Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ibuprofen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

kees
Vaste gebruiker

ibuprofen

Ongelezen bericht door kees »

Weet iemand of ibuprofen bij een hond dezelfde uitwerking heeft als bij mensen? :denken:
waarom houden honden van ons?
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ibuprofen en paracetamol zijn volstrekt ongeschikt voor gebruik bij de hond. paracetamol is onder andere zeer giftig voor de lever, ibuprofen zou ik op moeten zoeken maar is ook zeer slecht. Gewoon pijnstillers geven die wél geschikt zijn voor honden.. al zijn die duurder.

Edit: opgezocht: ibuprofen is erg slecht voor de maagwand, kan al na zeer korte tijd maagzweren veroorzaken. Mag nooit zonder maagwandbeschermers gegeven worden.

Kees
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Paracetamol!??????? :eek:

Nooit paracetamol aan de hond geven! Is idd erg giftig voor de lever!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Groetjes, Marianne.
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ibuprofen zou ik zelf gerust aan boris durven geven als ik hier even zonder hondenpijnstiller zit er niet om wat anders kan. In andere gevallen ga ik langs de DA om een nieuwe fles. Pijnstillers kan je daar ook per stuk afnemen (bij de mijne in elk geval) dus zit je niet gelijk met een hele doos.
Verder gooide ik in boris ook een lange tijd homeopatische pijnstilling gewoon uit een huisartsenpraktijk die homeopathische geneesmiddelen had.
Aiske
Zeer actief

Ongelezen bericht door Aiske »

Ik heb onze honden ook wel eens Ibruprofen gegeven op aanraden van de DA. Ze zijn er nooit ziek van geworden maar ze kregen het natuurlijk niet al te lang achter elkaar. Volgens mij kreeg mijn hond van 20kg ca 1/3 Ibru van 400mg per keer en dan max. 2 per dag.
Groetjes,
de fryske hounen
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

boxersien schreef:Ibuprofen zou ik zelf gerust aan boris durven geven
Ik durf mijn hond best van het balkon te smijten. Alleen doe ik dat liever niet, want dat is bijzonder slecht voor hem. Net als het geven van ibuprofen overigens :roll: Beide doe ik dus niet.

Wat is er nu in hemelsnaam zo moeilijk aan het in huis hebben van Rymadil??? Dat is dus wél geschikt voor gebruik bij de hond. Hoef je later ook niet te janken dat de nieren of maag van je hond naar de kl*ten zijn.

DA's die anno 2008 nog ibuprofen, paracetamol of aspirine voor durven te schrijven zouden ook stante pede uit het vak gezet moeten worden, maar dat terzijde.

Kees
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Casey schreef:
Ik durf mijn hond best van het balkon te smijten. Alleen doe ik dat liever niet, want dat is bijzonder slecht voor hem. Net als het geven van ibuprofen overigens :roll: Beide doe ik dus niet.

Wat is er nu in hemelsnaam zo moeilijk aan het in huis hebben van Rymadil??? Dat is dus wél geschikt voor gebruik bij de hond. Hoef je later ook niet te janken dat de nieren of maag van je hond naar de kl*ten zijn.

DA's die anno 2008 nog ibuprofen, paracetamol of aspirine voor durven te schrijven zouden ook stante pede uit het vak gezet moeten worden, maar dat terzijde.

Kees
Ik ben het helemaal met je eens :ok:
kees
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kees »

De stand is 4-3 in het voordeel van ibuprofen :denken:
waarom houden honden van ons?
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Inbuprofen kan wel. Ik gebruik altijd de kinder-inbuprofen want die is het beste te doseren bij kleine honden.

De dosering komt behoorlijk nauw om schade te voorkomen.

Gr. Maria
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Maria schreef:
De dosering komt behoorlijk nauw om schade te voorkomen.
Wat mij persoonlijk dan de doorslag zou geven geen ibuprofen te geven.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik weet niet hoor Kees (TS).

Ik neem aan dat je die ibuprofen wilt geven aan je hond om de hond ermee te helpen?! :denken: :denken: .

Dan kun je wel een soort wedstrijdje gaan doen via dit topic en besluiten aan de hand van het aantal antwoorden, maar er is maar 1 goed antwoord:

Niet geven tenzij je weet hoe het exact te doseren En eventueel met maagbeschermers) en daar heb je de DA voor nodig. En dan kun je toch net zo goed een pijnstiller geven die geregistreerd is voor honden??? Of heb je het overleg met de DA er niet voor over?

Waarom zou je je hond van de regen in de drup gaan helpen.

Er zijn ook mensen die hun hond chocolade voeren, en die bij hoog en laag beweren dat het geen kwaad kan. Een andere hond valt dood bij een klein stukje ervan. Wil je gaan experimenteren ten koste van de gezondheid van je hond?

