Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

truukjes om hond beter te laten eten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

truukjes om hond beter te laten eten?

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ik stel deze vraag even voor mijn broer :mrgreen:
Hij heeft een dalmatier x stafford reu van 2 jaar uit het asiel. Ze hebben hem al 1,5 jaar en hij at daar voorheen altijd brokken. Ze hebben verschillende merken geprobeerd maar hij eet alles met lange tanden en laat het ook staan na 5 - 6 brokjes. Een tijdje terug zijn ze overgestapt op kvv om te kijken of macho dat beter eet. De compleet en de pens variant (smuldier) eet hij wel aardig en de kip af en toe. Maar dan nog ligt het zo 3-4 uur in zijn bak voordat hij er (met tegenzin) aan gaat eten. Hier krijgen de jongens 's ochtends gemalen vlees en 's avonds botten, groente/fruit, ei ed. en dat wou mijn broer dan toch maar eens proberen. Macho moet er dus echt niets van weten. De kippennekken die hij zaterdagavond kreeg lagen er maandagavond nog. Het kippenlevertje had hij wel uit zijn bak gehaald maar ernaast laten liggen. Bij janus smeerden we in het begin pindakaas of leverworst op de botten omdat hij niet door had wat de bedoeling was maar dit helpt bij macho (ook) niet.
Iemand tips of truukjes want het is best vervelend om te zien dat je hond met tegenzin zijn eten staat op te eten. (overigens is medische zaak uitgesloten)
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Voer neerzetten, kwartiertje laten staan en weer weghalen.
Het klinkt als een verwende hond die gewoon geen honger heeft.
Er is waarschijnlijk ook geen tweede hond, die als concurrent voor het eten werkt? Want dat scheelt ook, "alleenstaande " honden hoeven niet door te eten, er is geen concurrentie.
Als hij honger heeft, eet hij echt wel. Dus weghalen na een kwartiertje is echt geen mishandeling. Maar zorgt er wel voor dat de hond merkt: hee, als ik het niet vreet is het weg... en nu heb ik wel honger... Dus dan niet stiekem andere dingen gaan voeren, middels snoepjes etc. :wink:
Na een paar keer zal hij wennen aan direct eten. Hoop ik. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Hmm, klinkt een beetje als Shibby. Alleen die kon het dus zo 1,5 tot 2 dagen volhouden om niet te eten om vervolgens een klein beetje met lange tanden te eten. :roll:
Ik ben bij Shibby overgestapt op Carnibest actief. Sinds ik dat geef, nu 4 maanden, is zijn bak ALTIJD binnen een halve minuut leeg gevreten.
Misschien kan je broer ook eens iets anders geven dan kip? Shib lust dus gewoon echt geen kip. Hij trekt dan de allermserigste bekken en weigert te eten.

En wie weet is het wel, zoals Roelfien zegt, een verwend nest en helpt het kwartiertje bak neerzetten wel heel goed. :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
C@rmen

Roelfien schreef:Voer neerzetten, kwartiertje laten staan en weer weghalen.
Er is waarschijnlijk ook geen tweede hond, die als concurrent voor het eten werkt? Want dat scheelt ook, "alleenstaande " honden hoeven niet door te eten, er is geen concurrentie.
Als hij honger heeft, eet hij echt wel. Dus weghalen na een kwartiertje is echt geen mishandeling. Maar zorgt er wel voor dat de hond merkt: hee, als ik het niet vreet is het weg... en nu heb ik wel honger... Dus dan niet stiekem andere dingen gaan voeren, middels snoepjes etc. :wink:
Hij heeft al eens 4 dagen niets gegeten..en begon hoe langer hoe meer gal te spugen en hij werd van so wie so al niet dik erg mager en vertikte het om te eten. Er is inderdaad geen andere hond in huis, dus er is ook niemand waarvoor hij het snel op moet eten. Hij is verder absoluut niet verwend in eten, is mishandeld na dagen aan een boom te hebben gezeten bij het asiel binnen gebracht en at ook daar al erg slecht. Ook koekjes ed. pakt hij (bijna) niet aan. Het vleesbot dat ik laatst heb meegenomen van de slager gaat hij voor op de loop. :19:
C@rmen

Shibby schreef:Hmm, klinkt een beetje als Shibby. Alleen die kon het dus zo 1,5 tot 2 dagen volhouden om niet te eten om vervolgens een klein beetje met lange tanden te eten. :roll:
Ik ben bij Shibby overgestapt op Carnibest actief. Sinds ik dat geef, nu 4 maanden, is zijn bak ALTIJD binnen een halve minuut leeg gevreten.
Misschien kan je broer ook eens iets anders geven dan kip? Shib lust dus gewoon echt geen kip. Hij trekt dan de allermserigste bekken en weigert te eten.

En wie weet is het wel, zoals Roelfien zegt, een verwend nest en helpt het kwartiertje bak neerzetten wel heel goed. :ok:
Qua botten durft mijn broer nog even niets anders te geven dan kippennekken ivm dat macho geen botten gewend is. Runderhart of lever oid. eet hij ook niet.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Sinds ik Taro bij ons is, krijgt hij voornamelijk carnibest. Laatst vergeten een rol te ontdooien, dus maar brokken in zijn bak gegooid. Hij eet het echt niet meer. Dus voor hem geen brokken meer. Alleen nog maar carnibest.

Sita is geen liefhebber van kippennekken of hart oid. Die krijgt nu carnibest en af en toe wat brokken.

Ik lees vaker dat honden niet graag iets willen eten en dat de baasjes zo graag willen dat dat wel gegeten wordt. Ik snap dat eigenlijk niet zo goed. Ik verpest waarschijnlijk mijn honden, maar als ze het niet lusten, dan hoeven ze het ook niet meer te eten. Krijgen ze wel wat anders.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
C@rmen

Oh ja de pindakaas en/of leverworst wat er op is gesmeerd om te proberen of hij het dan wel lust likt hij eraf en verder doet hij er niets mee :wink:
C@rmen

Sita schreef:Sinds ik Taro bij ons is, krijgt hij voornamelijk carnibest. Laatst vergeten een rol te ontdooien, dus maar brokken in zijn bak gegooid. Hij eet het echt niet meer. Dus voor hem geen brokken meer. Alleen nog maar carnibest.

Sita is geen liefhebber van kippennekken of hart oid. Die krijgt nu carnibest en af en toe wat brokken.

Ik lees vaker dat honden niet graag iets willen eten en dat de baasjes zo graag willen dat dat wel gegeten wordt. Ik snap dat eigenlijk niet zo goed. Ik verpest waarschijnlijk mijn honden, maar als ze het niet lusten, dan hoeven ze het ook niet meer te eten. Krijgen ze wel wat anders.
Maar dan moeten ze wel iets anders willen eten :wink: Er is bij deze hond al zoveel geprobeerd en alles eet hij met tegenzin.
Sita
Zeer actief

C@rmen schreef:
Sita schreef:Sinds ik Taro bij ons is, krijgt hij voornamelijk carnibest. Laatst vergeten een rol te ontdooien, dus maar brokken in zijn bak gegooid. Hij eet het echt niet meer. Dus voor hem geen brokken meer. Alleen nog maar carnibest.

Maar dan moeten ze wel iets anders willen eten :wink: Er is bij deze hond al zoveel geprobeerd en alles eet hij met tegenzin.
Dan wordt het inderdaad een ander verhaal. Maar in het algemeen vind ik het gewoon raar dat honden maar alles moeten eten, omdat wij dat willen :19:

Hij at de smuldier toch wel? Dan zou ik daar voorlopig mee verder gaan.

Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

C@rmen schreef:
Roelfien schreef:Voer neerzetten, kwartiertje laten staan en weer weghalen.
Hij heeft al eens 4 dagen niets gegeten..en begon hoe langer hoe meer gal te spugen en hij werd van so wie so al niet dik erg mager en vertikte het om te eten. Er is inderdaad geen andere hond in huis, dus er is ook niemand waarvoor hij het snel op moet eten. Hij is verder absoluut niet verwend in eten, is mishandeld na dagen aan een boom te hebben gezeten bij het asiel binnen gebracht en at ook daar al erg slecht. Ook koekjes ed. pakt hij (bijna) niet aan. Het vleesbot dat ik laatst heb meegenomen van de slager gaat hij voor op de loop. :19:
Als een hond zelfs na vier dagen z'n vlees, pens of kvv weigert te eten en hij is niet doorvoed, dan denk ik toch aan iets medisch. Of - wat ik met mijn eigen hond Bill regelmatig heb meegemaakt- : ziek van liefde!
Ik woonde destijds aan een singel/uitlaatplaats en door al die luchtjes van loopse teven werd hij zo 'ziek' dat hij ook dagenlang niets at.
Laatst gewijzigd door Rami op 22 jan 2008 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
C@rmen

Sita schreef:
C@rmen schreef:

Dan wordt het inderdaad een ander verhaal. Maar in het algemeen vind ik het gewoon raar dat honden maar alles moeten eten, omdat wij dat willen :19:

Hij at de smuldier toch wel? Dan zou ik daar voorlopig mee verder gaan.
De smul at hij wel maar ook met zware tegenzin, liet het gerust een hele dag in zijn bak liggen om er uiteindelijk toch maar mee te beginnen. Het gaat er niet zozeer om dat die hond moet eten wat hem word voorgeschoteld maar het is als baas zijnde erg vervelend om te zien dat je hond waar je zo gek mee bent elke dag weer met tegenzin staat te eten..en dat terwijl je al zoveel hebt geprobeerd. De smuldier word gewoon weer aangeschaft als hij dat wel eet maar de vraag was eigenlijk meer of er bepaalde truukjes zijn om die hond gewoon wat meer te laten 'genieten' van zijn eten :19:
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Doen alsof je het zelf op wil eten?
Een andere hond erbij laten?
Mee gaan spelen (als in een spoor van stukjes vlees door de hele kamer/tuin maken voor 'm :mrgreen: )
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Sita
Zeer actief

Eten in een kong?

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zijn gebit laten nakijken door de DA en eventueel ook verder even laten onderzoeken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Heeft je broer deze hond, vanwege zijn slechte eetlust al eens laten nakijken bij de DA.....
( misschien is het een idee, om wat bouillon toe te voegen..)
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ok, als ie na 4 dagen nog niet eet, dan wordt het iets anders. Tja, als er echt geen medische oorzaak is (inderdaad, is er al naar zijn gebit gekeken?) dan lijkt het meer een psychische kwestie.
Natuurlijk hoeft een hond geen dingen te eten die hij echt niet lust. Mijn honden zijn niet zo gek op bepaalde soorten vlees of organen. Die krijgen ze dus ook niet. Er is voldoende afwisseling te krijgen in andere zaken. Maar als een hond niks echt lekker vindt, tja, ik heb geen idee wat je daar aan zou kunnen doen. Wellicht voor de zekerheid eens met een goede gedragsdeskundige praten als het echt een psychisch probleem is? Wellicht heeft hij of zij daar nog tips voor?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Misschien niet echt heel erg gezond maar je moet iets : al eens tafelrestjes geprobeerd ? Gewoon als ze zelf gegeten hebben wat restjes in zijn bak doen. Ik ken wel wat slechte eters die daar een moord vooe doen ! Wie weet helpt het de lol in eten weer terug te krijgen en kun je er op een gegeven moment dan steeds meer kvv ofzo door doen , dan krijgt hij toch wat fatsoenlijks binnen ! Of blikvoer proberen, ik weet dat het troep is, maar er zijn ook blikken van Stuzzy dog en die bevatten wel iets van 80 tot 96 % vlees !! (afhankelijk van de variant is het dus 80/96%) Dat is wel prijzig maar ja, je moet iets he...
C@rmen

thom schreef:Heeft je broer deze hond, vanwege zijn slechte eetlust al eens laten nakijken bij de DA.....
( misschien is het een idee, om wat bouillon toe te voegen..)
Zoals in mijn eerste bericht geschreven stond is iets medisch uitgesloten.
We gaan nu maar proberen of hij wel wil eten als een van mijn honden rond etenstijd op bezoek komt :wink:
Marlenejjj
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier

Ongelezen bericht door Marlenejjj »

Je broer zou ook (na een medische check-up van de hond inderdaad) penspoeder toe kunnen voegen. Stinkt lekker. En bij ons gaat het rauwe vblees ook achter elkaar naar binnen, de brokken at Willem met lange tanden.

En...beweegt de hond wel genoeg om honger te kweken? Kan er geen gedragsprobleem aan de gang zijn (dus bang om te eten waar de baas bij is of huist waar de baas niet bij is)?

Waar krijgt hij zijn eten? Altijd dezelfde plek? Probeer eens een andere plek. Zir hij in de bench met de deur dicht, soms helpt het om de deur open te zetten.

Is dit ineens gekomen? Of na verandering van voer, woning, eigenaar???

Er zijn soms vele factoren die de reden kunnen zijn. Ik zou inderdaad eerst het medische en dan het psychische vlak uitsluiten voordat je met allerlei voer aan de gang gaat. Succes!
'Een dag niet gerend is een dag niet geleefd' - aldus Willem

'Een dag niet gegeten is een dag niet geleefd' - aldus Bettie

Afbeelding
flatcoat4ever
Actief
Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door flatcoat4ever »

Lijkt echt of ik het levensverhaal van Flash lees, wat heb ik jarenlang lopen te modderen met hem te laten eten, een beweegelijk hond waar ik veel mee trainde maar die niet wilde eten, zeker de eerste jaren vel over been, niet extreem mager maar wat meer had wel gemogen.
Brokken door zijn bek laat rollen, uittesten om ze daarna weer uit te spuigen als hij ze al oppakte, of de leverpastei er aflikte, de boullion er aflikte maar de brokken liet liggen maar ook soms helemaal niet kwam kijken wat ik in zijn bak deed, dat is overigens nog vaak het geval :jank:
gelukkig eet ie nu hij volledig op BARF staat wat beter, verandering van spijs??) maar nog is eten niet zijn hobby, 'k weet alleen dat wat hij binnen krijgt van goede kwaliteit is.

Alle truukjes die ik hier lees en ook opmerkingen dat ie verwent is heb ik jarenlang gehoord, maar dat zijn dan mensen die echt niet weten of zich kunnen voorstellen dat een hond gewoon niet eet omdat het 'm niet aanstaat, en dat je als baasje echt alles uit de kast trekt, alle tips probeert.
Dan de competitie, kipkarkassen vind ie bv 'redelijk' lekker (moet ze geen 2 dagen achter elkaar geven!!) maar als de katten bij zijn bak zijn doet ie een stap terug zo jullie hebben er blijkbaar meer zin in dan ik, ga je gang en loopt weg, idem met logeerhonden, alsof ie t wel gemakkelijk vind 'dat zij het opeten, is hij er van af.
Toch is ie nu dikker, maar dat heeft meer te maken dat ie in verhoudig veel minder beweegt nu hij bijna 10 is

Veel heb ik gehad aan een gesprek jaren terug met een internist
Ik heb dus een hond met een hele trage stofwisseling (Flash zijn schildklierfunctie is allerbelabberst) die griezelig goed naar zijn lichaam luistert (kan ik een voorbeeld aan nemen :roll: ),
De standaard hond, de schrokop zeg maar, met deze klachten zou moddervet worden omdat de trek in eten duidelijk aanwezig is, blijkbaar staat Flash dichter bij zichzelf en de natuur dan menig mens en hond, geen hongergevoel dus niet eten, het is aan mij om te zorgen het zo aan te bieden dat ie het wel eet, pens hoef ik bv niet in grote lappen aan te bieden, maar stukken van 20 bij 10 bv , nog wel iets om de knipkiezen te laten doen, maar moet niet téveel werk zijn dan laat ie het liever liggen :19: heeft niet met luiheid te maken maar met desinteresse.

Misschien dat de Dalmaat ook problemen met zijn schildklier heeft ?, Verkijk je niet op de symptomen die daar 'bijhoren' , bij Flash is dit ook niet het geval, niet dat het hier iets heeft opgelost want ondanks de schilklier medicatie is de trek in eten daardoor niet toegenomen, maar maakt wel veel duidelijk
gr. Martha eerst met Flash nu met Jalke & Bob en pleeghond Nobel
Afbeelding
Rust in vrede mijn Flash, mijn allerliefste Jochie
(Jet Black Flash of the Ginyard, 19 mei 1998 - 24 april 2011)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey is ook een erg moeilijke eter (helaas), en is pas doorgemeten door een holistisch dierenarts, zij blijkt problemen met haar dikke darm te hebben... Overigens heeft zij na een week niets krijgen pas besloten dat ze toch eigenlijk ook wel grote stukken kan eten... Was voor mij niet erg prettig, maar nu eet ze (als ze eet) zonder problemen grote stukken... En ze eet ook bijna dagelijks nu...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik "pimp" kvv weleens met bijv. in stukjes gesneden rodiworst, of van die kleine stukjes lamsvet. Soms wat vloeibaar schapenvet (heel weinig, meer voor het idee, hij trapt er altijd in :mrgreen: ), of wat mager rundergehakt, stukken kipfilet, runderpoulet, beetje biefstuk als ik over heb, etc... Spiervlees doet het bij Sjon iig erg goed.
Afbeelding
Marlenejjj
Actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bullterrier

Ongelezen bericht door Marlenejjj »

Maylala schreef:Ik "pimp" kvv weleens met bijv. in stukjes gesneden rodiworst, of van die kleine stukjes lamsvet. Soms wat vloeibaar schapenvet (heel weinig, meer voor het idee, hij trapt er altijd in :mrgreen: ), of wat mager rundergehakt, stukken kipfilet, runderpoulet, beetje biefstuk als ik over heb, etc... Spiervlees doet het bij Sjon iig erg goed.
Hmmmm.krijg er bijna zelf trek in. Tja, Willem deed ook moeilijk met zijn eten...altijd, behalve als hij vlees kreeg. Hij luistert ook goed naar zijn lichaam. Hij bleek namelijk allergisch voor iets wat in de brokken zit. Nu ik vers vlees geef eet hij beter en hij krijgt zijn haar weer terug. Hij wist dus sneller en beter dan ik wat er aan de hand was. Heeft de hond kale plekken, rood tussen de tenen, borstelige vacht als je er tegenin strijkt lijken het net stoppels en vaak diarree? Dan zou je ook aan voedselallergie kunnen denken. Ik heb Willem op Energique nr. 1 gezet en het gaat een stuk beter. Een alternatieve arts zou je ook kunnen proberen.
'Een dag niet gerend is een dag niet geleefd' - aldus Willem

'Een dag niet gegeten is een dag niet geleefd' - aldus Bettie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”