Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kip

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

kip

Ongelezen bericht door Innuendo »

Mijn honden krijgen normaaal gesproken cavom gemixt met tafeltestjes, blik of enkelvoudig vers vlees en s'avonds KVV..
Of geheel KVV.. ligt aan de dag...

Nu heb ik vandaag een diepvries kip gekocht voor hun, die ligt te ondooien..

kan ik hun dit zo geven..(als het ontdooit is natuurlijk)

Gewoon Sam een stuk en Max een stuk met bot en al?

Ik wil op den duur als ik een nieuwe extra vriezer heb wel alleen hele beesten geven (kippen nek, geiten rib enzo gewoon barf) maar wil eerst kijken hoe dit ze bevalt.. dit was gewoon als test lekker makkelijk gewoon uit de supermarkt vriezer :wink:

Gewoon geven allebij een deel?
Of moet ik gewoon een : "echte" niet diepvries kip of kippenek geven als eerste....
eefje_ates
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.

Ongelezen bericht door eefje_ates »

Het best kun je bij honden (die geen vers gewend zijn) beginnen met kippennekken(is lekker zacht), Zijn ze wel vers gewend kun je gewoon de ontdooide kip aan de honden geven :wink: (met botten en al), klein gevogelte heeft sowieso zachte botten. En blik kun je beter helemaal niet meer geven :wink: ,daar zit niets gezonds in :wink:
Maar blijf wel bij je honden als je ze vers geeft,het gebeurt niet vaak dat er een botje blijft hangen,maar het zal je maar gebeuren :wink:
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Je kan de vleugels (even inknippen of met de hamer stuk slaan) en het karbodeel geven (dat is het deel van de poot en de heup). De dragende delen, daar zou ik even mee wachten.
En niet teveel ineens als maaltijd, gewoon een stukje en morgen de rest.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

En vergeet het zakje er niet uit te halen. :mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik zou even wachten met het geven van die hele kip totdat je honden meer gewend zijn aan het eten (en verteren) van botten.
Rustig aan beginnen met nekken (van kip of eend), gaat dat goed dan probeer je vleugeltjes, en gaat dat goed geef je een karkasje (rug/ribben) van kip, eend of konijn. Poten van kippen en eenden (en van hazen/konijnen) zijn voor een hond die nog geen botten gewend is, best hard.
En een hond die niet gewend is aan het 'kraken' c.q. knippen van botten kan spijsverteringsproblemen krijgen.
Begrijp me goed, hele kip (of een heel konijn, kwartel, duif, eend) kun je prima geven hoor, maar (nog) niet aan een hond die alleen maar gewend is aan gemalen vlees en/of brok.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Precies, zoals Rami schrijft. :ok:

Lees ook het bottendocument nog eens door:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20512

En vanavond eet je dus lekker zelf gebraden kip. :mrgreen: :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rami
Zeer actief

Roelfien schreef:
Lees ook het bottendocument nog eens door:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20512
Ja, het bottendocument inderdaad. Handig naslagwerkje! :wink:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Een volwassen hond kan best meteen een flink stuk kip eten hoor :wink:
Tyra heeft op een leeftijd van 3.5 jaar 1x vleugels gehad en toen meteen gewoon 1/3 kip

eerste keer dat ze het at:

Afbeelding

Afbeelding
Rami
Zeer actief

Valerie schreef:Een volwassen hond kan best meteen een flink stuk kip eten hoor :wink:
Tyra heeft op een leeftijd van 3.5 jaar 1x vleugels gehad en toen meteen gewoon 1/3 kip
Tja, alles kan. :19: Maar ik (en heel veel andere rauwvoerders) zijn toch meer van het langzame wennen. Het gaat niet vaak fout met botten maar als het fout gaat (zoals ernstige verstopping of darmperforatie) is dat erg naar en pijnlijk voor je hond. Dat wil je toch niet op je geweten hebben?