Ten zeerste af te raden.

En om nog even in te gaan op de vraag zelf. Nee, het werkt niet hetzelfde als bij mensen. Tot op zekere hoogte wel (in dit geval), maar de dosering is bij dieren heel anders dan bij mensen, dat kun je niet vergelijken. Ook kan een dier een hele andere stofwisseling hebben waardoor het medicijn gewoon in het lijf anders werkt. Dat is per diersoort verschillend. Ik weet overigens niet of je de laatste berichten over ibuprofen hebt meegekregen?

Ibuprofen is veel gevaarlijker dan het lijkt, het kan zelfs bij kleine doseringen een hartstilstand veroorzaken bij mensen. gebeurt niet erg vaak, maar vaak genoeg, en er komt geen waarschuwing vooraf, dat maakt het zo gevaarlijk. In de toekomst zal er info daarover in de bijsluiter moeten komen staan. Als dat gebeuren zou bij je hond sla je jezelf toch voor je kop?
En er is niemand die je daarover aan kunt spreken, want het middel is niet geregistreerd voor honden.

Wees wijs en overleg met een DA over het geven van pijnstilling aan je hond.

Succes
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Er zijn pijnstillers voor honde vrij verkrijgbaar waarom zou je niet gewoon zorgen dat je die in huis hebt...ik heb die standaart in huis..
Paracetamol is zeer schadelijk voor honden en ibuprofen is al bagger voor de menselijke lever laat staan voor die van honden....

Jacqueline
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Casey schreef:

Kees
hier heb ik ten alle tijden pijnstilling in huis, maar niet iedereen heeft dat. Stel dat jou hond zich bij de laatste avondwandeling zich behoorlijk verstapt. Vaak stap je dan niet gelijk naar de DA. In dat geval kan je jou hond wel helpen om de nacht goed door te komen met ibuprofen. Ik zie daar helemaal niets verkeerd in hoor :19:
Uiteraard moet je wel weten wat je doet, maar dat moet bij rimadyl en metacam ook of vergeet iedereen dit en wordt dat maar lukraak gegeven? :denken: :19:

Vind het ook nogal wat als je een kerngezonde hond hebt om dan te maken dat je standaart dit en dat en zus en zo in huis hebt liggen. Gaat over de datum, kan je weggooien en weer opnieuw aanschaffen en met veel geluk (in dat geval) kan je het misschien een keertje gebruiken of hebben je buren het nodig. Daar kan je toch niet aan beginnen?
En als je het wel doet, dan lijkt me het handig dat je een oorcleaner of oogzalf in voorraad hebt, die lijken me sneller nodig. :wink:

Maar ach, waar maak ik me druk om. Dankzij probleempje hier en daar heb ik hier vanalles staan dus rondkomen doe ik sowieso wel. Boris heeft trouwens wel ruim een half jaar op menselijke homeopathische pijnstilling gestaan. In overleg met de DA, maar hij is nooit vergiftigd geweest ofzo, was zelfs veel beter dan metacam of rimadyl, maar helaas was het niet sterk genoeg :boos:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

maar homeopathische pijnstilling is toch heel iets anders :19:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Groetjes,
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 19 jul 2008 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

rimadyl, metacam, cortaphen.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier is ook standaard metacam in huis. Alleen zou ik nog wel rymadil erbij willen hebben. Daisy reageert namelijk totaal niet op metacam.
(niet dat ik te pas en onpas geef hoor, maar heel soms is het wel eens noodzakelijk)

En voor de ts. Als je hond regelmatig pijn heeft, waarom dan niet even langs de da voor een middel wat op de hond afgestemd is?
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik heb 3 jaar geleden in overleg Daan een kwart paracetamol gegeven. Was op vrijdagavond en hij had kennelhoest en op dat moment echt koorts. Dag erna 's morgens gegaan en pilletjes van de dierenarts meegekregen. Haar advies was voor een enkele keer kan 1/4 paracetamol geen kwaad maar liever niet.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

lor1_1984 schreef:Wij geven Amber regelmatig een ibuprofennetje of paracetamolletje als ze weer een slechte dag heeft (helaas worden dat er steeds meer...).
Na een uurtje merk ik dat ze minder pijn heeft en weer soepeler loopt.
Waarom haal je niet wat pilletjes bij de dierenarts, die zijn speciaal geschikt voor honden?

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Suzanne123 schreef:
Kan iemand mij een goed suggestie doen voor 'iets' wat ik voor Merlijn in huis zou kunnen halen wat ik dus 'ongestraft' kan geven? Zeg maar het 'paramolletje' onder de hondenmedicijnen?

