik vers voer altijd goede heupen en ellebogen. als ik zeg vers dan bedoel ik zwelf samengesteld, botten vlees en orgaan (niet alleen vlees dus) of kvv. alhoewel je dan ook weer een variant moet hebben waar geen kunstmatige calcium aan toegevoegd is.

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Hoe Bowie was opgegroeid als ze alleen brokken had gegeten weet ik niet. Bowie heeft van pups af aan kvv en naderhand zelfs samen gesteld gegeten en in haar volledige kvv periode heeft ze wel last gehad van groeipijnen. Dit heeft maar een paar weken geduurd en misschien was het met brokken wel veel erger
Ze groeide op een gegeven moment 2 kilo in de week en zeker niet dik
Pasgeleden haar heupen laten röntgenen en ze heeft prima A heupen
Pasgeleden haar heupen laten röntgenen en ze heeft prima A heupen
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
Kvv waar geen kunstmatige calcium aan toegevoegd is? Welke zijn dat?Hutsje schreef:ja, absoluut. dat wil zeggen, niet minder hard maar wel gelijkmatiger, en veel droger. hier ook geen last meer van groeipijnen en sinds ik vers voer altijd goede heupen en ellebogen. als ik zeg vers dan bedoel ik zwelf samengesteld, botten vlees en orgaan (niet alleen vlees dus) of kvv. alhoewel je dan ook weer een variant moet hebben waar geen kunstmatige calcium aan toegevoegd is.
- Hutsje
- Zeer actief
bibi, carnibest, haaks niet, smuldier, rodi en ahv bevatten het zeker weten wel. maar ik zou toch kiezen voor zelf samenstellen, want in kvv zit meestal voor het grootste gedeelte orgaan, terwijl 60 % toch uit spiervlees moet bestaan. en het is gemalen dus je kunt nooit zien wat voor kwaliteit je voert. bovendien is zelf samenstellen goedkoper.Jay1978 schreef:Kvv waar geen kunstmatige calcium aan toegevoegd is? Welke zijn dat?Hutsje schreef:ja, absoluut. dat wil zeggen, niet minder hard maar wel gelijkmatiger, en veel droger. hier ook geen last meer van groeipijnen en sinds ik vers voer altijd goede heupen en ellebogen. als ik zeg vers dan bedoel ik zwelf samengesteld, botten vlees en orgaan (niet alleen vlees dus) of kvv. alhoewel je dan ook weer een variant moet hebben waar geen kunstmatige calcium aan toegevoegd is.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 02 feb 2008 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
waar woon je Jay?
Er is iemand die vrij breed in Nederland bezorgt
herby heet hij en hij heeft een site met bestellijst met een heel DIVERS assortiment voor weinig
Ik bestel daar sinds een tijdje en krijg iedere vijf tot zes weken het spul keurig thuis geleverd.
5-7 verschillende diersoorten bestel ik, maar hij heeft nog meer , allerlei spul en voor weinig dus
Er is iemand die vrij breed in Nederland bezorgt
herby heet hij en hij heeft een site met bestellijst met een heel DIVERS assortiment voor weinig
Ik bestel daar sinds een tijdje en krijg iedere vijf tot zes weken het spul keurig thuis geleverd.
5-7 verschillende diersoorten bestel ik, maar hij heeft nog meer , allerlei spul en voor weinig dus
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
Zuid Holland.mercedes2803 schreef:waar woon je Jay?
Er is iemand die vrij breed in Nederland bezorgt![]()
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik stel ook zelf samen maar 'vroeger' gaf ik ook wel kvv er bij (was bang voor tekorten...) en heb ik uitgezocht in welke kvv er botten verwerkt zijn.Hutsje schreef:
bibi, carnibest, haaks. smuldier, rodi en ahv bevatten het zeker weten wel. maar ik zou toch kiezen voor zelf samenstellen, want in kvv zit meestal voor het grootste gedeelte orgaan, terwijl 60 % toch uit spiervlees moet bestaan. en het is gemalen dus je kunt nooit zien wat voor kwaliteit je voert. bovendien is zelf samenstellen goedkoper.
Carnibest, Haaks Barf, Bibi, Duck en Energique gebruiken gemalen (kippen)botten als calciumbron.
Smuldier, AHV en Rodi bevatten een calciumpreparaat.
(Is dus net even een ander lijstje als jij noemt, 'k zal voor de zekerheid nog ff checken of mijn info nog klopt!
-
nance
- Erelid
Heeft Herby een eigen site? Welke is dat? Ik bestel ook altijd bij hem, maar van die site wist ik niet....mercedes2803 schreef:waar woon je Jay?
Er is iemand die vrij breed in Nederland bezorgt![]()
- Hutsje
- Zeer actief
achter haaks staat een punt, maat ik heb er ook nog even niet achter gezet voor de duidelijkhiedRami schreef:Ik stel ook zelf samen maar 'vroeger' gaf ik ook wel kvv er bij (was bang voor tekorten...) en heb ik uitgezocht in welke kvv er botten verwerkt zijn.Hutsje schreef:
bibi, carnibest, haaks. smuldier, rodi en ahv bevatten het zeker weten wel. maar ik zou toch kiezen voor zelf samenstellen, want in kvv zit meestal voor het grootste gedeelte orgaan, terwijl 60 % toch uit spiervlees moet bestaan. en het is gemalen dus je kunt nooit zien wat voor kwaliteit je voert. bovendien is zelf samenstellen goedkoper.
Carnibest, Haaks Barf, Bibi, Duck en Energique gebruiken gemalen (kippen)botten als calciumbron.
(Is dus net even een ander lijstje als jij noemt, 'k zal voor de zekerheid nog ff checken of mijn info nog klopt!).

