Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kvv aanvullen met barf bij pup?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

@Roelfien: nee, ik weet niet precies welke percentages Carnibest aanhoudt, maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het 'ruim voldoende' is. Omdat bot, net als orgaan en vet, goedkope grondstoffen zijn.
Overigens wordt een teveel aan calcium wel gewoon 'afgevoerd' maar honden krijgen wel een veel te harde ontlasting als je veel bot voert (met kans op verstopping).
Mijn grootste 'bezwaar' tegen het bijvoeren van kippennekken is eigenlijk dat ik het te eenzijdig vindt als calciumbron (vooral aangezien Carnibest ook alleen kippenbotten gebruikt).
Kies dan (als je dus 'barft' naast voeren van kvv) voor bijv. eendennekken, kalkoennekken, karkas van eend, parelhoen, fazant. Of konijn- en hazenkarkassen.
En liever een Carnibest maaltijd vervangen voor een maaltje eendennekken en wat extra spiervlees (bijv. paard) dan je kvv 'aanvullen'. :wink:

Edit: op een barf-forum (Barfplaats) las ik net dat Bandit 15% kaal bot (van biologische en scharrelkippen) toevoegd en dat andere merken (Carnibest, Bbi) het niet specifiek melden, maar aan de Ca/F-verhouding te zien hoger zitten.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ah, ok, dank voor de info. :ok:
Ja, de hoeveelheid kip is wel erg groot als je dat toevoegt aan kvv maaltijden, die meestal ook uit kip bestaan.
Maar om mee te leren omgaan als pupje is het prima geschikt, anders begin je meteen zo hard. En zodra dat goed gaat, kan er inderdaad best een zacht lamsbotje of geitenbotje gegeven worden.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Roelfien schreef:Ah, ok, dank voor de info. :ok:
Ja, de hoeveelheid kip is wel erg groot als je dat toevoegt aan kvv maaltijden, die meestal ook uit kip bestaan.
Maar om mee te leren omgaan als pupje is het prima geschikt, anders begin je meteen zo hard. En zodra dat goed gaat, kan er inderdaad best een zacht lamsbotje of geitenbotje gegeven worden.
Die kan je in deze uithoek niet zo makkelijk vinden denk ik. Alleen levende schapen :mrgreen:
Heb net 10 grote sardines in de vriezer gedaan. Morgenochtend krijgt ze er 1 flinke bij het ontbijt. Ze zijn niet schoon.

Echt barfen gaan we toch niet meer dus we wisselen het gewoon af en ik zal 1 keer per dag kippennekken bijgeven, 1 sardines en 1 keer wat pens, yoghurt of een ei om maar wat te noemen. Echt veel meer vers ga ik er niet inmengen. :wink:

Maar de tip het niet alleen aan te vullen met kippennekken en pens vind ik een hele fijne :ok:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Joh, dan zit je toch hartstikke goed. Het is prima voeding op zich, Carnibest, dus alles wat je extra geeft is mooi meegenomen. Meer variatie is echt niet nodig, als je dit vergelijkt met brokjes, dag in dag uit. :ok:
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:Joh, dan zit je toch hartstikke goed. Het is prima voeding op zich, Carnibest, dus alles wat je extra geeft is mooi meegenomen. Meer variatie is echt niet nodig, als je dit vergelijkt met brokjes, dag in dag uit. :ok:
Verder heeft ze vanmiddag een groot stuk appel gekregen en gegeten dus die eet alles :mrgreen:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

MARC_S schreef:
starfleet schreef: Ze is te optimaal gegroeid :wink: Ik denk dat ze ongeveer bereikt heeft wat er maximaal qua genen inzat, ze is zo'n vijf centimeter te groot voor een teef van het ras.

Anne
Dat is iets dat wij niet willen zelf maar als het gebeurd dan gebeurd het maar. Eva lijkt ook op dit moment tenminste een hele flinke hond te worden. Ze groeit zo vreselijk hard en haar poten zijn gigantisch :N: Alles wat we erin proppen zet ze om in hoogte. Ze is echt heel slank maar daarbij dus ook gewoon heel erg hoog op de poten. Ben benieuwd wat dat gaat geven op den duur.