Enne... mijn honden hebben zelfs geen moeite met een hertenvoorbout of een lamskop, maar ze zijn dan ook 'ervaren'. :wink:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

op dat filmpje was tyra dus niet ervaren :19:
Roelfien
Zeer actief

Valerie schreef:op dat filmpje was tyra dus niet ervaren :19:
Is prima, als dat jouw bewuste keuze is geweest. :wink:
Maar als iemand, die het voor het eerst wil geven, om raad vraagt is dat niet het advies wat je moet geven. Dan geven wij advies om dat voorzichtig te doen. En als iemand dan zelf bepaalt: ach, ik probeer het toch.. prima, maar dat doe je dan wel met de kennis dat het wellicht sneller fout kan gaan dan wanneer je hond het gewend is. :wink:
Rami
Zeer actief

Roelfien schreef:
Is prima, als dat jouw bewuste keuze is geweest. :wink:
Maar als iemand, die het voor het eerst wil geven, om raad vraagt is dat niet het advies wat je moet geven. Dan geven wij advies om dat voorzichtig te doen. En als iemand dan zelf bepaalt: ach, ik probeer het toch.. prima, maar dat doe je dan wel met de kennis dat het wellicht sneller fout kan gaan dan wanneer je hond het gewend is. :wink:
Precies, Roelfien!

En weet je, Valerie, ik ben echt een voorstander van rauwe voeding, vandaar dat ik het het liefst zie dat het ook bij beginnende rauwvoerders/barfers helemaal probleemloos verloopt. En vandaar ook mijn goed bedoelde raad om het rustig aan op te bouwen! :wink:

Edit=typo
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Tyra stond wel even op kvv, maar goed idd better safe than sorry :wink: Maar nu ben ik wel benieuwd wat er precies mis zou kunnen gaan als het maagzuur al zuurder is door de kvv?
Roelfien
Zeer actief

Het heeft niet zozeer met de zuurgraad te maken als wel dat de maag met kvv (en ook met brokken) niet gewend is om grote stukken vlees/bot te verwerken. De maag is nog steeds een beetje lui, zeg maar. Het is allemaal lekker zacht en fijngemalen. Dan moet de maag opeens een hard stuk wegwerken, terwijl de maag dat niet gewend is. Een hond kauwt wel enigszins zijn eten in stukken, maar maalt het met zijn tanden niet fijn. Dat fijnmaken gebeurt dan in de maag en darmen. Dat kan je beter opbouwen met eerst wat zachte botten en dan rustig aan opbouwen dat je zeker weet dat de maag niet overbelast of ontstoken raakt. En natuurlijk zijn er zat honden bij wie het goed gaat als ze opeens wat hardere stukken kippenbot krijgen zonder te wennen. Maar je zal maar net die hond hebben die er toch wat gevoeliger voor is. Dan moet je eerst de hond weer laten herstellen en weer opnieuw beginnen met opbouwen. Nou, dan lijkt het mij verstandiger om dat meteen goed te doen. :wink:
Laatst gewijzigd door Roelfien op 27 jan 2008 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

en heb je vet geluk gehad dat het niet mis ging, maar het is zeker niet aan te bevelen om dit te adviseren aan derden :wink:
Rami
Zeer actief

Roelfien schreef:Het heeft niet zozeer met de zuurgraad te maken als wel dat de maag met kvv (en ook met brokken) niet gewend is om grote stukken vlees/bot te verwerken. De maag is nog steeds een beetje lui, zeg maar. Het is allemaal lekker zacht en fijngemalen. Dan moet de maag opeens een hard stuk wegwerken, terwijl de maag dat niet gewend is. Een hond kauwt wel enigszins zijn eten in stukken, maar maalt het met zijn tanden niet fijn. Dat fijnmaken gebeurt dan in de maag en darmen. Dat kan je beter opbouwen met eerst wat zachte botten en dan rustig aan opbouwen dat je zeker weet dat de maag niet overbelast of ontstoken raakt. En natuurlijk zijn er zat honden bij wie het goed gaat als ze opeens wat hardere stukken kippenbot krijgen zonder te wennen. Maar je zal maar net die hond hebben die er toch wat gevoeliger voor is. Dan moet je eerst de hond weer laten herstellen en weer opnieuw beginnen met opbouwen. Nou, dan lijkt het mij verstandiger om dat meteen goed te doen. :wink:
Iets dergelijks wilde ik net gaan tikken, dusse... bedankt Roelfien! :mrgreen:
Met nog als aanvulling: sommige honden moeten ook echt 'leren' hoe ze botten kraken. En dat gaat makkelijker met een vrij zacht bot dan met harde. En mocht een hond zo'n nek dan toch in zijn geheel doorslikken, kan het nauwelijks 'kwaad' omdat het kleine en zachte botjes zijn.

Edit: wat me verder nog bijstaat (maar zou het op moeten zoeken hoe het precies zit) is dat een kvv met een calciumsupplement ook weer 'anders' verteerd (maagzuur wordt 'minder' zuur) dan kvv met gemalen bot.
Laatst gewijzigd door Rami op 28 jan 2008 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ik ben ook begonnen met kippen nekken en vleugeltjes toen mijn honden voor het eerst kip kregen. Ze waren wel al kvv gewend, maar ik vond het toch veiliger om te beginnen met kleine stukken.
Pas na een maand kregen ze grotere stukken :wink:
Golden Stanley

Puppies, net 6 weken oud aan de kippenvleugels.......
Afbeelding

De zuurtegraad van de maag is op rauwe voeding constant. Naar gelang de hoeveelheid koolhydraat en gemalen voeding zal dat minder zijn dan 7. Ik zou werkelijk waar niet weten waarom een gezonde volwassen hond niet in staat is om kippenvleugels of kipkarbo's goed te verteren. Het is bot van jonge dieren en erg goed bevleesd, vaak beter bevleesd dan kippennekken. Er zijn massa's honden zo begonnen en juist niet met die kippennekken, omdat ze daar moeilijker aan kunnen komen. Als puppies dat op net 6 weken al kunnen verteren met een nog heel zwak ontwikkeld darmstelsel, snap ik de mythe niet zo over die kippennekken. :denken:
Rami
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Puppies, net 6 weken oud aan de kippenvleugels.......
Afbeelding

De zuurtegraad van de maag is op rauwe voeding constant. Naar gelang de hoeveelheid koolhydraat en gemalen voeding zal dat minder zijn dan 7. Ik zou werkelijk waar niet weten waarom een gezonde volwassen hond niet in staat is om kippenvleugels of kipkarbo's goed te verteren. Het is bot van jonge dieren en erg goed bevleesd, vaak beter bevleesd dan kippennekken. Er zijn massa's honden zo begonnen en juist niet met die kippennekken, omdat ze daar moeilijker aan kunnen komen. Als puppies dat op net 6 weken al kunnen verteren met een nog heel zwak ontwikkeld darmstelsel, snap ik de mythe niet zo over die kippennekken. :denken:
Maar Sandra, het gaat hier toch niet per se over kippennekken?
Het gaat er om dat het niet verkeerd is om een hond, die niet gewend is aan het eten van botten, daar geleidelijk aan te laten wennen. :19:
De puppies krijgen een vleugel of een karbo maar niet meteen een hele kip (met poten) of ribben of een lamsnek, toch? Eerst kleine, zachte botten en dan pas het 'echte werk'.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Afbeelding

Maar dat is toch ook prima, als het allemaal goed gaat. Hartstikke fijn. :ok: Maar wat kan het voor kwaad om te wennen, om zeker te weten na een paar keer het allerzachtste bot te geven, zoals nekjes, dat de ontlasting er nog prima uit ziet om dan over te stappen op vleugeltjes en zwaarder? En vleugeltjes vind ik op zich ook nog prima om mee te beginnen. Maar het ging hier over een hele kip. Waarom zou je het risico nemen dat een hond er eigenlijk toch nog niet goed tegen kan en dan in de problemen komt, terwijl je met rustig wennen dat kan voorkomen? Wat is daar mis mee? Waarom is het zo stoer om meteen voor het grotere werk te gaan want dat moet ie maar kunnen? Ik zie werkelijk geen reden waarom ik mensen niet mag adviseren om voorzichtig te doen zodat ze zeker zijn dat het goed opgebouwd wordt,k je ook meteen ziet wat wel of niet zo goed gaat en ze daarna de rest van het hondenleven lekkere ribben en koppen kunnen geven.
Golden Stanley

