Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kvv aanvullen met barf bij pup?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

kvv aanvullen met barf bij pup?

Ongelezen bericht door laeken »

Wij voeren Eva carnibest. Ze is dus volledig op kvv grootgebracht tot nu toe en dat zal ook zo blijven. Ze eet echter bijzonder veel en is duidelijk slank. Ze eet nu 500 gram carnibest op een dag en weegt tussen de 8 en 9 kilo. Gaat allemaal de hoogte in en een dik wollig puppy is ze nooit geweest zoals op de foto's zichtbaar was.

Nu vul ik tegenwoordig de 500 gram carnibest aan met pens en kippennekken. Carnibest is compleet en ik vraag me dus af of ik juist aanvul. Of moet ik er voor kiezen de carnibest te verhogen tot bv 700 gram en de kippennekken en pens weglaten?

Ik wil nl absoluut niet de verhoudingen verstoren bij een pup van 10,5 weken in de groei maar ik wil haar wel leren dat er meer is dan alleen carnibest. Dapper en Cleo eten ook kvv maar krijgen ook zeer regelmatig kipdelen en bv vuile pens als maaltijd. Zij zijn echter niet meer in de groei.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Indien nodig kan ik evt ook nog aanvullen met kuikens en sardines om de aanvullingen wat diverser te maken.

Volledig barfen gaan we nl niet doen omdat dat hier in de omgeving niet zo haalbaar is als dat het in Amsterdam was. Elk deel van het menu moet dan uit een andere plaats in de omgeving komen en met 3 honden moeten we er een flinke vriezer bijkopen om het leuk te houden. Dus kvv met aanvullingen en dat zal ook zo blijven. :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zou haar echt nog een tijdje op voldoende CB houden en dit voor de lekker aanvullen met dingetjes die jij leuk en zij lekker vindt.

dan heb je de CB als basis en de extra's als lekker en oefening
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Alhoewel ik mezelf ook steeds druk maakte over die verhoudingen heb ik het bij de pups in het vorige nest hetzelfde gedaan.
Wat de volwassen honden aten kregen de pups een stukje van naast de kvv (later kregen ze wel volledig zelf samengesteld)
De verhoudingen in kvv verschillen ook en een pup wordt niet mismaakt als je er een paar procenten naast zit. Sterker nog, ik denk dat het wel meevalt allemaal met die percentages en die afwisselingen.
Waar Icha vandaan komt voerden ze voornamelijk rauw vlees en rijst (denk dan aan 60% rijst en de rest vis en dan kalkoenen, kippen en geitenresten) af en toe werd er een zakje brokken over het terrein gestrooid.
Ik heb nog nergens mooiere en stevigere honden gezien dan daar. Zowel Icha en haar twee zussen zijn geröntgend en hebben perfecte heupen en kaarsrechte voorpoten.
Volgens mij moet je het wel heel erg bont maken wil je met versvlees een hond helemaal fout op laten groeien (dat lukt je volgens mij alleen als je echt te veel vlees en te weinig bot geeft en te veel orgaan).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:ik zou haar echt nog een tijdje op voldoende CB houden en dit voor de lekker aanvullen met dingetjes die jij leuk en zij lekker vindt.

En ik maar zo'n lang verhaal typen;o)

Het gaat dan inderdaad vnml op het kluifwerk ernaast dat ze daar mee kennismaakt. En dan wat verschillende soorten vlees die apart smaken (geit, vis, konijn, hert bv)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik ben geen voedingsdeskundige maar ik kan me niet voorstellen dat de groei verstoort of niet optimaal zou zijn als je beperkt bijvoert met kippenvleugels of pens. Buffy gaf ik als pup een keer per week sowieso een pensdag omdat me dat aangeraden werd ook hier op het forum. Daarnaast kreeg ze minstens twee keer per week een maaltijd van eten dat wij aten en voor haar geschikt was, bijvoorbeeld kipfilet met broccoli.

Ze is te optimaal gegroeid :wink: Ik denk dat ze ongeveer bereikt heeft wat er maximaal qua genen inzat, ze is zo'n vijf centimeter te groot voor een teef van het ras.

Anne
laeken
Zeer actief

Bedankt voor de antwoorden. Waar het mij om ging is dat ik dus bij elke maaltijd kvv een extra iets toevoeg. Vanmorgen dus 200 gram carnibest en een kippennek. Vanmiddag 150 gram carnibest en een onsje pens om maar wat te noemen.

Jullie denken dus dat dat geen kwaad kan? Mijn plan is dus niet maar 500 gram cb te blijven geven verder. Ook dat zal uiteraard verhoogd worden met de groei. :wink:

Misschien vanavond een eitje bij de cb?