We zullen wel zien :wink:
Hallo Marc,

Ik pik dit stukje er even tussen uit.
Het feit in acht genomen dat ze zo hard groeit als ze momenteel doet, kan ik het toejuichen dat je Eva wil laten kennismaken met rauw.
Het is toch een beetje algemeen bekend dat wanneer pups opgroeien op(gedeeltijk) rauw, dat de groei ten goede komt.
Ze groeien gelijkmatiger uit en dat komt automatisch ten goede aan haar botten en gewrichten, en uiteindelijk aan haar gehele bouw, m.i.

Als je van plan bent om ook een aantal dagen CB of een andere kvv te geven(wat ik opmaak op jouw beginbericht) zou ik Eva lekker wat spiervlees, pens en zachte beginnersbotjes geven, en later eventueel uitbouwen naar verscheidene soorten vlees en botten, als je wil.
Als je kvv geeft zit daar meestal wel genoeg orgaan in, dat hoef je als zodanig dan ook niet bij te voeren.
Ik vind het i.i.g. erg leuk en gezond! dat je haar laat kennismaken met rauw voer, hetzij in de vorm van kvv of meer het echte werk(nrv/barf).

Leuk Marc. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

wendy71 schreef:
MARC_S schreef:
starfleet schreef: Ze is te optimaal gegroeid :wink: Ik denk dat ze ongeveer bereikt heeft wat er maximaal qua genen inzat, ze is zo'n vijf centimeter te groot voor een teef van het ras.

Anne
Dat is iets dat wij niet willen zelf maar als het gebeurd dan gebeurd het maar. Eva lijkt ook op dit moment tenminste een hele flinke hond te worden. Ze groeit zo vreselijk hard en haar poten zijn gigantisch :N: Alles wat we erin proppen zet ze om in hoogte. Ze is echt heel slank maar daarbij dus ook gewoon heel erg hoog op de poten. Ben benieuwd wat dat gaat geven op den duur.

Hallo Marc,

Het feit in acht genomen dat ze zo hard groeit als ze momenteel doet, kan ik het toejuichen dat je Eva wil laten kennismaken met rauw.
Het is toch een beetje algemeen bekend dat wanneer pups opgroeien op(gedeeltijk) rauw, dat de groei ten goede komt.
Ze groeien gelijkmatiger uit en dat komt automatisch ten goede aan haar botten en gewrichten, en uiteindelijk aan haar gehele bouw, m.i.

Als je van plan bent om ook een aantal dagen CB of een andere kvv te geven(wat ik opmaak op jouw beginbericht) zou ik Eva lekker wat spiervlees, pens en zachte beginnersbotjes geven, en later eventueel uitbouwen naar verscheidene soorten vlees en botten, als je wil.
Als je kvv geeft zit daar meestal wel genoeg orgaan in, dat hoef je als zodanig dan ook niet bij te voeren.
Ik vind het i.i.g. erg leuk en gezond! dat je haar laat kennismaken met rauw voer, hetzij in de vorm van kvv of meer het echte werk(nrv/barf).

Even reageren hoor, de pups zijn bij mij al afgespeend op kvv (Carnibest) en waren dus al gewend aan kvv voor ze naar hun nieuwe eigenaren gingen. :wink:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Marc,
vraagje aan jou of anderen. Wat geef je Eva aan beloningsbrokjes/ koekjes als je met haar 'traint'?
Lumi is ook op de Carnibest, kreeg dit ook bij de fokker, maar bij de fokker ook 1 maaltijd Farmfood. Zelf gebruik ik dus FF brokjes als beloningsbrokjes, maar zoek eigenlijk iets wat een goede aanvulling is bij Carnibest.

