Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

afvallen

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

afvallen

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Maar even een nieuw topic geopend (mank lopen in medisch). Want ik specifieke vragen over afvallen.

Ik wordt gek van alle tegenstrijdige adviezen.
Het zit zo: Roxy (bullmastiff teef van bijna 4 jaar) moet afvallen, sinds 3 maanden (woog altijd rond de 53 kg bij de DA in Sleeuwijk) krijgt ze 100 gram minder KVV (kivo) op een dag.
Vorige week gaan wegen bij een dierenarts in Dordrecht, en hier woog ze 56kg. Ok, de weegschaal kan anders zijn, maar toch, ik kan niet zien dat ze is afgevallen maar ook niet bijgekomen. Op advies van de DA 2 weken een crashdieet volgen om te kijken of ze dan wel afvalt, dit ivm evt. schildklierproblemen.
Na 5 dagen vond ik het zo sneu worden, heel de dag een hongerige hond om me heen. Afgelopen maandag dus gaan testen op de schildklier. De T4 waarde is 18 (dus goed volgens de DA).

Ik begrijp dus niet dat Roxy niet afvalt, terwijl de beweging niet minder is geworden. Op het crashdieet is ze wel afgevallen, na 5 dagen 400gr KVV per dag, 6 ons afgevallen.

Ter plekke een gesprek met de voedingsdeskundige gehad, en die gaf aan dat omdat Roxy kvv krijgt, en kvv bestaat alleen uit dierlijke eiwitten en Roxy deze dierlijke eiwitten omzet in vet. Haar advies brokken! Aangegeven dat ik dat niet wil, maar er was geen andere manier. Wel een tussenweg (na lang aandringen) kvv gaan mengen met brokken (Hills j/d zou ook goed zijn voor haar gewrichten), en na 1 week gewenning, 400gr kvv en 100gr brokken per dag gaan geven.
Maar nu las ik op de zak Hills dat hier ook gewoon dierlijke bijproducten inzitten en allerlei andere zooi (de reden dat ik 2 jaar geleden op KVV ben overgestapt).
Voedingsdeskundige zegt Hills geven voor de vulling en de gewrichten (commercieel verhaal voor mijn gevoel), en mensen om mij heen, zeggen 500gr Kvv en aanvullen met 1 ons sperziebonen als vulling.

Wat vinden jullie, en kunnen jullie mij uitleggen wat dat van die dierlijke eiwitten betekent.

En vraag twee, hoe kan ik Roxy af laten vallen. Want 600gr op 53kg is toch al niet veel?

Overigens, Roxy wandelt elke dag gemiddeld 2 uur. Maar dit gaat altijd in een rustig tempo (snuffel snuffel), dus volgens de DA een matige beweger.
Jeannette-Mexx
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jeannette-Mexx »

Te weinig beweging is net zo vaak een oorzaak van overgewicht als te veel eten. Misschien toch wat aktiever bewegen? Hij is nog hartstikke jong dus dat zou makkelijk moeten kunnen. Is hem laten lopen naast de fiets misschien een optie? (Uiteraard langzaam opbouwen :wink: )
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Als fietsen geen optie is zou je ook kunnen steppen, hardstikke leuk en baas en hond blijven goed in conditie :ok:
Ik zou het ook eerder in de beweging zoeken
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Het is een beetje afhankelijk van in welk lab. het bloed is onderzocht, maar een T4 van 18 zit echt aan de ondergrens van de normaalwaardes.
De meest gehanteerde normaalwaardes voor de T4 is tussen de 19 en 58.

Naar welke dierenarts in Dordrecht ben je geweest (ik woon in Dordrecht).
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Hier ook het advies om haar wat meer te laten bewegen. Ik weet niet hoe goed jouw conditie is, maar stukje snelwandelen geeft haar al meer tempo dan snuffel, snuffel wandelen. Vindt ze aporteren niet leuk of is dat te belastend voor haar? Ik zou wel alles langzaam opbouwen , want ze is niks gewend natuurlijk.

Ik zou daarnaast, als je het aankunt, een vastendag inlasten, of a+ls ze twee keer eten krijgt, twee keer in de week een maaltijd laten vervallen, eventueel een heel klein beetje met wat groente vulling.

Anne
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als ik jou was zou ik dus helemaal niet overstappen op de brokken maar gewoon KVV blijven geven...ze hoeft toch niet in een maand kilo's aftevallen...al gaat het met een ons met week...als hij maar afvalt toch?
En wat betreft de schildklier... ik vind het ook een lage waarde moet ik eerlijk zeggen..... hij zit echt aan de grens en dara kan jouw hond dus al dik van worden...