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik heb best goed vergelijkingsmateriaal gehad terwijl Gol opgroeide. Gol's zusje woont vlakbij ons en eet brokken vanaf pup, Gol eet helemaal rauw.
Gollum is erg weinig veranderd vanaf pup, ze is heel gelijkmatig opgegroeid zonder groeipijnen en zag er gewoon uit als een mini-lab. Haar zusje schoot alle kanten op met groeien; dan was de achterhand weer hoger, dan weer de voorkant.
Ook is Gollum stukken minder gefixeerd op eten dan haar zus. Ik weet niet of dat persé aan het voer ligt, maar het feit is wel dat brokken sneller op zijn dan een stuk ribben o.i.d.
Ik denk dat Gol meer voldaan is van haar voedsel.
Gollum is erg weinig veranderd vanaf pup, ze is heel gelijkmatig opgegroeid zonder groeipijnen en zag er gewoon uit als een mini-lab. Haar zusje schoot alle kanten op met groeien; dan was de achterhand weer hoger, dan weer de voorkant.
Ook is Gollum stukken minder gefixeerd op eten dan haar zus. Ik weet niet of dat persé aan het voer ligt, maar het feit is wel dat brokken sneller op zijn dan een stuk ribben o.i.d.
-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Hier is dat ook zeker zo.
Xena groeide veel gelijkmatiger vanaf dat ze op vers staat, toen had ze geen groeispurts meer en ze bleef ook langer doorgroeien wat betreft schofthoogte. Ze is HD en PL vrij en haar rug zag er ook goed uit.
Scence groeide heel langzaam en gelijkmatig haar verhoudingen zijn niet meer veranderd sinds ze op KVV met BARF/NRV staat. Het lijkt ook alsof ze wat minder extreem teckelig is, haar schofthoogte - rug verhouding is dus ook maar 1:1,4 ipv 1:1,8 en de verhouding borstkas tot de grond - schofthoogte wat 1/3 moet zijn is 5/11. Ze is een teckeltje met voor deze pootjes een 10 cm te korte rug en eigenlijk moeten de pootjes 4 cm korter om de verhouding van de schoft en borst tot de grond goed te krijgen.
Wel blijft ze erg klein ze is sinds ze 28 weken was geen gram meer aangekomen en ze wordt 8 februari alweer 8 maanden. Dus ik denk niet dat ze nog veel groeit, hopelijk krijgt ze nog wel wat meer spieren en een iets grotere borstomvang.
Xena groeide veel gelijkmatiger vanaf dat ze op vers staat, toen had ze geen groeispurts meer en ze bleef ook langer doorgroeien wat betreft schofthoogte. Ze is HD en PL vrij en haar rug zag er ook goed uit.
Scence groeide heel langzaam en gelijkmatig haar verhoudingen zijn niet meer veranderd sinds ze op KVV met BARF/NRV staat. Het lijkt ook alsof ze wat minder extreem teckelig is, haar schofthoogte - rug verhouding is dus ook maar 1:1,4 ipv 1:1,8 en de verhouding borstkas tot de grond - schofthoogte wat 1/3 moet zijn is 5/11. Ze is een teckeltje met voor deze pootjes een 10 cm te korte rug en eigenlijk moeten de pootjes 4 cm korter om de verhouding van de schoft en borst tot de grond goed te krijgen.
Wel blijft ze erg klein ze is sinds ze 28 weken was geen gram meer aangekomen en ze wordt 8 februari alweer 8 maanden. Dus ik denk niet dat ze nog veel groeit, hopelijk krijgt ze nog wel wat meer spieren en een iets grotere borstomvang.