Verder is Lumi nog een Ukkepuk, dus dat Eva zo snel zo groot is, ligt vermoedelijk niet alleen aan de Carnibest.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
wendy71 schreef:
MARC_S schreef:

Anne

Hallo Marc,

Even reageren hoor, de pups zijn bij mij al afgespeend op kvv (Carnibest) en waren dus al gewend aan kvv voor ze naar hun nieuwe eigenaren gingen. :wink:
Ja dat wist ik Suzanne. :wink:
Ik heb jouw nestje hier bijgehouden op het forum, kei leuk! :ok:
Misschien leek het op bep. foto's, Eva is een grote meid!
Ik voer mijn honden ook rauw, dus ik ben altijd behoorlijk enthousiast als mensen dat ook doen met hun hondjes.
Ik vind het gewoon erg leuk om te lezen dat kleine Eva al pens en kippennekjes verorberd! :ok:
Groetjes, Wendy.
Ik voer mijn honden mijn honden ook rauw(wel helemaal volledig). :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Renske schreef:Marc,
vraagje aan jou of anderen. Wat geef je Eva aan beloningsbrokjes/ koekjes als je met haar 'traint'?
Lumi is ook op de Carnibest, kreeg dit ook bij de fokker, maar bij de fokker ook 1 maaltijd Farmfood. Zelf gebruik ik dus FF brokjes als beloningsbrokjes, maar zoek eigenlijk iets wat een goede aanvulling is bij Carnibest.

Verder is Lumi nog een Ukkepuk, dus dat Eva zo snel zo groot is, ligt vermoedelijk niet alleen aan de Carnibest.
Als beloning geven wij piepkleine puppybrokjes van Royal Canin. Die zijn denk ik shitsu formaat maar ze vindt dat heel lekker en het stelt relatief helemaal niks voor bij haar. 10 van die dingen is nog steeds minder dan 1 frolic denk ik. Lijken wel kattenbrokjes.

Dus wat die beloningssnoepjes betreft zijn we inconsequent vwt rauw oid. Wel is dat dus de complete puppenvoeding, de junior.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Roelfien schreef:
MARC_S schreef:
Roelfien schreef:
MARC_S schreef: Dat wist ik niet. Ik zie het niet zitten en wij geven niet de rijstversie maar de natuurvoeding. Ik zal eens kijken.........yep, rijst :mrgreen:
Alle kvv's zijn met een graanvorm aangevuld, anders zou het echt helemaal onbetaalbaar zijn. Alleen maar vlees en dan in de juiste samenstelling is financieel niet haalbaar. :wink:
Dan geen rijst maar wel meer vlees in de aanvullingen van ons :mrgreen:
In smuldier zit geen graan of rijst. Wel in de compleet maar niet in de vlees en pens staat er :wink:
Klopt, in de enkelvoudige kvv vormen zit (meestal) geen graan, maar hou er wel rekening mee dat de vleesvariant meestal uit voornamelijk orgaanvlees bestaat, dus dat vult ook niets aan op CB.
volgens smuldier bestaat de vleesvariant o.a. uit spier-, keel - lip en kopvlees, dus op b.v. de compleetvariant van smuldier die voornamelijk uit pens bestaat, kan het wel een aanvulling zijn. Wat er in CB zit weet ik niet.

Of mogen ze orgaanvlees ook spiervlees noemen ?

Er schijnt trouwens ook een smuldier compleet te zijn op basis van rundvlees, maar die heb ik nooit in een winkel zien liggen.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Renske schreef: Lumi is ook op de Carnibest, kreeg dit ook bij de fokker, maar bij de fokker ook 1 maaltijd Farmfood. Zelf gebruik ik dus FF brokjes als beloningsbrokjes, maar zoek eigenlijk iets wat een goede aanvulling is bij Carnibest.
Renske,

Er zijn diverse recepten om zelf hondenkoekjes te bakken te vinden op het forum. Ben je niet zo'n bakster kun je ook kipfilet of kippenlevertjes e.d. in de de oven wat drogig laten worden, die in piepkline stukje snijden en als beloning gebruiken. Wij gaven dat soort dingen op het trainingsveld en bij het thuis echt trainen, ook wel kleine stukjes rodiworst.

