Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

afvallen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Innuendo schreef:Ik heb nog niet het hele draadje gelezen, maar omdat ik zo'n weerstand zie tegen vasten wanneer honden KVV/brokken eten wilde ik toch reageren..
mijn honden krijgen cavom, KVV, soms wat brok erdoor en laatst kip :N: ..
Maar die vasten ook wel eens een dagje (zeg eens per maand)

Gezien ik zeer onregelmatig voer, bijv. Dag 1, voer ik 2x, Dag 2 ook. Dag 3 pas heel laat de eerste x en dan dubbel, Dag 4 dan niet en dan 5 zeer vroeg dubbel of de eerste x zeer vroeg maken mijn honden geen probleem van een dagje niet eten..

Bietsen dan ook niet of wat dan ook...
Nou, weerstand...
Het is gewoon een feit dat gemalen voer (of verhit voer zoals brokken) veel sneller verteren dan barf of nrv.
Daarbij zou ik een hond nooit een dubbele brokkenmaaltijd geven (i.v.m. uitzetten in de maag, risico bloat) om de dag er na te laten vasten.
Afbeelding
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Rami schreef:
Innuendo schreef:Ik heb nog niet het hele draadje gelezen, maar omdat ik zo'n weerstand zie tegen vasten wanneer honden KVV/brokken eten wilde ik toch reageren..

Gezien ik zeer onregelmatig voer, bijv. Dag 1, voer ik 2x, Dag 2 ook. Dag 3 pas heel laat de eerste x en dan dubbel, Dag 4 dan niet en dan 5 zeer vroeg dubbel of de eerste x zeer vroeg maken mijn honden geen probleem van een dagje niet eten..

Nou, weerstand...
Het is gewoon een feit dat gemalen voer (of verhit voer zoals brokken) veel sneller verteren dan barf of nrv.
Daarbij zou ik een hond nooit een dubbele brokkenmaaltijd geven (i.v.m. uitzetten in de maag, risico bloat) om de dag er na te laten vasten.
Daarom geef ik juist cavom.. dat zet toch niet uit?
Anders heb ik het helemaal fout begerepen.. gezien Max een kruising basset is met een diepe borstkas hoop ik die manier zijn maagspieren te trainen zodat hij juist geen maagtorsie krijg..
Want dat wil ik ten alle tijden natuurlijk voorkomen..
Puk en Bompa
Actief

Ongelezen bericht door Puk en Bompa »

Brigitte30 schreef:@Puk en bompa: goed idee van die vuile pens, want de lamsribben die ik wel eens geef zien er toch best vet uit. Doen we maar even niet.

Waar kun je die vuile pens kopen? En op die pensdag voer ik dus alleen maar 1x pens en 's avonds slaan we over? (nu nl. 2x kvv per dag).
En als ik roxy 1,5% van haar lichaamsgewicht zit ik op 800gr. Maar dat is voor haar veel te veel. Nu nl. 500gr p/d
ik bedoel dat Puk 1,5 % krijgt van haar ideale gewicht (32 kilo)
toen ze 47 woog kreeg ze dus maar ongeveer 1 % van haar gewicht

vasten doe ik niet met Puk
gewoon om het feit dat Bompa wel elke dag eet en Puk het zo gewoon is dat zij dan ook eten krijgt
zolang ze zo goed afvalt, vind ik een vastendag ook niet nodig
ik heb het wel eens geprobeerd hoor haar 1 kilo gegeven maar de volgende dag had ze gewoon weer honger zoals altijd

bij duck heb je ook de enkelvoudige versies daarvan geef ik wel eens een plakje (of 2)pens in een kong bijvoorbeeld als ze echt honger heeft of als we meer dan 4 uur hebben gewandeld ofzo dan mag ze ook wat extra

ik moet zeggen dat ik tegen het dieet heel erg opzag (want van de andere diëten die we gedaan hadden werd ze alleen maar dikker)
maar eigenlijk is er niks aan en het is zo leuk als je ziet dat ze er ineens toch veel beter uitziet en toch ineens actief is