Groetjes,
Suzanne
Merlijn heeft toch niets? Als Buffy ineens klachten zou krijgen, dan zou ik de dierenarts bellen i.p.v. zelf te dokteren. Voor de mensen hier heb ik ook wel wat in huis, maar honden zijn niet zo'n mieperds meestal. Als die echt pijn aangeven, is het niet zomaar een beetje hoofdpijn.

Anne
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik heb geen pijnstilling in huis voor Ameno maar mocht het nodig zijn dan zit ik gewoon bij de DA om daar rymadill te halen. En indien acuut nodig in het weekend of in de nacht, dan zoek ik ook wel een DA die even de deuren opent.

Ik vind het altijd onverantwoord om zelf maar wat aan te dokteren eigenlijk, met alle beste bedoelingen help je je hond misschien wel om zeep. :N:
:pop:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wij geven honden paracetamol. Mensen paracatemol is vele malen zwaarder, en een overdosis is dus snel gebeurd.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 20 jan 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

wij hebben hier altijd rimadyl in huis en maagbeschermers , want zonder geef ik het niet meer.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

starfleet schreef:
Suzanne123 schreef:
Kan iemand mij een goed suggestie doen voor 'iets' wat ik voor Merlijn in huis zou kunnen halen wat ik dus 'ongestraft' kan geven? Zeg maar het 'paramolletje' onder de hondenmedicijnen?

Groetjes,
Suzanne
Merlijn heeft toch niets? Als Buffy ineens klachten zou krijgen, dan zou ik de dierenarts bellen i.p.v. zelf te dokteren. Voor de mensen hier heb ik ook wel wat in huis, maar honden zijn niet zo'n mieperds meestal. Als die echt pijn aangeven, is het niet zomaar een beetje hoofdpijn.

Anne
Zo denk ik er ook over (als je tenminste een 'gewone' gezonde hond hebt)

Als Shib echt pijn aangeeft, is er iets goed mis, want hij loopt nooit te miepen of te zeuren als hij ergens tegenaan is geknald of zich verstapt heeft.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

echt geen pijnstilling voor mensen geven, het zijn vaak ook nog eens bloedverdunners en idd heel erg slecht voor de organen. Gewoon weg niet doen.
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Aimee schreef:Wij geven honden paracetamol. Mensen paracatemol is vele malen zwaarder, en een overdosis is dus snel gebeurd.
bedoel je dat je je honden paractetamol geeft, of speciale 'paracetamol' voor honden?
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Een aantal jaar geleden ben ik 's zaterdagsavonds rond een uur of 10 nog naar de DA geweest omdat Kevin ineens aangaf dat hij pijn had. Had zich volgens mij verstapt en de DA kwam tot dezelfde conclusie. Ik had haar overigens niet verteld wat ik dacht voor zij hem nagekeken had.
Okee een spuit tegen de pijn en pijnstilling mee. Was best veel geld kwijt toen en ze gaf me dan ook de tip, dat wanneer er zich weer zoiets zou voor doen (in het weekend en 's avonds) dat ik dan best een mensenpijnstilling voor nood mocht geven. Wel met het nadrukkelijke advies om dit alleen voor nood en tijdelijk te doen.
Wij hebben maar één hond die geen chronische pijnen of zo heeft en om dan Metacam of Rymadil in huis te halen, terwijl dat bijna nooit nodig is of zal zijn :19: . Ik heb wél kinderaspirine in huis voor het geval dát, als dat tegen de datum aan gaat lopen, kunnen we het nog zelf opmaken.
Mocht Luuk iets krijgen waardoor hij dus vaker of langer dan één dag pijnstilling nodig heeft, dan haal ik direkt Metacam of Rymadil in huis, hoor.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ianthe schreef:
Aimee schreef:Wij geven honden paracetamol. Mensen paracatemol is vele malen zwaarder, en een overdosis is dus snel gebeurd.
bedoel je dat je je honden paractetamol geeft, of speciale 'paracetamol' voor honden?
Honden-paracetamol :mrgreen:
Het heet Paradiene, werkt goed, Osa kan niet meer zonder.

gr Aimée
patricia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door patricia »

vorige week waren mijn twee bouviers ziek, de een had s'nachts overgegeven en dat had de ander weer lekker opgegeten,
op zondagavond begon dus de tweede bouvier ziek te worden geeneens overgeven maar apatisch voor zich uit liggen staren niet willen eten en drinken en haar temperatuur was 40,5 ze is al bijna 12 met een hartruisje dus ik maakte me wel een beetje zorgen om haar ik heb toen de da gebeld en mocht haar voor de nacht een half paracetamolletje geven.
ze knapte daarna snel weer op, tuurlijk was ze nog wel misselijk maar ze was weer aanwezig zeg maar.
Groetjes Patries
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”