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Nou ja, ik had dus heel die punt niet gezien (kippige ik!Hutsje schreef:achter haaks staat een punt, maat ik heb er ook nog even niet achter gezet voor de duidelijkhiedRami schreef:Ik stel ook zelf samen maar 'vroeger' gaf ik ook wel kvv er bij (was bang voor tekorten...) en heb ik uitgezocht in welke kvv er botten verwerkt zijn.Hutsje schreef:
(Is dus net even een ander lijstje als jij noemt, 'k zal voor de zekerheid nog ff checken of mijn info nog klopt!).
. duck ben ik niet zeker van, energiqie dacht ik wel. duck is ook niet helemaal rauw, kijk maar naar de kleur
Duck heeft idd een rare grauwe kleur, ik dacht altijd dat 't door pens kwam (Rodi pens is ook zo grauw/grijs), maar ik begin er nu ook over te twijfelen hoe het zit met echt bot of supplement. Ik zoek 't nog wel een keertje op!
-
C@rmen
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Maak je dan ook je eigen groentepuree / hapjes?Hutsje schreef:ja, absoluut. dat wil zeggen, niet minder hard maar wel gelijkmatiger, en veel droger. hier ook geen last meer van groeipijnen en sinds ik vers voer altijd goede heupen en ellebogen. als ik zeg vers dan bedoel ik zwelf samengesteld, botten vlees en orgaan (niet alleen vlees dus) of kvv. alhoewel je dan ook weer een variant moet hebben waar geen kunstmatige calcium aan toegevoegd is.
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
hier kan ik duidelijk verschil zien met pups die op vers zijn groot geworden tegenover nestgenoten die brokken hebben gehad.
mijn honden blijven lang jeugdig die zie je lang zo snel niet oud worden.
zelfs mijn oudje van 11 ziet er nog jong uit.
terwijl 2 zusjes van haar helemaal grijs zijn en uitgezakt, die zien er echt hoogbejaard uit.
mijn honden blijven lang jeugdig die zie je lang zo snel niet oud worden.
zelfs mijn oudje van 11 ziet er nog jong uit.
terwijl 2 zusjes van haar helemaal grijs zijn en uitgezakt, die zien er echt hoogbejaard uit.
- Hutsje
- Zeer actief
op zich hebben honden geen groente nodig, ze krijgen 3 maaltijden vuile pens. maar 1 keer in de week krijgen ze idd een groente/fruitmix op de vastendag, gepureerd en met biogarde en een rauw ei. maar als ik het een keer vergeet maak ik me daar niet zo druk om.Joyce schreef:Maak je dan ook je eigen groentepuree / hapjes?Hutsje schreef:ja, absoluut. dat wil zeggen, niet minder hard maar wel gelijkmatiger, en veel droger. hier ook geen last meer van groeipijnen en sinds ik vers voer altijd goede heupen en ellebogen. als ik zeg vers dan bedoel ik zwelf samengesteld, botten vlees en orgaan (niet alleen vlees dus) of kvv. alhoewel je dan ook weer een variant moet hebben waar geen kunstmatige calcium aan toegevoegd is.

-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Vers vlees voeren- pup minder hard groeien?
Nee ik neem aan dat het geen vast staand feit is (anders zou geen enkele fokker nog anders dan, aanraden), maar ik heb het wel vaker gelezen.Inge O schreef:bedoel je het topic over de pups van suzanne (longfields) waar rami oppert 'dat dit wel een keer een verschil zou kunnen maken'?Jay1978 schreef:Ik las ergens in een topic, dat enkel vers vlees voeren aan een pup ervoor zorgt dat de pup minder snel groeit. Ik neem aan dat dit een voordeel is voor de rassen die snel problemen krijgen met hun gewrichten bij te snel groeien.
zo zie je maar hoe snel woorden een andere betekenis kunnen krijgen - plots ís het al zo.......
mijn honden (ook een groot ras dus) zijn tot nu toe steeds op brok opgegroeid - wel nooit lang op puppybrok gestaan, nooit dure, energie-en eiwitrijke brok enz. enz.
en ze hebben nooit, echt nooit groeipijnen gehad en hebben perfecte ellebogen en A-heupjes.
voor mij hangt het dus allemaal af van welk soort voer honden krijgen, maar niet noodzakelijk of dat brok of barf/kvv is.
Wat zijn voorbeelden van puppybrok waarvan ze geen turbogroei doormaken? en op welke leeftijd (maanden) stap je over op volwassen?
Het is voor mij puur ervaringen zoeken nog, ik hang me nog niet op aan 1 mening = de beste.
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Mack is afgespeend op vlees, dus krijgt al heel lang vlees.
Aan puppy/brokken heb ik nooit gedaan, toen we hem kregen met een week of acht is ie gelijk op de Kvv gezet, en ben toen al begonnen met eens een stukje kip/filet of zo!! in het begin kreeg ie Carnibest maar ben gelijk op de gewone gegaan, dus geen puppy kvv.
Groeipijnen heeft ie nooit gehad,
Mack is prachtig opgegroeid en is nooit echt een slungel geweest, dit wat je overigens wel eens bij brokken honden ziet!
Hij is prachtig gespierd , en weegt nu bijna 65 kilo met 27 maanden!
Doe er wat foto's bij!

Aan puppy/brokken heb ik nooit gedaan, toen we hem kregen met een week of acht is ie gelijk op de Kvv gezet, en ben toen al begonnen met eens een stukje kip/filet of zo!! in het begin kreeg ie Carnibest maar ben gelijk op de gewone gegaan, dus geen puppy kvv.
Groeipijnen heeft ie nooit gehad,
Mack is prachtig opgegroeid en is nooit echt een slungel geweest, dit wat je overigens wel eens bij brokken honden ziet!
Hij is prachtig gespierd , en weegt nu bijna 65 kilo met 27 maanden!
Doe er wat foto's bij!

Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay