Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
lamsvlees
Moderator: moderatorteam
- Brigitte30
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Aantal honden: 1
lamsvlees
Ik voor KVV, en af en toe wil ik wat lamsribben bijvoeren. Dan heeft Roxy wat te knagen.
Vandaag een lamsrib gegeven waar trouwens best nog wel wat vlees aanzat. Binnen 5 minuten was het op, maar na een half uur kwam alles er weer uit (vrij grote stukken).
Wat denken jullie, voortaan de rib geven en het vlees in stukken knippen?
Vandaag een lamsrib gegeven waar trouwens best nog wel wat vlees aanzat. Binnen 5 minuten was het op, maar na een half uur kwam alles er weer uit (vrij grote stukken).
Wat denken jullie, voortaan de rib geven en het vlees in stukken knippen?
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
At hij de ribben daarna weer gewoon op? Dan zou ik me er niet heel erg druk om maken. Dat deden mijn honden ook in het begin. Dan waren ze gewoon iets te enthousiast en viel het niet meteen goed. Even opgeven en opnieuw opeten, dan zat het meestal wel goed.
Klinkt onsmakelijk, maar ook dat went...
Ik zou zeker niet in stukken knippen, dan is de kans groter dat hij de stukken in een keer doorslikt. Het is gewoon een kwestie van leren eten.
Klinkt onsmakelijk, maar ook dat went...
Ik zou zeker niet in stukken knippen, dan is de kans groter dat hij de stukken in een keer doorslikt. Het is gewoon een kwestie van leren eten.
Groetjes van Charlotte

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Dat denk ik ook. Tenminste... als je verder nog nooit iets van botten hebt gevoerd is een lamsrib echt een te groot/te hard bot voor een eerste keer.Jacksel schreef:Ik denk dat je met een te 'moeilijk' bot bent begonnen... Lamsribben zijn erg hard voor een beginnende hond (als ik het goed heb begrepen)... Je kan beter beginnen met bijvoorbeeld kip of eend...
In kvv zit gemalen (kippen)bot (of een calciumpreparaat) en het spijsverteringsstelsel van je hond is dus niet gewend om grote botten te verteren.
Begin idd met kippen- en eendennekken. Gaat dat goed, probeer je kippenvleugels. Gaat dat ook goed kun je denken aan karkas van kip, eend of konijn. En als dat ook allemaal goed gaat, dan zou ik pas aan ribben beginnen.
Edit: in het bottendocument staat ook het een ander wat interessant is om te lezen!
- Brigitte30
- Zeer actief
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hangt er vanaf hoe oud het lam/schaap was. Persoonlijk zie ik lamsribben meer als zacht en goed verteerbaar bot. Mijn ervaring is dat eend juist erg hard is. Zeker als het om wilde eenden gaat.
Belangrijk is dat het bot voldoende vlees bevat. In het begin zal de verhouding zeker 50/50 moeten zijn. Dus 50% bot en 50% vlees. Hoe meer vlees het bot bevat hoe beter het bot verteerd wordt.
Belangrijk is dat het bot voldoende vlees bevat. In het begin zal de verhouding zeker 50/50 moeten zijn. Dus 50% bot en 50% vlees. Hoe meer vlees het bot bevat hoe beter het bot verteerd wordt.
Groetjes van Charlotte

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ja, goed bevleesd is idd ook belangrijk, maar ik vind - tochSjalot schreef:Hangt er vanaf hoe oud het lam/schaap was. Persoonlijk zie ik lamsribben meer als zacht en goed verteerbaar bot. Mijn ervaring is dat eend juist erg hard is. Zeker als het om wilde eenden gaat.
Dat sommige mensen eendenbotten hard vinden, heb ik vaker gehoord idd. Ik geef meestal karkas van tamme eend en dat is absoluut niet hard. Maar goed, ik zou sowieso beginnen met nekken en die zijn niet veel harder dan kippennekken.
-
Addy
Ik sluit me bij jou aan, ik zou ook niet direkt lamsribben gevenRami schreef:Ja, goed bevleesd is idd ook belangrijk, maar ik vind - tochSjalot schreef:Hangt er vanaf hoe oud het lam/schaap was. Persoonlijk zie ik lamsribben meer als zacht en goed verteerbaar bot. Mijn ervaring is dat eend juist erg hard is. Zeker als het om wilde eenden gaat.
Belangrijk is dat het bot voldoende vlees bevat. In het begin zal de verhouding zeker 50/50 moeten zijn. Dus 50% bot en 50% vlees. Hoe meer vlees het bot bevat hoe beter het bot verteerd wordt.- een lamsrib geen echt geschikt bot voor honden die niet gewend zijn om botten te eten. Of, laat ik het zo zeggen, de kans dat een hond te grote stukken doorslikt en die niet kan verteren, is aanwezig. Ook vraag ik me af of je nu (nu als in januari) aan hele jonge lamsribben kunt komen.
Dat sommige mensen eendenbotten hard vinden, heb ik vaker gehoord idd. Ik geef meestal karkas van tamme eend en dat is absoluut niet hard. Maar goed, ik zou sowieso beginnen met nekken en die zijn niet veel harder dan kippennekken.
- Brigitte30
- Zeer actief
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
-
Addy
- Brigitte30
- Zeer actief