heel veel succes!
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Innuendo schreef:
Anders heb ik het helemaal fout begerepen.. gezien Max een kruising basset is met een diepe borstkas hoop ik die manier zijn maagspieren te trainen zodat hij juist geen maagtorsie krijg..
Oh maar dat heeft volgens mij niet met wel of niet uitzetten te maken (volgens mij zetten alle brokken uit) maar met 'zinken' of 'zweven'. Een geperste brok (zoals Cavom of Farmfood) zinkt naar de onderkant van de maag, en een geexpandeerde brok gaat drijven.
En dan gaat men er vanuit dat door dat zweven het zwaartepunt bovenin de maag komt te liggen. En wanneer een hond dan zwakke maagbanden heeft kan dit een versterking geven tot kantelen.
Of dat echt zo is? Ik weet dat er honden zijn die een maagtorsie kregen op een lege maag maar ook op een volle. Ik weet dat er ook honden zijn die een torsie kregen terwijl ze vers gevoerd werden... Helemaal voorkomen kun je het - denk ik - niet.
Maar goed, ik kan me wel voorstellen dat een dubbele portie brok 'zwaar' op de maag ligt.

Volgens mij is er in Utrecht een onderzoek gedaan naar het voeren van grote stukken voer en dat dit weldegelijk invloed had.
Via dit linkje kun je er wat over lezen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9699253
Afbeelding
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Rami schreef:
Innuendo schreef:
Oh maar dat heeft volgens mij niet met wel of niet uitzetten te maken (volgens mij zetten alle brokken uit) maar met 'zinken' of 'zweven'. Een geperste brok (zoals Cavom of Farmfood) zinkt naar de onderkant van de maag, en een geexpandeerde brok gaat drijven.
En dan gaat men er vanuit dat door dat zweven het zwaartepunt bovenin de maag komt te liggen. En wanneer een hond dan zwakke maagbanden heeft kan dit een versterking geven tot kantelen.
Of dat echt zo is? Ik weet dat er honden zijn die een maagtorsie kregen op een lege maag maar ook op een volle. Ik weet dat er ook honden zijn die een torsie kregen terwijl ze vers gevoerd werden... Helemaal voorkomen kun je het - denk ik - niet.
Maar goed, ik kan me wel voorstellen dat een dubbele portie brok 'zwaar' op de maag ligt.

Volgens mij is er in Utrecht een onderzoek gedaan naar het voeren van grote stukken voer en dat dit weldegelijk invloed had.
Via dit linkje kun je er wat over lezen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9699253
Thanks, zal het straks is lezen :ok:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Maar mijn honden zijn dan ook niet te dik en geven zelf aan of ze vol zitten of niet en ik geef vaak extraatjes bijv. bullenpezen en varkensoren enz.
Waarschijnlijk scheeld dat ook..

Ik geloof dat het in het vorige draadje in medisch ookgezegt was, maar er zijn toch meerdere dingen behalve t4 waarop je kan testen?
Misschien dat is doen?
Het belangrijkste bij vasten is dat je zoiets goed voorbereid. En snapt wat de doelstelling er van is. Ook op commercieel voer is het nuttig je hond te laten vasten. Maar niet iedereen voert onregelmatig, dat is een eerste stap naar vasten. Dan nog bereik je met vasten op commerciële voeding niet je uiteindelijke doel. Het 'volvreten' (dat vind ik dus een groot woord, mijn honden krijgen niet de hoeveelheden waarbij ze knotsvol zitten, want dan worden ze strontziek) op een grote hoeveelheid vlees/bot/orgaan om daarna op de vastendag het gehele orgaanstelsel het werk te laten doen. Dat bereik je niet op commercieel voer. Niet op KVV omdat het gemalen is en veel sneller de maag passeert (nog geen 4 uur) en op brok niet, omdat dit verhit is, gebaseerd op koolhydraat en tijdens het vasten alleen maar extra vervuiling oplevert. Een dubbele hoeveelheid brok voorafgaande aan een vastendag, zou ik zelf nooit doen. Het is een overbelasting van de pancreas, die toch al zoveel te verduren heeft. Je hebt geen grote eters, zeg je. Dan zou je kunnen overwegen om op te bouwen naar een zelf samenstelmaaltijd en dat de dag voor een vastendag te geven.

Ik heb wel grote eters, vasten op KVV is voor Whooper bv. echt geen optie. En hij stond al op het minimum, dus hij had altijd honger. Het voordeel van NRV is dat mijn honden echt niet schooien om 'meer', iets wat ze duidelijk wel op brok en KVV deden. Dus het is absoluut afhankelijk van de individuele hond. Maar daarnaast wijzen de 'cijfers' uit dat het risico op maagtorsie het grootst op brok is, iets minder op KVV en het minste risico op NRV. Dan nog gebeuren de meeste maagtorsies juist op nuchtere magen, waardoor ik me afvraag of het had gescheeld als je ook op commerciële voeding onregelmatig voert.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”