Dan wordt haar maagje sterk en de oude honden eten hier ook zo, vanalles en nog wat naast standaard 400-500 gram kvv :ok: Ook rijst trouwens hoewel de meningen daarover verdeeld zijn. Cleo lijkt het echt goed te doen nl en Dapper krijgt dan de kans zich even rond te eten :mrgreen: Eva heeft nog geen rijst gehad en dat geef ik haar denk ik ook niet in de groei. Of kan dat ook gewoon gegeven worden? Uiteraard als extra'tje in de bak en niet als maaltijd. :wink:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Helemaal goed hoor, Marc, gewoon doen. Net als een keer een beetje rijst en wat yoghurt en wat groente. Net wat je in huis hebt en waarvan je denkt dat het Carnibest aanvult. Dus bot, spiervlees, visje, ei, yoghurt, restje rijst of macaroni (alhoewel dat meer voor vulling is) en eventueel wat groente en fruit. Allemaal goed :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
laeken
Zeer actief

starfleet schreef: Ze is te optimaal gegroeid :wink: Ik denk dat ze ongeveer bereikt heeft wat er maximaal qua genen inzat, ze is zo'n vijf centimeter te groot voor een teef van het ras.

Anne
Dat is iets dat wij niet willen zelf maar als het gebeurd dan gebeurd het maar. Eva lijkt ook op dit moment tenminste een hele flinke hond te worden. Ze groeit zo vreselijk hard en haar poten zijn gigantisch :N: Alles wat we erin proppen zet ze om in hoogte. Ze is echt heel slank maar daarbij dus ook gewoon heel erg hoog op de poten. Ben benieuwd wat dat gaat geven op den duur.

We zullen wel zien :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:Helemaal goed hoor, Marc, gewoon doen. Net als een keer een beetje rijst en wat yoghurt en wat groente. Net wat je in huis hebt en waarvan je denkt dat het Carnibest aanvult. Dus bot, spiervlees, visje, ei, yoghurt, restje rijst of macaroni (alhoewel dat meer voor vulling is) en eventueel wat groente en fruit. Allemaal goed :ok:
OK, klinkt allemaal positief dus daar gaan we mee door. :ok: Ze vindt het ook gewoon heel leuk om zo'n kippennek te kraken. :mrgreen: Verder is die yoghurt een goede tip. Hebben we bijna altijd in huis en dat schijnt ook gezond te zijn inderdaad.

Ik hoop alleen niet dat ze hierdoor in een giga-hond verandert want ze moet wel binnen de standaard blijven :smile:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

De rijst durf ik zelf niet aan de pups te geven. Het zal wel geen kwaad kunnen maar het voegt ook niet zo veel goeds toe denk ik. Hier hebben ze met een maand of 9 voor het eerst rijst meegegeten. In de CB zit ook al rijst.
Verder zou ik het inderdaad gewoon doen zoals je zegt. Lekker met verschillende dingetjes kennis laten maken. En dan niet te veel orgaan want dat zit best veel in sommige kvv (wissel je de kvv merken straks ook af of niet ?)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Roelfien
Zeer actief

Dat is waar, in Carnibest zit al rijst, dus dat zou ik dan ook niet geven.
laeken
Zeer actief

sirene schreef:De rijst durf ik zelf niet aan de pups te geven. Het zal wel geen kwaad kunnen maar het voegt ook niet zo veel goeds toe denk ik. Hier hebben ze met een maand of 9 voor het eerst rijst meegegeten. In de CB zit ook al rijst.
Verder zou ik het inderdaad gewoon doen zoals je zegt. Lekker met verschillende dingetjes kennis laten maken. En dan niet te veel orgaan want dat zit best veel in sommige kvv (wissel je de kvv merken straks ook af of niet ?)
Dat van het afwisselen weet ik nog niet. Mijn gevoel zegt dat die cb het beste is. Vind het het mooist om te zien en ik heb gewoon het gevoel dat dat de beste kwaliteit is. Puur gevoel dus totaal geen idee of dat zo is. :wink:

Ik heb nu 2 keer andere merken gegeven en de poep leek dunner. Maargoed, ze eet ook zand en klei en bv gras dus het kan ook een eigen aanvulling in het dieet zijn geweest waardoor de poep dunner werd. :N:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:Dat is waar, in Carnibest zit al rijst, dus dat zou ik dan ook niet geven.
Dat wist ik niet. Ik zie het niet zitten en wij geven niet de rijstversie maar de natuurvoeding. Ik zal eens kijken.........yep, rijst :mrgreen:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