Jacqueline
Afbeelding
Brigitte30
Zeer actief

MoniqueDM schreef:Het is een beetje afhankelijk van in welk lab. het bloed is onderzocht, maar een T4 van 18 zit echt aan de ondergrens van de normaalwaardes.
De meest gehanteerde normaalwaardes voor de T4 is tussen de 19 en 58.

Naar welke dierenarts in Dordrecht ben je geweest (ik woon in Dordrecht).
Ik ben in het dierenziekenhuis geweest (aan de J. Valsterweg) in stadspolders.
Daar werd aangegeven boven de 15 is goed. En het lab hebben ze volgens mij zelf, ik kon er iig op wachten.
Brigitte30
Zeer actief

Jeannette-Mexx schreef:Te weinig beweging is net zo vaak een oorzaak van overgewicht als te veel eten. Misschien toch wat aktiever bewegen? Hij is nog hartstikke jong dus dat zou makkelijk moeten kunnen. Is hem laten lopen naast de fiets misschien een optie? (Uiteraard langzaam opbouwen :wink: )
fietsen werd door de voedingsdeskundige afgeraden, eerst afvallen werd gezegd. Vanaf 1 jaar oud is ze al een rustige hond geweest. De cocker van mijn schoonmoeder zie ik het rondje minimaal 2 of 3 keer rennen, en Roxy doet het rondje 1 keer :mrgreen:
Brigitte30
Zeer actief

starfleet schreef:Hier ook het advies om haar wat meer te laten bewegen. Ik weet niet hoe goed jouw conditie is, maar stukje snelwandelen geeft haar al meer tempo dan snuffel, snuffel wandelen. Vindt ze aporteren niet leuk of is dat te belastend voor haar? Ik zou wel alles langzaam opbouwen , want ze is niks gewend natuurlijk.

Ik zou daarnaast, als je het aankunt, een vastendag inlasten, of a+ls ze twee keer eten krijgt, twee keer in de week een maaltijd laten vervallen, eventueel een heel klein beetje met wat groente vulling.

Anne
Door een maaltijd te laten vervallen krijg ik toch een hongerige hond om me heen. Of moet ik dat niet zielig vinden?
En als ik ga snelwandelen, zal ik Roxy echt aan moeten lijnen, want anders gaat ze in een sukkeltempo d'r eigen gang.
Brigitte30
Zeer actief

jacq1970 schreef:Als ik jou was zou ik dus helemaal niet overstappen op de brokken maar gewoon KVV blijven geven...ze hoeft toch niet in een maand kilo's aftevallen...al gaat het met een ons met week...als hij maar afvalt toch?
En wat betreft de schildklier... ik vind het ook een lage waarde moet ik eerlijk zeggen..... hij zit echt aan de grens en dara kan jouw hond dus al dik van worden...

Jacqueline
Zou je dan kiezen voor bv 500gram KVV per dag met evt. nog wat bonen erbij?

En van je reactie mbt de schildklier schrik ik toch weer. Zoveel tegenstrijdige reacties.
Kan ik de DA nog wel geloven dan?
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Brigitte30 schreef:
jacq1970 schreef:Als ik jou was zou ik dus helemaal niet overstappen op de brokken maar gewoon KVV blijven geven...ze hoeft toch niet in een maand kilo's aftevallen...al gaat het met een ons met week...als hij maar afvalt toch?

Jacqueline
Zou je dan kiezen voor bv 500gram KVV per dag met evt. nog wat bonen erbij?

En van je reactie mbt de schildklier schrik ik toch weer. Zoveel tegenstrijdige reacties. Kan ik de DA nog wel geloven dan?
Het word je idd niet makkelijk gemaakt zo :wink: De mensen hier op het forum geven alleen tips . Wat je er mee doet,moet jij helemaal zelf bepalen :wink: Maar kun je niet een second opinion aanvragen bij een anderre DA? En dan kijken wat het best is voor jouw meid? Want je bent wel onzeker nu.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Brigitte30 schreef: Door een maaltijd te laten vervallen krijg ik toch een hongerige hond om me heen. Of moet ik dat niet zielig vinden?
Nee :mrgreen:

Maar ik weet niets van die schildklierwaarden, dus dat zou ik eerst uitzoeken als ik al de reacties hier zo lees. Ze zit zo te lezen wel een beetje aan de ondergrens.