Rami schreef:
Afbeelding

Maar Sandra, het gaat hier toch niet per se over kippennekken?
Het gaat er om dat het niet verkeerd is om een hond, die niet gewend is aan het eten van botten, daar geleidelijk aan te laten wennen. :19:
De puppies krijgen een vleugel of een karbo maar niet meteen een hele kip (met poten) of ribben of een lamsnek, toch? Eerst kleine, zachte botten en dan pas het 'echte werk'.
Ik dacht dat jij enkel benadrukte kippennekken te geven.......en dat vind ik geen juiste info. :mrgreen: '
Geleidelijk wennen is altijd aan te raden. Maar wat het vlees/bot werk aangaat, zou ik kiezen voor meer bevlezing van zo jong mogelijke dieren, dan het beginnen met kippennekken. Mijn grote honden zijn ook begonnen met kippennek, maar dat is geen eten voor ze. Het doet niks met de maag en als je daar geen spiervlees bij geeft, leidt het vaak ook nog tot obstipatie. Dan zijn naar mijn mening bevleesde rugkarkassen (dat is niet dragend........) beter en ze leren dan ook meteen er mee om te gaan. Voor de rest is je info perfect, hoor. :ok:
Rami
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Ik dacht dat jij enkel benadrukte kippennekken te geven.......en dat vind ik geen juiste info. :mrgreen: '
Geleidelijk wennen is altijd aan te raden. Maar wat het vlees/bot werk aangaat, zou ik kiezen voor meer bevlezing van zo jong mogelijke dieren, dan het beginnen met kippennekken. Mijn grote honden zijn ook begonnen met kippennek, maar dat is geen eten voor ze. Het doet niks met de maag en als je daar geen spiervlees bij geeft, leidt het vaak ook nog tot obstipatie. Dan zijn naar mijn mening bevleesde rugkarkassen (dat is niet dragend........) beter en ze leren dan ook meteen er mee om te gaan. Voor de rest is je info perfect, hoor. :ok:
Oh ja, ik vind vleugels en bevleesde karkassen (zowel van kip, eend, konijn) ook prima (beginners-)vleesbot, het ging mij idd vooral om 't geleidelijk wennen. :ok:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

ik vind hem duidelijk idd :ok: nu had ze niet meteen een kip voor dr neus gesmeten gekregen hoor maar een paar x een vleugel waarbij de ontlasting gewoon goed bleef
Golden Stanley

Roelfien schreef:
Afbeelding

Maar dat is toch ook prima, als het allemaal goed gaat. Hartstikke fijn. :ok: Maar wat kan het voor kwaad om te wennen, om zeker te weten na een paar keer het allerzachtste bot te geven, zoals nekjes, dat de ontlasting er nog prima uit ziet om dan over te stappen op vleugeltjes en zwaarder? En vleugeltjes vind ik op zich ook nog prima om mee te beginnen. Maar het ging hier over een hele kip. Waarom zou je het risico nemen dat een hond er eigenlijk toch nog niet goed tegen kan en dan in de problemen komt, terwijl je met rustig wennen dat kan voorkomen? Wat is daar mis mee? Waarom is het zo stoer om meteen voor het grotere werk te gaan want dat moet ie maar kunnen? Ik zie werkelijk geen reden waarom ik mensen niet mag adviseren om voorzichtig te doen zodat ze zeker zijn dat het goed opgebouwd wordt,k je ook meteen ziet wat wel of niet zo goed gaat en ze daarna de rest van het hondenleven lekkere ribben en koppen kunnen geven.
Pardon? Ik denk dat jij even een paar berichtjes terug moet lezen.... :wink:
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Golden Stanley schreef:Je kan de vleugels (even inknippen of met de hamer stuk slaan) en het karbodeel geven (dat is het deel van de poot en de heup). De dragende delen, daar zou ik even mee wachten.
Ik heb het geprobeerd... die kip inknippen.. en ging zowat over mijn nek :N:
Stom heh :eek:
Ik heb ze het binneste gegeven wat in een apart zakje zat en de rest weg gemieterd :N:
Gelukkig heb je in zoetermeer een bezorgservice die kippen nekken enzo bezorgt waar ik hopelijk niks aan hoef te doen, dan ga ik die eerst geven...
Want de ingewanden bevielen de honden goed...
ook al wisten ze eerst niet echt wat ze er nou precies mee moesten..