MARC_S schreef:
Roelfien schreef:Dat is waar, in Carnibest zit al rijst, dus dat zou ik dan ook niet geven.
Dat wist ik niet. Ik zie het niet zitten en wij geven niet de rijstversie maar de natuurvoeding. Ik zal eens kijken.........yep, rijst :mrgreen:
Alle kvv's zijn met een graanvorm aangevuld, anders zou het echt helemaal onbetaalbaar zijn. Alleen maar vlees en dan in de juiste samenstelling is financieel niet haalbaar. :wink:
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

sirene schreef:
massam schreef:ik zou haar echt nog een tijdje op voldoende CB houden en dit voor de lekker aanvullen met dingetjes die jij leuk en zij lekker vindt.

En ik maar zo'n lang verhaal typen;o)

Het gaat dan inderdaad vnml op het kluifwerk ernaast dat ze daar mee kennismaakt. En dan wat verschillende soorten vlees die apart smaken (geit, vis, konijn, hert bv)
Ohhhhh, heerlijk :cheer: :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Roelfien schreef:
MARC_S schreef:
Alle kvv's zijn met een graanvorm aangevuld, anders zou het echt helemaal onbetaalbaar zijn. Alleen maar vlees en dan in de juiste samenstelling is financieel niet haalbaar. :wink:
Dan geen rijst maar wel meer vlees in de aanvullingen van ons :mrgreen:
In smuldier zit geen graan of rijst. Wel in de compleet maar niet in de vlees en pens staat er :wink:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Dat zeg ik :pffff: :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Ik geef CB in verschillende smaken.
Geen extra rijst, want dat zit er idd al in.
De jongens vinden het heerlijk en doen het prima.

Marc, las ik dat je later meer wilt geven of heb ik dat verkeerd begrepen?
Als Eva uitgegroeid is moet je toch minder gaan geven volgens mij :denken: .
Tenminste, Mick kreeg meer dan Jagger als pup, en nu eigenlijk nog steeds omdat hij net een jaar is.
Roelfien
Zeer actief

MARC_S schreef:
Roelfien schreef:
MARC_S schreef:
Dan geen rijst maar wel meer vlees in de aanvullingen van ons :mrgreen:
In smuldier zit geen graan of rijst. Wel in de compleet maar niet in de vlees en pens staat er :wink:
Klopt, in de enkelvoudige kvv vormen zit (meestal) geen graan, maar hou er wel rekening mee dat de vleesvariant meestal uit voornamelijk orgaanvlees bestaat, dus dat vult ook niets aan op CB.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

MARC_S schreef:
Roelfien schreef:Helemaal goed hoor, Marc, gewoon doen. Net als een keer een beetje rijst en wat yoghurt en wat groente. Net wat je in huis hebt en waarvan je denkt dat het Carnibest aanvult. Dus bot, spiervlees, visje, ei, yoghurt, restje rijst of macaroni (alhoewel dat meer voor vulling is) en eventueel wat groente en fruit. Allemaal goed :ok:
OK, klinkt allemaal positief dus daar gaan we mee door. :ok: Ze vindt het ook gewoon heel leuk om zo'n kippennek te kraken. :mrgreen: Verder is die yoghurt een goede tip. Hebben we bijna altijd in huis en dat schijnt ook gezond te zijn inderdaad.

Ik hoop alleen niet dat ze hierdoor in een giga-hond verandert want ze moet wel binnen de standaard blijven :smile:
Ik heb altijd begrepen dat de uiteindelijke hoogte die een hond krijgt genetisch bepaald is. Mits je er geen groeihormonen in stopt dan. :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

volgens mij ook suzanne. dat ligt gewoon al vast. natuurlijk kan hele goede en ook hele slechte voeding wel dingen veranderen maar niet zo dat madam omdat ze zo perfect gevoerd wordt ineens 10 cm hoger zal worden.

ik denk dat jullie gewoon super bezig zijn met die kleine grote meid. komt helemaal goed hoor! :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Martijn schreef:
LongFields schreef:
MARC_S schreef:

Ik heb altijd begrepen dat de uiteindelijke hoogte die een hond krijgt genetisch bepaald is. Mits je er geen groeihormonen in stopt dan. :wink:
En niet overdreven vroeg castreert.
Okay. Maar dat is bij jullie denk ik niet van toepassing, of ik moet me wel héél erg vergist hebben. :wink:
starfleet
Erelid

Ik gaf wel eens wat rijst als we dat toevallig aten. Buffy had en heeft een maag-darm stelsel van beton, dus kon ook alles goed hebben.