Anne
Brigitte30
Zeer actief

Ga zo eens bellen voor een second opinion.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

starfleet schreef:Hier ook het advies om haar wat meer te laten bewegen. Ik weet niet hoe goed jouw conditie is, maar stukje snelwandelen geeft haar al meer tempo dan snuffel, snuffel wandelen. Vindt ze aporteren niet leuk of is dat te belastend voor haar? Ik zou wel alles langzaam opbouwen , want ze is niks gewend natuurlijk.

Anne
Ik zou dat vasten toch liever niet doen. Tenminste, wanneer de hond van TS kvv met brok krijgt.
Zowel kvv als brok verteren enorm snel (veel sneller als bijv. vlees/botten/orgaan in grote stukken) en ik denk dat de hond van TS enorm gaat snaaien/schooieren op de vastendagen, want honger!

Ik zou alleen laten vasten als een hond zelfsamengestelde maaltijden krijgt. Dan kun je de ene dag een flinke portie geven en de andere dag niets.
Overigens vallen de meeste honden heel goed af op een rauw menu met een of twee vastendagen. Maar goed, dat is wel iets wat TS moet zien zitten, natuurlijk! :wink:
Afbeelding
Brigitte30
Zeer actief

Ik heb gebeld voor een second opinion.

De DA gaf aan dat zij 18 ook een lage waarde vindt voor T4. Zij adviseert binnenkort nog eens te prikken, want die 18 kan ook een piekmoment laten zien. Of mss zit ze de volgende keer zelfs veel hoger (wat ik uiteraard erg hoop).

Dit gaan we doen.
En de Hills brokken worden beloningsbrokjes, en ik ga met bonen aan de slag.
Maar nog even, bonen koken of rauw geven? Ik wil het door de kivo mengen nl.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Brigitte30 schreef: Maar nog even, bonen koken of rauw geven? Ik wil het door de kivo mengen nl.
Ja, bonen moet je idd koken. Je kunt trouwens ook andere groente geven. Alle groentes 'vullen'.
De meeste groente geef je wel gewoon rauw (behalve bonen, zoete aardappel, pompoen). Rauwe groente kun je ook pureren, dan heeft je hond ook nog profijt van de voedingstoffen/mineralen in de groente. :ok:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Hier ben ik het volledig mee eens.

Meer beweging komt vanzelf als je hond afvalt, omdat hij dan minder gewicht mee moet sjouwen :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

spieren en pezen reageren ook op de schildklier, ik zou geen gekkigheid uithalen met een hondd die een beetje te zwaar is, en die zo laag zit met haar schildklier hormonen, of in ieder geval die tendens laat zien.

en als ik mezelf naga, kan ik op water leven als ik te laag zit in mijn schilklier hormonen, maar dan groei ik daar nog van. :jank: (zegt een ervarings desknuddige :19: )

eerst de schilklier echt goed, en dan proberen afvallen, denk dat je voor nu tevreden moet zijn als ze niet zwaarder wordt :19: :roll:
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Wat wij juist hebben gehoord is dat nat voer (dus ook kvv en zelf samengesteld, maar ook blik) uit 80% water bestaat en dus maar 20% voeding en droogvoer uit 100% voeding dus dat je 5 keer zo veel nat als droog kon geven. Of dit helemaal waar is weet ik niet maar ik weet wel dat KVV en zelfsamengesteld gewoonweg veel gezonder is dan brok en blik, dus daar zou ik echt de voorkeur aan geven. Dan toch maar nog minder eten. :19:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

S@ndr@ schreef:eerst de schilklier echt goed, en dan proberen afvallen, denk dat je voor nu tevreden moet zijn als ze niet zwaarder wordt :19: :roll:
Dat inderdaad als eerste :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik zou niet drastisch vasten op KVV, maar zeker wel zelf samenstel maaltijden erbij gaan geven. Dan weet je wat je voert en het is echt veel magerder dan KVV. Aanvullen met groentemixen is een optie, vette vis erbij en KVV eraf. Wat makkelijke aanvullingen en vooral mager. Als dat goed gaat, kan je overwegen 1 vastendag in te voeren. Maar ik zou dan zeker willen weten of zijn schildklierfunctie OK is.
Heb dat met Whooper ook eerst laten testen, omdat hij bleef stil staan met 1 vastendag. Na een goeie uitslag de tweede vastendag ingelast en hij viel weer verder af. Maar mijn honden staan op volledig NRV. Ik weet zeker dat als ik hem op KVV had staan, dat het afvallen niet zo goed gelukt zou zijn. Veel te weinig verzadiging, waardoor hij niet lekker in zijn vel zou steken.
MoniqueDM
Zeer actief

