Toch maar blijven zoeken en afwachten... Wat jij zegt over de 'foute' omschrijving die soms bij de honden staat, daar sluit ik me bij aan. Ik heb er allen een iets andere ervaring mee. Zoals ik het lees is het bij jou nu zo geweest dat de hond in kwestie werd omschreven als een geweldige hond, terwijl dat in werkelijkheid nogal tegenviel. Mijn ervaring is juist andersom...
Ik loop stage in een dierenasiel dat dient als sub-opvang voor honden. De honden die bij ons binnenkomen, blijven 2 weken (soms ivm vervoer iets langer) in quarantaine, en gaan daarna naar een groter asiel, om vanuit daar geplaatst te worden.
Het is me nu al een paar keer opgevallen dat honden die bij ons heel leuk, en makkelijk waren, daar werden omschreven als:Hond voor ervaren hondenmensen, liefst op boerderij zonder andere dieren, heeft duidelijke leider nodig, vertoont dominant gedrag, enz...
Afglopen zomer was ik helemaal gek op de meest fantastische herder ooit: Moos. Een (duitse?) herder met veel zwart er in. Hij had bij ons nergens problemen mee, alleen dominante reuen, en hij was een verslaafde drinker (als je 5 bakken water neerzette, had ie ze in 5 minuten leeg) Dat was één van de 2 redenen waarom ik hem toen niet in huis heb genomen. De andere was dat mijn moeder liever geen grote hond wou, en we bang waren dat zij er niet makkelijk mee kon lopen (aan de riem viel hij wel eens uit tegen andere reuen).
Toen hij dan eenmaal naar t andere asiel ging, stond hij daar op de site als waakhond voor op een bedrijventerrein, die niet met andere dieren kon...

Mijn mozes...
Diezelfde zomer een jonge amerikaanse bulldog reu, jong, lomp en extreem enthousiast, maar iedereen kon er alles mee, zelfs de mensen die gewoonlijk niet zoveel met honden hebben. Hij was alleen erg sterk, dus met uitlaten was t af en toe even de hakjes in t zand

Maar verder een schat van een hond, die alles deed voor wat lekkers of een balspelletje.
Ook hij ging naar het andere asiel... Om er niet meer uit te komen...

Hij werd daar namelijk ingeslapen vanwege voerbakagressie, extreme dominantie, verdedigen van zn speeltjes en kennel enz... Toen was het ineens een zeer dominante hond, waarbij niemand in de buurt van zn kennel mocht komen.
Na zo'n geval vraag ik mij toch af of dat misschien aan de omgeving ligt. Bij ons zat hij in één ruimte met 3-4 andere honden. Dat ging goed. Vervolgens wordt hij daar in een kennel gezet, waar om hem heen in het hele verblijf nog minstens 40 honden zitten te blaffen... Ik zou me best kunnen voorstellen dat je daar als hond compleet van in de stress raakt!
Ik zou als ik jou was, dan ook niet alles wat er bij de omschrijving van een hond staat zomaar klakkeloos aannemen. Als de hond in kwestie je aanspreekt, zou ik gewoon gaan kijken en zelf oordelen.
Sorry voor t lange verhaal, maar dat moest ik ook even kwijt
Succes met de zoektocht!