Het is in ieder geval heel natuurlijk voor een hond om van alles wat te eten en ik zie niet in waarom een hond het daar niet goed op zou doen als hij verder gezond is en een goede basis heeft waar van alles inzit. Carnibest bevat relatief veel orgaan heb ik altijd gehoord (tegenover barfmenu), dus als je bijgeeft kun je dan het best spiervlees bijgeven. Dat doe ik ook bij Buffy.

Ik neem aan dat rijst geen hoofdmoot wordt, maar dat je dat bijvoorbeeld een of twee keer per week naast de Carnibest geeft. Ik denk niet dat het iets toevoegt voor Eva overigens, ze heeft die extra rijst niet nodig. Maar als je bijvoer met spiervlees, wat rijst en wat geschikte groente, eens een keer koolvis e.d. dan voer je vrij compleet bij. Wij doen dat nu met Buffy, maar deden dat ook al toen ze nog in de groei was.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 11 jan 2008 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

Martijn schreef:
LongFields schreef:
MARC_S schreef:

En niet overdreven vroeg castreert.
Dat schijnt inderdaad de groei te laten doorgaan. In Amerika zijn ze daarachter gekomen denk ik omdat ze daar pups castreren. Het schijnt dat een hond groeit zolang er geen geslachtshormonen in grote hoeveelheden afgegeven worden. Tot op zekere hoogte dan aangezien een als pup gecastreerde hond natuurlijk geen paard wordt :N: :smile:

De groeischijven sluiten oa door geslachtshormonen, gewicht en de tijd.
Afbeelding
starfleet
Erelid

LongFields schreef:
Als de voeding optimaal is en er geen ziektes e.d zijn zal de hond de hoogte krijgen die hij maximaal genetisch gezien kan bereiken. Hoger kan niet, maar lager wel. Door mindere voeding of ziekte kan een hond kleiner blijven dan zijn genetisch bepaalde maximum.

Voor mensen niet anders overigens. Als Buffy Frolic had gekregen met een blik Bonzo had ze misschien wel aan de rasstandaard voldaan :jank:

Anne
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik zie geen probleem in toevoeging van kippennek en vuile pens aan de CB. Zou ik waarschijnlijk ook zo doen met een pup. Orgaanvlees zou ik niet als extra's gebruiken, dat zit over het algemeen al voldoende in de CB. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik zou alleen soms ipv pensspiervlees geven aangezien CB vol met orgaan zit.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ianthe schreef:Ik zou alleen soms ipv pensspiervlees geven aangezien CB vol met orgaan zit.
Volgens mij is kippennek wel spiervlees. Die kip kan immers zijn nek goed bewegen :mrgreen:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

MARC_S schreef:
Ianthe schreef:Ik zou alleen soms ipv pensspiervlees geven aangezien CB vol met orgaan zit.
Volgens mij is kippennek wel spiervlees. Die kip kan immers zijn nek goed bewegen :mrgreen:
Ja, spiervlees maar vooral veel bot/kraakbeen en dat zit ook al voldoende in Carnibest. Dus wil je nekken geven (en later misschien goed bevleesde karkassen) geef het dan i.p.v. een Carnibest-maaltijd.

Als je voornamelijk complete voeding geeft zou je eigenlijk niet moeten kiezen uit dingen die er al voldoende inzetten, dus geen orgaan en/of bot van kip en geen pens.
Kies voor diersoorten die niet in je kvv zitten zoals geit, konijn, eend, paard.
Of, heel gezond, vette vissoorten zoals zalm en sardines.
Twee keer per week een eitje (met of zonder schil) is ook een goede aanvulling.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Weet jij hoeveel bot/kraakbeen er in CB zit?
Want ik wil dat ook graag weten, heb dat in het verleden ook aan CB gevraagd en als antwoord gekregen dat ze dat niet gingen vertellen.
Dat betekent dus dat je niet helemaal weet hoeveel bot je geeft en hoeveel je dus bij kan geven. Dat vond ik destijds het probleem van de combi CB en zelf toevoegen. :19:
Maar ik ben geneigd te denken dat ook CB net als alle andere voeding altijd aan de minimale kant zit met haar ingrediënten en dat het dus geen kwaad kan om bot/kraakbeen toe te voegen. Maar ik was daar ook wel wat huiverig voor, want zeker weten doe je het niet.
(was voor mij ook de reden om dus maar helemaal zelf samen te stellen, want het werd wel heel onduidelijk zo :mrgreen: )
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”