Re: afvallen

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Inge O schreef:
Brigitte30 schreef:Ter plekke een gesprek met de voedingsdeskundige gehad, en die gaf aan dat omdat Roxy kvv krijgt, en kvv bestaat alleen uit dierlijke eiwitten en Roxy deze dierlijke eiwitten omzet in vet. Haar advies brokken! Aangegeven dat ik dat niet wil, maar er was geen andere manier.
en dat noemt zichzelf dan voedingsdeskundige :denken: ? dus dierlijke eiwitten worden volgens haar omgezet in vet en plantaardige in..... :idea: lucht :mrgreen: ?

als er al een verschil is tussen die twee is dat dat dierlijke eiwitten van betere kwaliteit zijn voor een hond - eigenlijk zegt die voedingsdeskundige dus : geef hem 'slechte' brok, daar haalt hij zoveel niet uit en zal dus automatisch vermageren.

vreemde deskundige :19: .
Tja..., de commercie hè :denken: , dat doe wonderen voor sommige klinieken. Ik vraag me overigens af in hoeverre die meiden daar "voedingsdeskundige" zijn, want volgens mij zijn het gewoon assistentes (nog geen eens paraveterinair) met een extra functie: geld onttrekken aan goedgelovige patiënten.
Ik ken die kliniek toevallig en óók ik heb er niet al te beste ervaringen mee en dat is mild uitgedrukt :wink:.
Ik heb hier al uitgebreid met Brigitte over gehad per PB en Brigitte gaat andere acties ondernemen en wel bij een kliniek die wel goed bekend staat.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Puk en Bompa
Actief

Ongelezen bericht door Puk en Bompa »

Puk mijn labrador was ook te zwaar, woog 47 kilo.
Ik heb haar overgezet op nrv (eerst kvv maar nadien overgestapt op nrv)
ze krijgt 500 gram per dag. Dat is ongeveer 1,5 % van haar ideale gewicht (normaal mag het 2 % zijn met nrv).

Ze is op 6 maanden tijd al 11 kilo afgevallen en we zijn nu bezig met de laatste loodjes. Ze weegt nu 36 en is topfit, maar nog een kilo of 4 eraf zou nog beter zijn dus doen we gewoon nog even verder.

Is het een optie om vb enkele dagen per week een lap vuile pens te geven?

Puk krijgt meestal 1 stuk vlees van 500 gram, ze gaat daar lekker mee in de tuin liggen en het is niet hap slik op in tegenstelling tot kvv.
Doordat ze er eventjes mee bezig is, heeft ze (volgens mij) ook minder de neiging om nog honger te hebben nadien.

Ze krijgt ook 1 pensstaaf per dag of soms een gevulde kong als tussendoortje dus het is niet dat ze helemaal geen tussendoortjes krijgt.

Bij Puk was het in het begin ook moeilijk maar vanaf dat de eerste kilo's eraf waren, is het allemaal hele gemakkelijk gegaan.

Ik heb overigens ook verschillende keren bloed en urine laten nakijken omdat ik ervan overtuigd was dat ze één of andere ziekte had.
Maar ze bleek toch gewoon te dik te zijn.
Afbeelding
Puk en Bompa
Actief

Ongelezen bericht door Puk en Bompa »

o ja ik ben ook een tijdje naar een voedingsdeskundige geweest met Puk
lachwekkend vond ik het

Het eerste wat ze vroeg was wat wil je als ideale gewicht.
Ik had zoiets van ja jij bent toch de voedingsdeskundige?
Moest ik zelf het gewicht gaan kiezen ja zo kan ik het ook.