Verder waren wij niet Roomser dan de Paus en kreeg ze flintertjes kaas, gewone brokjes en zelfs wel frolickjes in achten. Ze zijn meer eager als er afwisseling is en alles wat lekker ruikt zoals kaas, rodiworst e.d. is helemaal geschikt.

Als beloning bij het trainen wordt meestal aangeraden geen krakding te geven. Daar staan ze gewoon te lang op te krakken, het is handiger als je gelijk met het commando door de keel glijdt. Bij het volgen al helemaal handiger om met zachte dingen te werken bij een pup.

Tegenwoordig krijgt Buffy koekjes van de Lidl, 75 cent voor een flinke zak, die zijn heel gemakkelijk te verkruimelen tot piepkleine stukjes en ze was de kattenbrokjes die ze kreeg een beetje zat. Hier doet ze weer alles voor ;-) We gebruiken zo'n koek in zijn geheel bij het afleiden van een andere hond, daar wil ze wel voor naar ons kijken.

Anne
Rami
Zeer actief

Zoie schreef:
Of mogen ze orgaanvlees ook spiervlees noemen ?
Nee, volgens mij niet. Alleen over hart zijn de meningen verdeeld. Sommige rekenen dit bij orgaan (net als lever, nier, maag) andere bij spiervlees (omdat het hart ook wel gezien wordt als een grote spier).
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb van Carnibest zakjes gedroogd rundvlees als 'gewone' beloning. Ik droogde eerst zelf van alles, maar dat is nogal veel werk :wink: Als ultralekkere beloning gebruik ik Rodi worst, kaas, gebraden gehaktballetjes etc. Niet echt verantwoord dus :mrgreen: O ja, en gedroogde long, dat vinden heel veel honden ook superlekker.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Zoek stok! schreef:
Ik heb van Carnibest zakjes gedroogd rundvlees als 'gewone' beloning. Ik droogde eerst zelf van alles, maar dat is nogal veel werk :wink: Als ultralekkere beloning gebruik ik Rodi worst, kaas, gebraden gehaktballetjes etc. Niet echt verantwoord dus :mrgreen: O ja, en gedroogde long, dat vinden heel veel honden ook superlekker.
Dat krijgen ze hier ook af en toe, maar wat stinkt dat spul :N:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ari@ne schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik bijt het weleens in stukjes haha, vies he :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Zoek stok! schreef:
Ari@ne schreef:
Zoek stok! schreef:
Dat meen je niet :eek:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:

Meenje dat echt Linda?? :N:
Werkelijk geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt!
Dat valt voor mij wel onder noemer"tot het uiterste gaan voor je hond."
Ha :smile: ha.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Wat betreft hart: wie van jullie barfers, nrv-ers rekent het onder orgaan?
Sec gezien is hart een spier, waaronder rekenen jullie het?
Ik ben toch geneigd het onder orgaan te rekenen om de een of andere manier :denken: .
Wat is jullie gedachtengang daarover?
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

wendy71 schreef:Wat betreft hart: wie van jullie barfers, nrv-ers rekent het onder orgaan?
Ik ben toch geneigd het onder orgaan te rekenen om de een of andere manier :denken: .
Ik reken hart onder orgaan :denken: Het zit bij islam centrum ook in het orgaanpakket,maar een schapenkop ook :denken:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hart is technische gezien zowel een orgaan als een spier. Voedingswaarde is die van een spier. Organen zijn bv de lever, de milt, de nieren enz. Dat zijn niet bewegende delen. Ik denk dus dat dat met orgaan wordt bedoeld in barftermen. Zelfs de huid is een orgaan maar dat is geen orgaanvlees in een menu voor de hond :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pepie schreef:
wendy71 schreef:Wat betreft hart: wie van jullie barfers, nrv-ers rekent het onder orgaan?
Ik reken hart onder orgaan :denken: Het zit bij islam centrum ook in het orgaanpakket,maar een schapenkop ook :denken:
Dusssss, omdat het Islam Centre het in het orgaanpakket drukt.... :mrgreen:

Ik reken het nergens onder. Ik reken al jaren niet meer over het eten van mijn honden. Ze krijgen hier af en toe hart. Gewoon. Ze krijgen geen menukaartje erbij van "jullie krijgen nu orgaan" of "jullie krijgen nu spiervlees".
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Pepie schreef:
Dusssss, omdat het Islam Centre het in het orgaanpakket drukt.... :mrgreen:

Ik reken het nergens onder. Ik reken al jaren niet meer over het eten van mijn honden. Ze krijgen hier af en toe hart. Gewoon. Ze krijgen geen menukaartje erbij van "jullie krijgen nu orgaan" of "jullie krijgen nu spiervlees".
Marjon, dat is mijn vraag niet :roll: .
Stel jij nog steeds volledig zelf samen of wat?
Mijn honden eten alle dagen samengesteld rauw, dus ik wil graag weten hoe andere rauwvoeders daar over denken.
Lamskop, incl ogen ogen reken ik onder een komplete maaltijd.
Als de kop te kaal is in mijn ogen, geef ik er nog eventueel wat extra spiervlees bij. :ok:
Laatst gewijzigd door wendy71 op 12 jan 2008 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Dank, Pepie voor je antwoord, ik reken hart nl ook onder orgaan. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

wendy71 schreef:Dank, Pepie voor je antwoord, ik reken hart nl ook onder orgaan. :ok:
Toch denk ik dat dat verkeerd is onder de barfers. Het hart is een en al spier nl. Je zou dan beter kippenlevertjes kunnen geven want dat is zeker orgaan. Hier vreten ze dat niet overigens :mrgreen:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:
wendy71 schreef:Dank, Pepie voor je antwoord, ik reken hart nl ook onder orgaan. :ok:
Toch denk ik dat dat verkeerd is onder de barfers. Het hart is een en al spier nl. Je zou dan beter kippenlevertjes kunnen geven want dat is zeker orgaan. Hier vreten ze dat niet overigens :mrgreen:
Ik ben een 'zelfsamensteller' en reken hart idd onder spier maar... het is - voor mijn honden althans - vrij laxerend en vandaar dat ik 't altijd combineer met iets van bot (en wat dat betreft lijkt het eigenlijk weer op orgaan, ook laxerend, tenminste voor mijn honden :wink: ).
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Rami schreef:
MARC_S schreef:
Ik ben een 'zelfsamensteller' en reken hart idd onder spier maar... het is - voor mijn honden althans - vrij laxerend en vandaar dat ik 't altijd combineer met iets van bot (en wat dat betreft lijkt het eigenlijk weer op orgaan, ook laxerend, tenminste voor mijn honden :wink: ).
Ik wilde precies hetzelfde schrijven. Ik ben ook van mening veranderd en zie hart ook als spiervlees, maar door het laxerende geef ik het als orgaanvlees, dus niet teveel. :ok:
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Ik geef meestal ook iets van botwerk erbij wanneer ik hart voer. :ok:
Bedankt voor de antwoorden.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

MARC_S schreef:
wendy71 schreef:
Ik reken hart ook onder spiervlees en kippenlevertjes zijn ze hier dol op ,moet het net als runderlever,wel even bakken voor ze dat is echt de enigste manier waarop ze het willen eten maar dan doen ze er ook een moord voor :ok:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef:
MARC_S schreef:
Roelfien schreef:Dat is waar, in Carnibest zit al rijst, dus dat zou ik dan ook niet geven.

Alle kvv's zijn met een graanvorm aangevuld, anders zou het echt helemaal onbetaalbaar zijn. Alleen maar vlees en dan in de juiste samenstelling is financieel niet haalbaar. :wink:
Nee niet alle :wink:
Die van Herby niet en van Lotgering ook niet.
Dat is puur zonder ook maar iets van toevoegingen.
en dit is echt betaalbaar!!

en Marc, biedt haar zoveel mogelijk verschillend materiaal aan wat je maar kan krijgen.
Kwartels,duif, eend..geef zo nu en dan zo'n prooidiertje en minder dan wel de kvv op zo'n dag.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”