Ze sleepte ze eerst wat over het tapijt :N: (die gelukkig aan vervanging toe is) maar daarna werd het smakelijk op gegeten...

Ga eerst maar starten met die kippen nekken.. was iets te enthouiast denk ik met mijn hele kip...
Roelfien
Zeer actief

Golden Stanley schreef:
Roelfien schreef:
Afbeelding

Jouw reactie op Rami met uitleg daarover volgt daarna pas. :wink:
Golden Stanley

Roelfien schreef:
Golden Stanley schreef:
Roelfien schreef:
Afbeelding

Jouw reactie op Rami met uitleg daarover volgt daarna pas. :wink:
Nee, jij reageert op hetgeen wat ik schrijf over het voeren van kippenvleugels en negeert wat ik schrijf over de kip aan TS. En doet voorkomen alsof ik niet goed bij mijn hoofd ben om dat te adviseren en gaat verder over stoerdoenerij bij het voeren van een hele kip, alsof IK dat adviseer. Neem me niet kwalijk dat dit mij dan in mijn verkeerde keelgat schiet. Maakt niet uit verder, maar kippennekken zijn vaak ook geen optie. En al zeker niet voor grote honden, dan zijn er andere alternatieven wat wellicht nog beter verteerbaar is.
Golden Stanley

Innuendo schreef:
Golden Stanley schreef:Je kan de vleugels (even inknippen of met de hamer stuk slaan) en het karbodeel geven (dat is het deel van de poot en de heup). De dragende delen, daar zou ik even mee wachten.
Ik heb het geprobeerd... die kip inknippen.. en ging zowat over mijn nek :N:
Stom heh :eek:
Ik heb ze het binneste gegeven wat in een apart zakje zat en de rest weg gemieterd :N:
Gelukkig heb je in zoetermeer een bezorgservice die kippen nekken enzo bezorgt waar ik hopelijk niks aan hoef te doen, dan ga ik die eerst geven...
Want de ingewanden bevielen de honden goed...
ook al wisten ze eerst niet echt wat ze er nou precies mee moesten..

Ze sleepte ze eerst wat over het tapijt :N: (die gelukkig aan vervanging toe is) maar daarna werd het smakelijk op gegeten...

Ga eerst maar starten met die kippen nekken.. was iets te enthouiast denk ik met mijn hele kip...
Je gaat toch geen hele kip weggooien? Had desnoods de kook er overheen gegooid, dan trek je het vlees er zo vanaf en had je het bot weg kunnen gooien. :mrgreen:
Er is nog iets meer tussen hele kip en kippennek, wat net zo'n goeie start is. Maar doe waar jij je goed bij voelt. :ok:
Roelfien
Zeer actief

Ja, je hebt gelijk, dit bericht had ik inderdaad niet gelezen. Ik zag alleen je reactie met de pupjes. Dus mijn excuses voor mijn reactie aan jou.
Je kreeg die reactie onterecht maar voortkomende uit mijn frustratie dat er de laatste tijd nogal een tendens ontstaat waarin alles wat betreft rauw voeren maar moet kunnen, direct en zonder enig nadenken over hoe je die maaltijden nu moet samenstellen. De stelling lijkt te worden: doe maar wat, het is altijd wel goed en die samenstelling van maaltijden en het wennen aan het soort eten is allemaal maar achterhaalde onzin. En dat is naar jou toe, nogmaals, onterecht.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik geloof meteen het verteringsverhaal maar waar ik bij mijn honden vooral op moet letten is het kauwen, lola is heel relaxed en kauwde de stukken vlees en nekjes erg goed.

sam had een paar keer stukken runderhart gehad en toen gaf ik 1/4 en die wilde hij in 1x doorslikken :N:

dat werkte niet dus kwam het er weer uit en issie rustig aan gaan doen.

wat ik wil zeggen is dat het volk ook moet leren dat het gekauwd moet worden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”