specific brokkendieet hebben we gedaan en elke week kwam er een kilo bij om te rotten gewoon
Afbeelding
Brigitte30
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Ik zou niet drastisch vasten op KVV, maar zeker wel zelf samenstel maaltijden erbij gaan geven. Dan weet je wat je voert en het is echt veel magerder dan KVV. Aanvullen met groentemixen is een optie, vette vis erbij en KVV eraf. Wat makkelijke aanvullingen en vooral mager. Als dat goed gaat, kan je overwegen 1 vastendag in te voeren. Maar ik zou dan zeker willen weten of zijn schildklierfunctie OK is.
Heb dat met Whooper ook eerst laten testen, omdat hij bleef stil staan met 1 vastendag. Na een goeie uitslag de tweede vastendag ingelast en hij viel weer verder af. Maar mijn honden staan op volledig NRV. Ik weet zeker dat als ik hem op KVV had staan, dat het afvallen niet zo goed gelukt zou zijn. Veel te weinig verzadiging, waardoor hij niet lekker in zijn vel zou steken.
De overstap naar NRV willen we niet maken. Ik wil met groenten en kvv bereiken dat ze afvalt. En idd meer bewegen.
Vandaag de hond van mijn schoonmoeder meegenoemen (cocker die de wandel vaak 3x doet) en gesnelwandeld (hmm dat zeg je niet zo) en Roxy heeft bijna de hele wandeling gedraafd, want d'r vriendinnetje wilde ze wel bijhouden. De cocker gaan we vaker ophalen, werkt perfect.
Brigitte30
Zeer actief

Re: afvallen

Inge O schreef:
Brigitte30 schreef:Ter plekke een gesprek met de voedingsdeskundige gehad, en die gaf aan dat omdat Roxy kvv krijgt, en kvv bestaat alleen uit dierlijke eiwitten en Roxy deze dierlijke eiwitten omzet in vet. Haar advies brokken! Aangegeven dat ik dat niet wil, maar er was geen andere manier.
en dat noemt zichzelf dan voedingsdeskundige :denken: ? dus dierlijke eiwitten worden volgens haar omgezet in vet en plantaardige in..... :idea: lucht :mrgreen: ?

als er al een verschil is tussen die twee is dat dat dierlijke eiwitten van betere kwaliteit zijn voor een hond - eigenlijk zegt die voedingsdeskundige dus : geef hem 'slechte' brok, daar haalt hij zoveel niet uit en zal dus automatisch vermageren.

vreemde deskundige :19: .
Erg he, dat verhaal van die eiwitten vond ik al vreemd, maar snappen deed ik het niet, vandaar dat ik een perfect slachtoffer was .
Dank voor je uitleg Inge :ok:
Brigitte30
Zeer actief

@Puk en bompa: goed idee van die vuile pens, want de lamsribben die ik wel eens geef zien er toch best vet uit. Doen we maar even niet.

Waar kun je die vuile pens kopen? En op die pensdag voer ik dus alleen maar 1x pens en 's avonds slaan we over? (nu nl. 2x kvv per dag).
En als ik roxy 1,5% van haar lichaamsgewicht zit ik op 800gr. Maar dat is voor haar veel te veel. Nu nl. 500gr p/d
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Ik heb nog niet het hele draadje gelezen, maar omdat ik zo'n weerstand zie tegen vasten wanneer honden KVV/brokken eten wilde ik toch reageren..
mijn honden krijgen cavom, KVV, soms wat brok erdoor en laatst kip :N: ..
Maar die vasten ook wel eens een dagje (zeg eens per maand)

Gezien ik zeer onregelmatig voer, bijv. Dag 1, voer ik 2x, Dag 2 ook. Dag 3 pas heel laat de eerste x en dan dubbel, Dag 4 dan niet en dan 5 zeer vroeg dubbel of de eerste x zeer vroeg maken mijn honden geen probleem van een dagje niet eten..

Bietsen dan ook niet of wat dan ook...

Maar mijn honden zijn dan ook niet te dik en geven zelf aan of ze vol zitten of niet en ik geef vaak extraatjes bijv. bullenpezen en varkensoren enz.
Waarschijnlijk scheeld dat ook..

Ik geloof dat het in het vorige draadje in medisch ookgezegt was, maar er zijn toch meerdere dingen behalve t4 waarop je kan testen?
Misschien dat is doen?
Brigitte30
Zeer actief

@innuendo, ik ga idd opnieuw testen op T4 en daarnaast op TSH. Dan hoop ik echt het schildklierverhaal uit te kunnen sluiten.
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Brigitte30 schreef:@innuendo, ik ga idd opnieuw testen op T4 en daarnaast op TSH. Dan hoop ik echt het schildklierverhaal uit te kunnen sluiten.
Nouja of niet.. als het de schildklier is heb je er iig medicatie voor..
Maar als het niets medisch is kan je bijv. meer met haar gaan rennen..

Lijkt me heel rot als je hond zo weinig mag eten en zichtbaar honger heeft..
Hoop dat er gauw iets uit komt wat je kan doen..
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”